Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4605
Kom over en litt artig sak her hvor norske "likestillings" myndigheter tydeligvis motsier seg selv.

Sak 1:
Sola flyplass har innført egne køer for menn siden dette fører til at innsjekkingen blir mer effektiv. Likestillingsombudet sier følgende:

- Egne køer og sluser for menn er neppe i tråd med likestillingslovgivningens intensjon - og ikke har vi vært borti en slik sak tidligere heller, sier nestleder ved LDO, Elisabeth Lier Haugseth, til VG nett.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10054216

Sak 2:
Parkeringshus i Stavanger tillater egne parkeringsplasser for kvinner, siden kvinner opplever det å være i et parkeringshus som "krevende". Likestillingsombudet sier følgende:

Ombudet mente praksisen ikke strider mot diskrimineringsombudsloven og viste til at mannlige bilister ikke var utelukket fra å parkere i det samme parkeringshuset, og fortsatt vil ha mange plasser å velge mellom.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2643989.ece

Er det flere enn meg som ser problemet her? Hvorfor skal kvinner ha egne særfordeler kun fordi de er kvinner når menn ikke får det? Lever vi i en kjønnsfascistisk stat?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Parkeringshus i Stavanger tillater egne parkeringsplasser for kvinner, siden kvinner opplever det å være i et parkeringshus som "krevende".
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det kom frem av artikkelen hvorfor kvinner syns det er krevende.

Det første som slo meg var redsel for voldtekt, ran og lignende.
Og det kan jeg jo forstå, siden kvinner "skal" være det svakere kjønn
så virker det logisk for meg at de er mer utsatt for den slags.

Men er det ikke godt mulig at de som svarte på undersøkelsen mente
at det er vansklig å kjøre i parkeringshus, og det er derfor det
blir ubehagelig og ekstra krevende?

Hvis saken er den at kvinnene som svarte på undersøkelsen er dårligere sjåfører enn mennene som svarte,
eller bare mer villige til å innrømme at de syns bilkjøring er vansklig, da syns jeg hele greia er fornærmende mot kvinner..

Er det voldtekter, ran og lignende så syns jeg bare det er en dårlig ide,
hva med de kvinnene som ikke får plass der,
og hva sier man til den gamle mannen som blir voldtatt/ranet fordi han måtte parkere i ett mørkt hjørne?

Og er ikke dette litt som å sette folk med handicap og kvinner i samme bås?
Tykte den Men only slusa var pga overvekt av mannlege vektare på sola, og ikkje pga dirskriminering.. Men den var frykteleg grei og bruke, slapp under charterturister som flyr ein sjeldan gong med kone og toalettsaker...
Var mest menn som var på buisness reise som bruka denne, altså vane med og reise. Raskt og effektivt.
Hadde det vore ei eiga kvinnesluse, tvilar eg på det hadde fått noko negativ merksamd i media.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er det flere enn meg som ser problemet her? Hvorfor skal kvinner ha egne særfordeler kun fordi de er kvinner når menn ikke får det? Lever vi i en kjønnsfascistisk stat?
Vis hele sitatet...

De kjemper ikke for likestilling, det er kjønnskamp og den har gått for langt. Noe slikt som 1 av 3 gutter dropper ut av skolen, hadde dette vært jenter hadde det blitt opprør. Leste også nylig at det var flere kvinner som tok en eller ennen master (ingienør eller noe slikt) og det er flere kvinner som tar høyere utdanning, igjen hvis jeg husker riktig. I de fleste skillsmisser er det kvinner som får ommsorg. 80 menn tar selvmord hvert år fordi de får null ommsorgsrett.

Kvinner er vinenre på flere fronter, og fortsatt skal man kvotere og fortsatt prioritere kvinner. I tillegg har man mannlige forrædere som holder taler om at de er feminister. Hva slags mann er feminist?

Påpeker man dette vil demagoger på vesntresiden kalle dette for syting.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Kom over en litt artig sak her hvor norske "likestillings" myndigheter tydeligvis motsier seg selv.

Sak 1:
Sola flyplass har innført egne køer for menn siden dette fører til at innsjekkingen blir mer effektiv. Likestillingsombudet sier følgende:


http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10054216


Er det flere enn meg som ser problemet her? Hvorfor skal kvinner ha egne særfordeler kun fordi de er kvinner når menn ikke får det? Lever vi i en kjønnsfascistisk stat?
Vis hele sitatet...
Tja, sak 1 er vel en fordel for menn? Så slipper vi å stå i kø lenger enn nødvendig

Uansett, enig i poenget ditt, i mange tilfeller virker det som at likestilling handler om å bedre kvinners rettigheter i forhold til menn. Det finnes flere områder jeg mener man kunne hatt fokus på menns rettigheter, men det er det sjeldent vi hører om.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
De kjemper ikke for likestilling, det er kjønnskamp og den har gått for langt. Noe slikt som 1 av 3 gutter dropper ut av skolen, hadde dette vært jenter hadde det blitt opprør. Leste også nylig at det var flere kvinner som tok en eller ennen master (ingienør eller noe slikt) og det er flere kvinner som tar høyere utdanning, igjen hvis jeg husker riktig. I de fleste skillsmisser er det kvinner som får ommsorg. 80 menn tar selvmord hvert år fordi de får null ommsorgsrett.

