Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6232
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.10904024
Flere skoler sier de ikke ønsker at elevene skal gå i utfordrende klær, og de ønsker retningslinjer rundt elevenes bekledning. Ungdommer trenger ikke miniskjørt, nettingstrømper, høye heler og leppestift mens de lar puppene henge nesten helt ute, viser trusene og magen for å prøve ut sin gryende seksuelle tiltrekkingskraft i skolemiljøet.

Dette er svært upopulært forslag blant elevene, men det er på høy tid at det blir stilt enkelte krav til denne gruppen igjen. Lærere har i årenes løp mistet all sin makt, og står igjen som nikkedukker mot elever som får det akkurat som de ønsker hele tiden, og resultatene og karakterene fra norske skoler snakker for seg selv.

Det er ikke nødvendig å tusle rundt i telt heller, men det finnes vel en mellomting? Rumpe er helt naturlig, men poenget er at det fokuseres alt for mye på seksualitet og kropp, også på ungdomsskolene. Hvorfor er det så viktig for ungdommer å vise rumpa?

Folk trenger ikke kle seg som et ludder i det offentlige, men heller vise en smule anstendighet og respekt for sin egen kropp så lenge man oppholder seg i det offentlige rom. Et medlem av Hell`s Angels og andre motorsykkelgjenger kler seg som oftest i skinnjakke med vest, gjerne kombinert med et ganske morskt og surmulende uttrykk i ansiktet. En punker har kanskje en hanekam som er farget rød eller grønn. Altså bekledning og væremåte signaliserer personlighet og tilhørighet, men har det ikke gått litt for langt enkelte steder. Jeg lurer på hvordan elevene hadde reagert om det var lærere som hadde kommet i samme habitt som elevene?
Jeg synes ikke det er helt galt å sette visse krav til hva som er ok og ikke ok å gå med på skolen, men tights og "trange bukser"? Synes det hørtes litt rart ut, alle jenter (tilnærmet) uansett alder går jo med bukser som er relativt trange, og jeg ser ihvertfall ikke på det som utfordrende, men heller som du sier, dem med puppene hengende ute osv. Kanskje et sminkeforbud tilogmed kunne gjort noe med jenters selvfølelse.
Hva gutter som går med "trange" bukser?
Syntes det er riktig å innføre noe lignende ihvertfall. Når man går på enkle skoler idag minner det mer om skippergata enn en skole. Fordelene med å ha uniform måtte jo vært at man slipper mye av den unødige mobbingen pga klesstil. En annen ting måtte jo hvert at enkle jenter ville nok gått i stå om man ikke fikk sin daglige dose av sminke. Men what the hell, hvordan skal mer tøy hjelpe elevene følge bedre med i timen? Tror ikke akkurat rumpa til jenta foran har noe særlig å si faglig.

Men ja gjerne til strengere kleskoder. Forskjell på å kle seg ordentlig og ikke kle seg i det heletatt
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hva gutter som går med "trange" bukser?
Vis hele sitatet...
Kvinner blir sjeldent kåte av menn i trange bukser. Kanskje de synes han ser litt fin ut bakfra, men sjeldent noe mer enn det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Kvinner blir sjeldent kåte av menn i trange bukser. Kanskje de synes han ser litt fin ut bakfra, men sjeldent noe mer enn det.
Vis hele sitatet...
Men du antar automatisk at menn har mindre kontroll over kjønnsdrifta si en kvinner? Det er heilt ærleg å delvis å ta frå kvinner retten til eigen seksualitet (det å bli kåt på eiga hand), og delvis å undervurdere mannfolk si evne til å kontrollere eigen seksualitet... Det er ikkje spesielt farleg å vere kåt, for nokon av kjønna. Dei aller fleste har utmerka kontroll over eigne handlinger.
Saggegutter hvor du ser den samme underbuksa stikke opp dag etter dag er ganske forstyrrende.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men du antar automatisk at menn har mindre kontroll over kjønnsdrifta si en kvinner? Det er heilt ærleg å delvis å ta frå kvinner retten til eigen seksualitet (det å bli kåt på eiga hand), og delvis å undervurdere mannfolk si evne til å kontrollere eigen seksualitet... Det er ikkje spesielt farleg å vere kåt, for nokon av kjønna. Dei aller fleste har utmerka kontroll over eigne handlinger.
Vis hele sitatet...
Tror han mente mer at det er litt bedre synlig på gutter enn på jenter gitt
Sitat av Fishface Vis innlegg
Folk trenger ikke kle seg som et ludder i det offentlige, men heller vise en smule anstendighet og respekt for sin egen kropp så lenge man oppholder seg i det offentlige rom.
Vis hele sitatet...
Hva som jeg ikke finner dine klær sømmelige, hva sier du til det? Ordbruken din er også skremmende. Bare fordi du eller andre ikke liker det, gjør ikke at det er feil.

