Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2175
Hei. Jeg leter etter en god bok om SQL for nybegynnere.

Noen anbefalinger?
Helst på Norsk
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
SQL i seg selv er jo ganske univserselt, men dersom du ser for deg å jobbe med spesifikke databaser (oracle, postgre, noe annet) kan det være lurt å finne en bok som også omhandler hvordan den databasen oppfører seg.
Trådstarter
MySQL står det bare på min server.
Jeg ville heller ha brukt sider som W3schools osv. for å lære SQL. Om du behersker engelsk, så finnes det svært mange god sider rundt om på nettet, på engelsk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ertsaas Vis innlegg
MySQL står det bare på min server.
Vis hele sitatet...
Ja, du kjører vel mysql server da, ikke "my sql" hvis det var det du trodde (as in my, yours, theirs).

http://en.wikipedia.org/wiki/MySQL
Men hvorfor skal du lære MYSQL?
Sitat av wellpur Vis innlegg
Men hvorfor skal du lære MYSQL?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Hvis man skal lære seg SQL så er tjeneren man kjører det i egentlig revnende likegyldig ganske så lenge. Det å mestre syntax og grammatik, pluss fundamental relasjonsalgebra er uavhengig av hvilken tjener man tenker å gjøre det på.

Det er ikke sånn at man blir en bedre snekker av å trene med en sag fra Bahco enn en sag fra Klaus Olsen.
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk
Kjøper denne med en gang...
Hansen&Mallaug er en bok som også benyttes av høgskoler (og kanskje noen universiteter?). Ikke så allerverst.