Kvinner er vinenre på flere fronter, og fortsatt skal man kvotere og fortsatt prioritere kvinner. I tillegg har man mannlige forrædere som holder taler om at de er feminister. Hva slags mann er feminist?

Påpeker man dette vil demagoger på vesntresiden kalle dette for syting.
Vis hele sitatet...

Hva er poenget ditt? Hva mener du med at det hadde blitt opprør om 1 av 3 jenter droppet ut av skolen? Det er jo allerede "opprør" over gutter som faller ut av skolen.

Leste også nylig at det var flere kvinner som tok en eller ennen master (ingienør eller noe slikt) og det er flere kvinner som tar høyere utdanning, igjen hvis jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ingen spesiell fordel kvinner har, og iom at det fremdeles er flest menn som tar ingeniørutdanning så forstår jeg hvertfall ikke poenget ditt. At det i de fleste tilfeller er kvinner som får omsorgsrett over barna sine er jo helt naturlig, du hører sjelden om en kvinne som flykter fra ansvaret ovenfor barnet sitt? 80 menn i året tar selvmord fordi de ikke får omsorgsrett, hvor leser du det? Snakker du om på hele kloden?
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
De kjemper ikke for likestilling, det er kjønnskamp og den har gått for langt. Noe slikt som 1 av 3 gutter dropper ut av skolen, hadde dette vært jenter hadde det blitt opprør. Leste også nylig at det var flere kvinner som tok en eller ennen master (ingienør eller noe slikt) og det er flere kvinner som tar høyere utdanning, igjen hvis jeg husker riktig. I de fleste skillsmisser er det kvinner som får ommsorg. 80 menn tar selvmord hvert år fordi de får null ommsorgsrett.
Vis hele sitatet...
Syns selv at fokus skal rettes vekk fra syting på begge sider og mot ordninger som gagner begge kjønn. Tror vi er enige om det, men jeg har noen innskytninger mot det du skrev:
1) Så du mener at vi har likestilling? "Kjønnskamp" eksisterer nok for det meste i samfunn der en eller flere kjønn behandles urettferdig.
2) At 1/3 gutter dropper ut av skolen er da sannelig et kjent problem som man jobber for å senke? Har hørt om flere tiltak for å senke statistikken i nærmiljøet mitt.
3) Jeg tror at faktumet at kvinner får mest omsorg ligger i at kvinner ofte er de som er nærmest barna, eller at kvinner ses på som ansvarlige for omsorgen. Årsaken (menn har penger, kvinenr har omsorg) må fikses før man gjør noe mer, som at begge kjønn jobber og at samfunnets syn på menn endres.

Sitat av olekaos Vis innlegg
Det finnes flere områder jeg mener man kunne hatt fokus på menns rettigheter, men det er det sjeldent vi hører om.
Vis hele sitatet...
For det første så er disse mindre synlige enn det rent juridiske som stemmerett, permisjon, etc. For det andre så er dagens men's rights-aktivister ganske useriøse. Bevegelsen må nok stramme en del opp og bli større før det blir noe særlig snakk om det.
Sitat av bernadotte Vis innlegg
For det andre så er dagens men's rights-aktivister ganske useriøse. Bevegelsen må nok stramme en del opp og bli større før det blir noe særlig snakk om det.
Vis hele sitatet...
Som feks. i denne tråden: Buhu, ingen sloss for mine rettigheter...
For det første er det jug og for det andre så er det latterlig å skylde på feminister for det.
Sist endret av Mith; 2. oktober 2012 kl. 09:49.
Sitat av olekaos Vis innlegg
Tja, sak 1 er vel en fordel for menn? Så slipper vi å stå i kø lenger enn nødvendig

Uansett, enig i poenget ditt, i mange tilfeller virker det som at likestilling handler om å bedre kvinners rettigheter i forhold til menn. Det finnes flere områder jeg mener man kunne hatt fokus på menns rettigheter, men det er det sjeldent vi hører om.
Vis hele sitatet...
Leste du svarene? I saken hvor menn kan få en fordel er det utelukket og akseptere det, mens i saken som gir det "svake kjønn" en fordel er det jo såklart.