Hvorfor man ikke bruker skoleuniformer har jeg aldri helt skjønt. Skolen er en plass for læring, og personlig uttrykk eller tilhørighet bør være basert på meninger og holdninger, ikke hvilke klær man bruker. Uavhengig av hva du finner sømmelig for hvert av kjønnene.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Kvinner blir sjeldent kåte av menn i trange bukser. Kanskje de synes han ser litt fin ut bakfra, men sjeldent noe mer enn det.
Vis hele sitatet...
Tror vi er vandt nok med å se jenter som viser hud og går i trange bukser at vi klarer å kontrollere oss.

Ender det vel sånn som med de innvandrerne som mener det er jentene sin skyld at de blir voldtatt. De er jo ikke vant til å se hud der de kommer fra.
Visst kan man innføre kleskoder og ilegge restriksjoner på hvordan barna skal kle seg, og dermed sette en stopper for hvordan de utfolder identiteten sin. Å være seg selv og komme unna med det er så pre-2000.
Sitat av Little Pixie Vis innlegg
Tror han mente mer at det er litt bedre synlig på gutter enn på jenter gitt
Vis hele sitatet...
Om jeg forstår deg riktig:

Jeg mener ikke at kvinner ikke kan bli kåte fra tid til annen, men menn er kåtere vesener enn kvinner.
Vil gå så langt som å si det er tull og si noe annet.

Bare for å guarde meg mot pripne folk:

Jeg vet at visse kvinner kan være ekstremt kåte, og visse menn kan være mindre kåte.

Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Tror vi er vandt nok med å se jenter som viser hud og går i trange bukser at vi klarer å kontrollere oss.

Ender det vel sånn som med de innvandrerne som mener det er jentene sin skyld at de blir voldtatt. De er jo ikke vant til å se hud der de kommer fra.
Vis hele sitatet...
Var vel bare et spørsmål om tid før det innvandrerfiendtlige innlegget skulle komme.

Det er aldri kvinnen sin skyld at hun blir voldtatt, men potensielle voldtektsmenn voldtar heller enn lettkledd enn en tildekket. Uenige?
Herre jesus, er dette 1910? Det at noen kler seg litt uttafor din komfort-sone betyr ikke at alle skal begynne å bruke uniform, fordi du får bennern i timen. Nyt heller det faktum at vi lever i et samfunn hvor en kan utfolde seg, kle seg som en ønsker og være en smule "fri".
La de gå i hva de vil, de gamle neka' i artikkelen er sikkert bare misunnelig fordi de betaler overvekt på seg selv hver gange de tar flyet. Hvis idiotiske #YOLO #SWAG #FLÆ fjotiser som drikker seg drite på lettøl hver helg vil gå tilnærmet lik naken på skolen så la dem gjøre det. Darwin hadde en teori der som lyder "survival of the fittest". En dag kommer de til å bli overkjørt fordi det var #YOLO å løpe over en 4 felts motorvei. Dette er motebransjens feil, og å hindre dette blir som å hindre menneskelig utvikling, selv om den går i absolutt feil retting! Jeg går siste året på ungdomskolen og må le når det kommer 8 surpefulle jenter ut av en limmo som tryner, faller over og spyr (juleballet, true story). Selv om jenter i dag er forbanna idioter (MERK; at jeg snakker ikke om alle jenter) så må vi bare vente til de skjønner selv at det de holder på med er idiotisk og at de må slutte med det.
Sitat av Duddy Vis innlegg
Herre jesus, er dette 1910? Det at noen kler seg litt uttafor din komfort-sone betyr ikke at alle skal begynne å bruke uniform, fordi du får bennern i timen. Nyt heller det faktum at vi lever i et samfunn hvor en kan utfolde seg, kle seg som en ønsker og være en smule "fri".
Vis hele sitatet...
Jeg klarer fint å kontrollere meg.

