Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 6014
Har fått en bot som er veldig stor, har ikke råd til den så vil heller ta fengsel, men problemet er at jeg allerede har samtykket boten/skrevet under.
Kan jeg trekke den å velge de dagene i fengsel heller?
Pleier vel og være løsningen det om du ikke vil betale. Ser vel bare dog værre ut på rullebladet ditt.
Hvor mye fikk du i bot og for hva da ?
Etter å ha lest så prioriterer politiet heller å ikke ha deg i fengsel hvis du kan betale boten, men kan du ikke betale så tar dem tinga dine i verdi, har du ikke ting så er vel da siste utvei fengsel ?
Sitat av Srbija Vis innlegg
Hvor mye fikk du i bot og for hva da ?
Etter å ha lest så prioriterer politiet heller å ikke ha deg i fengsel hvis du kan betale boten, men kan du ikke betale så tar dem tinga dine i verdi, har du ikke ting så er vel da siste utvei fengsel ?
Vis hele sitatet...
Er vel SI som krever inn bøter, og de opererer med tvangstrekk av inntekt dersom man ikke kan betale for seg. Man kan som regel opprette gunstige nedbetalingsavtaler (uten rente) med dem også.
Nei, du kan ikke gå i fengsel. De trekker fra Navpenger/lønn o.l

Fengsel er absolutt aller, aller siste utvei..
Sitat av Srbija Vis innlegg
Hvor mye fikk du i bot og for hva da ?
Etter å ha lest så prioriterer politiet heller å ikke ha deg i fengsel hvis du kan betale boten, men kan du ikke betale så tar dem tinga dine i verdi, har du ikke ting så er vel da siste utvei fengsel ?
Vis hele sitatet...
Jeg har unnlatt å betale bøter av diverse vektige årsaker, men dette endte ikke opp med fengsel - ei heller at personlige eiendeler ble beslaglagt, men statens innkrevingssentral kontaktet arbeidsgiver og trakk månedlige beløp istedenfor.
Inkasso med andre ord.
Dette skjedde først etter to år eller noe slikt.

Jeg har også møtt opp i Åna fengsel for å sone en bot, men etter to timer ble jeg kastet ut igjen og bedt om å komme meg hjem.
Ta en telefon til Statens innkrevingssentral

De er veldig behjelpelige med at du får betalt det du skylder. Hadde selv bøter for et større beløp enn hva jeg klarte forsvare på en innbetaling. Var ikke noe problem få det delt det opp. Litt usikker på hvor mye jeg betalte pr. mnd. den gang, men det var ikke over 1000 kr. pr. mnd.
Sist endret av stagg; 14. november 2012 kl. 00:10. Grunn: rot med link
Når du får faktura fra statens innkrevingssentral, går du inn på sismo.no, trykk på "avdrag" fyll ut skjemaet du får delt opp kravet ditt i mindre avdrag
Sist endret av moan1244; 14. november 2012 kl. 00:13.
Har du signert på forelegg er dette en rettskraftig dom. Dvs du er boned. Betaler du ikke blir det namsmann osv som hvis du ikke hadde betalt restskatten din feks. Betal og lær av det.
Sitat av Knask Vis innlegg
J
Jeg har også møtt opp i Åna fengsel for å sone en bot, men etter to timer ble jeg kastet ut igjen og bedt om å komme meg hjem.
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk det til?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan gikk det til?
Vis hele sitatet...
Innkalt til soning av bot, men juristen ved fengselet trakk tilbake denne bestemmelsen uten å gi meg beskjed.
Derfor ble det masse kluss, fisting av papirer og dokumenter for å bringe alt på det rene før de fikk klarsignal til å kaste meg ut.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Er vel SI som krever inn bøter, og de opererer med tvangstrekk av inntekt dersom man ikke kan betale for seg. Man kan som regel opprette gunstige nedbetalingsavtaler (uten rente) med dem også.
Vis hele sitatet...
Tro meg SI tar godt betalt i renter. Når noe havner hos statens innkrevningssentral så blir den effektive renten på noe over 30%. Dyrere enn noen kredittkort.
Og resultatet er jo at endel ikke makter å komme seg ut av gjelden fordi rentene er så brutale straks SI starter med trekk.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Tro meg SI tar godt betalt i renter. Når noe havner hos statens innkrevningssentral så blir den effektive renten på noe over 30%. Dyrere enn noen kredittkort.
Og resultatet er jo at endel ikke makter å komme seg ut av gjelden fordi rentene er så brutale straks SI starter med trekk.
Vis hele sitatet...
Tullprat ifølge mine egne erfaringer med dem hvor beløpet ikke rentet seg, men heller ble pålagt et mindre (les: et par hundre kroner) purregebyr måneder etter at den siste betalingsoppdringen ble sent ut.
Sitat av Knask Vis innlegg
Tullprat ifølge mine egne erfaringer med dem hvor beløpet ikke rentet seg, men heller ble pålagt et mindre (les: et par hundre kroner) purregebyr måneder etter at den siste betalingsoppdringen ble sent ut.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Har delt opp ett par fartsbøter selv der, ingen rente på dette.