Selv vil jeg si at jeg er for 90% likestilling, og at begge parter skal få fordeler innen enkelte områder.
Likestillingsloven er per definisjon kjønnsdiskriminerende, siden den er til fordel for kvinner;

"§ 1. (Lovens formål.)
Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling."

http://www.lovdata.no/all/tl-19780609-045-0.html
Sitat av KultNick Vis innlegg
Likestillingsloven er per definisjon kjønnsdiskriminerende, siden den er til fordel for kvinner;

"§ 1. (Lovens formål.)
Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling."

http://www.lovdata.no/all/tl-19780609-045-0.html
Vis hele sitatet...
Du antar at menn og kvinner hadde samme juridiske utgangspunkt. Hvor har du vært?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hva er poenget ditt? Hva mener du med at det hadde blitt opprør om 1 av 3 jenter droppet ut av skolen? Det er jo allerede "opprør" over gutter som faller ut av skolen.
Vis hele sitatet...
Kanske si at jeg har sett mye om det bortsett fra en ertikkel her eller der, skrevet av journalister ikke politikere. Politikere har på dagsorden at man skal kvotere kvinner inn i mannsyrker, hvor er det motsatte? De fleste barnehageannsatte er kvinner, de fleste lærere er kvinner.

Brystkreft får tv-aksjoner, flere menn en kvinner dør av kreft men det er vel ikke like viktig.


Dette er jo ingen spesiell fordel kvinner har, og iom at det fremdeles er flest menn som tar ingeniørutdanning så forstår jeg hvertfall ikke poenget ditt. At det i de fleste tilfeller er kvinner som får omsorgsrett over barna sine er jo helt naturlig, du hører sjelden om en kvinne som flykter fra ansvaret ovenfor barnet sitt? 80 menn i året tar selvmord fordi de ikke får omsorgsrett, hvor leser du det? Snakker du om på hele kloden?
Vis hele sitatet...
Statestikken om 80 leste jeg "ett eller annet sted" som jeg ikke finner, inntil jeg gjør det kan du nulle ut det argumentet. However, her er en artikkel om selvmord blant menn grunnet likestil....kjønnskamp og foreldrerett


Angående utdanning var det doktorgrad http://www.nettavisen.no/nyheter/article3482736.ece

Når det kommer til selvmord generellt sett er statestikken følgende
http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-119.html

Det er åpenbart at menn har det værre, hvor er tiltak? Hvor er fokus? Hvor er fakkeltog og bekymret Inge Marta Thorkildsen?
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det er åpenbart at menn har det værre, hvor er tiltak? Hvor er fokus? Hvor er fakkeltog og bekymret Inge Marta Thorkildsen?
Vis hele sitatet...
Menn har det ikke verre. Kvinner har det ikke verre. Begge har det så og si like dårlig, dog på ulike måter.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Kanske si at jeg har sett mye om det bortsett fra en ertikkel her eller der, skrevet av journalister ikke politikere.
Vis hele sitatet...
Da mistenker jeg at du leser avisa som fanden leser bibelen.

Politikere har på dagsorden at man skal kvotere kvinner inn i mannsyrker, hvor er det motsatte? De fleste barnehageannsatte er kvinner, de fleste lærere er kvinner.
Vis hele sitatet...
Gutter får allerede kjønnspoeng for veterinær og dyrepleier, og det blir jevnlig foreslått å innføres ved f.eks. sykepleier, noe som antageligvis vil bli innført hvis ordningen med kjønnspoeng fortsetter. Hadia Tajik foreslo det senest i mai. Plukker du opp en stillingsannonse for barnehage vil du se "Menn oppfordres til å søke" i mange av dem.

Brystkreft får tv-aksjoner, flere menn en kvinner dør av kreft men det er vel ikke like viktig.
Vis hele sitatet...
I hvilket år gikk TV-aksjonen til brystkreft? I 1997 gikk pengene til Kreftforeningen altså, men ikke til noen bestemt form for kreft. I tillegg kan menn få brystkreft. Rosa Sløyfe-aksjonen er ifølge wikipedia startet på privat initiativ, så det er bare å starte noe lignende for testikkel-/prostatakreft, hvis man føler hver kreftform bør ha hver sin innsamling.

Statestikken om 80 leste jeg "ett eller annet sted" som jeg ikke finner, inntil jeg gjør det kan du nulle ut det argumentet. However, her er en artikkel om selvmord blant menn grunnet likestil....kjønnskamp og foreldrerett
Vis hele sitatet...
Hvor? Hva det du prøver på?

Angående utdanning var det doktorgrad http://www.nettavisen.no/nyheter/article3482736.ece
Vis hele sitatet...
Først og fremst: det var _syv_ flere kvinner som tok doktorgrad. Det er helt naturlige svingninger.

Dernest, artikkelen sier ikke noe om hvorfor kvinneandelen har økt, og uten årsaker er det fint lite til argument. Den forteller at på slutten av 80-tallet var kvinneandelen kun på ti prosent, og den jevne økningen etter det kan skyldes at en tidkrevende doktorgrad tidligere var vanskelig tilgjengelig for kvinner. Samfunnet har lagt langt mer til rette for at kvinner kan gjøre karriere uten å måtte ofre barn og familie. Doktorgraden har derimot endret seg fint lite ved de fleste universitet de siste årene. Hvis andelen menn blir svært lav vil en årsaksutredning være på sin plass, ikke når den er 50%.

