Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 16620
Sitat av LowRider Vis innlegg
Dere sier at man ikke skal hjelpe folk i afrika, da aka negere. Hvorfor det?[...]
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet har jeg heller inntrykket av diskusjonen dreier seg mer om hvorvidt man bør støtte organisasjonen Invisible Children enn om man skal støtte mennesker i Afrika, da det foreligger en del legitim kritikk bl.a. angående hva de gjør, hvordan de gjør det og hvordan de ønsker å nå målsetningene sine, såvel som selve filmen.

Sitat av LowRider Vis innlegg
White man's burden? for et rasisitsk uttrykk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du vet hva rasisme er.

Sitat av LowRider Vis innlegg
så spørsmålet er. Hvorfor skal vi IKKE hjelpe?
Vis hele sitatet...
Nei, spørsmålet er om man skal dumpe penger til eller støtte IC, og i hvilken grad det faktisk utgjør en forskjell for noen i Afrika. Det er mange problemer av varierende kompleksitet f.eks. i Uganda, men jeg klarer ikke forestille meg at noen av disse er nærmere en løsning i dag enn de var for en uke siden. Derimot er det positivt at det rettes oppmerksomhet mot Afrika, selv om jeg er redd dette generelt vil være glemt igjen om et par uker når hypen som kommer av Kony2012 er over.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av sqrt Vis innlegg
I dette tilfellet har jeg heller inntrykket av diskusjonen dreier seg mer om hvorvidt man bør støtte organisasjonen Invisible Children enn om man skal støtte mennesker i Afrika, da det foreligger en del legitim kritikk bl.a. angående hva de gjør, hvordan de gjør det og hvordan de ønsker å nå målsetningene sine, såvel som selve filmen.



Jeg tror ikke du vet hva rasisme er.



Nei, spørsmålet er om man skal dumpe penger til eller støtte IC, og i hvilken grad det faktisk utgjør en forskjell for noen i Afrika. Det er mange problemer av varierende kompleksitet f.eks. i Uganda, men jeg klarer ikke forestille meg at noen av disse er nærmere en løsning i dag enn de var for en uke siden. Derimot er det positivt at det rettes oppmerksomhet mot Afrika, selv om jeg er redd dette generelt vil være glemt igjen om et par uker når hypen som kommer av Kony2012 er over.
Vis hele sitatet...

Det er akkurat glemt det vil bli.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Lurer på hvor mye de har solgt Action Kits for til nå, og hvor mye forskjell de pengene hadde gjort i en annen anvendelse, f.eks som humanitær hjelp?
Dette binder ganske greit alt av kritikken og slacktivism kommentaren til nso: Invisible Children and Kony 2012: Avoiding Scams and Irresponsible Donations (YouTube)
Sitat av sqrt Vis innlegg
I dette tilfellet har jeg heller inntrykket av diskusjonen dreier seg mer om hvorvidt man bør støtte organisasjonen Invisible Children enn om man skal støtte mennesker i Afrika, da det foreligger en del legitim kritikk bl.a. angående hva de gjør, hvordan de gjør det og hvordan de ønsker å nå målsetningene sine, såvel som selve filmen.

Nei, spørsmålet er om man skal dumpe penger til eller støtte IC, og i hvilken grad det faktisk utgjør en forskjell for noen i Afrika. Det er mange problemer av varierende kompleksitet f.eks. i Uganda, men jeg klarer ikke forestille meg at noen av disse er nærmere en løsning i dag enn de var for en uke siden. Derimot er det positivt at det rettes oppmerksomhet mot Afrika, selv om jeg er redd dette generelt vil være glemt igjen om et par uker når hypen som kommer av Kony2012 er over.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/The_White_Man's_Burden
tror ikke du vet helt hva du snakker om.

Hvorfor er det scam, når de kan legge frem resultater? De har bygd skoler, radioantenner og annet snacks som de trenger.

Kan du legge frem tall som viser at noen andre organisasjoner får frem mer av pengene?

