Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6375
Siden omtrent 2000 har det blitt forsket mye på den antidepressive effekten av ketamin. Blant annet er det nylig vist å være bedre enn "gullstandarden" ECT. ECT har i tillegg flere dokumenterte tilfeller av alvorlig kognitiv skade, så det er utelukket.

Jeg vet at dette er et vanskelig spørsmål, men ketamin er ikke lett å få tak i (i motsetning til nesten alt annet av ulovlige stoffer) i Norge, så jeg vurderer å prøve en RC til dette formålet. Spørsmålet da blir hvilken RC som er den beste kandidaten?

Det finnes jo en rekke forskjellige mer eller mindre analoge RC-er etter hvert, men er det noen som har noen anbefalinger av et spesielt? Det er bare å glemme å få dette lovlig, dessverre, til tross for at dokumentasjonen på dets overlegenhet er overveldende. Moralismen står sterkt...
Methoxetamine har antidepressiv effekt. Hemmer reopptak av serotonin. Om det er like effektivt som ketamin vet jeg ikke, da jeg aldri har prøvd ketamin.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Methoxetamine har antidepressiv effekt. Hemmer reopptak av serotonin. Om det er like effektivt som ketamin vet jeg ikke, da jeg aldri har prøvd ketamin.
Vis hele sitatet...
Takker for svar, men etter all sannsynlighet er ikke SSRI-effekten det som gir ketamin den overlegne effektiviteten i behandling, men det er i alle fall bevist at det gjenoppbygger nevronbaner (mye trolig grunnet øket tilgang til glutamat, men jeg er ingen farmakolog).

Som en fun-fact har all forskning på SSRI/SNRI vist at virkningsprofilen ikke er bedre enn placebo, og med den enorme listen av bivirkninger er det sprøtt at det "kastes" etter alle med det minste symptom til depresjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_di...ation_syndrome

Jeg gikk på Effexor (225mg) en stund, og å slutte på det var HELT jævlig. Har ingen problemer med f.eks å slutte med rivotril i 14 dager (får det pga. insomni) mens Effexor var helt skrekkelig. Ingen tvil om at SSRI og SNRI føkker skikkelig med hjernekjemien.
MXE er tilsvarende. Det er etter min mening bedre, men vanskeligere å dosere. Du mister "må-tisse-følelsen" blant noget.
Takk for svar

Jeg googlet litt nå, og det virker som om MXE også har mange av de antidepressive egenskapene til ketamine

http://www.scribd.com/doc/104652751/...antidepressant

Kanskje ikke så rart med tanke på hvor nært det er farmakologisk...

Da er det bare å bli lovbryter Helt tragisk at det skal være slik, men til tross for at samtlige studier siden 2000 peker i en retning (at det er den nye gullstandarden innen antidepressiva, og bedre enn ECT og uten (kognitive) bivirkninger) vil det være helt umulig å få dette lovlig. Jeg har en kamerat som er anestesilege som daglig bruker dette preparatet, men da til andre formål.

Hovedproblemet med ketamin er vel at patentet har gått ut så det er ikke så mye penger å tjene på det. AstraZeneca kommer nok til å tjene fett på Glyx-13 når det en gang kommer på markedet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23303054

Recent human clinical studies with the NMDA receptor (NMDAR) antagonist ketamine have revealed profound and long-lasting antidepressant effects with rapid onset in several clinical trials, but antidepressant effects were preceded by dissociative side effects. Here we show that GLYX-13, a novel NMDAR glycine-site functional partial agonist, produces an antidepressant-like effect in the Porsolt, novelty induced hypophagia, and learned helplessness tests in rats without exhibiting substance abuse-related, gating, and sedative side effects of ketamine in the drug discrimination, conditioned place preference, pre-pulse inhibition and open-field tests. Like ketamine, the GLYX-13-induced antidepressant-like effects required AMPA/kainate receptor activation, as evidenced by the ability of NBQX to abolish the antidepressant-like effect. Both GLYX-13 and ketamine persistently (24 h) enhanced the induction of long-term potentiation of synaptic transmission and the magnitude of NMDAR-NR2B conductance at rat Schaffer collateral-CA1 synapses in vitro.
Vis hele sitatet...
Glyx-13 må gjerne "ta over" når den tid kommer, men jeg føler meg snytt for det som har vist seg å være den beste behandlingen for en svært alvorlig sykdom, utelukkende fordi den har "bivirkninger" (les: ruseffekt, bivirkningene til f.eks SSRI er lange som et vondt år til tross for at preparatet ikke virker).

