Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 42557
Sitat av PairADice Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ifølge kinesiske myndigheter ble angrepet utført av militante uigur-separatister fra Xinjiang-regionen vest i landet. Nesten alle uigurer er muslimer, og blant folkegruppen fins det grupperinger som kjemper for løsrivelse av regionen og opprettelse av en ny stat kalt Øst-Turkestan.
Vis hele sitatet...
Den som ikke skjønner nå at det var en tabbe å la islam vokse i Norge gjennom demografi og innvandring kommer sannsynligvis ikke til å skjønne det heller før de selv står i fare for å miste livet i en terroraksjon.

Jeg prøver ikke å angripe de muslimene i Norge som kan sammenlignes med andre skinnreligiøse i Norge, og som mener religion er en privatsak. Det er de som faktisk tar religionen på alvor som er problemet, og som ønsker seg en stat basert på islam, som f.eks. venstresidens nye postergirl Faten Mahdi Al-Hussain ønsker [1].

Selv venstreorienterte Marie Simonsen i Dagbladet klagde over muslimenes oppmøte når de endelig hadde sjansen til å vise skeptiske nordmenn at de faktisk er mot grusomhetene som blir begått av IS i islams og koranens navn [2].

[1] – Vet du hva, ja, det er mange muslimer i verden som støtter den islamske staten. Som muslim så ønsker jeg en muslimsk stat, men ikke Den islamske staten, det er ikke en islamsk stat, det er en djevelsk stat.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i...im/a/23282239/

[2] Politisk redaktør i Dagbladet, Marie Simonsen, sier det er positivt at ungdommen har tatt initiativ til demonstrasjonen, men synes flere muslimer kunne møtt opp på Grønland torg.
http://www.dbtv.no/3747468917001#-_K...e_muslimer_her
(Spol til 1:45)
Sist endret av belisarius; 30. august 2014 kl. 18:57.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når det gjelder ressursene så er det i mine øyne langt ifra den høyeste prisen som betales. Hendelser som dette former hele Norge som samfunn. Hva en befolkning aksepterer av innskrenket personvern, overvåking, engasjement i militære koalisjoner etc er blandt ting denne hendelsen er med på å definere.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det du sier her burde gjøres tydelig og eksplisitt. Her forfekter du altså at informasjon burde holdes hemmelig, og trusler PST anser som høyst konkrete og reelle bør ignoreres, fordi hvis folket er klar over hvilke trusler som faktisk foreligger er det større sannsynlighet for at folket faller på en avveiing av personvern og sikkerhet som du personlig er uenig i. Folket bør ta denne avgjørelsen på falskt og mangelfullt grunnlag for å konkludere mest mulig likt deg. Det fremstår som en problematisk og lite hederlig holdning.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Og hvorfor kunne ikke norgrs befolkning beroliges med å også få vite om kniv-planen?
Vis hele sitatet...
Ezukiel nevner et par ting her, men det er også flere muligheter. Kanskje VG tar feil. Kanskje PST ikke hadde denne informasjonen før trusselen var over. Kanskje de hadde informasjonen, men den var veldig usikker. Kanskje de hadde informasjon om mulige parallelle angrep som de ikke ville avsløre at de visste veldig lite om. Kanskje informasjonen var av en slik art at terroristene der og da ville forstått hvor informasjonen til PST kom fra. Kanskje de mente at disse detaljene ikke ville bidra med noe annet enn økt fryktnivå mens trusselen var pågående (at det var en trussel var derimot nødvendig å gå ut med for å forklare hvorfor hele Norges politistyrke var bevæpnet og patruljerende i tettbefolkede områder). Det er mange muligheter her, og det skal ikke så mye til for å tenke seg til flere alternativer.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Når det gjelder ressursene så er det i mine øyne langt ifra den høyeste prisen som betales. Hendelser som dette former hele Norge som samfunn. Hva en befolkning aksepterer av innskrenket personvern, overvåking, engasjement i militære koalisjoner etc er blandt ting denne hendelsen er med på å definere.
Vis hele sitatet...
^^viktig poeng - fordi man risikerer at friheten man hevder å holde
så høyt, er noe av det første man er villig til å ofre. Særlig kommer
dette til uttrykk blant mange av de mest ihuga innvandringsmotstanderne
og folk rundt SIAN/NDL/HRS etc. - man kan sette det på spissen og si at de
hjelper terroristene godt på vei mot målet om å ødelegge et demokratisk
samfunn.

