Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9270
For ett par år siden ble alle som sa at Hitler dro til Argentina etter krigen kalt for konspirasjonsteoretikere.

Nå har FBI sluppet en del dokumenter (rundt 230) som sannsynligjør at Hitler kansje var i live lenge etter krigen var over, og at amerikanerne viste om dette.

Han tok muligens altså ikke selvmord i bunkeren men levde lenge i Argentina/Andesfjellene.

LINK
Sist endret av Pandabjørn; 8. mars 2014 kl. 09:07.
Kan du peke på hvor i dokumentene det er nevnt? Jeg har ingen interesse av å lese 203 sider fordi en fyr på Internett sa at det står at Hitler ikke døde i Tyskland et sted der. Det er vel også en del dokumenter som viser at han faktisk døde i Tyskland, så alt er ikke snudd på hodet bare fordi ett dokument sier noe annet.
Det der igjen ja. Jeg også trodde litt på dette en gang, at han hadde stukket av, da dette i teorien var mulig. Se på Obergruppenführer Heinrich Müller, eller Dr. Josef Mengele feks, begge disse to ble borte etter krigen. Mengele fant de først etter han var død, 'Gestspo' Müller fant de aldri.

Det er mulig at AH stakk av, de hadde planlagt og diskutert en evnt flukt så tidlig som i 1944. Noe av grunnen til at det eksisterer mye fabrikerte bevis for hans død i bunkeren er Russerne's feil, da de på død og liv skulle overbevise Josef Stalin om at Adolf Hitler faktisk var død. Stalin selv var skeptisk, det sies at han aldri helt ble overbevist om at Hitler var død.

Nå gidder ikke jeg lese igjenom de 230 (?) sidene med FBI konspirasjon, eller 'beviser' for at han stakk av. Men om det finnes noe håndfast i de dokumentene som 100% beviser en gang for alle at han stakk til Argentina så ville jeg forventet at pressen hadde interessert seg mer for det.

Men, dette er alltid interessant. Men jeg kunne godt tenke meg noen skikkelige bunnsolide beviser før jeg skal legge helt vekk tankegangen om at han tok livet sitt i 15:30 tiden, 30 April 1945 i førerbunkeren under Rikskanselliet i Berlin.
Tror selv at han ikke ville ha gått fra å leve som herre av Tyskland og så og si hele Europa til å leve bortgjemt oppe i Adelsfjellene og gjemme seg kun for det formålet å holde seg i live.
Sorry men denne tråden er bullshit.

Om dette hadde vært en sannhet hadde nasjonens aviser for LENGST hatt dette på forsiden.
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Tror selv at han ikke ville ha gått fra å leve som herre av Tyskland og så og si hele Europa til å leve bortgjemt oppe i Adelsfjellene og gjemme seg kun for det formålet å holde seg i live.
Vis hele sitatet...
Han kan ha vært redd for å dø. Han har sikkert heller ikke vært i sin beste tilstand i denne eventuelle tiden. Men selv tror jeg hele greia er bullshit og at han tok selvmord i Tyskland.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Sorry men denne tråden er bullshit.

Om dette hadde vært en sannhet hadde nasjonens aviser for LENGST hatt dette på forsiden.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel strengt tatt ikke alt som får lov til å bli trykket av avisene.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Nå er det vel strengt tatt ikke alt som får lov til å bli trykket av avisene.
Vis hele sitatet...
nettop fordi det er bullshit
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Nå er det vel strengt tatt ikke alt som får lov til å bli trykket av avisene.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet, hva da f.eks? og hvorfor?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hva da f.eks? og hvorfor?
Vis hele sitatet...
Man prøver så langt det er mulig å unngå å omtale selvmord for eksempel. Media prøver også å være litt seriøse, ved å ikke lage sak ut av konspirasjonsteorier uten noen særlig rot i virkeligheten, slik som denne.
Sist endret av Olympic; 8. mars 2014 kl. 13:23.
Hehe, synes dette var litt artig jeg. Mye spennende lesing.
Til dere som ikke gidder å lese igjennom for å finne; Det er nesten 200 forskjellige dokumenter mellom forskjellige personer som sier det samme, Hitler lever/levde.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Man prøver så langt det er mulig å unngå å omtale selvmord for eksempel. Media prøver også å være litt seriøse, ved å ikke lage sak ut av konspirasjonsteorier uten noen særlig rot i virkeligheten, slik som denne.
Vis hele sitatet...
En ting er selvmordssaker knyttet til privatpersoner, en annen ting er offentlige personer.
Når det angår en så historisk person som Hitler, så tror jeg ikke at media ikke skriver fordi det er en selvmordssak, men fordi det er konspirasjonsteorier.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
En ting er selvmordssaker knyttet til privatpersoner, en annen ting er offentlige personer.
Når det angår en så historisk person som Hitler, så tror jeg ikke at media ikke skriver fordi det er en selvmordssak, men fordi det er konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel heller aldri noe annet, jeg ga bare et urelatert eksempel på ting media ikke skriver om, siden det ble forespurt.