Hvis noen vet om noen fremtidige studier i Norge (jeg vet at det har vært gjort noen forsøk) blir jeg takknemlig for en PM

Takk for alle svar hittil...

For de som skulle være ekstra interesserte:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24374115

Accumulating evidence suggests that N-methyl-d-aspartate receptor (NMDAR) antagonists (e.g. ketamine) may exert rapid antidepressant effects in MDD patients. In the present study, we evaluated the rapid antidepressant effects of ketamine compared with the electroconvulsive therapy (ECT) in hospitalized patients with MDD. In this blind, randomized study, 18 patients with DSM-IV MDD were divided into two groups which received either three intravenous infusions of ketamine hydrochloride (0.5mg/kg over 45min) or ECT on 3 test days (every 48h). The primary outcome measure was the Beck Depression Inventory (BDI) and Hamilton Depression Rating Scale (HDRS), which was used to rate overall depressive symptoms at baseline, 24h after each treatment, 72h and one week after the last (third) ketamine or ECT. Within 24h, depressive symptoms significantly improved in subjects receiving the first dose of ketamine compared with ECT group. Compared to baseline level, this improvement remained significant throughout the study. Depressive symptoms after the second dose ketamine was also lower than the second ECT.
Vis hele sitatet...
Hele rapporten kan leses her:

http://www.pdfhost.net/index.php?Act...8654cff2478e82
En kompis taler høyt om MXE, men som med alle andre rusmidler;
1. Vær forsiktig og gjør mye research før du prøver
2. Med rusmidler, men i sær med rusmidler av typen RC og andre ukjente stoffer, begynn med alergitester (1mg) og jobb deg sakte oppover til du finner en trygg dose.

Her er det sprøeste jeg noensinne har lest - notatene fra min kompis' første MXE/WHISKEY-trip:
EN SIGAR, KLASSISK MUSIKK, SPRIT OG MXE VISSTE MEG VEIEN HIT
DET JEG HAR OPPDAGET ER AT DETTE ER OPPLYSNINGENS VEI.
JEG VET ALT NÅ
JEG ER TILFREDS
DETTE ER PERFEKT
DANS ER FANTASTISK
RUS ER FANTASTISK

ALT ER SOM DET SKAL VÆRE!
DU SKAPER DIN EGEN REALITET!
VI LEVER INDIVIDUELT!
VIL VI DET?
VI VIL IKKE DET...
(BALERO ZDENEK)

BLUE DANUBE ER LYKKENS MUSIKK

PER GYNT HALLS
INNSIKT/VISDOM

PER GYNT MORNING
EUPHORIA SLIPPE SEG LØS GIR FAEN BEKYMRINGSLØS

DANS OF THE HOURS:
EUFORIE

FLIGHT OF THE BUMBLEBEE
DANSE, REALIST

BALERO
ER JEG EN GENI?
ER JEG SINNSYK?
LEVER JEG I FEIL TIDSALDER?
JEG TROR FAKTISK AT JEG ER GENI ELLER SINNSYK
HAR ALDRI VÆRT SÅ KLAR

GENIER ER SINNSYKE!!

