Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6647
Heisann

Har en stund sittet med ønske om å bli pilot, og har planlagt å ta utdannelsen på torp i sandefjord. Problemet er at utdannelsen koster 890.000 og studielånet dekker kun rundt 320.000, så det betyr at jeg må ta opp et lån på rundt en halv million.

Så kommer spørsmålet, er det noen mulighet for å ta opp et slikt lån uten noe serlig egenkapital? eventuelt hva trenger jeg i egenkapital i såfall?
Du snakker om fly nå, og ikke helikopter?

Gjelder det helikopter så ville jeg tenkt meg godt om, da utdannelsen Torp tilbyr stiller svakt i forhold til piloter utdannet i forsvaret.
Dette har jeg fra min far som jobber offshore.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Du snakker om fly nå, og ikke helikopter?

Gjelder det helikopter så ville jeg tenkt meg godt om, da utdannelsen Torp tilbyr stiller svakt i forhold til piloter utdannet i forsvaret.
Dette har jeg fra min far som jobber offshore.
Vis hele sitatet...
Ja er fly det er snakk om
Helikopter er vanskelig fordi man må ha mange tusen timer som kaptein for å få jobb i Norge. Så man ender ofte opp som hjelpemann på helikopter.

Du får ikke lån til denne utdanningen uten sikkerhet nei. Jeg måtte tatt opp lån i min fars hus for å få lånet til å dekke utdanningen.

Sitat av Dasset Vis innlegg
Helikopter er vanskelig fordi man må ha mange tusen timer som kaptein for å få jobb i Norge. Så man ender ofte opp som hjelpemann på helikopter.

Du får ikke lån til denne utdanningen uten sikkerhet nei. Jeg måtte tatt opp lån i min fars hus for å få lånet til å dekke utdanningen.
Vis hele sitatet...
Har du derimot studiekompetanse med svært gode karakterer har universitetet i Tromsø bachelor i luftfartsfag som gir deg fixed wing utdanningen og etter endt utdanning har du CPLA.
Sist endret av Dasset; 25. februar 2014 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om det er fly, så er det også en mulighet å se på å ta dette ved universitetet i Tromsø. Noe som vil koste mye mindre. Se her for mer info.
Jeg vil fraråde TS å ta opp store lån for å gå inn på en slik utdannelse. Det er svært vanskelig å få jobb i etterkant; en kamerat av meg tok den utdanningen i Florida (ferdig i 2011), og har enda ikke fått seg jobb. Situasjonen er den samme for svært mange av dem han gikk i klasse med. Surt å sitte med nesten en million i studielån, med få muligheter til å få seg jobb i et yrke hvor lønningene ikke er allverden. Han skulle gjerne hatt det ugjort.
Om jeg var trådstarter, hadde jeg prøvd å komme inn på UiT, og brukt tiden i etterkant som instruktør for å opparbeide timer, istedetfor å bruke nærmere en million kroner på en utdannelse med heller deprimerende jobbmuligheter.

Som vanlig i disse trådene vil jeg anbefale flyprat.no, et forum med flere medlemmer som er piloter, og eget underforum for utdannelse innen luftfart.
Om han tok det i Florida og bare har 1 million i lån er han ikke sertifisert til å fly i Europa. De som tar utdanning i USA må som regel dekke sertifisering til europeisk standar selv.
Dersom han ikke har gjort dette, men søker på jobber med forbehold om at arbeidsgiver skal dekke dette får han seg aldri jobb da selskapene er sluttet med å dekke dette

Jeg vil anbefale denne utdanningen dersom det er det du virkelig ønsker, ikke søk dersom du bare tror det er en kul jobb. Pilotyrket er en egen livsstil, og du må virkelig brenne for dette.
Jeg vet at dersom jeg går tilbake til dette yrket igjen hadde jeg ikke hatt noen problemer med å få meg jobb, stod også er artikkel senest igår i vg om at det trengs en del millioner piloter i fremtiden.
Husk at SAS og Widerøe har MANGE piloter som skal utfases pga alder og det trengs nye folk, samtidig som de skal fly til flere steder og bruke flere fly.

Sålenge jeg trives i ambulansen blir jeg ikke å gå tilbake da det er ett yrke som er vanskelig å ha når man nettopp har startet en familie.
Å ta denne utdanningen privat er noe av det dummeste du kan gjøre. Både med tanke på jobbmuligheter, lønn og gjeld.

Det kommer stadig nye rapporter om at det er mangel på piloter og fremover vil den mangelen øke. Faktum idag er at veldig mange som har tatt utdanningen privat er uten jobb. Den mangelen som er, er piloter med typerating på 737 og andre vanlige fly, med nok timer til å bli ansatt.
Sist endret av Donkeybrain; 25. februar 2014 kl. 18:04.
Det er ingen problem å få tatt nok timer på fixed wing verken i Norge eller utlandet. Du kan jobbe som instruktør eller leie deg ut som pilot til forskjellige formål. Som feks fallskjermhoppere, mange klubber har eget fly men ingen piloter selv så de leier inn for en symbolsk sum imot at du får flytimer.
Jeg hadde kulen. Fort gjort at ting ikke går din vei, og da sitter du med skjegget i postkassa.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Det er ingen problem å få tatt nok timer på fixed wing verken i Norge eller utlandet. Du kan jobbe som instruktør eller leie deg ut som pilot til forskjellige formål. Som feks fallskjermhoppere, mange klubber har eget fly men ingen piloter selv så de leier inn for en symbolsk sum imot at du får flytimer.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys. Jeg vet om flere ferdigutdannede piloter som har tatt utdanningen sin i USA og sliter med å samle timer. Mange av de jobber som stuer på flyplass.
Man har for mange piloter, men for få med erfaring. Erfaring er "umulig" å skaffe seg uten jobb. Ergo kommer man ingen vei.
Siste tallet jeg hørte for Lufttransport var ca 700 søkere på 4 stillinger.
SAS har 3000+ søknader i databasen, Ryanair har 11000 søknader liggende.

