Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7342
Hei, jeg trenger litt hjelp.
kjæresten min må dessverre tilbringe noen uker i fengsel. En litt dum avgjørelse på fylla som resulterte i dette.
Uansett; de får jo begrenset med penger der inne, og han er tom for røyk. Han bad meg derfor prøve å lure inn eller kaste penger over gjerdet. Jeg er av typen som holder meg på rett side av loven, og vil derfor ikke gjøre dette (jeg mener, det sier seg jo selv at det ikke er lovlig å kaste noe som helst over et fengselsgjerdet!)
Jeg forstår godt at det er helt forferdelig kjedelig å sitte der inne, og at han da blir sprø av å ikke ha penger til røyk. Men nå er han kjempesur på meg fordi jeg ikke vil risikere noe slikt. I motsetning til han så tenker jeg på konsekvenser. Man kan vel si det sånn at besøket jeg hadde gledet meg til, ikke ble spesielt hyggelig. Telefonsamtalene jeg fikk etterpå var heller ikke veldig hyggelige. Jeg skjønner som sagt at det er noe dritt å sitte der inne, men det er ikke jeg som har driti meg ut, og jeg syntes derfor det er dårlig gjort å skjelle meg ut for ikke å ville gjøre noe sånt. Er det så forferdelig av meg? Risikerer han å måtte sitte lenger om han får det inn (jeg tenker om han evt spør noen andre)?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Gjør deg selv en tjeneste, dropp han. Dropp han nå.

Bad egg
Sitat av Carmex Vis innlegg
Gjør deg selv en tjeneste, dropp han. Dropp han nå.

Bad egg
Vis hele sitatet...
Basert på?

TS, sett inn penger på kontoen hans? Altså, 'fengselskontoen'.
Sist endret av Lusekofte; 6. januar 2013 kl. 17:03.
Det er typen din som har gjort en feil her og han må ta konsekvensene for det selv uten å la det gå utover deg.
Alle som møter opp til soning har anledning til å medbringe fem pakker tobakk, en kartong med sigaretter eller et tårn med snus.
Hvis han ikke gjorde dette - eller har vaset bort disse tobakksvarene har han kun seg selv å takke.

Risikerer han å måtte sitte lenger om han får det inn (jeg tenker om han evt spør noen andre)?
Vis hele sitatet...
Ved disiplinære brudd i fengsel kan det iverkesettes såkalte refsingstiltak som f.eks.: Overføring til et fengsel med høyere sikkerhetsnivå, bli nektet prøveløslatelse eller restriksjoner på goder i fengselet.

Med goder mener jeg bibliotekbesøk, delta på besøk av lag og foreninger, konserter, bli nektet å delta i lufting osv.


Edit:

Sitat av Lusekofte Vis innlegg

TS, sett inn penger på kontoen hans? Altså, 'fengselskontoen'.
Vis hele sitatet...

Man har ikke anledning til å bruke overførte penger dersom man ikke sitter i varetekt.
Normalt sett må bruk av overførte penger godkjennes av en forvalter i fengselet på forhånd, og man får kun lov til å handle nødvendige ting som klær, fotballsko, sko, treningstøy og muligens noen saker og ting for å starte med en hobby.
Sist endret av Knask; 6. januar 2013 kl. 17:06.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Lusekofte Vis innlegg
Basert på?
Vis hele sitatet...
Innlegget hennes. Høres jo ut som en knall kar.
Jeg tenkte det samme som Carmex... dropp han. Men hva vet jeg om forholdet deres?

Tenk i hvert fall på deg selv. Du trenger ikke risikere noe, bare for at han skal få seg noen sigaretter.
Lusekofte: jeg har satt inn penger på kontoen, men det får han kun lov til å bruke på telefonkort. Som jo forsvinner på 1-2-3 da det koster 3 kr minuttet å ringe.

Knask: han tok med røyk inn, men tror han røyker ekstremt mye der inne.

Min mening er jo at man burde klare seg et par uker uten røyk. Men jeg har aldri røyket, så hva vet jeg..
Sitat av Carmex Vis innlegg
Innlegget hennes. Høres jo ut som en knall kar.
Vis hele sitatet...
Folk reagerer veldig forskjellig på å sitte i fengsel.
Noen kan oppleve et enormt press og dermed reagerer de på måter de vanligvis aldri ville ha gjort om de ikke var berøvet for friheten.