PS: selv offentlige personer som tar selvmord blir utrolig sjelden omtalt som selvmord.
Sist endret av Olympic; 8. mars 2014 kl. 14:30.
Historien har bevist at det er utrolig vanskelig å flytte til Argentina etter en dose cyanid og pistolskudd til hodet, dokumentet du linker til er jo usammenhengende svada uansett og ikke en sak å diskutere engang
Alle som har fulgt littegrann med i historie-timene på skolen har sannsynligvis hørt om Josef Terboven. Han skal ettersigende ha sprengt seg selv i luften fra bunkeren sin på Skaugum. Men hva slags beviser har man egentlig for at dette virkelig var Terboven?

Hva om noen plasserte en person med samme kroppsfasong, høyde og lignende i uniformen til Terboven, tente lunten og stakk av? Kanskje Josef Terboven reiste til for eksempel Argentina eller lignende og levde livets glade dager resten av livet? Ettersom han ble regnet for død, så var det vel heller ikke så fryktelig mange som gadd å lete etter ham...
Sist endret av Fishface; 8. mars 2014 kl. 15:47.
Han stakk av og levde herrens glade dager på en øy i stillehavet. Samme øy som Bin Laden sitter på den dag i dag faktisk.
Sist endret av Detectable; 8. mars 2014 kl. 18:11.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Han stakk av og levde herrens glade dager på en øy i stillehavet. Samme øy som Bin Laden sitter på den dag i dag faktisk.
Vis hele sitatet...
Bin Laden og Elvis skal lage skive sammen faktisk, skal lage cover av fete julesanger. Den slippes nå i påsken, ettersom alle vet at julenissen og påskeharen er en og samme person
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Bin Laden og Elvis skal lage skive sammen faktisk, skal lage cover av fete julesanger. Den slippes nå i påsken, ettersom alle vet at julenissen og påskeharen er en og samme person
Vis hele sitatet...
Ikke glem at også Tupac skal være med
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Historien har bevist at det er utrolig vanskelig å flytte til Argentina etter en dose cyanid og pistolskudd til hodet, dokumentet du linker til er jo usammenhengende svada uansett og ikke en sak å diskutere engang
Vis hele sitatet...
Det er ikke bevist at han hverken tok cyanid eller plantet en kule til hodet sitt, hadde det vært 100% vanntett bevist så hadde vi sluppet unna teorier som ubåter til Argentina, hemmelig bunker under en eller annen isbre etc, ihvertfall en god del av dem.

Det man har er øyenvitner som VAR til stedet i førerbunkeren 30 April 1945. Det er DE som har forklart hva som skjedde. Det er like mange konspirasjonsteorier om hva som skjedde med liket hans, stjålet, gravet ned utenfor et helsesanatorium utenfor Berlin, slengt på havet. De som mener han stakk av stoler selvfølgelig ikke på uttalelser fra folk som feks Otto Günsche, som under lengre tid var Hitler's adjutant i førerhovedkvarteret. Man regner jo med at vedkommende var temmelig lojal mot Hitler, noe han også var. Men skal han ha holdt kjeft om en evnt flukt helt til sin død i 2003, da Hitler nok var død uansett? Jeg skal høre med en venn av meg som kjente Günsche personlig, mulig han kan legge til noe, men jeg tviler. De gangene vi har diskutert Otto Günsche tidligere så har jeg ihvertfall fått inntrykk at han hadde stor respekt for 'sjefen' selv lenge etter krigen. Samme fyren kjente også Kommandanten på Berghof, Bernhard Frank, masse morsomme historier om hvordan Hitler oppførte seg privat

Det hjalp jo ikke på at man fikk DNA testet den biten av skallen til Hitler som russerne hadde, som viste seg at kom fra en ung dame. Da kokte jo virkelig teoriene opp igjen.

