Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1224
Hei,

Jeg har en kontrakt som tilsier at jeg skal ha 4 vakter per måned. Vi er 4 stk som har denne samme kontrakten som jobber i den avdelingen. Dersom jeg ikke kan jobbe en dag må jeg bytte denne vakten til en av de 3 andre. Dersom de ikke kan, har jobben min en 10-talls ringehjelper som kan ta vakten for meg. Problemet jeg hele tiden støter på er at lønnsansvarlig sier at dette ikke går fordi jeg er "fast ansatt" med 16%.

Nå til helgen er jeg bortreist. Jeg fikk samme svar om at, nei jeg kan ikke gi bort vakt til ringehjelp fordi jeg er "fast ansatt" og eneste mulighet er å bytte med en av de 3 andre "fast ansatte". Hvordan er det mulig å ikke klare å lønne meg for en dag mindre? Når det finnes så mange som kan steppe inn? En annen sak er at jeg kun har fått 3 vakter denne måneden og skal ha 4. Hjelper dette på noen måte?

Prøvd å kikke litt på arbeidsmiljøloven men finner ikke noe spesifikt på dette problemet. Jeg har jo selvfølgelig sykdom løsningen og si opp løsningen, men noen andre ideer om hva jeg kan gjøre?
Lønnsnivået kan være forskjellig og kanskje det er fordyrende for arbeidsgiver å tilkalle en av ringehjelpene fremfor at du hadde vært på arbeid. Angående vaktene er det jo bare å si fra om at du har fått en for lite.

Hvis en vil ha det mer fritt kan jo løsningen være å si opp stillingen og heller være tilkallingsvikar?
Sist endret av Jens1; 15. september 2015 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det "til stadighet" er et problem at du må bytte bort vaktene dine, når du kun har fire stk pr mnd, er enten du eller sjefen din ekstremt dårlig til å planlegge. Jeg ville begynt der.

At du har fått en mindre vakt enn du skulle hatt er sannsynligvis ikke et godt argument for at du skal få gi fra deg en til...

Problemet med å bytte med en ringevikar er at du og arbeidsgiver har inngått en kontrakt om hvor mye du skal jobbe. Det er arbeidsgivers ansvar at du får nok vakter til å fylle kontrakten din og dersom han ikke gir deg det vil du likevel kunne kreve lønn i henhold til kontrakt. Sånn sett blir det en ekstra kostnad for bedriften at du bytter med en ringevikar fremfor å bytte med en annen fast ansatt.

Hverken "sykdomsløsningen" eller "si opp løsningen" er reelle løsninger. Spesielt ikke den siste ettersom du uansett vil ha oppsigelsestid og måtte jobbe vakten.