For alt du vet er kjæresten hennes en bra kar til vanlig.

Edit:
Knask: han tok med røyk inn, men tror han røyker ekstremt mye der inne.
Vis hele sitatet...
Han burde tenkt på dette før han sugde i seg all røyken sin slik at han ble sittende igjen som en tulling uten tobakk.
Igjen; han har seg selv å takke og burde ikke laste deg for dette.
Sist endret av Knask; 6. januar 2013 kl. 17:14.
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
Han risikerer faktisk mer en bare disiplinær straff om du smugler inn røyk til han..

Som ordet sier er dette smugling og i verste fall kan han anmeldes for smugling sammen med personen som hjalp han.

Ring fengselet å spør om du får lov å gi han sigaretter.
Man får lov å ta i mot gaver i fengsel og det er ikke umulig at du for lov å kjøpe han noe røyk som gis til han via fengelsansatte
hvis han blir sur for at du ikke gidder å smugle noe inn til han så er han ingenting å sammle på... drit i fyren og finn deg en ny
Sitat av slarti Vis innlegg
Han risikerer faktisk mer en bare disiplinær straff om du smugler inn røyk til han..

Som ordet sier er dette smugling og i verste fall kan han anmeldes for smugling sammen med personen som hjalp han.

Ring fengselet å spør om du får lov å gi han sigaretter.
Man får lov å ta i mot gaver i fengsel og det er ikke umulig at du for lov å kjøpe han noe røyk som gis til han via fengelsansatte
Vis hele sitatet...
Hvor skulle han risikere noe mer enn disiplinær straff når det ikke smugles inn noe ulovlig?
Selv ved smugling av legemidler er det ikke alltid at det får konsekvenser for den innsatte (Ja, jeg har sett dette flere ganger).
Selv har jeg smuglet med meg anabole steroider og nolvadex og den eneste konsekvensen det fikk var at jeg ble overført til et fengsel med høy sikkerhet.

Gaver kan normalt sett kun mottas i juletider og når den innsatte har bursdag.
Du kan jo si at dere har vært i lag i f.eks 3 år i morgen, å der med ønsker du å gi han en kartong med sigaretter i gave siden han er tom?
Typen din høres ut som et realt rasshøl, for å si det rett ut. Han har klart å havne i fengsel, og så skal han ødelegge besøket fra kjæresten sin med å bli sur på henne fordi hun ikke vil risikere å bli straffeforfulgt selv. Siden du spør om råd, så blir jeg nesten nødt til å si at basert på det du har fortalt, så fortjener ikke typen din noe mer enn det han klarer å finne på selv der han sitter på cella si. Finn deg en annen person å bruke tiden din på, som vet å verdsette kjærligheten og oppmerksomheten din.
Sist endret av mentalmelt; 6. januar 2013 kl. 17:26.
Sitat av Knask Vis innlegg
Gaver kan normalt sett kun mottas i juletider og når den innsatte har bursdag.
Vis hele sitatet...
Forsinket julegave da
Hvorfor ikke ringe fengslet å spørre om det er lov til å gi penger / røyk til innsatte.
det at han kjeftet på deg pågrunn av at du ikke ville ta risikoen kan være en kombinasjon mellom røyk sug og at han sitter i fengsel. Men kanskje du bør ta det opp med han
Han blir sur fordi du ikke bryter loven, risikerer å bli tatt og straff?
Hmmmm..
Jeg har sittet i 3 forskjellige fengsel.
Alle får dagpenger, og du kan handle for de en gang i uka.
Altså kjøpe røyk, snop, brus og hva enn en insatt syns er viktig.


Jobbet på kjøkkenet en plass, der fikk vi 60kr dagen og hadde mulighet til å jobbe søndag også.
Kunne fråtse i mat :-)

Ahhh minner
Dersom denne "kjæresten" din blir drit sur og kjefter deg opp og ned fordi du ikke vill smugle inn penger eller sigaretter til han i fengsel, er det vel egentlig ikke noe å samle på.
Det er nok en grunn til at han sitter der, samme om han gjorde det i fylla eller ikke.