MOZART #11
TIDY
ORDENTLIG
PERFEKSJON
BEST MESTER
Vis hele sitatet...
Hvis dere har noen spørsmål ellers om turen eller stoffet generelt, så skal jeg sende dem videre til ham.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Som en fun-fact har all forskning på SSRI/SNRI vist at virkningsprofilen ikke er bedre enn placebo, og med den enorme listen av bivirkninger er det sprøtt at det "kastes" etter alle med det minste symptom til depresjon.
Vis hele sitatet...
Som en ikke så fun fact er dette feil. Tro det eller ei, men så jævlige er ikke de som sitter og bestemmer hva som får markedsføres som medisin at de sender ut medisiner på markedet hvor all forskning sier de ikke funker. Her er bare et par studier som viser at det er feil, det er mer å ta av:

Efficacy of venlafaxine extended release in patients with major depressive disorder and comorbid generalized anxiety disorder:

Response was achieved in 66% and 59% of the comorbid patients for HAM-D and HAM-A, respectively, in the VXR group at Week 12. This response was higher than that seen with FL or placebo (36% and 24%).
Vis hele sitatet...
NB: venlafaxin er Effexor.

Efficacy comparison of escitalopram and citalopram in the treatment of major depressive disorder: pooled analysis of placebo-controlled trials:

Both escitalopram and citalopram significantly improved depression and anxiety symptoms compared with placebo, and there were significantly more MADRS responders (defined as >/=50% improvement in MADRS scores at end point) in the escitalopram and citalopram treatment groups. Escitalopram treatment was associated with statistically significant improvements in all efficacy measures relative to placebo after 1 week of treatment, whereas citalopram treatment statistically separated from placebo at the end of week 4 (CGI-I and MADRS inner tension) or week 6 (MADRS).
Vis hele sitatet...
Merk likevel at selv om det er mange flere som blir friske enn på placebo, er det likevel rundt 30-50% som ikke blir det. Og som du selv sier er det jo mange uønskede bivirkninger, så SSRI og slikt har jeg personlig prøvd å holde meg unna (slenges jo ikke bare etter personer med depresjon, men også angst).

Anyway: til den praktiske delen. Du burde sjekke ut agmatin. Masse lesning her, men helt kort: det er et naturlig stoff som finnes i kroppen fra før. Muligens kan det regnes som en nevrotransmitter, men det er helt sikkert at det i alle fall har effekt på hjernen. Blant effektene er NDMA-blokkering. I dyremodeller (og anekdoter fra mennesker på internett) har det vist seg å ha antidepressive effekter.

Og så kommer fordelen: antagelig er det ikke like effektivt som ketamin. Men det er tryggere å ta over lengre tid, og ikke minst er det lovlig. Det vil si, det står ikke på noen narko- eller legemiddelliste. Du kan kjøpe agmatinsulfat ganske billig på utenlandske helsekost/fitness-supplementsider. Jeg har ikke prøvd å få det gjennom tollen (er interessert i å teste det ut selv) men ser ingen grunn til at det ikke skal gå gjennom. Det er et "kosttilskudd", ikke et "legemiddel" eller "narkotika". Hermetegn da jeg innser at disse betegnelsene er ganske tilfeldige, og ikke bestemt av effekter, hensyn til brukernes trygghet eller forskning. Effektiv dose er visstnok et sted rundt 300 mg, gi eller ta en 50-100 mg.

Forøvrig blir nok ikke GLYX-13 noen hit. Det kan ikke tas gjennom munnen, så det vil aldri bli en pille. I forsøkene har de injisert det. Men det finnes en analog, NRX-1074, som visstnok skal kunne tas gjennom munnen, og altså muligens kan bli framtidens lykkepille.
Sist endret av panopticon; 17. januar 2014 kl. 19:53.
Hvor lenge funker MXE i forhold til ketamin egentlig? Aldri testa MXE (som jeg veit om)
Sitat av panopticon Vis innlegg
Som en ikke så fun fact er dette feil. Tro det eller ei, men så jævlige er ikke de som sitter og bestemmer hva som får markedsføres som medisin at de sender ut medisiner på markedet hvor all forskning sier de ikke funker. Her er bare et par studier som viser at det er feil, det er mer å ta av:

