Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4829
Om et par måneder skal jeg sette opp noen datamaskiner på vestlandet

Se bildet/vedlegg. Det er slik jeg tenkte sette opp maskinene.

Mitt spm.
Er dette trygt?

Mål:
Siden nabo til kunde jobber på altibox så er det ikke ønskelig at altibox skal kunne gå inn å se hva kunde/hu surfer på

VPN kundeservice har sagt at isp ikke kan spore netttrafikk, samt at de ikke logger noe

Noen tips/råd/hjelp/synspunkter for å få alt trygt?
Jeg tror du misforstår litt med tegningen din på hvordan VPN fungerer. Din ISP vil fremdeles se all trafikk som strømmer inn og ut av nettverket til personen du snakker om, men med en VPN vil denne trafikken være kryptert. ISP vil se at du kommuniserer med VPN tjeneren, men de vil ikke kunne tolke dataen.

ISP vil ikke kunne spore nøyaktig hva bruker med VPN gjør, men de vil kunne se at det er trafikk på linjen.
Dataen krypteres hos VPN serveren og dekrypteres hos deg. ISP vil bare se den krypterte dataen. Dette er en sikker løsning så lenge du stoler på VPN tjenesten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dessuten kan ikkje vilkårlige tilsette i ISPer avlytte trafikken til naboer at will. Det er få tilsette som har tilgangen som krevst for å kunne avlytte, og det vil nok heve eit par augebryn internt om det vert oppdaga. I tillegg er jo det dønn kjedeleg å sjå gjennom andre sine logger, så kvifor skal naboen gidde å risikere jobb + bøter for slikt?
Mål:
Siden nabo til kunde jobber på altibox så er det ikke ønskelig at altibox skal kunne gå inn å se hva kunde/hu surfer på
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke sånn at om en jobber i Altibox (eller en annen ISP) så jobber du utelukket med nettverk og drifting av dette. For alt du vet så kan h*n jobbe for pr.avd eller noen annet.

Men for all del, det er bare å dra på seg paranoi'a-T-skjorta
Sist endret av Pinkdot; 20. juni 2016 kl. 22:21. Grunn: dustete tittel :D
Hvis målet er å unngå sporing/logging av nettverks-trafikken så vil en VPN fungere til dette, så lenge du stoler på VPN leverandøren.
Et annet alternativ som dukket opp i hodet mitt er å bruke en router som dirigerer all trafikken din gjennom Tor nettverket, eller gjennom en VPN. (OpenWRT har støtte for dette.)

Da slipper du å sette opp VPN innstillingene manuelt på hver eneste maskin/enhet som er tilkoblet nettverket.
Hvis du velger Tor på routeren slipper du også å tenke på innstillingene til enhetene, såfremt du ikke kjempe-paranoid og mistenker at NSA er ute etter deg. Da ville jeg gått for en live-boot av Tails på en minnepenn.

Husk også å tenke på sikkerheten på denne routeren!
Hvis naboen kobler sin maskin til dette nettet vil det være mulig for han å gjennomføre noe avlytting.
Slå av WPS, og bruk WPA2 med langt passord (hvis du velger å bruke wifi i det hele tatt).
Og for guds skyld; ikke bruk default passord på routeren.

EDIT: Husk å alltid holde datamaskinen up-to-date med oppdateringer osv.
Sist endret av Zylla; 21. juni 2016 kl. 10:02.
IT-Konsulent
Sitat av sldfkj Vis innlegg
Om et par måneder skal jeg sette opp noen datamaskiner på vestlandet

Se bildet/vedlegg. Det er slik jeg tenkte sette opp maskinene.

Mitt spm.
Er dette trygt?

Mål:
Siden nabo til kunde jobber på altibox så er det ikke ønskelig at altibox skal kunne gå inn å se hva kunde/hu surfer på

VPN kundeservice har sagt at isp ikke kan spore netttrafikk, samt at de ikke logger noe

Noen tips/råd/hjelp/synspunkter for å få alt trygt?
Vis hele sitatet...
Hei, kan forsikre deg om at ingen ISPer overvåker trafikken din, eller andre sine.. Det er nok heller innholdseiere som gjør noe som kan sammenlignes med å overvåke trafikken din.
Husk å velge en VPN som har IPv6 leak protection, samt "kill switch" sånn at den stenger all nettrafikk når VPN serveren går ned.
Pluss DNS leak protection.
Sist endret av Lommelykt; 23. juni 2016 kl. 09:08.