Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 9865
Til de som klager over at filmen var for barnslig; dere bør virkelig lese boka, og innse at JRRT skrev den til barna sine, som på den tiden var i en alder av 9-12 år ca... Det var forventet at filmen kom til å være noe mer barnslig enn Ringenes Herre, i og med at boka er jo mer barnslig og "lekende" enn etterfølgeren.

Skal nå sies at jeg er noe enig i at det var litt for mye "hollywood-schwong" som en av dere kalte det. Og i min egen mening, var det en del småting som ble endret som virkelig ikke burde vært endret (spesielt måten Bilbo fant ringen på.) Riddles in the Dark scenen kunne også vært lengre, og et par av actionscenene kunne vært kortere.

On a side note: Avataren min er Morgoth, The First Dark Lord, "sjefen" til Sauron. Hvis dere syntes Sauron var fæl, burde dere tenke dere om; han var ingenting i forhold til Morgoth. Edit: Og med det, ville jeg likt å se en miniserie av Children of Hurin, som er en av de mange fortellingene JRRT skrev i sitt legendarium. Der får man se noe av Morgoth sitt ondskap. Fortellingen er virkelig hjerteskjærende! Fortellinga er publisert i bokform også, hvis noen er interessert. Trenger ikke å lese noe annet av JRRT for å henge med, siden den er markert som en slags "stand alone" fortelling.
Sist endret av Tfan; 19. desember 2012 kl. 14:56.
@Tfan:

Mange gode historier fra Silmarillion jeg gjerne skulle sett filmatisert. Historien om Beren og Lúthien og selvfølgelig Children of Húrin. Men jeg leste en plass at det var veldig lite sansynlig at det kom til å skje. Har ingen kilder atm, men kan se om jeg finner senere.
Sitat av Tfan Vis innlegg
I The White Council scenen får vi et fint inntrykk over Saruman. Man kan skjønne at Gandalf allerede da har begynt å forstå Saruman sine egentlig hensikter; han prøver jo til og med å få Gandalf til å forlate Erebor oppdraget, og om det kommer til det, stanse Thorin og kompaniet fra å reise til Erebor. Hvorfor? Jo, fordi Saruman visste at når Sauron endelig fikk noe av sin styrke tilbake, kunne han KANSKJE få Smaug over til sin side.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lest Tolkienbøkene så mange ganger, så burde du kanskje fått med deg at Saruman er en tvers igjennom hederlig person frem til etter de har drevet necromancern bort fra Dol Guldur og ringen dukket opp igjen. (noe som ikke har skjedd enda på dette tidspunktet i historien) Gandalf hadde ALDRI mistanke om at Saruman spillte på feil lag, før han ble tatt til fange i LOTR.
Dere som klager på at filmen er barnslig, så er den det fordi Hobbitene er barnefortellinger.

Siterer Peter Jackson: "The Hobbit is very much a children's book and The Lord of the Rings is something else; it's not really aimed at children at all. I realized the characters of the dwarves are the difference. Their energy and disdain of anything politically correct brings a new kind of spirit to it. And that's why I thought, OK, this could be fun!"
Sitat av Bishop Vis innlegg
Hvis du har lest Tolkienbøkene så mange ganger, så burde du kanskje fått med deg at Saruman er en tvers igjennom hederlig person frem til etter de har drevet necromancern bort fra Dol Guldur og ringen dukket opp igjen. (noe som ikke har skjedd enda på dette tidspunktet i historien) Gandalf hadde ALDRI mistanke om at Saruman spillte på feil lag, før han ble tatt til fange i LOTR.
Vis hele sitatet...
Javel....


"In TA 2850, Gandalf entered Dol Guldur and confirmed that the evil presence was indeed Sauron. By Saruman's advice, the White Council decided against attacking Dol Guldur. Gandalf would later remark that it was at this council meeting that he first began to suspect that Saruman desired to possess the One Ring."

