Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2338
Heisann.
Dette er saken, jeg skriver under på en kontrakt , 10 måneders leie, ett skole år, hvor jeg går på sonans og betaler masse penger for å få tatt fagene jeg trenger. Har ett soverom i leilighet med 3 andre.

Siden jeg flyttet inn har jeg stusset litt på lovligheten rundt rommet.
Har funnet ut at det er ikke tilstrekkelig med volum, 12kubikk-m, det er avtrekksventil som suger luften ut, altså ikke friskluft, ingen rømningsvei(ingen vindu ut), ikke direkte sollys( sokkelleilighet).

Jeg har vært jevnlig syk siden jeg flyttet inn der, og har mye fravær pga mangel på søvn og hodepine, valgte derfor og avslutte skolen, og jeg fikk sagt opp kontrakten med husseier.

Har jeg noe som helst krav på å få tibakebetalt leie penger? jeg har tapt masse på å ikke fullføre skolen.

huseier har sagt jeg kan få tilbake 20000 hvor halvparten er depositum, dette er bare for 2 månedsleier.

Min far har lyst til å annmelde han for det han driver, leiligheten har opprinnelig to soverom ( godkjente) også har han trykt inn 2 små "Kott" i tillegg.
Vill tro han for en saftigere bot vis vi annmelder han, enn å betale tilbake meg alle leiepengene.

Hva tenker dere? tror dere jeg har noe sak vis vi annmelder han og sier ifra til kommunen?

Mvh
Sist endret av Maximuzz; 21. februar 2015 kl. 18:16.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Huseier sier du kan få tilbake 20k?

Du har vært syk av å bo på liten hybel? Hehe, ta de 20k og hold kjeft. Jeg bodde på 8kvm i 2 år.
Trådstarter
59 7
Det er 6kvm, og det er avtrekk der , så alt luft blir sugd ut.. det han gjør er jo ulovlig, ville tippe han fikk en stor bot viss vi sier ifra til teknisk-etat i kommunen ?
Det kunne vært mye verre enn å få igjen 20k, du kunne fått igjen kun depositum...
Om du mener han leier ut ulovlig, tror jeg du kan melde fra om det et sted. Men å bruke det for å få MER penger ut av han, tror jeg du kan glemme.

For det første er det utpressing, og for det andre vil det helt sikkert by på en slitsom prosess med masse krangel.
Jeg hadde tatt mine 20k og vært fornøyd med det.

Du skal tross alt bedømme en leilighet fra første stund du er på visning.
Det er på en måte din skyld at du endte opp der i det hele tatt, så å kreve masse penger tilbake etterpå syns jeg blir litt for dumt.

Men som sagt kan du sikkert melde fra et sted om du mener leiligheten er ulovlig utleid.
Det høres jo ut som du har rett på det punktet, uten at jeg har søkt opp og sjekka lovene grundig akkurat nå.
Boforholdene her har du vært kjent med siden visning. Både størrelse, ventilasjon, rømningsveier, tilgang på dagslys og lignende er både forhold du har akseptert og vært klar over fra dag 1. Vanskelig å få igjennom en klage på slike ting.

Skal du kunne ha noe å kreve for må du ha fått noe annet enn hva du ble forespeilet, betalt for noe du ikke fikk eller tilsvarende. Så skal du ha noe igjen her er det dette du må fokusere på.

Melder du fra til teknisk etat i kommunen så kan det hende de kommer på befaring og i værste fall ilegger huseier forbud mot utleige. Det skal ganske store og grove feil til før de foretar seg noe mer enn det.
Ulovlig utleie, huseier får stor bot.
Trådstarter
59 7
Sitat av nomore Vis innlegg
Boforholdene her har du vært kjent med siden visning. Både størrelse, ventilasjon, rømningsveier, tilgang på dagslys og lignende er både forhold du har akseptert og vært klar over fra dag 1. Vanskelig å få igjennom en klage på slike ting.
Vis hele sitatet...
Reiste langt og rommet var usett, første gang jeg leier. Pleier du å sjekke ventilene på rommene om de tilføyer luft eller om de går til avkast ut?
Det er dette som har vært det største problemet, dårlig luft--> mangel på søvn/ hodepine ---> fravær på skolen --> slutte på skolen---> stort pengetap for meg.
Derfor jeg lurer på om jeg hadde noe krav på å få tilbakebetalt noe.