--------------------------------------------------------

Sitat av Fishface Vis innlegg
Alle som har fulgt littegrann med i historie-timene på skolen har sannsynligvis hørt om Josef Terboven. Han skal ettersigende ha sprengt seg selv i luften fra bunkeren sin på Skaugum. Men hva slags beviser har man egentlig for at dette virkelig var Terboven?

Hva om noen plasserte en person med samme kroppsfasong, høyde og lignende i uniformen til Terboven, tente lunten og stakk av? Kanskje Josef Terboven reiste til for eksempel Argentina eller lignende og levde livets glade dager resten av livet? Ettersom han ble regnet for død, så var det vel heller ikke så fryktelig mange som gadd å lete etter ham...
Vis hele sitatet...
Terboven ble sett når han gikk inn i Bunkeren sin på skaugum med en flaske Cognac. Han diskuterte til og med litt med kommandanten på Skaugum ang hvor mye dynamitt han skulle ha med seg inn. Terboven ville ha med seg mye mer enn hva som var nødvendig.

Terboven var i disse dager litt forbannet, da planen egentlig var at han skulle ta livet sitt sammen med SS Obergruppenfüher und General Der Polizei Wilhelm Rediess (Höhere SS und Polizeiführer Nord). Rediess hadde skutt seg på soverommet sitt en dag i forkant, noe som irriterte Terboven da det ble oppdaget (man oppdaget det når Rediess ikke møtte til frokost). Terboven fikk fraktet liket til Rediess inn i Bunkeren, før han detonerte ladningen.

Den siste dagen til Terboven var heller lite dramatisk. Han spiste lunch til vanlig tid, spilte en runde Bordtennis med en fra staben på Skaugum etc, ellers skjedde det ikke stort.

Det man fant igjen av Terboven etterpå ble det tatt tester av, som blandt annet viste at han hadde en temmelig høy promille. Ettersom slike tester ble utført finner jeg det som temmelig sikkert at han begikk selvmord der oppe.

Flyet hans hadde jo forsvunnet til Spania, sammen med Leon Degrelle, som av en eller annen grunn hadde rotet seg til landet her.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det er ikke bevist at han hverken tok cyanid eller plantet en kule til hodet sitt, hadde det vært 100% vanntett bevist så hadde vi sluppet unna teorier som ubåter til Argentina, hemmelig bunker under en eller annen isbre etc, ihvertfall en god del av dem.

Det man har er øyenvitner som VAR til stedet i førerbunkeren 30 April 1945. Det er DE som har forklart hva som skjedde. Det er like mange konspirasjonsteorier om hva som skjedde med liket hans, stjålet, gravet ned utenfor et helsesanatorium utenfor Berlin, slengt på havet. De som mener han stakk av stoler selvfølgelig ikke på uttalelser fra folk som feks Otto Günsche, som under lengre tid var Hitler's adjutant i førerhovedkvarteret. Man regner jo med at vedkommende var temmelig lojal mot Hitler, noe han også var. Men skal han ha holdt kjeft om en evnt flukt helt til sin død i 2003, da Hitler nok var død uansett? Jeg skal høre med en venn av meg som kjente Günsche personlig, mulig han kan legge til noe, men jeg tviler. De gangene vi har diskutert Otto Günsche tidligere så har jeg ihvertfall fått inntrykk at han hadde stor respekt for 'sjefen' selv lenge etter krigen. Samme fyren kjente også Kommandanten på Berghof, Bernhard Frank, masse morsomme historier om hvordan Hitler oppførte seg privat
Vis hele sitatet...
Du kommer med et saklig innlegg om at Hitler sannsynligvis tok selvmord, men forsvarer at det skal være konspirasjoner fortsatt? Forstår ikke hvor du vil hen.
Kult at du kjenner en fyr som kjente Günsche altså , men det forandrer dessverre ikke verdenshistorien
kjedelig streiting
Selv om det som skjedde den siste dagene i førerbunkeren er fordekkelse av sannheten er det jo vanskelig å se for seg at alle ryktene om hans pillemisbruk og skrantende helse, parkinsons evt syfilis er falske. Og med alle de problemene er det vanskelig å se for seg en lang reise over atlanteren.
Du kan umulig ha lest de papirene du linker til, så her er en veldig kort oppsummering: FBI har arkivert masse innkommende post med tips om Hitler.

