Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1533
Halla freaks,
jeg har samlet sammen nok penger til å betale ned mesteparten av et nytt hus, disse pengene var ikke opptjent på lovlig vis, men er nå skattet og plassert i den norske bank, detaljer rundt akkurat dette vil jeg helst ikke si så mye mer om pga opplagte grunner.
(jeg driver 100% legit nå og lagt alt det andre på hylla jeg har nå fulltids jobb, leilighet, aldri fått noe på rullebladet etc)

Tingen min er at jeg ønsker å kjøpe hus, men hva skjer hvis jeg senere i livet blir fengslet for tidligere hendelser?

1. hvordan fungerer nedbetalingen av huslånet mens jeg er i fengsel? blir huset tvangssolgt?

OG/ELLER

2. vil de ta fra meg hele huset og dens verdi selv om bare halvparten av huset er nedbetalt av ulovelige midler?

OG/ELLER

3. til slutt, kan de ta fra meg alt jeg eier? dvs flere hus og biler som er nedbetalt av lovlige midler?
Vil tro de kommer til å ta det fra deg dersom du blir tatt, er jo det som er mest rettferdig :P Men du kan sikkert betale huslånet med kriminellpenger.
Sitat av Maea Vis innlegg
Halla freaks,
jeg har samlet sammen nok penger til å betale ned mesteparten av et nytt hus, disse pengene var ikke opptjent på lovlig vis, men er nå skattet og plassert i den norske bank, detaljer rundt akkurat dette vil jeg helst ikke si så mye mer om pga opplagte grunner.
(jeg driver 100% legit nå og lagt alt det andre på hylla jeg har nå fulltids jobb, leilighet, aldri fått noe på rullebladet etc)

Tingen min er at jeg ønsker å kjøpe hus, men hva skjer hvis jeg senere i livet blir fengslet for tidligere hendelser?

1. hvordan fungerer nedbetalingen av huslånet mens jeg er i fengsel? blir huset tvangssolgt?

OG/ELLER

2. vil de ta fra meg hele huset og dens verdi selv om bare halvparten av huset er nedbetalt av ulovelige midler?

OG/ELLER

3. til slutt, kan de ta fra meg alt jeg eier? dvs flere hus og biler som er nedbetalt av lovlige midler?
Vis hele sitatet...

Det som er vanlig er at retten fastsetter et beløp de tror du har tjent også krever de inn penger gjennom salg av verdier som eiendom og løsøre utifra hva DE tror du har tjent ulovlig.

Problemet er jo at de kan ikke vite hvor mye du har tjent illegalt. Dermed vil de bruke skjønn og beregninger. Du kan komme heldig ut eller mindre heldig.....

Dessuten så kan du skattelegges med tilbakevirkende kraft og også skjønnslignes og få straffeskatt flere år tilbake i tid. Og den biten blir fort større enn det staten evt. inndrar i form av eiendom og løsøre. Også kan du ende opp i en situasjon med feks lønnstrekk fra staten med 30% rente på skattekravet. Helvete med staten er jo at det er vanskelig å få feks skattekrav inkludert i gjeldsordninger.

Så ja staten kan tvangsselge dine eiendeler. En evt. straffeskatt kan bli like kostbar om ikke mer kostbar enn et tvangssalg.

Skal du sone får du vel snakke med banken om avdragsfrihet mot å dekke renter? Om du jobber i fengsel så har du vel 60kr dagen eller så - kanskje nok til å klare rentene? Worst case om du ikke gjør noe i forhold til banken så tvangsselger jo banken huset mens du er i buret.
Rekner med du kan dokumentere det du har tjent på lovligvis, og det resterende beløpet boligen kostet (antagligvis pluss litt mer) vil du måtte betale tilbake.