Altså - hvis ytre-høyre-rabulistene får det som de helst vil, blir det ikke
mye igjen å forsvare, etter mitt syn.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
^^viktig poeng - fordi man risikerer at friheten man hevder å holde
så høyt, er noe av det første man er villig til å ofre. Særlig kommer
dette til uttrykk blant mange av de mest ihuga innvandringsmotstanderne
og folk rundt SIAN/NDL/HRS etc. - man kan sette det på spissen og si at de
hjelper terroristene godt på vei mot målet om å ødelegge et demokratisk
samfunn.

Altså - hvis ytre-høyre-rabulistene får det som de helst vil, blir det ikke
mye igjen å forsvare, etter mitt syn.
Vis hele sitatet...
Overvåkningssamfunnet er en direkte konsekvens av at vi har tatt potensielle femtekolonister og terrorister inn i landet. Dette medfører at politiet og sikkerhetsmyndighetene må ha kontroll på befolkningen for å avverge de værste katastrofene, som jo vil være værre for samfunnet som helhet enn noe tettere overvåkning av f.eks. elektronisk kommunikasjon? Hvis vi tillater mer overvåking, er det ikke da verd det om man kan avverge f.eks. dette knivangrepet som islamistene hadde planlagt i Norge?

Vil si vi er godt på vei mot 1984 allerede, og den innvandringspolitikken som har blitt ført de siste 40 årene framskynder bare prosessen, og nødvendiggjør enda tettere overvåkning for at vi skal kunne beholde tryggheten i dette landet.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Den som ikke skjønner nå at det var en tabbe å la islam vokse i Norge gjennom demografi og innvandring kommer sannsynligvis ikke til å skjønne det heller før de selv står i fare for å miste livet i en terroraksjon.

Jeg prøver ikke å angripe de muslimene i Norge som kan sammenlignes med andre skinnreligiøse i Norge, og som mener religion er en privatsak. Det er de som faktisk tar religionen på alvor som er problemet, og som ønsker seg en stat basert på islam, som f.eks. venstresidens nye postergirl Faten Mahdi Al-Hussain ønsker [1].

Selv venstreorienterte Marie Simonsen i Dagbladet klagde over muslimenes oppmøte når de endelig hadde sjansen til å vise skeptiske nordmenn at de faktisk er mot grusomhetene som blir begått av IS i islams og koranens navn [2].

[1] – Vet du hva, ja, det er mange muslimer i verden som støtter den islamske staten. Som muslim så ønsker jeg en muslimsk stat, men ikke Den islamske staten, det er ikke en islamsk stat, det er en djevelsk stat.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/i...im/a/23282239/

[2] Politisk redaktør i Dagbladet, Marie Simonsen, sier det er positivt at ungdommen har tatt initiativ til demonstrasjonen, men synes flere muslimer kunne møtt opp på Grønland torg.
http://www.dbtv.no/3747468917001#-_K...e_muslimer_her
(Spol til 1:45)
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Hva i alle dager har denne terrortrusselen med innvandring å gjøre? Null, nada, zip.

Hvis Norge hadde gitt faen i å bistå USA sitt korstog mot Midtøsten ville denne saken vært ungått.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hva snakker du om? Hva i alle dager har denne terrortrusselen med innvandring å gjøre? Null, nada, zip.

Hvis Norge hadde gitt faen i å bistå USA sitt korstog mot Midtøsten ville denne saken vært ungått.
Vis hele sitatet...
IS fører krig mot alle vantro. Eller var de kristne, yazidiene og kurderne som ble gjengvoldtatt og halshogd i Irak også korsfarere?

Forøvrig:

"An appeaser is one who feeds the crocodile hoping it will eat him last."
Churchill
Sist endret av belisarius; 1. september 2014 kl. 07:14.
Sitat av belisarius Vis innlegg
IS fører krig mot alle vantro. Eller var de kristne, yazidiene og kurderne som ble gjengvoldtatt og halshogd i Irak også korsfarere?