Dokument nummer én er et brev fra en privatperson som påstår at han har snakket med en fyr som fortalte at han hadde hørt at Hitler var i Argentina... Rapporten påpeker at FBI aldri greide å spore opp personen som skrev tipset, og at de ikke fant navnet i noen av sine arkiver. Saken er avsluttet samme dag.

Dokument nummer to i denne mappa, er enda et anonymt "tips" hvor en fyr skriver (på et postkort eller noe slikt):

Dear Sir,
I'll bet a dollar to a doughnut that Hitler is located right in Newyork [sic] city! [...] I mention it for what it's worth anyway.
Vis hele sitatet...
Tredjemann mener at han "må" være i Sveits, fordi der snakker de tysk og Hitler kunne tysk.

Og så videre, og så videre. Alle disse innkommende tipsene er selvsagt arkivert, FBI kaster ingenting. Men at denne loonie-mappa nå er avklassifisert, er ikke bevis for noe annet enn at FBI alltid har mottatt masse brev fra tullinger.
Sist endret av Ramaskrik; 8. mars 2014 kl. 19:53.
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Du kommer med et saklig innlegg om at Hitler sannsynligvis tok selvmord, men forsvarer at det skal være konspirasjoner fortsatt? Forstår ikke hvor du vil hen.
Kult at du kjenner en fyr som kjente Günsche altså , men det forandrer dessverre ikke verdenshistorien
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer teoriene om at han kan ha stukket av fordi det ikke ligger fremme noe bunnsolide beviser for at han faktisk begikk selvmord. Derimot tror jeg personlig selv at han begikk selvmord der nede.

Sett deg litt bedre inn i dette her om du har interesse av det, så skjønner du litt mer rundt det!
Her er noe annet som taler imot, det at Hitler rømte.
Vi kan med sikkerhet påstå, at trynet til Hitler var ganske kjent over det meste av verden. Da han hadde vært i en rekke avisoppslag o.l. Jeg har selv sett et oppslag med han fra 1938 i Hamar Arbeiderblad, der de ytret frykt om hans politikk.
Og vi vet, at i 1945 så var Berlin omringet av allierte tropper. Så det at han slapp igjennom der, kunne ikke være noe annet en et mirakel! Etter det jeg vet om, så er det 2 toppnazister som klarte dette Hess og Mengele, der Hess ble arrestert i sør-Amerika av Mossad. Og senere dømt for brudd mot menneskeheten, og satt i ei fengselscelle i Tyskland. Mens Mengele klarte å gå fri. Men ingen av disse 2, hadde klint trynet sitt til de grader som Hitler i massemedia. Og resten av toppnazistene ble arrestert under diverse fluktforsøk. Der alle ble tatt og stilt for domstolen i Nürenberg.
Og det er vel ikke feil å si, at Hitler var antageligvis verdens mest forhatte mann akkurat da. Og dette var nok noe Hitler var klar over selv. Så han, Eva Braun, Joseph Goebbels og kjerringa tok selvmord med en cyanidkapsel og ei kule i hodet, etter de hadde drept Goebbels barn med gift først.
Ellers så tyder det meste på, at Hitler var en heidundrande pr-kåt psykopat, og han hadde antageligvis røpt seg ganske fort.
Og hvis det hadde vært en minste misstanke om at Hitler levde, tror du ikke Mossad hadde lett under hvert løvblad i sør-Amerika da? Hitler var jo øverst på ønskelista!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Her er noe annet som taler imot, det at Hitler rømte.
Vi kan med sikkerhet påstå, at trynet til Hitler var ganske kjent over det meste av verden. Da han hadde vært i en rekke avisoppslag o.l. Jeg har selv sett et oppslag med han fra 1938 i Hamar Arbeiderblad, der de ytret frykt om hans politikk.
Og vi vet, at i 1945 så var Berlin omringet av allierte tropper. Så det at han slapp igjennom der, kunne ikke være noe annet en et mirakel! Etter det jeg vet om, så er det 2 toppnazister som klarte dette Hess og Mengele, der Hess ble arrestert i sør-Amerika av Mossad. Og senere dømt for brudd mot menneskeheten, og satt i ei fengselscelle i Tyskland. Mens Mengele klarte å gå fri. Men ingen av disse 2, hadde klint trynet sitt til de grader som Hitler i massemedia. Og resten av toppnazistene ble arrestert under diverse fluktforsøk. Der alle ble tatt og stilt for domstolen i Nürenberg.
Og det er vel ikke feil å si, at Hitler var antageligvis verdens mest forhatte mann akkurat da. Og dette var nok noe Hitler var klar over selv. Så han, Eva Braun, Joseph Goebbels og kjerringa tok selvmord med en cyanidkapsel og ei kule i hodet, etter de hadde drept Goebbels barn med gift først.
Ellers så tyder det meste på, at Hitler var en heidundrande pr-kåt psykopat, og han hadde antageligvis røpt seg ganske fort.
Og hvis det hadde vært en minste misstanke om at Hitler levde, tror du ikke Mossad hadde lett under hvert løvblad i sør-Amerika da? Hitler var jo øverst på ønskelista!
Vis hele sitatet...
Det er plenty av nazister som klarte å rømme til Sør-Amerika, ikke bare 2. Opp til 9000 kan ha flydd til Sør-Amerika.