Efficacy of venlafaxine extended release in patients with major depressive disorder and comorbid generalized anxiety disorder
Vis hele sitatet...
Jeg var nok litt i overkant "ivrig" der, eller frustrert er kanskje et mer dekkende ord. Jeg har sett studier som viser at venlafaxin har en statistisk signifikant virknining på alvorlige depresjoner, men det er også sant at i milde til moderate tilfeller scorer i alle fall ikke escitalopram bedre enn placebo (i de forsøkene jeg har sett). Det finnes så vidt jeg vet ingen andre preparater med dårligere klinisk effekt i forhold til placebo på markedet enn dagens antidepressiva. Når de da allerede i 2000 oppdaget at ketamin har et ekstremt potensiale blir jeg frustrert, men jeg burde ordlagt meg annerledes.

Frustrasjonen bunner vel i at jeg vet hvor lett leger skriver ut disse medisinene med (personlig erfaring) skrekkelige bivirkninger (selv for meget milde depressive plager).

Uansett, takk for både opplysninger og korreksjoner!
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Hvor lenge funker MXE i forhold til ketamin egentlig? Aldri testa MXE (som jeg veit om)
Vis hele sitatet...
Oralt: 3-5t
Sniffe: 2.5-4t
IM: 2-3t

Onset er selvfølgelig kjappere ved sprøyte eller opp i nesa, men drawbacken er varighet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du har kompis som er anestesilege bør det ikke være noe problem å få tak i ketamin? Han er vel kompisen din? Med mindre han er kjip regelrytter som ikke tør å smugle med seg litt ut fra jobb. Du kan eventuelt prøve å få fatt i det gjennom dyrleger, veit pappa fiksa ketamin til bikkja vår når vi måtte sy den. Pappa er jo lege sjæl, da, så mulig han fiksa det fra jobben. Eventuelt ved staller og sånne steder med hester så kan man rappe med seg ketamin, steder ute på landet er ofte dårlig bevokta.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hvis du har kompis som er anestesilege bør det ikke være noe problem å få tak i ketamin? Han er vel kompisen din? Med mindre han er kjip regelrytter som ikke tør å smugle med seg litt ut fra jobb.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det er strenge kontroller på reseptbelagte medisiner? Hver eneste pille/enhet/dose blir ført opp. Alt må dokumenteres. Blir noe stjelt eller brukt uten at det blir oppført, så vil dette merkes ved neste opptelling.
Sist endret av Mexxy; 29. januar 2014 kl. 21:28.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Du er klar over at det er strenge kontroller på reseptbelagte medisiner? Hver eneste pille/enhet/dose blir ført opp. Alt må dokumenteres. Blir noe stjelt eller brukt uten at det blir oppført, så vil dette merkes ved neste opptelling.
Vis hele sitatet...
Han kan vel fint skrive det ut til seg selv? Fattern er kirurg og skrev ut lidocaine, paralgin-forte, tramadol etc til oss når vi var mindre og han gjorde mindre operasjoner hjemme(sy sting, kutte vekk føflekker, etc).
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hvis du har kompis som er anestesilege bør det ikke være noe problem å få tak i ketamin? Han er vel kompisen din? Med mindre han er kjip regelrytter som ikke tør å smugle med seg litt ut fra jobb. Du kan eventuelt prøve å få fatt i det gjennom dyrleger, veit pappa fiksa ketamin til bikkja vår når vi måtte sy den. Pappa er jo lege sjæl, da, så mulig han fiksa det fra jobben. Eventuelt ved staller og sånne steder med hester så kan man rappe med seg ketamin, steder ute på landet er ofte dårlig bevokta.
Vis hele sitatet...
For det første er han en "kjip" a4 regelrytter med rekkehus og volvo (egentlig ganske "legete"), og for det andre ville jeg aldri satt ham i den posisjonen at han potensielt kunne miste jobben på grunn av meg Og ja, jeg er veldig klar over at han bruker ketamin "daglig" i jobbsammenheng

Jeg er klar over at ketamin oppbevares ofte rimelig uforsvarlig hos dyreklinikker, og da spesielt for større dyr. Dyrlegen vil nok neppe hjelpe meg med å skaffe dette, og jeg er virkelig ikke typen som bryter meg inn og stjeler Jeg vil ikke være kriminell, men jeg har funnet en slags middelvei nå der jeg ordner en analog fra utlandet som er i norsk "gråsone".