Forøvrig:

"An appeaser is one who feeds the crocodile hoping it will eat him last."
Churchill
Vis hele sitatet...
Du forklarer fortsatt ikke linken mellom innvandring og terrortrusselen.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du forklarer fortsatt ikke linken mellom innvandring og terrortrusselen.
Vis hele sitatet...
Fordi det er mennesker født og oppvokst i Norge, som prater norsk og kjenner det norske samfunnet som er blant jihadistene i Syria (ICSR sa her 33-40 nordmenn i 2013, men jeg har sett høyere tall også). Den store majoriteten av disse har etter all sannsynlighet muslimsk bakgrunn og arabisk/pakistansk etnisitet, og vi vet ikke om overvåkningstjenestene våre har full oversikt over disse. Jeg vil anta ikke, særlig da Norge faktisk støttet opprørene på starten.

Jeg er helt enig i at å slutte å bombe og ødelegge tilfeldige land hadde vært ett særdeles mye viktigere førsteskritt (at angrepet på Libya ikke har ført til noe videre selvransakelse hos jævlene som beordret eller argumenterte for det skremmer vannet av meg.. NRK/dagbladet som krigshissere og AP/SV som beordrer mennesker drept uten noe som helst i nærheten av god grunn er så surrealistisk at jeg ikke har ord), men det er også fortsatt åpenbart at de muslimske innvandrerene vi har her øker sjansen for terror-angrep på norsk jord.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg synes det du sier her burde gjøres tydelig og eksplisitt. Her forfekter du altså at informasjon burde holdes hemmelig, og trusler PST anser som høyst konkrete og reelle bør ignoreres, fordi hvis folket er klar over hvilke trusler som faktisk foreligger er det større sannsynlighet for at folket faller på en avveiing av personvern og sikkerhet som du personlig er uenig i. Folket bør ta denne avgjørelsen på falskt og mangelfullt grunnlag for å konkludere mest mulig likt deg. Det fremstår som en problematisk og lite .
Vis hele sitatet...
Litt fornærmet over at du tror det mest tungtveiende for meg er å villede befolkningen til å støtte oppunder mitt initielle standpunkt på et nettforum. Som jeg allerede har understreket så har jeg blitt motsagt av såpass mange oppegående mennesker at jeg på ingen måte ser bort ifra at jeg har landet på en lite reflektert konkusjon. Det er ikke så viktig for meg å ha rett som du later til å tro, jeg er ikke uenig for å være uenig. Så hvis vi heller kan diskutere synspunkter enn mine incentiver for å ha dem så tror jeg alle vil finne diskusjonen mer interessant.

La meg omformulere problemstillingen, slik jeg ser den: På den ene siden så burde hele befolkningen få så mye konkret informasjon som mulig, gjerne om bare planlagte eller foreslåtte anslag mot Norge (og andre land for den saka skyld). Forutsetningen for et demokrati som fungerer er jo at folket har et faktisk vurderingsgrunnlag å basere meningene sine på. Så langt er vi helt enig.

Men for at dette skal gavne samfunnet som helhet forutsettes også noenlunde logiske vurderinger basert på nevnte informasjon. For å ta et litt på spissen eksempel: hva om majoriteten av befolkningen gikk med på påstanden om at CERN-partikkelakseleratoren kunne skape et svart hull som endte verden. Det hadde vært i harmoni med demokratiet, men definitivt en feilaktig slutning. Min _mening_ er at med medienes vinklinger og den generelle atmosfæren rundt terror-problematikken så dukker slike kollektive feilvurderinger opp i kjølvannet. En i realiteten mikroskopisk risiko skaper en totalt uproporsjonal frykt. Mener du Amerika sin aggressive utenrikspolitikk er proporsjonal med den reelle risikoen opplevd av den gjevne amerikaner? (Edit: bare for å ha det sagt, eksempelet er selvsagt ikke analogt)

Jeg kan se hvorfor det blir problematisk å argumentere for hemmeligholding av informasjonen. Men hadde ikke vært bedre om politikere og media oppmuntret til en mer nøktern tilnærming med et overordnet mål om å nettopp minimete denne - etter min mening uforholdsmessige - reaksjonen? Er befolkningen tjent med å kjenne frykten på kroppen hver gang PST snapper opp planer om terror?

Det er ikke retoriske spørsmål, jeg prøver ikke å vinne diskusjonen. Det gjør jeg ikke uansett jeg vil bare forstå bedre hvorfor jeg tydeligvis er ute å kjøre med mitt standpunkt.
Sist endret av Tøffetom; 9. september 2014 kl. 10:21.