Etter hva "mytene" sier så skal Hitler ha kommet seg ut av Berlin via en tunnel og så flydd til Sør-Amerika. Nazister generelt skulte seg fint med hjelp av diktatorene i landene.

Det jeg faktisk lurer på er, hvorfor har vi aldri sett noen bevis på at ble drept? Hvis han var så "top-wanted" hvorfor er det aldri funnet noen konkrete bevis på at han er drept som bilder eller liket?
Sist endret av RabbitPen; 8. mars 2014 kl. 21:15.
Sitat av fatfro Vis innlegg

Det jeg faktisk lurer på er, hvorfor har vi aldri sett noen bevis på at ble drept? Hvis han var så "top-wanted" hvorfor er det aldri funnet noen konkrete bevis på at han er drept som bilder eller liket?
Vis hele sitatet...
(Nå går jeg her ut ifra at han begikk selvmord, slik at ingen blir forvirret)

De brant liket hans, med bensin fra bilene som stod parkert i garasjen til Rikskanselliet, det sies at det ble brukt omlag 200 liter bensin på Eva Hitler og Adolf Hitler. Før man var klar over dette så ble det fabrikert noen bilder av liket hans, monterte en bart på en eller annen avdød stakkar, slike ting. Magda Goebbels og Josef Goebbels ble også brent, men ikke med like mye bensin.

Her stopper mye opp. Liket skal ha blitt fraktet videre i en eller annen kasse, hvor det etter noe tid skal ha blitt borte på en eller annen måte. Det er en teori om at han ligger i skogene utenfor Berlin. En annen teori mener at restene av han ble slengt til havs, Russerne påstod vel også en gang at de hadde hatt rester av han, men destruert dette engang på 70 tallet (denne påstanden kom etter DNA testen av skallen hans.

Så sies det også at han ligger på en kirkegård i Tyskland, under annet navn selvølgelig.

---------------------------------------

Btw amdb73, Hess 'flyktet' ikke på den måten. Han fløy til Scotland i mai 1941 for fredsforhandlinger. Han endte som Prisoner of War, fikk livstid under Nürnberg Rettsaken, hang seg i Spandau Fengselet i 1987, 93 år gammel.

Regner med du tenker på Adolf Eichmann?
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Sett deg litt bedre inn i dette her om du har interesse av det, så skjønner du litt mer rundt det!
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner veldig godt til dette temaet, det er derfor du vil se av mine innlegg at trådstarter er helt ute på viddene med falske teorier og manglende materiale til å forsvare det hele tråden startet med.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Btw amdb73, Hess 'flyktet' ikke på den måten. Han fløy til Scotland i mai 1941 for fredsforhandlinger. Han endte som Prisoner of War, fikk livstid under Nürnberg Rettsaken, hang seg i Spandau Fengselet i 1987, 93 år gammel.

Regner med du tenker på Adolf Eichmann?
Vis hele sitatet...
Selvsagt!
Takk for oppklaring! Men jeg står fortsatt ganske hardnakket på, at Hitler hadde ikke hatt noe lett jobb, ved å "smyge under de alliertes radar"! Og den siste tiden var Hitler en mann, som nesten ikke hadde kontakt med virkeligheten, og han var full av amfetamin. Noe som heller ikke taler for en rømning!

