Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3402
Satt og surfet litt på nett når denne varselen plutselig dukket opp:
http://bildr.no/image/R3VSeGd0.jpeg

Jeg var koblet til VPN når denne dukket opp. Noe som vet hvordan jeg kan finne ut om det var et reelt angrep?
Sist endret av trikker95; 16. juni 2016 kl. 20:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Drit i det.

Om du skal bry deg om random portscanningsforsøk kan du ikkje bruke internett. For å ta eit tilfeldig utdrag frå ein mailserverlogg:

Kode

Jun 16 20:46:42 eli postfix/qmgr[14039]: 59CDB2E80015: from=<bounce_bgn@autovera.com>, size=3414, nrcpt=1 (queue active)
Jun 16 20:46:42 eli postfix/smtpd[31870]: disconnect from unknown[69.28.210.68]
Sånne dukker opp med ti sekunds mellomrom. Det er støy, og ingenting å bry seg om. At program har UI som varsler om slikt er dårleg design, ettersom det meir eller mindre er del av det å vere tilkopla internett.
Som vidarlo sier så er det lite å bry seg om. Jeg drifter et par servere som har offentlige ip adresser, disse administreres over SSH. Og SSH serverene på disse er under «konstant» bruteforce-angrep, selv med fail2ban installert. Hvis jeg tar en titt på loggene på routeren til hjemmenettverket, så ser man rimelig ofte portskanninger forsøk. Det finnes mange tjenester der ute som regelmessig skanner alle ip-adressene på internett og indexerer resultatene, slik at det går an å søke etter åpne porter og tjenester.

Det er bare viktig å ha gode brannmur regler, så kan du la dem skanne så mye dem vil.
Trådstarter
Jeg har brukt eset i flere år og det er første gang jeg får denne meldingen. Har det noe med at jeg brukte VPN på det tidspunktet?
Stemmer sikkert det dere sier, men fant litt grums likevel.
Er formatering å anbefale selv om eset har renset filene (vet egentlig svaret, men frister ikke..)?
Sist endret av trikker95; 16. juni 2016 kl. 21:17.
Jeg må si det samme som vidarlo.
Alt som er tilkoblet internett vil bli utsatt for slikt støy regelmessig, tilogmed ved bruk av VPN.
Mest sannsynlig er det ingenting å bekymre seg for.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Jeg har brukt eset i flere år og det er første gang jeg får denne meldingen. Har det noe med at jeg brukte VPN på det tidspunktet?
Stemmer sikkert det dere sier, men fant litt grums likevel.
Er formatering å anbefale selv om eset har renset filene (vet egentlig svaret, men frister ikke..)?
Vis hele sitatet...
De trojanfilene har ingenting med det UDP 'angrepet' du startet tråden med, dette har kommet inn via browser plugins eller noe software du har installert. Vær mer kritisk til hva du installerer og mindre opptatt av tilfeldige nettangrep
Jeg antar at det var VPN-tunnel til internett, slik enkelte bruke for å skjule hvor man er i verden eller omgå sikkerhet på restriktive nettverk?

I så tilfelle forbigår du "sikkerheten" du får av NAT i routeren på nettverket du er tilkoplet og gir hele verden en direktelinje inn til din datamaskin. NAT gir deg sikkerhet ved at når det systemet ikke vet hvor en pakke skal sendes (en portskann er en pakke (grovt forklart)), så går ikke den pakken videre og da får ikke den som sender den svar. De fleste tenker at det er brannmur eller tilsvarende i router, men det er ganske sjelden du finner det utenom i store bedrifts- eller skolenettverk.

Det du fikk var en beskjed om at software-brannmuren i Eset Smart Security oppdaget at noen kom og ristet på porten din for å se om den var ulåst. Det skjer med alle ipadresser hele tiden, men pga NAT legger ingen egentlig merke til det.
Jeg ville heller vært mer kritisk til det som har blitt installert på din PC, i.e "popcorntime" ift loggen.

Selv om DNS går via cloudflare for å unngå visse blokkeringer mot ISP'r osv så er popcorntime fortsatt åpent for MitM og XSS (om noen på død å liv gidder det) da spørringer mot CF går via rein http. det andre er mangel på " input sanitization" som betyr at program/klient ikke validerer innkommende data, som god data, å alt dette mot en NodeJS app.


Men sånn ut i fra det du sier så er det mest sannsynlig bøss på vei forbi deg som er årsaken til denne oppspretterni fra eset, det er gjerne slik nettet fungerer...