Som et apropos skrev han en gang ut lidocaine til seg selv fordi han hadde så vondt i halsen. Jeg testet det og det var en ganske absurd opplevelse å miste følelsen i hele svelg og munn. Jeg kjente med en gang at dette er det samme som tannleger bruker når de bedøver (og jeg mistenker at det brukes som cut i det aller meste av kokain i Norge grunnet de beslektede egenskapene).

Takk for svar uansett
ArbeidsledigProletar
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Han kan vel fint skrive det ut til seg selv? Fattern er kirurg og skrev ut lidocaine, paralgin-forte, tramadol etc til oss når vi var mindre og han gjorde mindre operasjoner hjemme(sy sting, kutte vekk føflekker, etc).
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro ikke skjedde veldig nylig.
Vær forsiktig, ketamin er sterke saker. Vil anbefale deg å prate med en psykolog/psykiater, og forklare at du ikke får ønskede effekt av standardiserte SSRI-preparater. Det lille jeg leste over høres jo ikke veldig lovende ut, blant annet står det jo i det første studiet du linker til:

Recent human clinical studies with the NMDA receptor (NMDAR) antagonist ketamine have revealed profound and long-lasting antidepressant effects with rapid onset in several clinical trials, but antidepressant effects were preceded by dissociative side effects.
Vis hele sitatet...
Dissosiative sideeffekter? Dette er noe du vil holde deg langt unna. Flott at du forsøker å finne studier og empiri på egen hånd, men det er utallige kognitive biases og vanskelige elementer ved tolkning av dette som du ikke har lært deg uten høy universitetsutdannelse. Husk at det eksisterer mange andre typer antidepressiva enn SSRI'er, og at ECT ikke er "gullstandard" som du nevner. Kom deg til en fagperson og få hjelp, det er det tryggeste.

Som en fun-fact har all forskning på SSRI/SNRI vist at virkningsprofilen ikke er bedre enn placebo, og med den enorme listen av bivirkninger er det sprøtt at det "kastes" etter alle med det minste symptom til depresjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/SSRI_di...ation_syndrome
Vis hele sitatet...
Vil gjerne ha meta-analyser etc på påstanden om at SSRI/SNRI ikke er bedre enn sukkerpiller, da dette ikke stemmer. Å lenke til hva som kan skje når enkelte slutter med bruk er ikke veldig relevant.

(....)men til tross for at samtlige studier siden 2000 peker i en retning (at det er den nye gullstandarden innen antidepressiva, og bedre enn ECT og uten (kognitive) bivirkninger) vil det være helt umulig å få dette lovlig.
Vis hele sitatet...
Samtlige studier? Ketamin er et dissosiativt sedativ, og etter en rask titt på Web of Knowledge/Scholar ser det ut til å kun fungere kortsiktig på depresjon. Kan være aktuelt i fremtiden å bli brukt på akutt suicidale, i kombinasjon med benzodiazepines for å fjerne de tunge psykoaktive effektene. Med andre ord, ikke noe jeg ville prøvd ut på gutterommet som selvmedisinering.
Sist endret av Lootfisk; 31. januar 2014 kl. 11:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Kan godt tenke meg at Ketamin har andi-depressive effekter, Methoxetamin har helt klart det.
Men det forutsetter at du er påvirka nesten hele tia, og du kan bli litt uttafor av å gå rundt disassosiert hele tiden.
Jeg tror også det ikke nødvendigvis fjerner depresjonen, men setter deg i en tilstand der du ignorerer symptomene. Eventuellt at du får noen nye infallsvinkler og kan finne ut hvorfor du er deppa, se ting fra litt nye vinkler på en måte. Bearbeide problemene fra litt avstand kanskje.

