Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er dette EU-direktivet den beste løsningen mot Malware som bruker cookies?
Ja, dette er en god løsning. 5 10,00%
Nei, det finnes bedre løsninger. 45 90,00%
Stemmegivere: 50. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  9 1466
itavisen skriver i dag om et EU direktiv som gjør alle nettsider som bruker cookies uten å spørre først, ulovlige: – Nei, det er ingen spøk. Nå er «alle» nettsteder ulovlige.

Loven ble innført i fjor, men bare 8 av EU sine 27 medlemmsland har laget en lov mot cookies uten å spørre først.

Cookies er en liten bit med kode som lagres på maskinen din og husker deg igjen om du besøker siden på nytt. F.eks. kan du slippe å logge inn på nytt hver gang du kommer til en ny side...

Her er en kort video fra i fjor som forklarer loven: The stupid EU cookie law in 2½ minutes

Så hva ville dere foretrukket? Masse popups som ber om å bruke cookies eller nettsider med gullfiskhjerne?

Selv kan jeg se hvordan denne loven kan hjelpe mot malware som bruker cookies, men løsningen er litt i overkant ekstrem. Burde fokusere mer på at brukerne skal kunne se hvem som tracker deg, slik som firefox-extension Collusion gjør: http://www.mozilla.org/en-US/collusion/

De fleste vil bare klikke "OK" til cookies uansett, "alle" lyver når de sier at "I have READ and AGREED with the terms and conditions".

Selv spår jeg at det vil komme en extension til firefox/google chrome som automatisk velger "ja" til cookies.

Eventuelt kan man velge "alltid godta cookies" når man installerer en ny nettleser.
Så slipper man å bli spurt hele tiden.
Bruker ikke Google cookies for å tracke hva du søker mest på, for å hjelpe deg senere?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oransje Vis innlegg
Bruker ikke Google cookies for å tracke hva du søker mest på, for å hjelpe deg senere?
Vis hele sitatet...
yup, det samme gjør facebook...

Enda en artikkel: DailyTech - UK Law Demanding Tracking, Cookies, and Analytics Notification Takes Hold
Og nesten alle websider med et login-system lagrer en session-cookie hos brukeren for indentifisering.
Det hele blir latterlig, ender med at alle websider har en popup "Godtar du at vi bruker cookies?" Hvis de svarer nei får de ikke tilgang. Dermed blir brukeren å alltid trykke ja, uten å tenke seg om.
Sist endret av etse; 29. mai 2012 kl. 14:17.
For meg virker det som at cookies skaper mer glede en harme, er så deilig å få gode relaterte søk i google!

Men hva gjør vell dette, alle bruker godaddy og Amerikanske web-hosts?

En idé til hva som kan gjøres.

Jeg bruker Chrome, si jeg laster ned Opera! Når jeg laster ned kommer det som regel lisence agreement, hva med å legge denne cookie-loven inn i nettleserens lisence agreement slik at alle som laster ned nettleseren velger å si ja til cookies.

Problem solved?
Hva med å legge det i Terms of Agreement? "Ved å registrere deg her godtar du at nettstedet kan bruke cookies for å lagre informasjon på deg som bruker".

Eller vil ikke dette funke?
Altså, hvis dere faktisk leser kildene til idiotene i IT-avisen så ser dere at
'implied consent'—or continued use of a website or application by the user who has been shown a message about the use of cookies—would be adequate in complying with the law.
Vis hele sitatet...
Og dette er en god ting, fordi dette gjør at man kan lovforfølge folk som driver med slibrige sporingsteknikker i markedsføringsøyemed. De kommer neppe til å dele ut bøter til vilkårlige nettsider siden loven først og fremst er ment mot sporingscookies. Det får da være grenser til noia over internettlover - hvis kildene deres er youtube, itavisen og 4chan er det jaggu ikke så mye poeng å poste om det.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Og dette er en god ting, fordi dette gjør at man kan lovforfølge folk som driver med slibrige sporingsteknikker i markedsføringsøyemed.
Vis hele sitatet...
ok, så du mener at denne loven er positiv fordi den tvinger nettsider som bruker cookies å informere brukeren om at de har gitt deg en cookie?

Er det da ikke nok å ha en popup som sier "vi har gitt deg en cookie for å huske deg til neste gang. Klikk her for mer info." og som går bort automatisk etter et par sekunder?

Jeg mener det å måtte klikke "ok" for å komme videre til nettsiden er noe de fleste vil gjøre uten å lese hva meldingen sier uansett.

Denne loven gjør noe med problemet vi har når det kommer til malware og markedsføring som baserer seg på cookies, men i praksis har en popup du må trykke på før du får cookien like nyttig som en popup som forteller at du har fått en cookie for brukeren. Men den popupen du må trykke på er hakket mer irriterende.

Dette direktivet er positivt fordi det tvinger nettsider til å fortelle brukerne at de har fått en cookie, men jeg misliker at jeg må "godkjenne" alle cookiene.


Blir som å sammenligne en røykpakke med en ekstra innpakning med teksten "riv av her om du vil ha kreft" og en røykpakke som bare sier "denne gir deg kreft". Begge informerer brukeren om at røyking gir kreft, men den ene er mye mer irriterende.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk leser sekundærkildene til IT-avisen og det jeg siterte så ser du at alle innvendingene dine baserer seg på en feilaktig antagelse om at folk må trykke ok. Det holder fint med en liten beskjed øverst på siden ved første besøk.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis du faktisk leser sekundærkildene til IT-avisen og det jeg siterte så ser du at alle innvendingene dine baserer seg på en feilaktig antagelse om at folk må trykke ok. Det holder fint med en liten beskjed øverst på siden ved første besøk.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!

Da ser jeg positivt på denne loven, greit å vite hvem som tracker deg.

Kommer freakforumet til å innføre noen form for "beskjed" om at siden bruker cookies, eller holder det med å legge til dette i "Bruksvilkår"?