Spør du meg, er det mer sannsynlig at Elvis lever!
hmm siste ryktet er jo at hitler lever med osama bin laden på månens bakside og drikker budweiser...
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men jeg står fortsatt ganske hardnakket på, at Hitler hadde ikke hatt noe lett jobb, ved å "smyge under de alliertes radar"! Og den siste tiden var Hitler en mann, som nesten ikke hadde kontakt med virkeligheten, og han var full av amfetamin.!
Vis hele sitatet...
Som jeg sa hadde de ett ganske bra tunnelsystem, så å komme seg ut av Berlin usett var nok ikke en vanskelig jobb.
Det var gode grunner til å spekulere på at Hitler forsvant.
-Andre fra den innerste kretsen gjorde faktisk det.
-Et småfly forlot Berlin i det siste kaoset der, et fly det faktisk ble brukt mye resurser på å rydde stripe til.
-tuneller som gikk fra bunkerens nærhet og ut forbi amerikanerne, disse ble brukt av andre.

Det som gjør at jeg forkaster alle slike konspirasjoner i dag er:
-Rochus Misch som var en menig vaktsoldat i bunkeren.
http://no.wikipedia.org/wiki/Rochus_Misch
-Traudl Junge Hitlers sekretær.
http://no.wikipedia.org/wiki/Traudl_Junge

Begge disse kom med sine versoner sent i livet og hadde fint lite å tjene på å lyve om Hitler, som da uansett ville vært død.
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
Jeg kjenner veldig godt til dette temaet, det er derfor du vil se av mine innlegg at trådstarter er helt ute på viddene med falske teorier og manglende materiale til å forsvare det hele tråden startet med.
Vis hele sitatet...
Ok, ser den!

-----------------------------------------

Er selvfølgelig enig med dere folkens, jeg også holder ved at han begikk selvmord der nede. Men som bajjaz nevner, så er det ikke rart at det dukker opp teorier. Personlig finner jeg en god konspirasjonsteori underholdende!

bajjaz, tenker du på Arado Ar 96 flyet som fraktet Hanna Reitsch og Generalfeldmarschall Robert Ritter von Greim ut av Berlin, flystripa ved Tiergarten?
Var ingen som tvang Hitler til å bli i Berlin helt til byen var omringet. Han hadde på et tidlig tidspunkt muligheten til å flytte basen sin til sør eller nord hvor Tyskland fremdeles forsvarte relativt store områder med formidable hærstyrker. Krigen kunne selvsagt ikke vinnes, men det var en (veldig) liten mulighet for å opprettholde motstanden lenge nok til at fienden ble villig til å inngå en fredsavtale.

Hitler valgte å gå ned med skipet, og for de som vet litt om mannen var dette helt i tråd med hans personlighet. Hitler var mye rart, men han var ingen feiging. Å gjemme seg i eksil var en tanke som aldri kunne entret hodet hans.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Ok, ser den!

-----------------------------------------

Er selvfølgelig enig med dere folkens, jeg også holder ved at han begikk selvmord der nede. Men som bajjaz nevner, så er det ikke rart at det dukker opp teorier. Personlig finner jeg en god konspirasjonsteori underholdende!

bajjaz, tenker du på Arado Ar 96 flyet som fraktet Hanna Reitsch og Generalfeldmarschall Robert Ritter von Greim ut av Berlin, flystripa ved Tiergarten?
Vis hele sitatet...
Jeg også elsker gode konspirasjoner, spesielt de som faktisk kan sjekkes ut.

Takker for historien om Hanna Reitsch, en helt rå dame.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanna_Reitsch
(I still wear the Iron Cross with diamonds Hitler gave me)
Den hadde vel sitti godt i samlinga den tenker jeg:-)


Jeg fikk den historien fra britiske soldater som så flyet og ikke tok seg bryet med å skyte etter det fordi de så på det som dødfødt å skulle ta av med fly der og da, du kan tro de angret når de så det lettet.

Det må sies at de samtidig lå i hard strid, sannsynligvis både mot tyskere og russere, da avstandene de siste dagene var så korte.

Noen sprang seg i bunkeren på Skaugum, jeg kjenner en som var der etter krigen og så skadene etter ladningen som var gått av.