Når det kommer til selvmord generellt sett er statestikken følgende
http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-119.html
Vis hele sitatet...
Og cirka tre ganger flere kvinner enn menn gjør selvmordsforsøk. (Kilde) Hverken selvmord eller selvmordsforsøk er noe godt mål på hvem som "har det verst". Folks liv er langt mer komplisert enn som så.

Det er åpenbart at menn har det værre, hvor er tiltak? Hvor er fokus? Hvor er fakkeltog og bekymret Inge Marta Thorkildsen?
Vis hele sitatet...
Med disse argumentene dine er ikke noe så veldig åpenbart. Du plukker problemer her og der, og setter dem sammen for å passe inn i din forestilling om at menn generelt har det verst. Det er ingen konkurranse, og det hjelper ikke de reelle "mannesakene", som f.eks. utfordringene med gutter som ikke fullfører videregående skole, eller manneandelen ved lærerutdanning.
Sitat av luni Vis innlegg
Da mistenker jeg at du leser avisa som fanden leser bibelen
Vis hele sitatet...
Du har rett der, det meste som står i avisa er ikke verdt å lese. Blogging, kjendisstoff og annet søppel. Det eneste lyspunktene er leserinnlegg av autoritetspersoner som kritiserer politikere.


Gutter får allerede kjønnspoeng for veterinær og dyrepleier, og det blir jevnlig foreslått å innføres ved f.eks. sykepleier, noe som antageligvis vil bli innført hvis ordningen med kjønnspoeng fortsetter. Hadia Tajik foreslo det senest i mai. Plukker du opp en stillingsannonse for barnehage vil du se "Menn oppfordres til å søke" i mange av dem.
Vis hele sitatet...
Flott.


I hvilket år gikk TV-aksjonen til brystkreft? I 1997 gikk pengene til Kreftforeningen altså, men ikke til noen bestemt form for kreft. I tillegg kan menn få brystkreft. Rosa Sløyfe-aksjonen er ifølge wikipedia startet på privat initiativ, så det er bare å starte noe lignende for testikkel-/prostatakreft, hvis man føler hver kreftform bør ha hver sin innsamling.
Vis hele sitatet...
At rosa sløye er privat er helt ok, samtidig mener jeg at det mangler fokus på menn og kreft.



Hvor? Hva det du prøver på?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde jeg la ut en link? Hvis ikke er det min feil
http://www.dagbladet.no/2010/10/06/n.../ssb/13711896/



Først og fremst: det var _syv_ flere kvinner som tok doktorgrad. Det er helt naturlige svingninger.
Vis hele sitatet...
Sant sant.

Dernest, artikkelen sier ikke noe om hvorfor kvinneandelen har økt, og uten årsaker er det fint lite til argument. Den forteller at på slutten av 80-tallet var kvinneandelen kun på ti prosent, og den jevne økningen etter det kan skyldes at en tidkrevende doktorgrad tidligere var vanskelig tilgjengelig for kvinner. Samfunnet har lagt langt mer til rette for at kvinner kan gjøre karriere uten å måtte ofre barn og familie. Doktorgraden har derimot endret seg fint lite ved de fleste universitet de siste årene. Hvis andelen menn blir svært lav vil en årsaksutredning være på sin plass, ikke når den er 50%.
Vis hele sitatet...

Eller fordi flest gutter dropper ut av skolen, faktisk 14% fler. Prosent kvinner som dropper ut er stabilt, men hos menn er det økende. Fra 1989 til 99 økte anndelen med 5%

Og cirka tre ganger flere kvinner enn menn gjør selvmordsforsøk. (Kilde) Hverken selvmord eller selvmordsforsøk er noe godt mål på hvem som "har det verst". Folks liv er langt mer komplisert enn som så.
Vis hele sitatet...
Enig med at det er komplisert, og selvmordsforsøk er et rop om hjelp, selvmord der i mot er noe helt annet. Hvorfor lykkes menn mer? Er det fordi kvinner ikke er flinke på selvmord?


Med disse argumentene dine er ikke noe så veldig åpenbart. Du plukker problemer her og der, og setter dem sammen for å passe inn i din forestilling om at menn generelt har det verst. Det er ingen konkurranse, og det hjelper ikke de reelle "mannesakene", som f.eks. utfordringene med gutter som ikke fullfører videregående skole, eller manneandelen ved lærerutdanning.
Vis hele sitatet...
Mitt utgangspunkt er de fleste som dropper ut av skolen er menn, flere menn en kvinner som tar selvmord, de fleste offer for kriminalitet er menn osv. men hva du velger å gjøre med disse fakta er opp til deg. For mitt vedkommende synes jeg det bør inn i samfunnsdebatten som i dag er dominert av likelønn og denslags. Dette kan ikke ses på som annet en kjønnskamp, ikke likestilling. Hvorfor står mannlige politikere og kaller seg feminist til applaus, mens hvis man sier at man er det motsatte blir man nærmest buet. Jeg kan ikke komme på noen som har erklært seg for maskulinist hvis et slikt begrep finnes. Det eneste menn har er mysogonist og mannegris. For ikke snakke om mørkemann.

