Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4356
Hei!
Jeg er en gutt på 17år som er på klassetur i Berlin. Her er det mange gode tilbud på alkohol. Det jeg lurer på er om jeg lurer på om jeg skal ta den risken med å ta det med hjem ved å gå gjennom tollen på gardermoen? Hvor mange blir stoppet der? Hvem er mest utsatt for å bli stoppet? Hvis du blir stoppet, hva skjer da? Gjennomsøker de kofferten din eller lar de en narkohund lukte på deg?

Jeg har personlig aldri sett noen bli stoppet, har du sett eller opplevd det mye?
Undrende gutt
Med min erfaring vil jeg si prøv. Har gått igjennom toll så mange ganger, aldri noen gang har jeg blitt søkt igjennom.

De er ikke hovedsaklig ute etter sånne som deg, som tar med littegrann for mye. Det er dumt å pakke sekken så tung at det blir veldig synlig, men noen flasker går bra.

Du skal sikkert igjennom tollen mange ganger i livet, og i jeg vil si 99% av gangene blir du ikke stoppet og gjennomsøkt. Så i det lange løp vil det lønne seg.

Blir du tatt, synser jeg (vet ikke) at du eller dine foresatte får bot og tilsnakk. Det er alt. Ingen rulleblad, så derfor er det verdt det.

Det er jo også det at dine foreldre får vite om det, siden du ikke er myndig. Dette er jo noe å vurdere. Du kan jo forklare det med at de var unge også en gang.. Spørs litt hvordan forhold du har med dem.
Er det flere som kan backe opp infoen over? Er interessert i å vite mer.
Ble stoppet med ett par hundre liter øl for noen år siden, pratet bare med tollerne på stasjonen, de tok ølet, og ett par år senere saken henlagt grunnet bevisets stilling:-) hva skolen vil si er dog en annen sak:-P
Det er ingen fare, spesielt ikke når det er en klasse tur. tollerne bil ikke å mistenke noenting siden dere er så mange elever og pluss at dere har reisefølge som er myndige. Tollerne har nok uansett ikke tid til å ransake alle koffertene til alle i klassen din.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kjartmaister Vis innlegg
Hvis du blir stoppet, hva skjer da? Gjennomsøker de kofferten din eller lar de en narkohund lukte på deg?
Vis hele sitatet...
Alt fra ingenting, til at dei setter deg på spesialdass og venter på at du må drite. Eg har blitt stoppa en del ganger, og da er det småprat, antakelig for å finne ut om eg virker nervøs, og gjerne åpne glidelåsen på en bag og sjå kjapt på at der er en kjeledress...

Så vil tippe en nervøs søttenåring som blir plukka ut har fair sjans for å bli avslørt.
Takk fine gode tilbakemeldinger! Setter stor pris på det!
Sitat av maniiac Vis innlegg
Det er ingen fare, spesielt ikke når det er en klasse tur. tollerne bil ikke å mistenke noenting siden dere er så mange elever og pluss at dere har reisefølge som er myndige. Tollerne har nok uansett ikke tid til å ransake alle koffertene til alle i klassen din.
Vis hele sitatet...
Dette er helt galt, husker noen venner av meg var på en klassetur der alle ble ransakt og fratatt div. drikke, ninjastjerner og tobakk.
Når jeg var på klassetur og kom til Gardermoen var det ingen av oss (30stk) som ble stoppet eller noe, så tror ikke du har noe å bekymre deg for, men du kan jo selvfølgelig være uheldig...
Har aldri blitt stoppet, og trur aldri jeg har sett noen bli stoppet. Ofte ser jeg ikke tollere engang. Er tvilsomt noe å bekymre seg over
Det går på trynefaktor og klesstil. Ser du ut som en klassisk knarker så er sjansen stor for å bli stoppet kontra en 17 åring på klassetur som har med seg ei flaske sprit. Det er ikke det de er ute etter.
Altså de vet at sikkert 30% av klassen har med seg 1 flaske de ikke skulle ha hatt men er ikke slike småsaker de er ute etter men sjansen er der jo, men som sakt minimal.
Sitat av sagem Vis innlegg
Det går på trynefaktor og klesstil. Ser du ut som en klassisk knarker så er sjansen stor for å bli stoppet kontra en 17 åring på klassetur som har med seg ei flaske sprit. Det er ikke det de er ute etter.
Altså de vet at sikkert 30% av klassen har med seg 1 flaske de ikke skulle ha hatt men er ikke slike småsaker de er ute etter men sjansen er der jo, men som sakt minimal.
Vis hele sitatet...
Hiver meg på den. De fleste tollere har nok ingen behov for å beslaglegge ei spritflaske. Vil tro noen vektere ser igjennom fingrene på ting også. Hadde med meg 10 snus over kvota ( altså 20 tilsammen) å ble stoppa på gardermoen. Antageligvis fordi jeg så ut som et nervevrak. Vekteren leita i håndbagasjen og kofferten, og overså elegant den ekstra posen med snus i, bare pakka ting sammen igjen. Jeg vet han så det. kjekk kar