Dere sier at "hypen går over". betyr det at bruddenen på menneskerettighetene i Afrika "går over" der også?
"jeg sendte 10 dollars, det hjalp ikke, hypen er over gg afrika"

Pengene blir jo brukt til datautstyr, lokaler etc, men det er bare i en startfase. Det er jo ufattelig dersom IC bruker 680000 dollar ÅRLIG på datautstyr.

Jeg mener baktankene er gode, men jeg ser jo problemstillingen når de bruker en gerilja for å banke ut en annen. Da sitter de jo i samme suppa etterpå.
Hvorfor er det scam, når de kan legge frem resultater? De har bygd skoler, radioantenner og annet snacks som de trenger.
Vis hele sitatet...
Jeg påsto aldri at det var en scam.

Kan du legge frem tall som viser at noen andre organisasjoner får frem mer av pengene?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bør lese innlegget mitt igjen, da jeg kort summerte hvorfor folk stiller seg kritiske til IC (noe du tilsynelatende trodde var folk som sa "Fuck Afrika!") og nevnte ikke at de brukte pengene feil. Siden ICs mål har vært å øke fokuset på LRA og Kony, kan de bruke det aller meste av donasjonene på dette, og det blir vanskelig å kritisere dem for det. Problemet er at dette i seg selv ikke løser noe.

Dessuten er jeg usikker på hva du mener med "får frem av pengene". Organisasjoner som bruker en større andel av donasjoner til direkte hjelp for de som trenger det? Save the children bruker 90% på program services, Leger Uten Grenser er tett etter, for å nevne et par eksempler. Dette er langt mer enn ICs 32%(?), og med de organisasjonene får man også se konkrete resultater. Awareness er fint, men resultater er bedre.

Et annet problem med IC er at de bevisst bruker feilinformasjon for å fremme saken sin, og det er i hvert fall ikke en positiv ting imho. Jeg forstår at de gjerne må presentere informasjonen sin på en bestemt måte for å vekke folks oppmerksomhet, men det er allerede nok problemer med å få en oversikt over Afrikas problemer om man ikke skal begynne å manipulere de faktiske forholdene for å fremme sin sak.

Dere sier at "hypen går over". betyr det at bruddenen på menneskerettighetene i Afrika "går over" der også?
Vis hele sitatet...
Misforstår du med vilje? At hypen vil gå over betyr at det er stort fokus på Afrika og problemene i Afrika i dag og de kommende dagene, kanskje ukene, men at dette vil passere når folk har gratulert hverandre nok med å dele en lenke og sagt noen floskler. Jeg nevnte dette fordi det er en negativ ting, men noe som stort sett skjer.
Sitat av Widow Vis innlegg
Akkurat, som jeg har påpekt tidligere. Videon er faktisk dårlig.
Vis hele sitatet...
Dette er tidenes beste propagandavideo, ikke en gang Leni Riefensthals, "Triumph of the Will" er i nærheten av kvaliteten til KONY2012. Det sier litt.

Du sier at "videoen faktisk er dårlig" viter om din filmkunnskap, dette er propaganda fra det beste av Hollywood.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er flere hundrevis av "war-lords" i africa, som bortfører barn. Hvorfor er Kony så spesiell plutselig? Hva med de andre? Men nå skal han få all oppmerksomhet fordi en fyr lagde en video? Og videoen er jo "horseshit" og er ingen grunn til å bry oss om warlord nr.26 i forhold til resten av jævlene som gjør det samme. Ta Kony ut og en annen tar hans plass.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal vaske og støvsuge huset. Gjør du begge ting samtidig eller tar du for deg en ting av gangen?
Liker hvordan mange kommenterer på youtube videoen at vi skal flagge den for scam og at 80% av dem sier at det er det
http://loldaddy.com/images/uploaded_pics/loldaddy.com-1331207884.jpg

Til alle blonde facebook-folk!
Sist endret av Deximus; 9. mars 2012 kl. 11:46.
HOLY FUCK, 50 millioner views på 3 dager?! Er dette rekord eller?
Er så lei av sånne trend folkeakjons opplegg som ut av ingenting tar helt av. Slutt å lat som om dere bryr dere om noe annet enn klær og blogging facebook jenter!
Hørt mye snakk om at Amerika er ute etter oljen i Uganda, og at dette bare er scam. Noen som har formeninger om det? Eller er det bare konspirasjoner?
ALLE er ute etter den oljen, ikke bare USA.