Til sist : Ja, muligens jeg ropte høyt til å begynne med, men jeg vil også vedde på at hvis noen av disse statistikkene hadde vært omvendt hadde det blitt mer debatt. I dag er det slik at hvis man sier i fullt alvor at kvinner er flinkere en menn blir det applaus, sier man at menn er flinkere en kvinner blir det ramaskrik. Mannlige idealer blir sett på som gammeldags, og lytter man til aktivister skulle man tro at alle menn slo konene sine for 50 år siden og at alt var helt forferdelig.

Kvinner og barn først er tydeligvis noe de ikke har hørt om.
samfunnet kommer til å gå saaakte fremover i tid pga denne feminist bevegelsen, nå skal det brukes mer penger på å forske på kvinnesykdommer(som vi vet er 80% hypokonder). Ingen mann skal få en jobb hvis en kvinne vil ha den.
Det kommer til å ende opp med at alt handler om farger og kunst fremover...
Sitat av Refresh Vis innlegg
samfunnet kommer til å gå saaakte fremover i tid pga denne feminist bevegelsen, nå skal det brukes mer penger på å forske på kvinnesykdommer(som vi vet er 80% hypokonder). Ingen mann skal få en jobb hvis en kvinne vil ha den.
Det kommer til å ende opp med at alt handler om farger og kunst fremover...
Vis hele sitatet...
Kilder er en fin bil..


Slik jeg opplever ting i nyhetsbildet virker det som at med engang menn får en fordel over kvinner så er det stort hylekor, mens når kvinner får en fordel så "skulle det bare mangle"..
Sitat av Novice Vis innlegg
Jeg syns ikke det kom frem av artikkelen hvorfor kvinner syns det er krevende.

Det første som slo meg var redsel for voldtekt, ran og lignende.
Og det kan jeg jo forstå, siden kvinner "skal" være det svakere kjønn
så virker det logisk for meg at de er mer utsatt for den slags.

Men er det ikke godt mulig at de som svarte på undersøkelsen mente
at det er vansklig å kjøre i parkeringshus, og det er derfor det
blir ubehagelig og ekstra krevende?

Hvis saken er den at kvinnene som svarte på undersøkelsen er dårligere sjåfører enn mennene som svarte,
eller bare mer villige til å innrømme at de syns bilkjøring er vansklig, da syns jeg hele greia er fornærmende mot kvinner..

Er det voldtekter, ran og lignende så syns jeg bare det er en dårlig ide,
hva med de kvinnene som ikke får plass der,
og hva sier man til den gamle mannen som blir voldtatt/ranet fordi han måtte parkere i ett mørkt hjørne?

Og er ikke dette litt som å sette folk med handicap og kvinner i samme bås?
Vis hele sitatet...
Voldtekter og ran kan da fortsatt gjøres, vil tro det gjør det enklere, i et p-hus for bare kvinner. Jeg bare antar at de ikke har innstallert en form for kjønnscanner som ikke slipper inn menn eller har kvinnelige vakter som står å passer på?

Strengt talt var det snakk om 10 av godt over 100 plasser som var reservert for kvinner i en hall som var godt belyst og med god plass. Jeg antar dette handler om at de 53% av kvinnene som svarte på undersøkelsen til IF ikke er så gode sjåfører.

Forøvrig skulle jeg likt å se de gjøre noe lignende med den ekstra slusa på sola (?), istedenfor å kalle det en mannesluse kan man kalle det en "forretningsperson-sluse", hvor individer av begge kjønn som er effektiv på flyplassen kan bruke den.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Forøvrig skulle jeg likt å se de gjøre noe lignende med den ekstra slusa på sola (?), istedenfor å kalle det en mannesluse kan man kalle det en "forretningsperson-sluse", hvor individer av begge kjønn som er effektiv på flyplassen kan bruke den.
Vis hele sitatet...

http://www.boarding.no/art.asp?id=51269
Sitat av Refresh Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, at den er stengt har jeg også fått med meg, men det var heller ikke poenget med innlegget.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Leste også nylig at det var flere kvinner som tok en eller ennen master (ingienør eller noe slikt)
Vis hele sitatet...
Det er enormt overvekt av mannlige studenter på sivilingeniørstudier. Enkelte linjer har overvekt av kvinner (produktdesign og kjemi, for eksempel), men det hører til sjeldenhetene.