TA 2850 er hele 90 år før hendelsene i Hobbiten...

De endret hvordan informasjonen kom fram i filmene, men det betyr ikke at informasjonen de tok med er feil.

Og nei, Saruman var ikke alltid hederlig. Da The White Council først ble grunnlagt for å kontre Sauron, i år TA 2463, ville egentlig Galadriel at Gandalf skulle være Head of the Council, men Saruman nektet å gå ned fra tronen sin, siden han da var mektigere enn det Gandalf var i ren styrke. Det skal sies at Gandalf var den viseste (dette er noe Manwe Sulimo selv sa, Kongen over Arda). Og hvis du ikke vet det, så er Manwe Sulimo en engel, eller rettere sagt en "Ainur", i nærmere lik styrke med Melkor (Morgoth), som var The First Dark Lord, Sauron's sjef før "the beginning of time" og i første tideverv.

Kilde: http://lotr.wikia.com/wiki/Saruman
Sist endret av Tfan; 20. desember 2012 kl. 19:58.
Jeg så den i 3D, og jeg synes filmen var bra. (Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i Ringenes Herre en gang, har bare sett 1 og halveis 2'ern.)

Dog synes jeg ikke 3D effektene var "STUNNING!", og det var litt slitsomt med 48FPS.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
@Tfan:

Mange gode historier fra Silmarillion jeg gjerne skulle sett filmatisert. Historien om Beren og Lúthien og selvfølgelig Children of Húrin. Men jeg leste en plass at det var veldig lite sansynlig at det kom til å skje. Har ingen kilder atm, men kan se om jeg finner senere.
Vis hele sitatet...
Christopher Tolkien, sønnen til JRRT, holder eierskap av disse fortellingene, husker jeg rett. Han har selv sagt at han ikke vil at de skal bli filmatisert, så sjansen er nok svært liten ja.
Beste filmen jeg har sett, og jeg har sett mye film.

10/10.

Fantastisk eventyr av en film. Levde meg vanvittig godt inn i den med 3D og musikken osv. Helt fantastisk!
Skal nevnes at jeg er en stoor fan av Ringenes Herre, og denne filmen er vel uansett dritbra for de fleste LOTR fans.

Hører mange klager på orkene? og at de så ut som plastikk og orkene i ringenes herre var bedre? Meninger om dette?
Syntes også Martin Freeman spilte Bilbo veldig bra, i tillegg til dvergene.

Vil også legge til at mye av det som er i filmen som ikke er i boka, er ekstra notater fra Tolkien, fra da Gandalf var borte fra gruppen og det andre.
Syntes filmen i sin helhet var bra, men det var mange punkter underveis jeg stusset på og ikke likte.

Jeg likte ikke starten, der gamle Bilbo skriver historien og Frodo kommer inn, jeg skjønner såklart at de har gjort det slik så ringenes herre fans som ikke er så intressert i tolkien universet har noe å relatere til, men det var unødvendig.
Orken Azog (som egentlig er en relativt ubetydelig goblin) hadde ingen ting med boken å gjøre, og var unødvendig å ha med i filmen. En annen ting er når de skal passere tåkefjellene, og plutselig står hele kompaniet på føttene til en fjellkjempe... I boken ser fjellkjempene slåss på avstand, de står ikke på føttene til kjempene.

Et av avvikene fra boken jeg liker minst, er scenen der Smaug kommer for å overta Erebor og landsbyen Dale. I boken ødelegger han hele Dale, og dreper alle dvergene forruten Thror, Thrain 2, og noen andre dverger som unslipper via den hemmelige døren de senere skal finne. Når dette skjer er ikke Thorin engang i Erobor, han er ute å jakter.

At de gjorde Radagast til en Jar-jar binks karakter for å gjøre filmen mere passende for barn, var bare stusselig.
Nesten all min kritikk til filmen er fordi jeg er en stor tolkien fan, og likte ikke at de har gjort så store avvik fra boken.