Men det er jo helt opp til deg hva du ønsker å gjøre, men du virker jo såpass oppegående som ikke har gjort dette enda at du får nok følge hva du føler er best.
Bare husk på at havet er fult av fisk... som ikke har vert buret inne.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hvilket fengsel er det som kun tillater kjøp av telekort for privatpengene sine?

Hvilket fengsel er det som ikke tillater at de innsatte får penger inn på sin "fengselskonto" ?


Du blir lurt.. Han skal ikke ha penger til røyk.. Han skal ha drugs.
Vis hele sitatet...
På Ilseng fikk jeg ikke "tatt ut" pengene jeg fikk på kontoen min, fikk kun ha med en viss sum, pluss en kartong røyk.
Fikk heller ikke lov å motta røyk eller penger fra besøket jeg fikk.

Penger som ble satt inn til meg mens jeg var inne, fikk jeg ikke før den dagen jeg dro.
Sitat av Knask Vis innlegg
Man har ikke anledning til å bruke overførte penger dersom man ikke sitter i varetekt.
Normalt sett må bruk av overførte penger godkjennes av en forvalter i fengselet på forhånd, og man får kun lov til å handle nødvendige ting som klær, fotballsko, sko, treningstøy og muligens noen saker og ting for å starte med en hobby.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke min erfaring, da jeg sonet fikk jeg bruke overførte penger til å handle hva enn jeg ønsket.

Det var selv ved telefonene veiledning til hvordan å overføre penger til vår fengselskonto.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette er ikke min erfaring, da jeg sonet fikk jeg bruke overførte penger til å handle hva enn jeg ønsket.
Vis hele sitatet...
Da har du vært heldig med soningen din, vil jeg påstå.
Sannsynligvis et fengsel med lavt sikkerhetsnivå?
I alle de ti forskjellige fengslene jeg har vært innsatt, med både høyt og lavt sikkerhetsnivå, har det vært slik jeg forklarte tidligere i tråden.

Om noen lurer på hvordan reglene er i et fengsel hvor dere snart skal innsettes kan dere finne ut hvordan handling foregår og hva dere har lov til å ta med dere her: http://www.kriminalomsorgen.no/fengsler.242495.no.html
Hei folkens, TAKK for tilbakemeldinger! Trengte å få luftet frustrasjonen min litt, og få bekreftet at jeg ikke var helt på trynet som ikke ville gjøre det. Dette er ikke en slik ting jeg gidder å ta opp på facebook.. Hver gang jeg googler noe, kommer det div fra denne siden, så tenkte dette var rett sted å gjøre det på.

Vi er relativt voksne begge to, med ordentlige jobber og det meste på stell (bortsett fra akkurat dette).
Som en av dere skriver, er jeg veldig klar over at situasjonen gjør han slik. Men litt frustrerende allikevel.
Men igjen; takk for svar
Sist endret av Lollibolli; 6. januar 2013 kl. 20:05.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Seriøst, freaks!
Denne tråden har faen meg sporet fullstendig av!
Dette har ingenting med fyren eller forholdet å gjøre.

Jeg vil foreslå til deg, Lollibolli, å kontakte fengselet og spørre om det er mulig å gi ham penger til røyk. Det er vel eneste løsning?
Og er det forbudt å ta med penger inn på besøk og gi ham disse? Vil nesten tro at det burde være lov..
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å ta med penger, det må overføres til fengselskontoen, og kan kun brukes til telefonkort. Jeg har heller ikke lov til å ta med røyk (dette både står på nettsiden deres, og har spurt).
Dessverre...
Sitat av Carmex Vis innlegg
Gjør deg selv en tjeneste, dropp han. Dropp han nå.

Bad egg
Vis hele sitatet...
Så utrolig fint at du er så dømmende om en mann du ikke kjenner og ber jenta dumpe han pga. det typen hans gjorde i fylla. Fyren får straffen sin nå...
Skal alle bli dumpa pga. de havner i fengsel pga. et eller annet?