Forøvrig er det bekymringsverdig å se at grunnskolen hovedsaklig gavner jentebarn. Som bevis trenger man egentlig ikke mer enn det faktum at langt flere gutter dropper ut av skolen enn jenter, og det er verdt å ta tak i.

Gutter er taktile, og i grove trekk langt mer aktive enn jentebarn, den typen læring som foregår i grunnskolen i dag (som fortsatt har et flertall kvinnelige lærere) passer rett og slett jenter bedre.
Sist endret av Orph; 9. oktober 2012 kl. 11:46.
Hvis likestillingsombudet synes det er så ille at de åpnet en egen kø for menn, så burde de vel kanskje vurdere f.eks. jentetaxiene på nytt (hvis de i det hele tatt har tenkt tanken at det kan være kjønnsdiskriminerende).
Orph; har ikke indøk også en knapp overvekt av kvinner, (hmmf. kremt) jenter, da? Der det jo bra mange av dem.

Men det har kanskje noe å gjøre med at roser er røde, graset er grønt, imens indøk er homofilt ?
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis likestillingsombudet synes det er så ille at de åpnet en egen kø for menn, så burde de vel kanskje vurdere f.eks. jentetaxiene på nytt (hvis de i det hele tatt har tenkt tanken at det kan være kjønnsdiskriminerende).
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt tenkt over dette innlegget eller ser du rett og slett ikke forskjellen?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Orph; har ikke indøk også en knapp overvekt av kvinner, (hmmf. kremt) jenter, da? Der det jo bra mange av dem.
Vis hele sitatet...
Jeg vurderte å nevne at indøk også har høy kvinneandel, men så kommer vi over til...