Om NRK-lisensen o.l. blir tvangsinnkrevd, så er det selvsagt renter på dette, men det er noe helt annet igjen.
Du kan jo sitte å vente uten å betale i 3 år, gjorde det på den ene (Hadde glemt bota, de hadde sluttet sende purringer).
Dagen før det hadde gått 3 år fra jeg fikk bota, fikk jeg brev om at jeg skulle til soning.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Du kan jo sitte å vente uten å betale i 3 år, gjorde det på den ene (Hadde glemt bota, de hadde sluttet sende purringer).
Dagen før det hadde gått 3 år fra jeg fikk bota, fikk jeg brev om at jeg skulle til soning.
Vis hele sitatet...
Har opplevd det samme, og boten var ikke på mer enn 3000`ish ,-
Jeg fikk valget om å betale en bot på 5k eller sitte 15 dager i fengsel. Hvorfor kan ikke KaiN få det samme alternativet?
fordi han allerede har sammtykket boten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av McLovin Vis innlegg
Jeg fikk valget om å betale en bot på 5k eller sitte 15 dager i fengsel. Hvorfor kan ikke KaiN få det samme alternativet?
Vis hele sitatet...
Du får ikkje eit val. Det er bot, subsidiært fengsel. Kan du betale bota innan rimeleg tid så må du betale. Om du ikkje vil, blir det gjennom lønnstrekk, tvangssalg e.l.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du får ikkje eit val. Det er bot, subsidiært fengsel. Kan du betale bota innan rimeleg tid så må du betale. Om du ikkje vil, blir det gjennom lønnstrekk, tvangssalg e.l.
Vis hele sitatet...
Stemmer nok det, ja. Har verken lest siktelsen, domsslutningen eller rettledningen for domfelte. Etter å ha gått gjennom papirene mine ble jeg fort litt klokere på saker og ting!
Sitat av Knask Vis innlegg
Tullprat ifølge mine egne erfaringer med dem hvor beløpet ikke rentet seg, men heller ble pålagt et mindre (les: et par hundre kroner) purregebyr måneder etter at den siste betalingsoppdringen ble sent ut.
Vis hele sitatet...
Vel jeg har nå dette fra namsmannen i forbindelse med slike saker selv.
Måtte møte hos namsmannen da jeg ble arbeidsledig etter at bedriften jeg jobbet gikk konkurs og det ikke lenger var mulighet for lønnstrekk. Fikk et brev fra namsmannen og når jeg redegjorde for mine eiendeler eller mangel på eiendeler skisserte namsmannen forskjellige løsninger som kunne hjelpe meg. Blant annet foreslo han at jeg skulle forsøke å betale all gjelden under et straks jeg fikk fast jobb om jeg klarte å skaffe kausjonist for da ville jeg unngå effektiv rente på over 30% som jeg ble fortalt var saken med lønnstrekk.

Om du har kilder på at det jeg sier er feil vil jeg gjerne se det. For namsmannen jobber med slike saker hver eneste dag og jeg er rimelig sikker på at de kan jobben sin, pluss at han fyren var gammel sikkert 40-50 år og har sikkert hatt den jobben i mange år.
Fikk en bot da jeg var 18 år som jeg rett og slett glemte vekk, fikk ikke noe lønnstrekk, verdi innkreving eller lignende, men etter 5 år fikk jeg brev om og møte til soning, da betalte jeg bare det bota originalt var på så slapp jeg og sone en eneste dag.
Sitat av ompapa Vis innlegg