På en annen side snakka jeg med en vekter som jobber på den lokale flyplassen på et vors en gang. Han sa noe slikt som at de gjerne valgte å gå etter unge par og middelaldrene menn. Kan være at dette er en liten flyplass, for på gardermoen er det vel mer å ta tak i

Hold alkoholkvota, da kan du neppe få noen store konsekvenser
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Hiver meg på den. De fleste tollere har nok ingen behov for å beslaglegge ei spritflaske. Vil tro noen vektere ser igjennom fingrene på ting også. Hadde med meg 10 snus over kvota ( altså 20 tilsammen) å ble stoppa på gardermoen. Antageligvis fordi jeg så ut som et nervevrak. Vekteren leita i håndbagasjen og kofferten, og overså elegant den ekstra posen med snus i, bare pakka ting sammen igjen. Jeg vet han så det. kjekk kar

På en annen side snakka jeg med en vekter som jobber på den lokale flyplassen på et vors en gang. Han sa noe slikt som at de gjerne valgte å gå etter unge par og middelaldrene menn. Kan være at dette er en liten flyplass, for på gardermoen er det vel mer å ta tak i

Hold alkoholkvota, da kan du neppe få noen store konsekvenser
Vis hele sitatet...
Vektere har ingenting med at du har for mye snus med deg på flyet, han dret ikke i det, det er rett og slett ikke jobben hans..
Sitat av sagem Vis innlegg
Vektere har ingenting med at du har for mye snus med deg på flyet, han dret ikke i det, det er rett og slett ikke jobben hans..
Vis hele sitatet...
Beklager, det er som du sier, jeg roter. Jeg snakker om tollere og vektere som om det var samme profesjon, det er det ikke og vitner til lite kunnskap om emne. Men historien er som den er iallefall

Jeg mente tollere. Disse menneskene som jobber i tollen. Så det var nok jobbens hans å avdekke evt. smuglergods, da jeg ble stoppet for kontroll i en skiltet gang ''nothing to declare''.
Jeg drar mye ned til nederland for og ha det gøy. Jeg har aldri blitt stoppet så jeg tar alltid med meg flere flasker gjennom uten å tenke noe serlig på det lenger.
Sitat av kjartmaister Vis innlegg
Hei!Hvem er mest utsatt for å bli stoppet?
Undrende gutt
Vis hele sitatet...
Litt overfladisk, men stort sett folk som ser ut som de vil smugle. Altså folk som ser ut som narkiser eller ser veldig slitne ut.

Sitat av kjartmaister Vis innlegg
Hvor mange blir stoppet der?
Vis hele sitatet...
Stort sett er det nesten ingen. Det er få som storsmugler på fly, så det er mye mindre sjanse å bli stoppa der enn ved fysiske grenseposter.

