Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1157
F.eks. kråkeegg. Eller slangeegg. Kan de spises på samme måte som egg fra hønefamilien og struts?
Måke-egg(måse-egg som de sier i nord) er en greie ihvertfall
Du kan spise egg fra andefugl men det er vist ikke lovlig. Teist og terne egg skal være delikatesser men det har jeg ikke prøvd. Tidligere kunne en kjøpe strutse-egg i Rogaland, usikker på om det er mulig. Vaktel-egg er jo en stor greie internasjonalt. I bunn og grunn kan du vel spise alt av sjøfugl-egg. Men de kan ha forhøyet verdi av tungmetaller og annen miljøgift, pga at de finner maten i havet. Emu egg har jeg spist og det var godt det, men tror ikke det finnes i Norge.

Kråkefugler, byender og andre "søppelfugler" som lever av spillolje, kebab og bamsemums tror jeg med fordel du styrer unna.
Søkende
Trådstarter
Ja. Har gjort litt research her nå.

Egg fra måker spises noen steder. Duer også.

Krokodilleegg kan visst spises, men slangeegg er visst ikke særlig godt eller brukbart.

Kråkeegg har jeg lest rapporter om og, som visst nok kan spises hvis du forer kråka selv.

I Storbritannia har dem visst enkelte steder en definert sesong hvor folk klan plukke et visst antall ville måkeegg. Er visst en "treat".
Sist endret av jorwax; 30. desember 2023 kl. 23:01. Grunn: Visst
Kråke er helt ok dyr så lenge de ikke lever i nærheten av mennesker. Jeg vet om folk som har servert ungkråke med godt resultat.
I Storbritannia har dem visst enkelte steder en definert sesong hvor folk klan plukke et visst antall ville måkeegg. Er visst en "treat".
Vis hele sitatet...
I nord norge spiser de sjøfugl egg. Vet at i tidligere tider altså noen tiår tilbake så plukket lokalbefolkningen de eggene de ville uten noe pes. Men de hadde en kultur rundt det, som i at de ikke tømte reir men bare plukket ett eller to fra hvert reir slik at fuglene fortsatte å ruge å skape avkom. Nå er vel mange arter rødlistet og da vil det være alvorlig faunakrim å spise egg fra de artene. Blitt fortalt at de plukket noen typer egg kun til baking, mens andre egg var for spising, altså kokt eller stekt. Iirc så var det egg fra ærfugl som ble bakeegg. Aner ikke hvorfor, kanskje størrelsen på eggene? Om de hadde særegen smak ville det vel vært rart å bake med dem?

Såvidt jeg vet kan noen typer måkeegg fortsatt sankes i nord norge. Men kanskje bare av de som bor der?
Struts. skilpadde. masse snadder om du googler litt.
Smakt strutseegg, syntes ikke det var noe spesielt, litt annerledes enn hønseegg. Vaktelegg er digg, det er jo enkelt å finne på delikatesse butikker eller en god Meny.
Sitat av Frkødelagt Vis innlegg
Måke-egg(måse-egg som de sier i nord) er en greie ihvertfall
Vis hele sitatet...
Det er lenge siden jeg har spist måke-egg. Sanket egg av og til i sesongen da jeg var barn/tenåring.
Måke er vel fredet nå, og det gjelder vel egg også sikkert.
Der jeg vokste på på Nordmøre var det flust av måker på 80-tallet. Nå er det svært mye mindre.
Og det er mange mange år siden jeg har sett en svart-bakk.
Sist endret av Arex_x; 31. desember 2023 kl. 10:33.
Fattern er fra nord og jeg har siden jeg var liten blitt sluppet av på div holmer og Berg for å plukke måseegg.

De smaker omtrent som vanlig egg men plommen er mørkere og de er mye større.
Spiste andeegg når jeg var kid. Større egg og større plomme i forhold til egget, enn hos hønseeg.

Mvh
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Denne vitenskapelige artikkelen tar for seg smaken av egg fra 25 ulike fugler på et testpanel bestående av pinnsvin. Artikkelen er en del av flere repetisjoner, og andre har med både katt og menneske i testpanelet - referanselista viser vei for den interesserte leser.

Egg fra stær utmerker seg som bra, mens egg fra svartmeis (som jeg ikke kan skjønne annet enn må være komisk små) havner i andre enden av skalaen. Om du prøver hadde det vært gøy å høre resultatet!

https://zslpublications.onlinelibrar...1951.tb00726.x