Sitat av Tfan Vis innlegg
Og hvis du ikke vet det, så er Manwe Sulimo en engel, eller rettere sagt en "Ainur", i nærmere lik styrke med Melkor (Morgoth), som var The First Dark Lord, Sauron's sjef før "the beginning of time" og i første tideverv.
Vis hele sitatet...
Bra post, men om jeg kan nit-picke litt så var ikke Melkor Saurons sjef før begynnelsen av tid, Sauron var en tjener av Aule i første tidsverv, før Melkor gjorde han korrupt.
Jeg klarer faktisk ikke å bestemme meg.. i deler av filmen føler jeg at 3D-en hjelper i historiefortellingen, mens den i andre deler er mer forstyrrende og ødeleggende. Mot slutten kjennes det ut som jeg sitter å ser på en interaktiv tegneserie i fortfilm. Klarer ikke helt å forklare det på noen annen måte.

Trur jeg må se denne i 2D før jeg bestemmer meg. Historien var helt ok
Sist endret av SeeWhen; 20. desember 2012 kl. 22:03. Grunn: Fordi jeg kan
Sitat av theBeist Vis innlegg
Syntes filmen i sin helhet var bra, men det var mange punkter underveis jeg stusset på og ikke likte.

Jeg likte ikke starten, der gamle Bilbo skriver historien og Frodo kommer inn, jeg skjønner såklart at de har gjort det slik så ringenes herre fans som ikke er så intressert i tolkien universet har noe å relatere til, men det var unødvendig.
Orken Azog (som egentlig er en relativt ubetydelig goblin) hadde ingen ting med boken å gjøre, og var unødvendig å ha med i filmen. En annen ting er når de skal passere tåkefjellene, og plutselig står hele kompaniet på føttene til en fjellkjempe... I boken ser fjellkjempene slåss på avstand, de står ikke på føttene til kjempene.

Et av avvikene fra boken jeg liker minst, er scenen der Smaug kommer for å overta Erebor og landsbyen Dale. I boken ødelegger han hele Dale, og dreper alle dvergene forruten Thror, Thrain 2, og noen andre dverger som unslipper via den hemmelige døren de senere skal finne. Når dette skjer er ikke Thorin engang i Erobor, han er ute å jakter.

At de gjorde Radagast til en Jar-jar binks karakter for å gjøre filmen mere passende for barn, var bare stusselig.
Nesten all min kritikk til filmen er fordi jeg er en stor tolkien fan, og likte ikke at de har gjort så store avvik fra boken.



Bra post, men om jeg kan nit-picke litt så var ikke Melkor Saurons sjef før begynnelsen av tid, Sauron var en tjener av Aule i første tidsverv, før Melkor gjorde han korrupt.
Vis hele sitatet...
Takk for rettelsen! Du har absolutt korrekt Husket litt feil.
Jeg ble overrasket over hvor bra den var, hat sett den tre ganger på kino, 2x 3D og en gang i 2D. Synes denne hadde mye mer å komme med en Ringenes Herre. Det var lagt mye mer kjøtt på beinet, små detaljer i alt, elsker det! 10/10

Sitat av theBeist Vis innlegg
Syntes filmen i sin helhet var bra, men det var mange punkter underveis jeg stusset på og ikke likte.

Jeg likte ikke starten, der gamle Bilbo skriver historien og Frodo kommer inn, jeg skjønner såklart at de har gjort det slik så ringenes herre fans som ikke er så intressert i tolkien universet har noe å relatere til, men det var unødvendig.
Orken Azog (som egentlig er en relativt ubetydelig goblin) hadde ingen ting med boken å gjøre, og var unødvendig å ha med i filmen. En annen ting er når de skal passere tåkefjellene, og plutselig står hele kompaniet på føttene til en fjellkjempe... I boken ser fjellkjempene slåss på avstand, de står ikke på føttene til kjempene.