Russland og Kina er også sterkt representert som velgjørere for forskjellige spyposer av noen diktatorer der.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Dette er tidenes beste propagandavideo, ikke en gang Leni Riefensthals, "Triumph of the Will" er i nærheten av kvaliteten til KONY2012. Det sier litt.

Du sier at "videoen faktisk er dårlig" viter om din filmkunnskap, dette er propaganda fra det beste av Hollywood.
:
Vis hele sitatet...
At en film fra 1935 ikke har samme kvalitet som en film fra 2012, sier jo virkelig ingenting. Jeg tror ikke jeg forstod poenget ditt. Er også dårlig gjort å sitere en setning, når jeg hadde en liste over hva jeg mente var dårlig med videon.

Nye Hollywood blockbuster filmer slår som regel igjennom på boxoffice år etter år. Betyr det at de er bra filmer? Nei, fordi de bruker en mal som er brukt veldig, veldig mange ganger før. At mange ser en video, sier ingenting om kvaliteten til videon.
Blir utrolig rørt av filmen og mener dette er kjempetrist, men det er en ting som holder meg fra å være HELT med. Kony har sine soldater, de vil gå til angrep på de amerikanske soldatene, og de må beskytte seg selv og angriper tilbake - barnesoldater vil bli skutt.. Er det da en god sak?

Er det en god sak å drepe 50 for å redde 100? - Dere skjønner hva jeg mener.

Samtidig så er det feil å ikke gripe inn. Selvom liv vil gå tapt for å stoppe kony, vil framtidlige liv bli reddet.

Hele kony-opplegget er et dilemma.
En ting med den videoen som irriterte meg litt.. Alle politikerne som de ba folk kontakt er amerikanske, og de hintet til at det var Amerika sin rett og plikt å arrestere Kony, og det er det selvsagt ikke. Ikke det at jeg ikke vil at han bli arrestert, men Amerika har ingen rett til å være verdenspoliti, og arrestere en utlending i utlandet som ikke har noe med dem å gjøre, slik de har gjort med f.eks Kim Dotcom.
herregud, jeg rager så over dette KONY fenomenet, vet ikke om jeg skal le eller gråte. Kony greiene er sterke saker, for all del, men hadde den samme fyren laget en video om hvor mye olje det er igjen i verden i forhold til det forbruket som må komme, eller hvordan finanskapitalen styrer verden, da hadde han ikke fått views i det hele tatt, det er ikke sexy nok. Sosiale medier kan kanskje forandre verden, men bare når det gjelder saker som omhandler dyremishandling, og overgrep mot barn tydeligvis. Slik er det eneste som vekker store nok følelser på verdensbasis. Jeg skal ikke støtte denne kampanjen.
Rett etter videoen kom ut var alle helt i skyene, nå virker det som om det har blitt kult å flame videoen...

Jeg synes Invisible Children gjør en praktfull jobb i å skape oppmerksomhet rundt temaet. Jeg skammer meg over at comments som "IT'S A SCAM, DISLIKE, REPORT!" får mer likes en dislikes.

Sitat av Grix Vis innlegg
En ting med den videoen som irriterte meg litt.. Alle politikerne som de ba folk kontakt er amerikanske, og de hintet til at det var Amerika sin rett og plikt å arrestere Kony, og det er det selvsagt ikke. Ikke det at jeg ikke vil at han bli arrestert, men Amerika har ingen rett til å være verdenspoliti, og arrestere en utlending i utlandet som ikke har noe med dem å gjøre, slik de har gjort med f.eks Kim Dotcom.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig, virker som de ikke har tenkt på EU.

Jeg skulle fortsatt likt å sett en video av Invisible Children som gikk mer i dybden på info. Som legger fra seg propaganda-stilen. Nå som de har fått oppmerksomheten til verden hadde det vert veldig bra med en video som gikk mer inn i dybden.