Om du har kilder på at det jeg sier er feil vil jeg gjerne se det. For namsmannen jobber med slike saker hver eneste dag og jeg er rimelig sikker på at de kan jobben sin, pluss at han fyren var gammel sikkert 40-50 år og har sikkert hatt den jobben i mange år.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke kilder på dette, men jeg har erfaringer med ganske mange bøter hvis krav har forblitt uendret selv etter flere år med manglende betaling.
Det minste månedlige beløpet du kan ta på avbetaling av Statens Innkrevingssentral, er 500 kroner pr. mnd. Rentefritt, ja
Problemet er at jeg er i et fiskeyrke, de siste ukene har fiske vært ett helvete pga mye fiskekutt på brukene rundt omkring i landet, dette har medført at jeg har ingen inntekt.
Har masse svarte penger, men er litt paranoid med å bruke dem å vertfall å betale innkrevingssentralen, kan jeg få hjelp fra NAV til å betale litt eller?

Eneste i verdi jeg har er film utstyr å lyd utstyr, noe som er vanskelig å selge
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Problemet er at jeg er i et fiskeyrke, de siste ukene har fiske vært ett helvete pga mye fiskekutt på brukene rundt omkring i landet, dette har medført at jeg har ingen inntekt.
Har masse svarte penger, men er litt paranoid med å bruke dem å vertfall å betale innkrevingssentralen, kan jeg få hjelp fra NAV til å betale litt eller?

Eneste i verdi jeg har er film utstyr å lyd utstyr, noe som er vanskelig å selge
Vis hele sitatet...
Har ikke lest hele tråden, men sålenge det ikke er for stor bot så skal vel ikke svarte penger være noe problem? Ellers kan du jo ta lån en plass, så betale tilbake med svartepenger over tid, noe som ikke ser så mystisk ut, taper kanskje litt på rente, men det er jo ulovlige penger uansett. (y)
Det er ikke noe du kan velge, det er siste utvei hvis du verken har jobb eller noen form for formue. Jeg har hatt avbetaling hos SI i to år nå med 1000kr i mnd uten renter, og lar inflasjonen komme meg til gode
Har vel betalt inn godt over 100000kr i bøter gjennom årene,aldri vært noen mulig til å velge fengsel isteden for bot. Blir som å tru på julenissen ,bare tull.

Tilogmed når jeg har sonet har jeg ikke fått sonet bøter.Har sluppet ut og blitt trekt i lønn/trygd.
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Har vel betalt inn godt over 100000kr i bøter gjennom årene,aldri vært noen mulig til å velge fengsel isteden for bot. Blir som å tru på julenissen ,bare tull.

Tilogmed når jeg har sonet har jeg ikke fått sonet bøter.Har sluppet ut og blitt trekt i lønn/trygd.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke..
Det sto at jeg kunne velge mellom boten eller fengsel, men jeg samtykket heller boten..

Så hvis jeg hadde erkjent fengselstraff så hadde jeg bare blitt nektet det?
Sitat av KaiN Vis innlegg
Forstår ikke..
Det sto at jeg kunne velge mellom boten eller fengsel, men jeg samtykket heller boten..

Så hvis jeg hadde erkjent fengselstraff så hadde jeg bare blitt nektet det?
Vis hele sitatet...
les første avsnitt her, SOM SAGT er fengsel siste utvei hvis det ikke er penger å inndrive, DU KAN IKKE VELGE FENGSEL
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=179812
Sitat av KaiN Vis innlegg
Forstår ikke..
Det sto at jeg kunne velge mellom boten eller fengsel, men jeg samtykket heller boten..

Så hvis jeg hadde erkjent fengselstraff så hadde jeg bare blitt nektet det?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at jeg har sonet en dom,hatt utestående bøter. Men likevel ikke blitt sittende lenger pga bøtene.

Fengsel er siste utvei,soningskøen er laaaang...
Sitat av KaiN Vis innlegg
Problemet er at jeg er i et fiskeyrke, de siste ukene har fiske vært ett helvete pga mye fiskekutt på brukene rundt omkring i landet, dette har medført at jeg har ingen inntekt.
Har masse svarte penger, men er litt paranoid med å bruke dem å vertfall å betale innkrevingssentralen, kan jeg få hjelp fra NAV til å betale litt eller?

Eneste i verdi jeg har er film utstyr å lyd utstyr, noe som er vanskelig å selge
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være noe problem å betale med svarte penger?
Tviler sterkt på at du blir spurt hvor de kommer fra, og hvis du skulle bli det så er det ikke værre enn å si at du har lånt, spart, fått i gave eller noe annet tull.
hvordan er det å sitte inne i en måned på lukket soning ?