Hvis du skal jobbe som instruktør må du ha FI(Flight Instructor)-sertifikat, som koster 104.000 kr hos Pilot Flyskole.
Fallskjermklubber betaler forresten ikke symbolske summer.

Dasset: Nå er du med å skape falske forhåpninger for unge mennesker som tenker på en slik utdanning. Syns synd på 19-åringene som lures inn av lovnader om at det er lett å få jobb og får en gjeld på over 1 million etter endt utdannelse.
Tenkte selv å ta pilot utdannelsen, men det blir i USA siden det er billigere.

Nå, problemet med en pilot utdannelse i USA er at mange har sertifisering for FAA og det gjelder bare i USA (tror jeg) Så man må ha en sertifisering som heter EASA for å fly i europa.
Ber meg frabedt slike kommentarer. Jeg har tatt ATPL i USA og vet meget godt hva jeg snakker om.

Du kan såklart ikke forvente å få drømmejobben i SAS dagen etter skolen er over.
Tenkte selv å ta pilot utdannelsen, men det blir i USA siden det er billigere.

Nå, problemet med en pilot utdannelse i USA er at mange har sertifisering for FAA og det gjelder bare i USA (tror jeg) Så man må ha en sertifisering som heter EASA for å fly i europa. Jeg tenkte å ta ATPL inkl FAA og EASA, så jeg kan holde på med "Hour Building" i USA for å få mange timer som murlig, så flytter jeg tilbake til norge å prøve å få en jobb i Norwegian/SAS


TS: Anbefaler å ta pilot utdannelsen i USA siden det er mye biligere. (Utdannelsen må bære godkjent EASA for å fly i europa) men anbefaler TS og sjekke med flyprat.no eller snakke med noen ifra
http://www.pprune.org/professional-p...nd-studies-14/
Sist endret av Pyromannn; 25. februar 2014 kl. 19:38.
Får FAA i USA. Må konverteres til JAA i Norge. Koster rundt 200 000.

Selv gikk jeg på phoenix east, de har bra rykte og mange går ut derfra med jobb.

www.pea.com

Er du flink kan du jobbe som instruktør hos dem for å få timer.
Sist endret av Dasset; 25. februar 2014 kl. 19:44.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Får FAA i USA. Må konverteres til JAA i Norge. Koster rundt 200 000.

Selv gikk jeg på phoenix east, de har bra rykte og mange går ut derfra med jobb.

www.pea.com
Vis hele sitatet...
Tror JAA har byttet til EASA

Jeg så at epicflightacademy i usa hadde ATPL med et EASA kurs inkludert så man kan fly både i europa og i USA. problemet er pilot rating som koster også en del avhengi av hva slags flytype du skal fly, jeg tror noen selskaper betaler pilot rating for deg også, er ikke helt sikker


http://www.epicflightacademy.com/fli...-pilot-course/
Sist endret av Pyromannn; 25. februar 2014 kl. 19:50.
Rating koster fort penger ja.
De fleste selskapene er gått bort fra å betale denne for deg om det ikke er noe spesielt.
Jeg har 737NG, er dette de fleste tar så det er ingen stor mangel.

De som betaler rating har ofte spesielle flytyper som ikke så mange koster på seg utsjekk på feks atr 72.
Tror Widerøe gir ratingen til sine piloter fortsatt.

Aldri hørt om epic og hadde vært skeptisk til en skole med ett slikt navn.
Skal du søke så sjekk rykte til skolen før du starter.

Ser den ligger i Florida akkurat som pea, grei plass å bo. Er ikke altfor dyrt å leie leilighet eller hus sammen med klassekamerater
Sist endret av Dasset; 25. februar 2014 kl. 19:58.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Ser den ligger i Florida akkurat som pea, grei plass å bo. Er ikke altfor dyrt å leie leilighet eller hus sammen med klassekamerater
Vis hele sitatet...
Hvor mye betalte du for pilot utdannelsen i USA?
Det som er det lureste er såklart å søke på jobber får du tilbud om jobb så får du beskjed om at du må ta rating får du får jobben eller at de betaler denne.
Kjedelig å ha utsjekk på fly uten at arbeidsgivere biter på deg på akkurat den flytypen du har utsjekk på

Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hvor mye betalte du for pilot utdannelsen i USA?
Vis hele sitatet...
Ca 650 000.

500 000 i USA. Utenom boutgifter.
Konverteringen kostet ca 150 000.
Sist endret av Dasset; 25. februar 2014 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.