Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2616
Jeg fikk et forelegg på 3000, jeg sa til politi mannen at jeg ville ha dette på min nye adresse (jeg har enda ikke fått opp postkasse etter 2-3 uker..)

Det jeg lurte på, siden jeg ikke fikk dette forelegget havner jeg i fengsel nå..?
Eller kommer sismo til å purre og purre på disse 3000 en stund til?
Hm ja nå blir det fengsel. Tipper det lærer deg å ikke utsette å henge opp postkassen.
Nei du må ikke i fengsel. de kommer til å sende deg brev fra statens inkrevnings
sentral at du må betale. du slipper ikke unna uansett om det står at du kan få
sitte inne om du ikke betaler.

Går du på sossen og har UFB kan det hende de hadde samlet denne boten sammen med andre ting de har på deg (forutsetter at du er kriminell) og sagt du må på Hoff arbeids leir.
Veien til fengsel er lang så lenge du har vedtatt forelegget.
Når du ikke betaler i tide påløper "purregebyr", fra SI kan dette dreie seg om ca 650 kroner. Betaler du ikke da iverksetter SI lønnstrekk.

Det smarteste du gjør er å kontakte SI og forklare saken. Siden det er snakk om 2-3 uker er det ikke sikkert forelegget er sendt enda, og du vil uansett ikke være langt over betalingsfristen. Som oftest er de greie, og siden du tar kontakt på eget initiativ er det meget mulig at du får ny faktura med ny betalingsfrist.
Det er også verdt og få med at man kan gå inn på SIs nettsider og ordne en betalingsavtale som gjør at du slipper å betale hele beløpet på en gang. Det er heller ingen rente på denne ordningen.
du får ikke gå i fengsel om du vil engang, fengsel er dyrt. de trekker det mye heller av lønna di. evt hvis du går på sosialstønad og vil sone bota, da vil du få innkaling til soning om ca 3 år. du kan da bare betale dagen før du skal inn, evt hvis du bare har halve beløpet kan du betale etter halv soning og slippe ut da.
Creds til deg hvis greier og komme innafor murene i Norge for og ha gjeld på 3000 spenn... Koster mellom 4000-6000,- per døgn i gjennomsnitt for staten og ha deg i fengsel.
Sist endret av morgenstern; 11. januar 2013 kl. 02:15.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Creds til deg hvis greier og komme innafor murene i Norge for og ha gjeld på 3000 spenn... Koster mellom 4000-6000,- per døgn i gjennomsnitt for staten og ha deg i fengsel.
Vis hele sitatet...
Kan vel ikke være såpass dyrt? Beløpet er vel isåfall hovedsaklig faste kostnader?
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Creds til deg hvis greier og komme innafor murene i Norge for og ha gjeld på 3000 spenn...
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt tidligere i lignende tråder; jeg ble kastet ut av Åna fengsel etter å ha møtt opp for å sone en bot på ca. 3000 kroner.
Jeg kjenner ingen som har blitt pålagt å sone for såpass lave bøter heller og har aldri møtt innsatte som kun soner noen få dager under mine mange fengselsopphold heller.
Dog er det langt mer vanlig at folk som allerede sitter inne mottar et skriv om at de subsidiære dagene skal sones, dersom det har gått lang nok tid uten at innbetaling av bot er registrert hos SI.
Bestemor fikk bot på 6500, og fikk ikke sitte inne, selv om hun ville dette :P
Men en kamerat av meg, derimot, fikk bot på 9000 som han kunne sitte inne i 14 dager på.. Men dette var da pga ordensforstyrrelser.
Sitat av ggree Vis innlegg
Kan vel ikke være såpass dyrt? Beløpet er vel isåfall hovedsaklig faste kostnader?
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, men selvsagt, noen insatte er ikke så dyre og ha inne men gjennomsnittet blir ganske høyt når man tenker på fks. hva det koster for oss skattebetalerneo og ha en kar som ABB inne på kost og losji samt ekstremt vakthold osv osv.
Her står det korleis du kan utsette betalinga i fleire månadar, og korleis du skal gå fram for å unngå gebyr.

http://www.dinside.no/909267/forenkl...gg-kast-giroen