Men det tærer på kroppen. Det gjør at urinen blir irriterende for organene, blæreproblemer er vanlig blandt de som bruker mye ketamin. Urinretensjon og ubehag. Du må bruke ganske mye etterhvert hvis du skal benytte det som daglig anti-depressiva, for toleransen stiger fort og jo mer stoff du må dra inn jo mer potensiell skade gjør du. Methoxetamin ble vistnok utvikla med dette i tankene fordi det varer lengre og gir mer effekt pr gram, så man trenger mindre. Men fortsatt vil du bygge opp toleranse etterhvert og ende opp med å ta mer og mer, før du til slutt får bortimot de samme negative effektene som ketaminen. Disse tærende bieffektene tror jeg ikke du har på SSRI, selv om det sikkert har andre potensielle bivirkninger så er det vel ikke fysisk ødeleggende på kroppen.

Kan godt tenke meg at Ketamin har andi-depressive effekter, Methoxetamin har helt klart det.
Men det forutsetter at du er påvirka nesten hele tia, og du kan bli litt uttafor av å gå rundt disassosiert hele tiden.
Jeg tror også det ikke nødvendigvis fjerner depresjonen, men setter deg i en tilstand der du ignorerer symptomene. Har følt meg usedvanlig positiv og utadvendt på MXE og dagen etter. Har hatt noen pauser her og der, og etter noen kjedelige dager har jeg returnert til normalen mer eller mindre. Kanskje litt mer tafatt enn før jeg starta. Har som mange andre bortimot følt meg helt frelst til tider og tenkt at dette må være tidenes mirakeldop, det har liksom alt. Men jeg tviler på at dette er permanent, har "mista magien" ganske mye etterhvert og den totalt mind-blowing, brix-shittingly interessante tilstanden jeg fikk i starten får jeg ikke lengre. Føler meg fortsatt glad og positiv, bortsett fra noen hva-faen-er-det-jeg-driver-med tanker nå og da.

For ikke å snakk om at det tærer på kroppen. Det gjør at urinen blir irriterende for organene, blæreproblemer er vanlig blandt de som bruker mye ketamin. Urinretensjon og ubehag. Du må bruke ganske mye etterhvert hvis du skal benytte det som daglig anti-depressiva, for toleransen stiger fort og jo mer stoff du må dra inn jo mer potensiell skade gjør du. Methoxetamin ble vistnok utvikla med dette i tankene fordi det varer lengre og gir mer effekt pr gram, så man trenger mindre. Men fortsatt vil du bygge opp toleranse etterhvert og ende opp med å ta mer og mer, før du til slutt får bortimot de samme negative effektene som ketaminen. Disse tærende bieffektene tror jeg ikke du har på SSRI

SSRI har vel noen andre bivirkninger, men såvidt jeg veit ikke noe som fysisk ødelegger kroppen etterhvert. Kan forestille meg at det kan fungere som en slags terapi-tripping nå og da for å belyse problemer og løse opp i knuter og kødd i hodet ditt, men å bruke det som daglig medisin vil bli temmelig skadelig etterhvert.

For ikke å snakke om den reduserte evnen til å redigere inlegg på en vettug måte
Sist endret av Bothrops; 31. januar 2014 kl. 11:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Vær forsiktig, ketamin er sterke saker. Vil anbefale deg å prate med en psykolog/psykiater, og forklare at du ikke får ønskede effekt av standardiserte SSRI-preparater. Det lille jeg leste over høres jo ikke veldig lovende ut, blant annet står det jo i det første studiet du linker til:



Dissosiative sideeffekter? Dette er noe du vil holde deg langt unna. Flott at du forsøker å finne studier og empiri på egen hånd, men det er utallige kognitive biases og vanskelige elementer ved tolkning av dette som du ikke har lært deg uten høy universitetsutdannelse. Husk at det eksisterer mange andre typer antidepressiva enn SSRI'er, og at ECT ikke er "gullstandard" som du nevner. Kom deg til en fagperson og få hjelp, det er det tryggeste.