Sitat av kjartmaister Vis innlegg
Hvis du blir stoppet, hva skjer da?
Vis hele sitatet...
De tar all alkoholen din, inkludert den som er innenfor kvota. I tillegg får du et forenkla forlegg på noen tusen. Jeg var med en kompis som ble stoppa før han var myndig, og de ringte ikke foreldre eller noe sånt.

Sitat av kjartmaister Vis innlegg
Gjennomsøker de kofferten din eller lar de en narkohund lukte på deg?
Vis hele sitatet...
Ja, dersom du blir stoppa gjennomsøker de alt av kofferter og bagger du har med deg. Om de lar bikkja snuse på seg kommer vel an på om de har en stående, for det er faktisk veldig fort gjort om bikkja er klar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Stort sett er det nesten ingen. Det er få som storsmugler på fly, så det er mye mindre sjanse å bli stoppa der enn ved fysiske grenseposter.
Vis hele sitatet...
Har blitt stoppa en del ganger, og ser rimelig ofte folk som blir vinka inn. Løst estimat er at dei typisk tar 10 personer inn på en fullasta 737-800, og kanskje plukker et par av dei som får sjekka bagasje. Resten viser bare pass og småprater litt...
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, dersom du blir stoppa gjennomsøker de alt av kofferter og bagger du har med deg. Om de lar bikkja snuse på seg kommer vel an på om de har en stående, for det er faktisk veldig fort gjort om bikkja er klar.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjer dei ikkje nødvendigvis. Alle gongane eg har vorte stoppa har det vore spørsmål om kor eg har vore, kvifor, kva eg har med meg (og her har eg sagt rett ut at eg har litt mykje av enkelte ting), vist passet og gått. En gang har dei åpna glidelåsen på bagen, sett på overflata, og lukka igjen.

På t.d. Flesland bruker dei veldig ofte bikkje, og da går tollbetjent rundt i ankomsthallen sammen med bikkja. Dei som da blir markert på blir plukka til side når dei går gjennom tollen...
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Var på klassetur i Berlin da jeg var 17. Vi tok båt til Kiel, og det var noen på bussen som hadde MYE over tollgrensa. Endte med at de over 18 delte alkoholen og snusen jevnt mellom seg, så ble boten beregna på den resterende mengden. Ble en liten bot, ikke noe ille.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
De selger 7dl-flasker med smirnoff ice her på Kreta. Disse flaskene har skrukork, så vil det gå å bytte ut innholdet i flaska med vanlig 40, og få det på kvota for lavprosentsalkohol?
Sitat av Genetic Vis innlegg
De selger 7dl-flasker med smirnoff ice her på Kreta. Disse flaskene har skrukork, så vil det gå å bytte ut innholdet i flaska med vanlig 40, og få det på kvota for lavprosentsalkohol?
Vis hele sitatet...
Helt til at dem ser korker har vært oppskrudd, og dem lukter på flaska...
Jeg var på en tur med klassen til Danmark en gang.. hadde med meg et par flasker sprit på vei tilbake...
I det jeg skulle gå gjennom tollen tok toll-fyren å stilte seg i veien for meg og spurte hva hensikten med turen min var.. Jeg forholdt meg rolig og sa at jeg var på en klassetur mens jeg pekte på klassen min som gikk litt lengre framme...
Da var det greit sa fyren og jeg slapp med skrekken...
Da eg reiste på Berlin på klassetur (2år siden)
hadde eg med meg hjem 2l med jeger, ett par bokser med bacardi og cola (15%), 4 pakker med vannpipetobakk (ulovlig i norge), ein kartong med røyk og 10 cigarer i bagasjen.

Eg var 15 år.

Vi reiste med buss, så vi tok båten over til Sverige og deretter hjem til Norge.
På den første tollstasjonen ble vi stoppet. det enesete tollerene gjore var og sjekke papira til bussjåføren.
Den neste tollstasjonen ved svinesundsgrensen var helt open, det var ikke engang tollere der.

Er fult klar over at dette er en gammel tråd, vil bare dele mine erfaringer med hvor lett det faktisk er og "smugle" hvist du er på klassetur med ungdomskole elever.