Bygget er fra 2013 og da er det en del vedtekter og regler om Bl.a luft, lys og volum.
Sist endret av Maximuzz; 22. februar 2015 kl. 00:48.
Du har ikke krav på noe. Det skader jo ikke å spørre utleieren, men om han sier nei må du isåfall prøve saken for retten. Og du er jo tross alt ikke helt uskyldig her du heller. Du har tross alt flyttet inn, betalt leie og alt det der. På en annen side.

Jeg regner forresten med at du har vært hos lege pga problemene dine? En legemelding vil være god dokumentasjon for en fremtidig sak, og ikke minst burde vel selv et privatgymnas som Sonans godta en sykemelding så du ihvertfall kunne ha fått sjansen til å ta fagene året etter eller så?
Sist endret av legalize_it; 22. februar 2015 kl. 01:14.
Viss huseier ville betalt meg tilbake 2x depositum, ville jeg tatt de pengene og ikke sutret mer over saken.
Du er vel ansvarlig for din egen helse, så at du har droppet ut av skolen som følge av at du har bodd der, tror jeg ikke at du har noen sak på.
Huseier kan vel heller ikke bestilles ansvarlig for dine økonomiske tap?

Skulle dere finne ut at den er ulovlig å anmelde ham for dette, ville jeg reagert på at du faktisk har bodd der over lengre tid og ikke gitt beskjed før.

Skulle dere bruke dette for å presse ham for penger, så har han en sak på dere.

Som sagt: jeg ville tatt de 20k, og kontaktet skolen og hørt om du har noen rettigheter angående sykdom.
Trådstarter
59 7
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg regner forresten med at du har vært hos lege pga problemene dine?
Vis hele sitatet...
ja, jeg har vært hos lege og fått det dokumentert, jeg var også hos legevakt-lege før eksamene før jul og fikk sovemedisin.


Sitat av Prehol Vis innlegg
Viss huseier ville betalt meg tilbake 2x depositum, ville jeg tatt de pengene og ikke sutret mer over saken.
Du er vel ansvarlig for din egen helse, så at du har droppet ut av skolen som følge av at du har bodd der, tror jeg ikke at du har noen sak på.
Huseier kan vel heller ikke bestilles ansvarlig for dine økonomiske tap?

Skulle dere finne ut at den er ulovlig å anmelde ham for dette, ville jeg reagert på at du faktisk har bodd der over lengre tid og ikke gitt beskjed før.

Skulle dere bruke dette for å presse ham for penger, så har han en sak på dere.

Som sagt: jeg ville tatt de 20k, og kontaktet skolen og hørt om du har noen rettigheter angående sykdom.
Vis hele sitatet...
For det første, har aldri tenkt å presse ham for penger, har aldri nevnt at jeg skal presse han, bare vurdert å annmelde han.

Selv ansvarlig for egen helse sier du ? la oss si, jeg eier ett tivoli, det er en feil på en av karusselene, du detter ut og blir lam, er du selv ansvarlig for egen helse da?
sto ikke noe i kontrakten "bo her på eget ansvar".
Kom gjerne med noen konkrete kilder på at når du flytter inn i en leilighet så har eier null ansvar vis det skjer noe med din helse pga boforholdene.
Dette blir for Amerikansk.. Ta de 20k og hold kjeft, du kan skylde på macdonalds fordi du blir feit, men egentlig har du mye av skylden.
Når du ser på leiligheten, så har du også et ansvar.
Jeg leide et kott, da mener jeg kott som akkurat fikk plass til sengen og datamaskin, kan nevne:

- Varmt vann i dusjen hadde jeg ikke, det var ingen lås på døren
- Kjøkken var det ikke, vi laget middagen på vindukarmen med en råtten komfyr med 1 kokeplate.
- Innlagt vann var det ikke
- 3 etasjer med ulovlig trapp
- Ingen ventiler, men vinduet kunne åpnes.
- Internett fikk vi aldri (selvom det sto i kontrakten) heller ikke tv
- Rømningsveien? hoppe ut av vinduet... ingen stige eller noe som helst...