Et av avvikene fra boken jeg liker minst, er scenen der Smaug kommer for å overta Erebor og landsbyen Dale. I boken ødelegger han hele Dale, og dreper alle dvergene forruten Thror, Thrain 2, og noen andre dverger som unslipper via den hemmelige døren de senere skal finne. Når dette skjer er ikke Thorin engang i Erobor, han er ute å jakter.

At de gjorde Radagast til en Jar-jar binks karakter for å gjøre filmen mere passende for barn, var bare stusselig.
Nesten all min kritikk til filmen er fordi jeg er en stor tolkien fan, og likte ikke at de har gjort så store avvik fra boken.
Vis hele sitatet...
Du sier at Azog ikke har en stor del i boken, det kan jeg si meg enig i. Men han har ikke så stor del i filmen heller, han er kun erkefienden til Thorin og har veldig lite å si for historien i filmen også.
Sist endret av Oransje; 20. desember 2012 kl. 22:39.
Må ærlig innrømme at det var noe med filmen jeg ikke likte. Klarer dog ikke helt sikkert å sette fingeren på akkurat hva som gjorde dette. Men jeg merket godt at filmen ble lang, noe som er et dårlig tegn. Totalt sett må jeg si at jeg likte filmen og vil gi den 7/10. Høye forventninger kan ha ødelagt den for meg.
Sitat av theBeist Vis innlegg
Syntes filmen i sin helhet var bra, men det var mange punkter underveis jeg stusset på og ikke likte.

Jeg likte ikke starten, der gamle Bilbo skriver historien og Frodo kommer inn, jeg skjønner såklart at de har gjort det slik så ringenes herre fans som ikke er så intressert i tolkien universet har noe å relatere til, men det var unødvendig.
Orken Azog (som egentlig er en relativt ubetydelig goblin) hadde ingen ting med boken å gjøre, og var unødvendig å ha med i filmen. En annen ting er når de skal passere tåkefjellene, og plutselig står hele kompaniet på føttene til en fjellkjempe... I boken ser fjellkjempene slåss på avstand, de står ikke på føttene til kjempene.

Et av avvikene fra boken jeg liker minst, er scenen der Smaug kommer for å overta Erebor og landsbyen Dale. I boken ødelegger han hele Dale, og dreper alle dvergene forruten Thror, Thrain 2, og noen andre dverger som unslipper via den hemmelige døren de senere skal finne. Når dette skjer er ikke Thorin engang i Erobor, han er ute å jakter.

At de gjorde Radagast til en Jar-jar binks karakter for å gjøre filmen mere passende for barn, var bare stusselig.
Nesten all min kritikk til filmen er fordi jeg er en stor tolkien fan, og likte ikke at de har gjort så store avvik fra boken.



Bra post, men om jeg kan nit-picke litt så var ikke Melkor Saurons sjef før begynnelsen av tid, Sauron var en tjener av Aule i første tidsverv, før Melkor gjorde han korrupt.
Vis hele sitatet...
Azog blir jo egentlig drept av Thrain i slaget utenfor Moria, om jeg husker rett. Bolg, sønnen til Azog, er jo den som egentlig jakter etter Thorin i Hobbiten.

Skal si meg enig i mye av det du sier, men på en annen side, så må det forventes at mye endres. Ja, mye ble endret unødvendig, men sånn er nå filmverdenen bare, dessverre. Må enten svelge det ned, eller hate det. Jeg har bare sett filmen en gang, så jeg husker ikke alle endringene akkurat nå, så jeg får heller komme med min mening om saken når jeg har sett den en gang eller to til.
Sitat av Tfan Vis innlegg
Azog blir jo egentlig drept av Thrain i slaget utenfor Moria, om jeg husker rett. Bolg, sønnen til Azog, er jo den som egentlig jakter etter Thorin i Hobbiten.