Vil gjerne ha meta-analyser etc på påstanden om at SSRI/SNRI ikke er bedre enn sukkerpiller, da dette ikke stemmer. Å lenke til hva som kan skje når enkelte slutter med bruk er ikke veldig relevant.


Samtlige studier? Ketamin er et dissosiativt sedativ, og etter en rask titt på Web of Knowledge/Scholar ser det ut til å kun fungere kortsiktig på depresjon. Kan være aktuelt i fremtiden å bli brukt på akutt suicidale, i kombinasjon med benzodiazepines for å fjerne de tunge psykoaktive effektene. Med andre ord, ikke noe jeg ville prøvd ut på gutterommet som selvmedisinering.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skrevet noe om utdannelsen min, men tilfeldigvis er det en høy universitetsutdannelse. Jeg kjenner også selvsagt til at ketamin har kortvarige dissosiative virkninger, det brukes tross alt veldig mye som "partydop" i f.eks UK.

Videre antar du at jeg ikke har "kommet meg til fagpersoner". Tror du virkelig man får tilbud om ECT uten å ha vært hos en fagperson? Det er "siste utvei", og uttrykket "gullstandard" kommer ikke fra meg, men nettop fra en psykiater. Du gjør en rekke antagelser, og jeg kan si at (omtrent?) alle er feil. Ellers vil alle som forstår hvordan SSRI og lignende fungerer forstå at overstimulering av 5-ht-reseptorer over tid vil gi symptomer med brå slutt. "SSRI syndrom", eller abstinenser, er ikke noe man KAN få, men noe man VIL få ved bråseponering av langtidsbruk. Selv ved rolig nedtrapping vil mange få det, og jeg kan skrive under på at det ikke er særlig trivelige abstinenser.

Ellers vil erfaringsmessig en psykiater/lege kun "akseptere" studier som ligger på pubmed, så jeg vil anbefale å bruke det videre om du skal finne studier

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

"en rask titt" er ikke nok til å konkludere med det du gjør, altså at det kun har kortsiktig virkning på depresjon. Det er forsåvidt riktig at virkningen kun er en uke, men SSRI må tas daglig, og noen til og med flere ganger om dagen, mens ECT virker i omtrent en måned.

Jeg bor ikke "på gutterommet" heller. Jeg skal finne de studiene du vil ha, men akkurat nå har jeg ikke tid. (Jeg har revidert uttalelsene i ettertid, men virkningen av SSRI er fortsatt minimal og kun statistisk signifikant ved alvorlige depresjoner)

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Kan godt tenke meg at Ketamin har andi-depressive effekter, Methoxetamin har helt klart det.
Men det forutsetter at du er påvirka nesten hele tia, og du kan bli litt uttafor av å gå rundt disassosiert hele tiden.
Jeg tror også det ikke nødvendigvis fjerner depresjonen, men setter deg i en tilstand der du ignorerer symptomene. Eventuellt at du får noen nye infallsvinkler og kan finne ut hvorfor du er deppa, se ting fra litt nye vinkler på en måte. Bearbeide problemene fra litt avstand kanskje.

Men det tærer på kroppen. Det gjør at urinen blir irriterende for organene, blæreproblemer er vanlig blandt de som bruker mye ketamin. Urinretensjon og ubehag. Du må bruke ganske mye etterhvert hvis du skal benytte det som daglig anti-depressiva, for toleransen stiger fort og jo mer stoff du må dra inn jo mer potensiell skade gjør du. Methoxetamin ble vistnok utvikla med dette i tankene fordi det varer lengre og gir mer effekt pr gram, så man trenger mindre. Men fortsatt vil du bygge opp toleranse etterhvert og ende opp med å ta mer og mer, før du til slutt får bortimot de samme negative effektene som ketaminen. Disse tærende bieffektene tror jeg ikke du har på SSRI, selv om det sikkert har andre potensielle bivirkninger så er det vel ikke fysisk ødeleggende på kroppen.