Min bestefar deltok under krigen, han var stolt av å ha kjempet for konge og fedreland, men det gjorde han veldig vondt å kjempe mot tyskerne.
Han sa en veldig riktig ting jeg aldri glemmer; "Jeg fatter ikke at et så godt folk som tyskerne lot seg lure av noe så dumt som nazismen".
Sitat av johnblund Vis innlegg
Var ingen som tvang Hitler til å bli i Berlin helt til byen var omringet. Han hadde på et tidlig tidspunkt muligheten til å flytte basen sin til sør eller nord hvor Tyskland fremdeles forsvarte relativt store områder med formidable hærstyrker. Krigen kunne selvsagt ikke vinnes, men det var en (veldig) liten mulighet for å opprettholde motstanden lenge nok til at fienden ble villig til å inngå en fredsavtale.

Hitler valgte å gå ned med skipet, og for de som vet litt om mannen var dette helt i tråd med hans personlighet. Hitler var mye rart, men han var ingen feiging. Å gjemme seg i eksil var en tanke som aldri kunne entret hodet hans.
Vis hele sitatet...
Du baserer deg for mye på antagelser, og hele tankegangen din er basert på ting som har lite bevis bak seg. Du baserer det du sier på at Hitler døde der selv om det ikke er noe bevis for at han gjorde det.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Du baserer deg for mye på antagelser, og hele tankegangen din er basert på ting som har lite bevis bak seg. Du baserer det du sier på at Hitler døde der selv om det ikke er noe bevis for at han gjorde det.
Vis hele sitatet...
Jeg baserer meg på de eneste bevisene som finnes, og det er vitnemålene til alle de som snakket med Hitler i ukene og dagene før han døde. De er alle enstemmige i at han ønsket å være i Berlin for å låne moralsk støtte til det som skulle bli det siste slaget i krigen. At uten ham så ville byen garantert falle, og med det krigen, noe som så og si umiddelbart skjedde etter at nyheten om hans død kom ut. At han vil ha liket sitt brent for å ikke bli stilt ut som en trofedukke til spott og spe for fienden.

Hvis han ønsket å flykte var det mange bedre muligheter for dette enn å prøve å lure seg ut av en totalt omringet by. Han kunne ha flyktet ukesvis før til enten Italia eller Norge og tatt turen derfra. Ja, generalene hans Keitel og Jodl planla sågar å kidnappe ham fordi de visste at om slaget om Berlin mislykkes og Hitler døde så ville krigen være tapt.

Og at Hitler ikke var en feiging er basert på ganske mye mer enn hans antatte død i bunkeren. Det er basert på alle hans handlinger fra han mottok to jernkors for heltemot i første verdenskrig helt opp til andre verdenskrigs siste dager. Ingenting tyder på at Hitler var en opportunist av den typen du påstår. Hvis du tror dette vet du rett og slett ikke nok om hans personlighet.
Det som i bunn og grunn er fascinerende med slike teorier, er kanskje det psykologiske aspektet som ligger bak, nemlig fornektelsen av at alt har en slutt, og at mennesker tross alt er - mennesker.

Noe lignende så man da Jim Morrison døde i 1971 - kunne virkelig Doors-vokalisten ha vært så menneskelig at han endte sine dager i et badekar i Paris? Nei da - alternative, fargerike teorier dukket selvfølgelig opp; Jim levde og gjemte seg i Amazonas' dype jungel, dødsfallet var et stort skuespill med en tom kiste der ingen beviselig hadde sett liket, og når Jim var rede til det, skulle han dukke opp under et kryptisk dekknavn. Mon tro hvor han er nå...?

Da Beatles' storhetstid gikk mot slutten, virket det som om enkelte ikke klarte å forsone seg med at Beatles ikke kunne vare evig, så konspirasjonsteorien om at Paul McCartney hadde dødd i en bilulykke i 1966 dukket opp - og blitt erstattet med en dobbeltgjenger - alt dette kunne naturligvis bevises ved å analysere gruppens LP-er og sanger, der det i de troendes øyne krydde av hint som beviste at stakkars Paul befant seg seks fot under jorden.

For ikke å snakke om Elvis - som selvfølgelig fortsatt er i live, og er blitt sett i selskap med små, grønne menn fra det ytre rom.