Men det har kanskje noe å gjøre med at roser er røde, graset er grønt, imens indøk er homofilt ?
Vis hele sitatet...
Dette
Hadde de presentert det på en annen måte og gitt damer en egen kø for at menn ikke skal jukke og grafse på dem i trange køer så hadde det sikkert ikke blitt noe drama ut av dette. Syntes dette blir for dumt. Er det ikke urettferdig at damer får mange båser med toaletter, mens menn ofte må flashe penisen sin over et pissoar som spruter urin til alle kanter? Ser ikke at noen lager noen stor sak ut av det?
Sitat av nilsern Vis innlegg
Er det ikke urettferdig at damer får mange båser med toaletter, mens menn ofte må flashe penisen sin over et pissoar som spruter urin til alle kanter? Ser ikke at noen lager noen stor sak ut av det?
Vis hele sitatet...
Hvis du har så store problemer med akkurat dette så får du lage en sak ut av det du da vet du eller i det minste slutte å klage på at andre tar opp saker de mener er viktige.
Sist endret av Mith; 9. oktober 2012 kl. 14:06.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du har så store problemer med akkurat dette så får du lage en sak ut av det du da vet du eller i det minste slutte å klage på at andre tar opp saker de mener er viktige.
Vis hele sitatet...
Du klarte tydeligvis ikke å oppfatte sarkasmen i innlegget mitt.. Jeg hadde for øvrig satt pris på at du sparte deg for den nedvergende holdningen. Innlegget mitt tok jo faktisk opp saken min, som er at likestillingsforbudet lager problemer ut av noe som ikke er et problem i utgangspunktet, eller ikke burde være det. Hvis alle skulle kjempet for den minste sak som irriterte dem så hadde samfunnet vårt vært ganske kaotisk og preget av negativitet. Begrunnelsen for egene køer er jo solid, så hvorfor skal man hindre dette fra å bli innført? Et slik opplegg fører jo bare til effektivitet.. Jeg tviler på at flyplassene ville arrangert det slik at damer ikke kunne entre herre-køen under noen omstendighet, det hadde vel heller blitt slik at damer først og fremst skulle stille seg i dame-køen med mindre herre-køen var vesentlig kortere.
Sist endret av nilsern; 9. oktober 2012 kl. 14:17.
Dette som oppsto med egen kø for menn, det er ikke så grusomt tatt i betraktning. Det skaper mindre køer, og kortere ventetid, da også for kvinnene. Dette er jo helt ulogisk at skal bli sett på som en mannsjåvinistisk gest. Helt idiotisk!
Man har lagd en egen kø for menn, ja men også en egen kø for kvinner da? Så? Ser virkelig ingen stort problem ved dette.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Du klarte tydeligvis ikke å oppfatte sarkasmen i innlegget mitt.. Jeg hadde for øvrig satt pris på at du sparte deg for den nedvergende holdningen.
Vis hele sitatet...
Den nedlatende holdningen slipper du om du skriver så folk forstår det.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Innlegget mitt tok jo faktisk opp saken min, som er at likestillingsforbudet lager problemer ut av noe som ikke er et problem i utgangspunktet, eller ikke burde være det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke slik det fungerer. For at likestillingsombudet skal få en sak på bordet så må faktisk noen reagere og det er jo nettopp det som har skjedd her. Du står med andre ord fritt til å melde hvem som helst med pissoar til likestillings- og diskrimineringsombudet for en gjennomgang av praksisen.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Hvis alle skulle kjempet for den minste sak som irriterte dem så hadde samfunnet vårt vært ganske kaotisk og preget av negativitet. Begrunnelsen for egene køer er jo solid, så hvorfor skal man hindre dette fra å bli innført? Et slik opplegg fører jo bare til effektivitet.. Jeg tviler på at flyplassene ville arrangert det slik at damer ikke kunne entre herre-køen under noen omstendighet, det hadde vel heller blitt slik at damer først og fremst skulle stille seg i dame-køen med mindre herre-køen var vesentlig kortere.
Vis hele sitatet...
Nei, begrunnelsen for egne køer var latterlig, praksisen på grensen til lovstridig og de som tenkte at dette var en god ide i utgangspunktet burde ha tenkte seg om to ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen trodde dette var en ok løsning.
Sist endret av Mith; 9. oktober 2012 kl. 14:31.
Sitat av Mith Vis innlegg
Den nedlatende holdningen slipper du om du skriver så folk forstår det.
Vis hele sitatet...
Så om jeg faktisk mente det jeg sa så hadde det vært greit for deg å være nedlatende? Uansett, jeg er ikke ute etter å diskutere dette med deg. Bare dropp den holdningen..
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er ikke slik det fungerer. For at likestillingsombudet skal få en sak på bordet så må faktisk noen reagere og det er jo nettopp det som har skjedd her. Du står med andre ord fritt til å melde hvem som helst med pissoar til likestillings- og diskrimineringsombudet for en gjennomgang av praksisen.
Vis hele sitatet...
Ja, men man må jo forvente at det finnes noe sunn fornuft i likestillingsforbudet. Og sunn fornuft i dette tilfellet hadde vært å ikke blåse opp saken, på grunnlag av det jeg har argumentert med tidligere.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, begrunnelsen for egne køer var latterlig, praksisen på grensen til lovstridig og de som tenkte at dette var en god ide i utgangspunktet burde ha tenkte seg om to ganger. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen trodde dette var en ok løsning.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette litt?
Sitat av nilsern Vis innlegg
Ja, men man må jo forvente at det finnes noe sunn fornuft i likestillingsforbudet. Og sunn fornuft i dette tilfellet hadde vært å ikke blåse opp saken, på grunnlag av det jeg har argumentert med tidligere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke likestillingsombudet som har blåst opp saken, men media har åpenbart fått tips om dette og tar det opp slik at man får slutt på idiotien.
Sola flyplass vil nok neppe ha rykte på seg for å være diskriminerende.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Kan du utdype dette litt?
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke forstår?
Begrunnelsen for at køen ble opprettet holder ikke mål pga. det ikke er kjønn som avgjør hvor lang tid man bruker gjennom en sikkerhetsjekk.
Praksisen er på grensen til lovstridig fordi man her nekter folk adgang basert ene og alene på kjønn.
Å tro at folk godtar en slik løsning vitner om ekstrem uvitenhet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke likestillingsombudet som har blåst opp saken, men media har åpenbart fått tips om dette og tar det opp slik at man får slutt på idiotien.
Sola flyplass vil nok neppe ha rykte på seg for å være diskriminerende.

Hva er det du ikke forstår?
Begrunnelsen for at køen ble opprettet holder ikke mål pga. det ikke er kjønn som avgjør hvor lang tid man bruker gjennom en sikkerhetsjekk.
Praksisen er på grensen til lovstridig fordi man her nekter folk adgang basert ene og alene på kjønn.
Å tro at folk godtar en slik løsning vitner om ekstrem uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at forslaget om egne køer er basert på negativie holdniger ovenfor kvinner? Eller kan det hende det faktisk finnes statistikk som ligger til grunnlag for forslaget? Er nok statistikken som råder, og ikke kvinnehat. Hvem er du til å si at kjønn ikke avgjør hvor lang tid man bruker gjennom en sikkerhetssjekk? Har du foretatt en undersøkelse? Forslaget er heller ikke ment for å nekte noen adgang, som nevnt tidligere er det snarere for å effektivisere sikkerhetssjekken. Dersom de hadde nektet damer å entre gaten hadde argumentet ditt vært saklig, men akkurat nå virker det som om du stigmatiserer det hele, kun for å "vinne" en diskusjon og styrke ditt eget ego og omdømme. Du burde for så vidt klatre ned fra den høye hesten din snart, før folk ikke gidder å diskutere med deg lenger. Å kaste rundt seg med påstander om andres uvitenhet vitner om ekstrem arroganse.
Sist endret av nilsern; 9. oktober 2012 kl. 21:34.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Tror du virkelig at forslaget om egne køer er basert på negativie holdniger ovenfor kvinner? Eller kan det hende det faktisk finnes statistikk som ligger til grunnlag for forslaget? Er nok statistikken som råder, og ikke kvinnehat. Hvem er du til å si at kjønn ikke avgjør hvor lang tid man bruker gjennom en sikkerhetssjekk? Har du foretatt en undersøkelse? Forslaget er heller ikke ment for å nekte noen adgang, som nevnt tidligere er det snarere for å effektivisere sikkerhetssjekken. Dersom de hadde nektet damer å entre gaten hadde argumentet ditt vært saklig, men akkurat nå virker det som om du stigmatiserer det hele, kun for å "vinne" en diskusjon og styrke ditt eget ego og omdømme. Du burde for så vidt klatre ned fra den høye hesten din snart, før folk ikke gidder å diskutere med deg lenger. Å kaste rundt seg med påstander om andres uvitenhet vitner om ekstrem arroganse.
Vis hele sitatet...
Siden flyplassen har innrømt at de ikke hadde fnugg av belegg for de første påstandene sine, og at den egentlige grunnen var mangel på kvinnelige vektere vil jeg si at det er en ganske trygg grein å gå ut på.