Vi lever i et løssluppent samfunn. For å sette det veldig på spissen.
alle har sex med alle


Utroskap blir mer og mer vanlig. Vi klør oss i hodet og prøver å finne løsninger. Samtidig blir det mer og mer fokus på sex både i medier og blant folk flest.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Var vel bare et spørsmål om tid før det innvandrerfiendtlige innlegget skulle komme.

Det er aldri kvinnen sin skyld at hun blir voldtatt, men potensielle voldtektsmenn voldtar heller enn lettkledd enn en tildekket. Uenige?
Vis hele sitatet...
Langt ifra innvandrerfiendtlig. Det er noe enkelte innvandrere har sagt selv i et intervju.

Selvfølgelig, men vi ska vel ikke se på alle menn som potensielle voldtektsmenn? Vi er jo vandt til å se lettkledde kvinnfolk overalt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg synes faktisk det er på tide å innføre skoleuniform her i landet jeg!
Ser ingen problemer med det, kun fordeler...
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg synes faktisk det er på tide å innføre skoleuniform her i landet jeg!
Ser ingen problemer med det, kun fordeler...
Vis hele sitatet...
Delvis enig. Da burde det være av de riktige grunnene, slik som Little Pixie sier over her.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Langt ifra innvandrerfiendtlig. Det er noe enkelte innvandrere har sagt selv i et intervju.

Selvfølgelig, men vi ska vel ikke se på alle menn som potensielle voldtektsmenn? Vi er jo vandt til å se lettkledde kvinnfolk overalt.
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg!

Jeg er klar over at innvandrere voldtar mer enn etnisk norske, men langt ifra alle innvandrere har tankegangen til disse voldtektsmennene og de potensielle.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Visst kan man innføre kleskoder og ilegge restriksjoner på hvordan barna skal kle seg, og dermed sette en stopper for hvordan de utfolder identiteten sin. Å være seg selv og komme unna med det er så pre-2000.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis et spørsmål om å være seg selv, men press om å være som de andre. jeg tror at om jenter hadde "fått muligheten" til å se at de er vakre selv uten push-up, bar rygg og lass av sminke, så hadde de heller ikke valgt dette, men det er normen. jeg tror det er et spørsmål om å føle tilhørighet.
Når det kommer til det å innføre skoleuniform ved samtlige skoler i hele Norge, så fører ikke dette nødvendigvis til mindre mote-press og mobbing. Ungdommer får press på seg til å gå med riktige klær og dyre merker på fritiden uansett. Og folk finner alltid noe å mobbe og pirke på. Er det ikke klærne så er det noe annet. Kanskje man er for tynn eller for tykk, rart utseende, alt for flink på skolen eller alt for lite flink på skolen. Folk blir mobba for å være fattige mammadalter, og for å være rike blærete pappa-gutter.
Å la andre bestemme hvilke klær du skal bruke er noe man ble ferdig med når man fylte 10. Så lenge de ikke går rundt i bikini så ser ikke jeg problemet.
Meh, synes ungdommen i dag kler seg rimelig sømmelig til hverdags, med oversized gensere og enorme boblejakker. Et par trange bukser/tights og litt utringning er fint lite mot 90-tallets Miss Sixty og magetopper. Ble da folk av de fleste på den tiden også, selv om moten ville glidd fint inn på Hore & hallik-fest i dag.