Edit: Ingen brannalarm eller brannslukningsapparat

Klager ikke, mener mye var min egen feil, anmelde er lavmål.
Sist endret av justastonedhuman; 22. februar 2015 kl. 02:34.
Trådstarter
59 7
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dette blir for Amerikansk.. Ta de 20k og hold kjeft, du kan skylde på macdonalds fordi du blir feit, men egentlig har du mye av skylden.
Når du ser på leiligheten, så har du også et ansvar.
Jeg leide et kott, da mener jeg kott som akkurat fikk plass til sengen og datamaskin, kan nevne:

- Varmt vann i dusjen hadde jeg ikke, det var ingen lås på døren
- Kjøkken var det ikke, vi laget middagen på vindukarmen med en råtten komfyr med 1 kokeplate.
- Innlagt vann var det ikke
- 3 etasjer med ulovlig trapp
- Ingen ventiler, men vinduet kunne åpnes.
- Internett fikk vi aldri (selvom det sto i kontrakten) heller ikke tv
- Rømningsveien? hoppe ut av vinduet... ingen stige eller noe som helst...

Edit: Ingen brannalarm eller brannslukningsapparat

Klager ikke, mener mye var min egen feil, anmelde er lavmål.
Vis hele sitatet...
jeg vil tørre å påstå at dette ikke var ett bygg fra nyere tid ?
Når man setter opp ett bygg skal reglene fra tiden bygget blir bygd gjelde.
Det er faktisk ett kott jeg også har bodd på, under 6kvm, INGEN vindu, kun skyvedør ut i en gang, han andre som har bodd på det andre rommet har også vært mye syk og begge sliter med søvnvansker og begge er ennå syke.

huseier har også sagt at han ikke har dokumentasjon på rommet, og lurte på om jeg kunne skrive under på en taushets-kontrakt vis jeg fikk tilbakebetalt penger.
Dette er noe av konsekvensene av å leie ut ulovlig.

Og dette med eldre og nyere boliger, forskjellen er at nyere boliger blir bygd tette, for at du bare skal ha tilførsel med friskluft gjennom ventiler, noe som gjør det mer forsvarlig og bo i ett eldre bygg med gjennomtrekk enn å bo i ett nyere ett med AVTREKK på rommet.


At du velger å flytte inn i ett kott uten innlagt vann er for meg ganske spesielt, KaiN.
Sist endret av Maximuzz; 22. februar 2015 kl. 02:48.
Personlig hadde jeg nok takket ja til de 20 000,- uten problem, men er du over gjennomsnittet ivrig kan du jo selvsagt kjøre sak. Åpenbart at utleier ikke er helt innenfor regelverket. Har dog særs liten tro på at dette vil føre til noen kompensasjon på noen måte. Det er som nevnt ditt ansvar og overse leiligheten, og vite hva du skriver under på.

Boforholdene til øvrige medlemmer er vell mer eller mindre uinteressant. Det er ikke en konkurranse om å bo på det minste kottet.
Sist endret av random12345677; 22. februar 2015 kl. 02:49.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dette blir for Amerikansk.. Ta de 20k og hold kjeft, du kan skylde på macdonalds fordi du blir feit, men egentlig har du mye av skylden.
Når du ser på leiligheten, så har du også et ansvar.
Jeg leide et kott, da mener jeg kott som akkurat fikk plass til sengen og datamaskin, kan nevne:

- Varmt vann i dusjen hadde jeg ikke, det var ingen lås på døren
- Kjøkken var det ikke, vi laget middagen på vindukarmen med en råtten komfyr med 1 kokeplate.
- Innlagt vann var det ikke
- 3 etasjer med ulovlig trapp
- Ingen ventiler, men vinduet kunne åpnes.
- Internett fikk vi aldri (selvom det sto i kontrakten) heller ikke tv
- Rømningsveien? hoppe ut av vinduet... ingen stige eller noe som helst...

Edit: Ingen brannalarm eller brannslukningsapparat

Klager ikke, mener mye var min egen feil, anmelde er lavmål.
Vis hele sitatet...

At du ikke anmelder dette, er DITT problem. At du sier deg fornøyd med å bo under slike forhold, er DITT problem. For tråstarter er dette irrelevant.

Hadde jeg vært trådstarter, hadde jeg tatt disse 20 000 kronene, for deretter varlset om boforholdene til kommunen. Har selv bodd under håpløse boforhold under studenttiden, og vet hvor ille det kan være. Men å kjøre noen rettsak mot utleier, vil koste mye tid og krefter.
Sitat av Maximuzz Vis innlegg
jeg vil tørre å påstå at dette ikke var ett bygg fra nyere tid ?
Når man setter opp ett bygg skal reglene fra tiden bygget blir bygd gjelde.
Det er faktisk ett kott jeg også har bodd på, under 6kvm, INGEN vindu, kun skyvedør ut i en gang, han andre som har bodd på det andre rommet har også vært mye syk og begge sliter med søvnvansker og begge er ennå syke.

huseier har også sagt at han ikke har dokumentasjon på rommet, og lurte på om jeg kunne skrive under på en taushets-kontrakt vis jeg fikk tilbakebetalt penger.
Dette er noe av konsekvensene av å leie ut ulovlig.