Skal si meg enig i mye av det du sier, men på en annen side, så må det forventes at mye endres. Ja, mye ble endret unødvendig, men sånn er nå filmverdenen bare, dessverre. Må enten svelge det ned, eller hate det. Jeg har bare sett filmen en gang, så jeg husker ikke alle endringene akkurat nå, så jeg får heller komme med min mening om saken når jeg har sett den en gang eller to til.
Vis hele sitatet...
Såklart må mye endres i filmverdenen, og jeg syntes fortsatt filmen var bra, men jeg syntes fortsatt at det er kjipt. Samtidig burde de klare å lage den tro til boken og ikke utelate noen detaljer med hobitten, da de skal lage tre film av en relativt kort bok.

Var på samme måte med ringenes herre filmene, fantastisk bra filmer, men enormt mange viktige/intressange detaljer som er utelatt og mange endringer. For eksempel når Merry og Pippin blir fanget av old man willow, og Tom Bombadil redder de og gir alle fire hobittene ly i to netter. Drømmene Frodo har i Tom Bombadils hus hadde vært veldig intressange å ha med i filmen, samt Tom Bombadil i seg selv.
Det blir vel feil å dømme en film etter hvor lik den er boken den er basert på. Jeg likte filmen veldig godt, blir liksom ikke kjedelig selv om det er lange scener med mye monolog.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Det blir vel feil å dømme en film etter hvor lik den er boken den er basert på. Jeg likte filmen veldig godt, blir liksom ikke kjedelig selv om det er lange scener med mye monolog.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det feil? Jeg (og mange andre) vil helst ha en filmatisering mest mulig lik boken. Når det er sagt sier jeg ikke at filmen er en dårlig gjenfortelling av boken, bare at den kunne vært bedre.
Nå dømmer jeg heller ikke filmen, jeg bare kritiserer den.

Sitat av Oransje Vis innlegg
Du sier at Azog ikke har en stor del i boken, det kan jeg si meg enig i. Men han har ikke så stor del i filmen heller, han er kun erkefienden til Thorin og har veldig lite å si for historien i filmen også.
Vis hele sitatet...
"Kun" erkefienden til Thorin... Jeg skjønner ikke hvorfor de bare holdt seg til historien på dette punktet, hvorfor kunne ikke bare bolg ta hans plass, slik det egentlig er. Azog døde jo også nesten 150 år før hobitten tar sted.

Jaja, kanskje vi finner ut hvorfor Peter Jackson har gjort som han har gjort ettersom de to neste filmene kommer ut.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Kanskje litt OP, men dette er noe jeg lurer veldig på.

Eldor er på en måte "Alvekongen"?

Mens hun Alvedronningen?, eller hvem hun nå er.
(hun møtes Frodo i skogen, som snakker med han, uten å si noe
Hun som også snakker med Gandalf uten å si noe i Hobbiten)

Hvem av dem er det som har mest "makt"?

Litt dårlig formulert, men klarer ikke helt å finne ord for hva jeg mener.
Eldor? Mener du Elrond? Eller Celeborn?
Celeborn er alvekongen av Lothlorien, Elrond holder til i Rivendell. Usikker på hvem som har mest makt av disse, men jeg hadde gjettet Elrond. Blir uansett litt rart å måle hvor mye 'makt' de har, da alvenes mening er ikke å få mest makt.

Alvedronning du prater om heter Galadriel, som er dronningen av Lothlorien. Galadriel og Elrond har begge ganske mye "makt", og de bærer på hver sin ring (av de tre som ble gitt til alvene).
Thebeist: Radagast er ingen jar jar binks character for meg. Han kan jo slåss og er ikke så hjelpesløs som den teite star wars-skapningen. Det er en trollmann ffs
Sitat av Taurean Vis innlegg
Thebeist: Radagast er ingen jar jar binks character for meg. Han kan jo slåss og er ikke så hjelpesløs som den teite star wars-skapningen. Det er en trollmann ffs
Vis hele sitatet...
Jaja, men jeg syntes de gjorde han overdrevet barslig. Noe spesiell er greit, men de dro det litt langt...
Sitat av theBeist Vis innlegg
Såklart må mye endres i filmverdenen, og jeg syntes fortsatt filmen var bra, men jeg syntes fortsatt at det er kjipt. Samtidig burde de klare å lage den tro til boken og ikke utelate noen detaljer med hobitten, da de skal lage tre film av en relativt kort bok.