Og trange guttebukser i dag... hah! Kikk i fotoalbumene til foreldrene deres. Et under at 70-tallsungdommen klarte å formere seg.
Jeg ser ikke lettkledd het som en utfordring. Klarer du ikke styre deg såpass har du noe å lære..
Hadde alle skulle gått med 'telt' hadde jeg dratt ut av Norge så fort jeg fyller 18 år og blir myndig for dette her er ikke Afrika.
burde vært möderatör
Sitat av Susanna Vis innlegg
Saggegutter hvor du ser den samme underbuksa stikke opp dag etter dag er ganske forstyrrende.
Vis hele sitatet...
Vil påstå det er at enkelte faktisk ikke vasker undertøyet sitt som er fucka, ikke at de sagger

Er forresten imot skoleuniformer og slike påfunn som dette. Kuksugere er og blir kuksugere, uansett hva slags klær mor & far eller skolen tvinger dem til å gå i.
Jeg går på ungdomsskolen (hehe) Noen her kler seg så ille.. du er 0,3mm unna og se en nippel der. men mange kler seg ganske ok.
Kan ikke begripe hvorfor det skal være ille å se en nippel.
Njah når man er 15-16 og sitter og skriver en matteoppgave så detter en nippel ut og den 45 år gamle lærern stirrer utrolig flaut, JEG har ikke noe imot det men
Læreren har sikkert sett mange før. Tror ikke du trenger å bekymre deg for ham.
Jeg bekymrer meg for Henne
Så du mener at i et rom fullt av hormonelle fjortiser er det mannen på 45 hun bør være mest forsiktig med?
Tror hun børr være mest forsiktig med meg (Det var en spøk)
Sist endret av Benjy; 9. februar 2013 kl. 17:15.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Så du mener at i et rom fullt av hormonelle fjortiser er det mannen på 45 hun bør være mest forsiktig med?
Vis hele sitatet...
I såfall bekymrer det meg at du har så lite tillit til voksne menns selvkontroll, Benjy.
Poenget mitt er at gamle lærere ikke skal sitte og sikkle til 15 årige nipples
Nei, det er jeg enig i. Sikling er ekkelt. Å registrere noe som skjer rett foran trynet på deg er noe annet.
Burka neste!

Vel, det er slik jeg ser alle som er for å begrense friheten vår. Klær er faktisk en del av ytringsfriheten vår.
Så lenge ikke uniformen består av Marius-genser, nikkers og knestrømper så ser jeg ikke problemet for oss gutta.

Vedder på at mange her inne har et finfint forhold til jenter med skoleuiform. Hvis dere skjønner hva jeg mener mohihihi
Sitat av Smetown Vis innlegg
Så lenge ikke uniformen består av Marius-genser, nikkers og knestrømper
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det er jo heilnorske nasjonalplagg

Vedder på at mange her inne har et finfint forhold til jenter med skoleuiform. Hvis dere skjønner hva jeg mener mohihihi
Vis hele sitatet...
En evt Norsk skoleuniform blir nok svært sømmelig.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Nei, det er jeg enig i. Sikling er ekkelt. Å registrere noe som skjer rett foran trynet på deg er noe annet.
Vis hele sitatet...
Hvis det skjer har du tydeligvis ikke kledd deg godt nok.
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hva gutter som går med "trange" bukser?
Vis hele sitatet...
Hva med gutter som går i miniskjørt, T-streng og viser navle?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hva med gutter som går i miniskjørt, T-streng og viser navle?
Vis hele sitatet...
Absolutt ingen vil finne dette attraktivt, men ser muligheten for å miste fokus rundt dem.
Jeg synes det er bra at man gjør noe med akkurat dette. Husker ungdommen skolen når alle som ikke gikk i bjørn borg bukse, og alt som hadde med merker og gjøre. Ei som gikk i klassen holdt seg hjemme siden mye av merkeklærne var på vask. Men at trange bukser blir sett ned på er vel litt og ta i.
Klesstilen blant jenter har blitt ganske utfordrende(!) så fint om skolen gjør noe med det. Hvis noe blir innført så er det bare og krysse fingrene for at ikke tiltakene tar helt av. Noe som fort kan skje.
Det er positive og negative sider ved at vi kan kle oss som vi vil på offentlige arenaer.

Det er positivt i og med at vi får personlig frihet. Også i form av at vi kan vise lettere hvem vi er og hva vi tilhører. Men dette er samtidig en negativ ting, fordi det skaper skiller.