Kan godt tenke meg at Ketamin har andi-depressive effekter, Methoxetamin har helt klart det.
Men det forutsetter at du er påvirka nesten hele tia, og du kan bli litt uttafor av å gå rundt disassosiert hele tiden.
Jeg tror også det ikke nødvendigvis fjerner depresjonen, men setter deg i en tilstand der du ignorerer symptomene. Har følt meg usedvanlig positiv og utadvendt på MXE og dagen etter. Har hatt noen pauser her og der, og etter noen kjedelige dager har jeg returnert til normalen mer eller mindre. Kanskje litt mer tafatt enn før jeg starta. Har som mange andre bortimot følt meg helt frelst til tider og tenkt at dette må være tidenes mirakeldop, det har liksom alt. Men jeg tviler på at dette er permanent, har "mista magien" ganske mye etterhvert og den totalt mind-blowing, brix-shittingly interessante tilstanden jeg fikk i starten får jeg ikke lengre. Føler meg fortsatt glad og positiv, bortsett fra noen hva-faen-er-det-jeg-driver-med tanker nå og da.

For ikke å snakk om at det tærer på kroppen. Det gjør at urinen blir irriterende for organene, blæreproblemer er vanlig blandt de som bruker mye ketamin. Urinretensjon og ubehag. Du må bruke ganske mye etterhvert hvis du skal benytte det som daglig anti-depressiva, for toleransen stiger fort og jo mer stoff du må dra inn jo mer potensiell skade gjør du. Methoxetamin ble vistnok utvikla med dette i tankene fordi det varer lengre og gir mer effekt pr gram, så man trenger mindre. Men fortsatt vil du bygge opp toleranse etterhvert og ende opp med å ta mer og mer, før du til slutt får bortimot de samme negative effektene som ketaminen. Disse tærende bieffektene tror jeg ikke du har på SSRI

SSRI har vel noen andre bivirkninger, men såvidt jeg veit ikke noe som fysisk ødelegger kroppen etterhvert. Kan forestille meg at det kan fungere som en slags terapi-tripping nå og da for å belyse problemer og løse opp i knuter og kødd i hodet ditt, men å bruke det som daglig medisin vil bli temmelig skadelig etterhvert.

For ikke å snakke om den reduserte evnen til å redigere inlegg på en vettug måte
Vis hele sitatet...
Takk for personlige erfaringer Dog kan du umulig ha lest linken i mitt første innlegg, for det står ganske tydelig at det er snakk om ukentlige injeksjoner IV, 5mg/kg så det er ikke snakk om å være konstant ruset. Rusen er kortvarig (omtrent en time), mens de antidepressive effektene varer omtrent en uke

Ellers har SSRI en rekke alvorlige og vedig ubehagelige bivirkninger

http://en.wikipedia.org/wiki/Selecti...dverse_effects

General side effects are mostly present during the first one to four weeks while the body adapts to the drug (with the exception of sexual side effects, which tend to occur later in treatment). In fact, it often takes six to eight weeks for the drug to begin reaching its full potential (the slow onset is considered a downside to treatment with SSRIs). Almost all SSRIs are known to cause one or more of these symptoms: ...
Vis hele sitatet...
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Vil gjerne ha meta-analyser etc på påstanden om at SSRI/SNRI ikke er bedre enn sukkerpiller, da dette ikke stemmer. Å lenke til hva som kan skje når enkelte slutter med bruk er ikke veldig relevant.
Vis hele sitatet...
http://www.plosmedicine.org/article/...l.pmed.0050045

http://www.medicalnewstoday.com/articles/98634.php

A new study by researchers in the UK suggests that antidepressants only benefit the very severely depressed and are no more effective than a placebo for everyone else.

The meta-analytical study (ie one that systematically pools the results of other studies) is the work of Dr Irving Kirsch, from the University of Hull, and his colleagues, and is published today, 26th February, in the open access journal PLoS Medicine.
Vis hele sitatet...
En metastudie av 47 studier.
Sist endret av Antagonist; 3. februar 2014 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.