“There has not been a single soul from the LRA here since 2006. Now we have peace, people are back in their homes, they are planting their fields, they are starting their businesses. That is what people should help us with.” Quote fra http://www.telegraph.co.uk/news/worl...over-film.html

Ja de har trukket seg ut. Men hva tror de kommer til å skje når KONY2012 og konflikten er glemt av vesten? Da kommer LRA tilbake...
Sist endret av Oransje; 9. mars 2012 kl. 16:48.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Rett etter videoen kom ut var alle helt i skyene, nå virker det som om det har blitt kult å flame videoen...

Jeg synes Invisible Children gjør en praktfull jobb i å skape oppmerksomhet rundt temaet. Jeg skammer meg over at comments som "IT'S A SCAM, DISLIKE, REPORT!" får mer likes en dislikes.
Vis hele sitatet...
Der har du hele problemet, når Invisible Children har valgt å fremstille konflikten på en så uredelig måte har de samtidig gjort at selve kampsaken deres har mistet legitimitet.

De valgte å lage en uredelig video for å få mest mulig oppmerksomhet og for å vekke følelser, dette slo tydeligvis tilbake.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Til alle blonde facebook-folk!
Vis hele sitatet...
Det kartet var gammalt, Sudan er fremdeles ett land på det
Og Uganda ligger rett over Victoriasjøen, til venstre for Kenya.

Leste nettopp en artikkel der det sto at presidenten hadde kjøpt seg en fighter jet til 750 millioner $.
Hva skal han med dét når de ikke vet hvor han krigsherren er?
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Ja de har trukket seg ut. Men hva tror de kommer til å skje når KONY2012 og konflikten er glemt av vesten? Da kommer LRA tilbake...
Vis hele sitatet...
Lolwut? Tror du Kony stakk fra landet i 2006, fordi noen hvite kids skulle lage en video om han i 2012? Han gir vel langt faen i det. Og nei, de vestlige styrkene kommer ikke til å dra med det første. De har tross alt en handelspartner som trenger stabilitet. Har dog ikke en dritt å gjøre med LRA.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det kartet var gammalt, Sudan er fremdeles ett land på det
Og Uganda ligger rett over Victoriasjøen, til venstre for Kenya.

Leste nettopp en artikkel der det sto at presidenten hadde kjøpt seg en fighter jet til 750 millioner $.
Hva skal han med dét når de ikke vet hvor han krigsherren er?
Vis hele sitatet...
Er vel greit å ha kampfly i tilfelle noen finner ut at de skal innvadere eller gå til krig mot landet?

On topic:
Det eneste jeg reagerer på med hele kony sirkuset er at de aller fleste som spammer ned facebook med videoen og andre Kony2012 relaterte saker er at de har svært lite kunnskap om temaet utover det de får servert i videoen. Har prøvd diskutere det med et par i klassen som printer postere og henger de opp på skolen men det blir heller vanskelig når de kun gulper opp det som blir sagt i videoen. Sheeps gonna sheep.
Sitat av EoT Vis innlegg
Lolwut? Tror du Kony stakk fra landet i 2006, fordi noen hvite kids skulle lage en video om han i 2012? Han gir vel langt faen i det. Og nei, de vestlige styrkene kommer ikke til å dra med det første. De har tross alt en handelspartner som trenger stabilitet. Har dog ikke en dritt å gjøre med LRA.
Vis hele sitatet...
Neida, legger meg flat. Synes fortsatt at de gjør en god ting, men som det blir sagt er det et eksperiment. Sånn jeg har forstått det er de også kun veldig uerfarne og nye innen området, så jeg tillater feil og hull så lenge de viser forbedring... om de skulle fortsette

Tenkt litt på en ting. Regjeringer i land som Uganda er helt usaklig korrupte, tenk om de virkelig skulle fange Joseph Kony... da kan presidenten bruke det, ikke minst regjeringen. De kan bruke dette til sin fordel og det er ikke en god ting.