Var på samme måte med ringenes herre filmene, fantastisk bra filmer, men enormt mange viktige/intressange detaljer som er utelatt og mange endringer. For eksempel når Merry og Pippin blir fanget av old man willow, og Tom Bombadil redder de og gir alle fire hobittene ly i to netter. Drømmene Frodo har i Tom Bombadils hus hadde vært veldig intressange å ha med i filmen, samt Tom Bombadil i seg selv.
Vis hele sitatet...
Enig. Skjønner egentlig litt at de utelot Tom Bombadil, da han ikke har noe med storyen å gjøre (i hvert fall minimalt).

Det jeg savnet i LoTR filmene var noe av den essensen Tolkien tar med seg i bøkene. Slikt som tauet Samwise får av Galadriel, den esken med "salt" han har med seg, også videre. Følte at mye av Galadriel og hennes folk manglet i filmene. Likevel, fantastiske filmer!
Er enig i mye av det theBeistsier vedr Azog og andre avvik fra boken, men alt i alt -
det var jo en fantastisk film, jeg satt med ereksjon i tre timer. 3d-effektene og FPSen var for meg en positiv opplevelse, selv om det var et par som måtte gå fra kinosalen mens de holdt igjen oppkast. Üntermensch.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Eldor? Mener du Elrond? Eller Celeborn?
Celeborn er alvekongen av Lothlorien, Elrond holder til i Rivendell. Usikker på hvem som har mest makt av disse, men jeg hadde gjettet Elrond. Blir uansett litt rart å måle hvor mye 'makt' de har, da alvenes mening er ikke å få mest makt.

Alvedronning du prater om heter Galadriel, som er dronningen av Lothlorien. Galadriel og Elrond har begge ganske mye "makt", og de bærer på hver sin ring (av de tre som ble gitt til alvene).
Vis hele sitatet...
Ah, tusen takk!
Har ikke den beste rettskrivningen atm, siden jeg skriver ifra iphonen
Men videre, Gandalf har jo evnen til å bruke magi, slik som i kampscenen mellom han og Saruman, hvorfor bruker han den ikke oftere, som i Minias thirth(?)
Sitat av sam500 Vis innlegg
Ah, tusen takk!
Har ikke den beste rettskrivningen atm, siden jeg skriver ifra iphonen
Men videre, Gandalf har jo evnen til å bruke magi, slik som i kampscenen mellom han og Saruman, hvorfor bruker han den ikke oftere, som i Minias thirth(?)
Vis hele sitatet...
The Istari were messengers from Valinor, who were sent to help the races of Middle-earth resist the domination of Sauron. They were lesser Maiar, but changed into mortal flesh and subject to the trials and effects of Middle-earth. Being changed into Istari, they used their inherent power which was called "magic" by Men, but in a subtle manner; they were forbidden to use their power openly in direct confrontation or domination. However, they did use this magic for certain beneficent purposes. For example, Gandalf uses his magic to create fire, and invokes a command of holding on the door to Balin's tomb during the attack of the Balrog.
Vis hele sitatet...
viktig å pressisere at filmene ikke helt har fulgt disse reglene, og skapt litt inkonsitens som ikke skal være i bøkene på akkurat dette feltet.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
idet han putter den i lomma, og at han stusser over det, og det er mer vekt på Necromanceren i Dol Guldur (som er Sauron in case you didn't know).
Vis hele sitatet...
Thanks motherfucker......