Og dette med eldre og nyere boliger, forskjellen er at nyere boliger blir bygd tette, for at du bare skal ha tilførsel med friskluft gjennom ventiler, noe som gjør det mer forsvarlig og bo i ett eldre bygg med gjennomtrekk enn å bo i ett nyere ett med AVTREKK på rommet.


At du velger å flytte inn i ett kott uten innlagt vann er for meg ganske spesielt, KaiN.
Vis hele sitatet...
Dette er et eldre bygg, hva forventer du fra øst-finnmark?
Uansett, vi fikk aldri vite at varmtvannet ikke fungerte, eller noe annet ikke var i den stand det var. Jeg slapp unna med å betale nøkkelen, men min nabo slapp unna med 2 mnd leie.

Ta de 20K å bare kos deg den tiden du har, før du møter en dame som tar alle pengene dine. Rettssaken vil bare koste deg tid og krefter, pluss 20k erstatning er rimelig bra, du valgte jo selv å avslutte skolen, det ikke huseieren sin skyld. Alle mennesker har millioner løsninger, men velger alltid den letteste løsningen dessverre. (Gi opp)
Trådstarter
59 7
Sitat av KaiN Vis innlegg
Dette er et eldre bygg, hva forventer du fra øst-finnmark?
Uansett, vi fikk aldri vite at varmtvannet ikke fungerte, eller noe annet ikke var i den stand det var. Jeg slapp unna med å betale nøkkelen, men min nabo slapp unna med 2 mnd leie.

Ta de 20K å bare kos deg den tiden du har, før du møter en dame som tar alle pengene dine. Rettssaken vil bare koste deg tid og krefter, pluss 20k erstatning er rimelig bra, du valgte jo selv å avslutte skolen, det ikke huseieren sin skyld. Alle mennesker har millioner løsninger, men velger alltid den letteste løsningen dessverre. (Gi opp)
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du jeg skal forvente noe som helst av deg?
Opplysningene dine er ubrukelige, og du skjønner tydeligvis ikke noe av det jeg har skrevt tidligere i tråden, det er vell forskjell på å gi opp og være syk?
Det blir 10 000kr i "erstatning", 10k av de er depositum.

Du trenger faktisk ikke komme med flere innspill, for når jeg hører om personer som klarer å prestere og leie et kott uten innlagt vann, kjøkken og brannslukkningsutstyr og påstår at man har eget ansvar når man leier, så mener jeg at du ikke har tilstrekkelig med kunnskap/intelligens til å bidra med noe nyttig i denne tråden.
Sist endret av Maximuzz; 22. februar 2015 kl. 04:10.
Sitat av Maximuzz Vis innlegg
Reiste langt og rommet var usett, første gang jeg leier. Pleier du å sjekke ventilene på rommene om de tilføyer luft eller om de går til avkast ut?
Det er dette som har vært det største problemet, dårlig luft--> mangel på søvn/ hodepine ---> fravær på skolen --> slutte på skolen---> stort pengetap for meg.
Derfor jeg lurer på om jeg hadde noe krav på å få tilbakebetalt noe.

Bygget er fra 2013 og da er det en del vedtekter og regler om Bl.a luft, lys og volum.
Vis hele sitatet...
Om du tar ett rom usett så er det du som løper en risiko. Og her trakk du det korte strået.

Ja eg sjekker ventilasjon. Eg vurderer lysmengde. Eg vurderer flere forhold før eg aksepterer en leilighet. Og når man leiger må man som regel veie opp fordeler og ulemper.

Du hadde hatt ett krav om du hadde reagert umiddelbart og klagd til huseier med en gang, kanskje. Skal du ha ett økonomisk krav så må faktisk huseier ha fått en realistisk mulighet til å rette opp manglene. Om huseier ikke retter manglene kan du da kreve avslag i _fremtidig_ husleie eller heving av kontrakt. Ikke tilbakebetaling av husleie. Siden du ikke gjorde dette så er den muligheten borte.