Tåpelig innlegg fra deg, skjønner ikke at folk gir deg KP for det...
Sist endret av Deftones; 6. januar 2013 kl. 20:44.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Så utrolig fint at du er så dømmende om en mann du ikke kjenner og ber jenta dumpe han pga. det typen hans gjorde i fylla. Fyren får straffen sin nå...
Skal alle bli dumpa pga. de havner i fengsel pga. et eller annet?

Tåpelig innlegg fra deg, skjønner ikke at folk gir deg KP for det...
Vis hele sitatet...
Nå var det vel oppførselen etter at han røk inn det ble siktet til.
Sist endret av Moondog7; 6. januar 2013 kl. 20:48.
Sitat av Knask Vis innlegg
Da har du vært heldig med soningen din, vil jeg påstå.
Sannsynligvis et fengsel med lavt sikkerhetsnivå?
I alle de ti forskjellige fengslene jeg har vært innsatt, med både høyt og lavt sikkerhetsnivå, har det vært slik jeg forklarte tidligere i tråden.

Om noen lurer på hvordan reglene er i et fengsel hvor dere snart skal innsettes kan dere finne ut hvordan handling foregår og hva dere har lov til å ta med dere her: http://www.kriminalomsorgen.no/fengsler.242495.no.html
Vis hele sitatet...
Dette var Arendal Fengsel avd. Kleivgrend og Håvet. Jeg forsto også at det var likt på Evje. Alle tre fengslene har lav sikkerhet.

Slik jeg forsto det kunne man overføre så mye penger man ønsket til fengselskontoen, men det var en maksgrense på å handle for 600kr i uken.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette var Arendal Fengsel avd. Kleivgrend og Håvet. Jeg forsto også at det var likt på Evje. Alle tre fengslene har lav sikkerhet.

Slik jeg forsto det kunne man overføre så mye penger man ønsket til fengselskontoen, men det var en maksgrense på å handle for 600kr i uken.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært i alle disse fengslene, men det var ikke slik da jeg var der sist.
Det er mulig det var slik på Kleivgrend i 2006, men husker ikke helt.
Jeg tror jeg kunne gå innom butikken på vei opp til leiren den første dagen, men det var det.
På "Håvet" måtte jeg nesten grine meg til å få kjøpt en deodorant siden jeg gikk rundt og følte at jeg luktet løk.

Da jeg var på Evje i begynnelsen av 2009 var det heller ikke slik at man kunne overføre penger og disponere dem fritt, men dette var i oppstartfasen av fengselet så det er mulig at reglene har endret seg etter at de kom skikkelig i gang der oppe.
I Bjørgvin kunne pengene fra kortet brukes på alt, inkl tobakk.. Tror gjerne han troller litt med deg, for å ha kontanter i fengsel er det vel slutt på, da alt går via kort pga dophandel o.l
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har vært i alle disse fengslene, men det var ikke slik da jeg var der sist.
Det er mulig det var slik på Kleivgrend i 2006, men husker ikke helt.
Jeg tror jeg kunne gå innom butikken på vei opp til leiren den første dagen, men det var det.
På "Håvet" måtte jeg nesten grine meg til å få kjøpt en deodorant siden jeg gikk rundt og følte at jeg luktet løk.

Da jeg var på Evje i begynnelsen av 2009 var det heller ikke slik at man kunne overføre penger og disponere dem fritt, men dette var i oppstartfasen av fengselet så det er mulig at reglene har endret seg etter at de kom skikkelig i gang der oppe.
Vis hele sitatet...
Jeg var på Kleivgrend sommeren 2012, ved telefonkiosken var det oppslag med hvordan man overførte penger til fengselskontoen. Man leverte så handlelister til vaktene og fikk utleverte varene noen dager senere(kunne handle en gang i uken). Den samme praksisen så jeg på Håvet og forsto at det fungerte likedan i Evje.
Okey, da er det nok noe som har kommet etter at jeg var der sist, og det er faktisk en stund siden.
Kombinasjonen frihetsberøvelse og røykeslutt blir fort resulterende i temperament og kjefting - men der igjen - ingen har vondt av å bli satt på plass.

Du får henvise han vil vokterne i fengselet om han vil diskutere saken videre, da det kommer ganske tydelig frem at det er ikke noe du kan gjøre uten å selv risikere såkalte "svin på skogen".