Var selv i Etiopia noen år tilbake, fikk merke hvor sakte ting går, både i stat og "privat" virksomhet. Sett bilder av hvordan det var året før vi var der og det hadde så og si ikke vært noe utvikling.

Vet dette kommer veldig løst, men jeg er enig i at de har hatt en veldig feil vinkling på det hele. Men de setter et veldig viktig tema frem i lyset, og viser at "slacktivism" og Facebook faktisk kan skape noen en bedre fremtid... slakke som vi er
▼ ... over en uke senere ... ▼
Og da er Jason Russel, mannen bak KONY, pågrepet for vandalisering av biler og offentlig onanering. Fantastisk. Ikke alle takler 80 millioner visninger på youtube
http://www.nypost.com/p/news/nationa...4FdzAF1pVpNHwI

Humm, interessant.
Sist endret av Fusjon; 17. mars 2012 kl. 01:17.
Relevant?
http://www.dagbladet.no/2012/03/16/n...omen/20721206/

Nedsig for alle supporterne..
En vakker kveld tok huset mitt fyr. Jeg ble selvfølgelig opprørt over hendelsen, ropte og skrek. Det var for meg temmelig åpenbart at huset mitt var i fyr og flammer. Noen naboer hørte levenet og kom ut for å se hva som skjedde. Etter en stund var vi en stor gjeng som sto og var jævlig bevisste på at huset mitt brant. Det tok noen kvarter, så brant huset mitt ned. Flott at naboene kom for se på og støtte meg, men jeg hadde foretrukket at de tok med seg en bøtte eller et glass vann, og faktisk gjort noe for å hjelpe saken.

Om 1 milliard mennesker er dritbevisste på denne Kony-saken, og ingen gjør en jævla ting, kommer ingenting til å endre seg. For at noe skal skje må noen gjøre noe, og da mener jeg ikke å dele linken på facebook slik alle dine 500 venner kan poste en kommentar som lyder "jøss, det var trist" og så ikke tenke mer på saken. Drit heller i den linken, og doner en femtilapp til Røde Kors eller andre non-profit organisasjoner som faktisk har fingen ute av ræva og gjør noe for å bedre tilstanden.
Sist endret av NijO; 17. mars 2012 kl. 01:46.
Jajajaja! Her slår det sprekker gitt..

Heldigvis fikk filmen en varm velkomst i uganda da.. Eller?
Hva blir det neste? "Del denne videoen hvis du vil finne Jason Russel, mannen som onanerer på biler! Støtt aksjonen til Visible Cars!"
Han har allredere prøvd på dette før, i 2006, men med en litt annen vinkling:
http://youtu.be/QWACLKaOC08
"He has invisible children on his hand now..."

http://www.tmz.com/2012/03/16/jason-...meltdown-kony/
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Liten WTF video.

Følte bare for å poste denne her, kan si at jeg føler meg i samme situasjon, det er så mye skit på intenett om KONY og KONY2012...
▼ ... over en uke senere ... ▼
▼ ... noen uker senere ... ▼
... Er det noen aktivister her som faktisk gadd å henge ut plakater ol., evt. har bilder? ...

Slaktivist som jeg er så er denne saken glemt for lenge siden, kom til å tenke på det for et par timer siden
Har sitt bilder fra USA og Stavanger iallefall
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Dro ned til byen for å sjekke hvor mange som faktisk møtte opp, og for å prøve å ta litt bilder av folka som løp rundt og hang opp plakater og klistermerker.
Det var VELDIG få personer som møtte opp på rådhusplassen. Jeg sto et stykke unna og observerte. Det var noen få gjenger der, som hadde med seg MYE, så jeg hang meg på et par av gjengene og dokumenterte at de hang opp plakater i god tro, uten å helt vite hva saken handler om (utenom det filmen forteller).

Her er noen av bildene jeg tok:
http://kony-oslo.tumblr.com/

http://28.media.tumblr.com/tumblr_m2t0qoItyB1rur272o2_250.jpg
Sist endret av Thoryllo; 21. april 2012 kl. 14:50.