Og selv om den hadde vært basert på statistikk er det langt i fra sikkert at skillet kvinner/menn hadde vært det relevante.

Noen bør kanskje på den andre sida se på sin egen arroganse før de peker på (det de oppfatter som) andres...
Sitat av VG
- Vi har erfart at kvinner har med seg mer og bruker lenger tid enn menn i sikkerhetskrontrollen. Derfor har vi laget en ekstra, midlertidig sluse for menn for å få køene unna, forklarer fungerende lufthavnsjef på Sola, Stig Jone Nevland, overfor VG Nett.
Vis hele sitatet...
Sitat av VG
- Vinklingen i media er også blitt feil. Fra vår side har det selvsagt aldri vært snakk om å diskriminere kvinner. Vår hensikt har bare vært å få fortgang på køen i sikkerhetskontrollen, sier Nevland.

Etter at menn fikk sin egen kø, er køene blitt kortere, legger han til.

- Og alt er midlertidig, til den nye sikkerhetskontrollen står klar i november, forsikrer Nevland.
Vis hele sitatet...
Fnugg nok spør du meg. Tiltaket har også vist seg å minske køene, noe som taler for seg selv.
¨
Hvor har jeg på noen måte vært arrogant? Jeg begrunner påstandene mine, og beskylder heller ikke motparten for å være "ekstremt uviten". Kanskje jeg ble litt spiss i formuleringen på slutten, men nå er det jo faktisk sånn at den som roper i skogen får svar..
Hele poenget er jo at det ikke er kjønn som er grunnen til at kvinner er tregere enn menn gjennom sikkerhetsjekken og derfor kan man ikke diskriminere på det grunnlaget. Dette er en helt vanlig tankefeil som alle som bare har litt peiling på statistikk hadde sett lenge før det ble satt ut i live, derfor vitner avgjørelsen om å lage egne køer om uvitenhet. I tillegg kommer likhet for loven og kundebehandling inn i bildet og siden alle må gjennom samme sikkerhetsjekk og ikke kan velge en som behandler folk ordentlig så er dette en perfekt oppskrift på bråk. Bråk ble det, Sola flyplass beklaget og la seg flate mens sinte unge menn på nettet bruker det som et argument for at Norge er en feministstat.
Realiteten er at saken var soleklar fra starten og det burde de sett på Sola. Da hadde de spart seg for mye bråk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrela...rer_kausalitet
Sist endret av Mith; 9. oktober 2012 kl. 23:05.
Ordningen var ikke der for å gavne menn noe mer enn kvinner. Ergo er den ikke lovstridig. Det er faktisk kvinnelige hensyn som gjorde til at det praktisk sett var nødvendig å åpne egne sluser for menn. Man hadde ikke nok kvinnelige vektere til alle slusene. Ved å manøvrere menn mot sluser som kun bestod av mannlige vektere, ville det igjen åpne seg opp for at kvinner kunne manøvrere seg hurtigere gjennom sikkerhetskontrollen, gitt at de ikke ville bli kontrollert av mannlige vektere. Ulempen med dette systemet er selvfølgelig at de kvinnelige vekterne vil få en økt arbeidsmengde sammenlignet med sin mannlige motpart ved hver sluse. Fordelen er at alle de passerende kvinnene får mulighet til å bli kontrollert av en kvinnelig vekter.

At menn er hurtigere enn kvinner i sikkerhetskontrollen er kun en tilleggsopplysning, og det var ikke på dette grunnlaget de mannlige slusene ble åpnet. Det er ikke lovstridig å uttale at man observerer en tendens som skiller to kjønn fra hverandre, som man igjen mener favoriserer en egen sluse for menn.