Og det er der det kommer inn hva som blir positivt hvis vi får inn uniformer. Da blir et ikke lenger hvor stor\heldig begavet en jente med stor rumpe eller fine pupper\kropp eller en gutt med heldige gener har å si for hvem man blir tiltrukket av. Da er man mer eller mindre nødt til å bli bedre kjent med hverandre før man blir tiltrukket. Og det er jo egentlig den riktige måten å bli kjent på. Ikke at man blir "trollbundet" av de hyppige formene til det motsatte kjønn. Sånn fungerer det i dyreverdenen, men vi er mennesker og ikke dyr.

Ved å innføre uniformer vil det bli mindre mobbing og flere vil ha mindre bekymringer til å gå på skolen, for å være redd for å bli utstøtt bare på grunn av klærne dem går i. Det er jo egentlig fryktelig urettferdig.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er positive og negative sider ved at vi kan kle oss som vi vil på offentlige arenaer.

Det er positivt i og med at vi får personlig frihet. Også i form av at vi kan vise lettere hvem vi er og hva vi tilhører. Men dette er samtidig en negativ ting, fordi det skaper skiller.

Og det er der det kommer inn hva som blir positivt hvis vi får inn uniformer. Da blir et ikke lenger hvor stor\heldig begavet en jente med stor rumpe eller fine pupper\kropp eller en gutt med heldige gener har å si for hvem man blir tiltrukket av. Da er man mer eller mindre nødt til å bli bedre kjent med hverandre før man blir tiltrukket. Og det er jo egentlig den riktige måten å bli kjent på. Ikke at man blir "trollbundet" av de hyppige formene til det motsatte kjønn. Sånn fungerer det i dyreverdenen, men vi er mennesker og ikke dyr.
Vis hele sitatet...
Det går jo alltids å se på jenter sine former, med mindre de går med burka/nikab...
Sist endret av KjemikalieX; 10. februar 2013 kl. 00:30.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det går jo alltids å se på jenter sine former, med mindre de går med burka/nikab...
Vis hele sitatet...
Det går fint det også, finnes flere burkaer en dem ser ut som de er laget av teltstoff... noen av dem er i plastikk-aktig stoff, sånn halvveis testsittende er faktisk en fryd for øynene når riktig dame har dem på seg.


Vanskelig å finne gode bilder, men utenom skoene og ankelen er faktisk disse damene kledd i forhold til reglene. Har selv sett varianter av disse i flere slamske land.. selv om det ikke er av nøyaktig den typen jeg tenker på.
http://3.bp.blogspot.com/-MpxoXnPxSsQ/TaNp5k6TvaI/AAAAAAAAFCs/OoHsS1tcy1g/s1600/fashion_burka_islam.jpg
Sist endret av DumDiDum; 10. februar 2013 kl. 00:39.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
---
Vis hele sitatet...
Det på bildet ditt er ikke burka men hijab.

Burka:

http://theycallmejane.files.wordpress.com/2010/02/burka_11556050_onlinebild.jpg

Niqab:

http://www.ghanacelebrities.com/wp-content/uploads/2013/02/Niqab.jpg
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det går jo alltids å se på jenter sine former, med mindre de går med burka/nikab...
Vis hele sitatet...
Blir ikke det samme.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kennet_uniform.jpg
Stemmer for skuleuniform...
Så slepp ein skillet mellom klasselaga i sammfunnet på eit vis. då alle blir meir like og ikkje sett til side pga ytterklede.
Sitat av Wild Vis innlegg
Det på bildet ditt er ikke burka men hijab.

Burka:[snipp/]
Niqab:[snipp/]
Vis hele sitatet...
Teknisk sett rett, men hvilket type ansiktslør man bruker er også rimelig irrelevant for om man kan se formene til jenta eller ikke. Jeg skulle skrivi at Hijab, altså hele bekledninga uavhengig av hvilken variant man velger, faktisk kan se rimelig bra ut.. så poenget mitt, at det finnes varianter som ikke er lagd teltduk og som ser bra ut finnes, består