Så det spørs om ikke Hitler-teorien det her er snakk om, til syvende og sist ikke er annet enn en variant av tanken på at visse mennesker i løpet av livet er blitt så mystifisert at man nekter å tro at også de gikk på dass der visse ting kom ut både foran og bak, og at de kunne dø på en relativ normal måte - poenget er at det trigger fantasien langt mer å tenke på at Hitler kunne ha flyktet til Argentina og i årevis gjemt seg i beste James Bond-stil enn å innse at han tok livet sitt i førerbunkeren.

Når man snakker om håndfaste "bevis" i slike tilfeller, kan det være greit å huske at alle bevis kan fornektes om man ikke vil tro på dem, liksom nye "bevis" kan plukkes opp nærmest fra løse lufta, noe man ser tydelig i diskusjoner om kornsirkler eller UFO-er: Det er umulig å bevise at menneskene lever alene i universet, og selv om det hadde blitt lagt ut videoer av Hitlers død på YouTube, ville det ha vært umulig å bevise at de er ekte, eller at det ikke er snakk om en dobbeltgjenger; det kan være vanskelig å stenge menneskets fantasi inne i et bur av fakta - alternative, fantasifulle teorier er tross alt mer spennende å tenke på.

Og siden vi diskuterer gamle Adolf, er det et interessant faktum at alle atomene kroppen hans bestod av i årene han levde, fortsatt er en del av verden vår den dag i dag, og selv om det neppe vil være god reklame for Coca-Cola å bruke det som salgstriks, er fakta at en vanlig literflaske med Cola inneholder atskillige millioner vannmolekyler som i sin tid ble skilt ut i Napoleons svette eller Hitlers urin, noe man kan lese mer om på denne siden. Et tema man kanskje ikke bør snakke for mye om før middagsmaten kommer på bordet...
Sist endret av Freakix; 9. mars 2014 kl. 05:42.
Hitler døde. Når han begikk selvmord var det mange mennesker tilstedet, en del av dem så også liket hans bli bært ut av bunkeren. Hitler ba personlig om at han hadde begått selvmord, så skulle han brennes. De som bærte han ut og brente han var ikke en eller to, de var mange. Liket hans ble brent, med mange vitner tilstedet.

Goebbels var lojal mot Hitler, han var lojal helt til siste slutt. Det er lite sannsynlig at han hadde begått selvmord før Hitler selv, så han må ha vært helt sikker på at han Hitler var død før han begikk selvmord selv.
Selvsagt døde Hitler i bunkeren. Som jeg har nevnt lenger oppe, så er "bevisene" til TS kun en gammel nutcase file.

Når det er sagt, så går jeg aldri av veien for en spennende kontrafaktisk historie. Kunne Hitler ha kommet seg ut av Berlin i løpet av april 1945?

Jeg tror egentlig ikke det. Det er lett å si at han hadde tunneler og fly og alt mulig til disposisjon. Han var øverste leder i et topp-industrialisert land, selvsagt hadde han infrastruktur. Det han ikke hadde, var tid.

De toppnazistene som kom seg ut av Berlin, var de som dro "tidlig". (Det vil si før eller like etter 20. april, ti dager før alt kollapset helt. Og de fleste av dem ble tatt mens de fremdeles var i Tyskland, ingen fra den politiske toppledelsen kom seg til Sør-Amerika.)

Hitler var i en helt annen situasjon. Det var ene og alene hans nærvær som holdt statsorganisasjonen og de militære funksjonene i gang. Det at dette apparatet rullet og gikk, var helt avgjørende for at de som stakk kunne ha fri bane et lite stykke på veien. Problemet til Hitler var at den dagen han dro, ville alt ville alt kollapse nettopp fordi han dro. (Det var jo også det som skjedde til slutt.) Ingen i bunkeren ville ha holdt fortet hvis han stakk. Så om Hitler forlot statsapparatet, ville det i praksis være en kapitulasjon. Samtidig kunne han aldri ha beveget seg i et kapitulert Tyskland, transportårene og luftrommet ville vært under oppsyn. Han var enkelt og greit i et hjørne uten utveier.

Det er selvsagt en fascinerende fantasi at han sitter i en gyngestol på pampasen og klekker ut enda mer faenskap mot verden. Men den passer bedre i en science fiction-film enn i en debatt.
Sist endret av Ramaskrik; 10. mars 2014 kl. 11:25.