Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7265
Hallo alle sammen. Siden jeg ikke fant noen andre nettsider der man krever insane kokkeskills.

Altså jeg, og sikkert veldig mange andre her på forumet, sliter veldig med å finne noe som frister på morgenkvisten. Enten så ender det opp med at jeg går sulten frem til lunch, da det som regel bare blir noen skiver med nugatti eller noe annet latmannskap. Eller så spiser jeg en eller annen frokostblanding.

Er det da noen som har noen tips til noe som er billig, fristende, og ikke krever 2 timer å lage? Jeg tenker på noe lignende en frisk salat, rista brød med syltetøy på, eller bare noe annet enkelt som er godt!

Er egentlig ganske sikker på at det er flere her som hadde satt pris på noen tips!
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Kok opp litt pasta, kjøl så dette i vann. Add salat, tomat, paprika, ost, agurk, you name it. Så litt dressing etter eget ønske, og vips så har du en digg pasta salat.
Egg og bacon!
Tar maks 10 min å lage og smaker alltid digg.

Eventuelt frukt. De gangene jeg spiser frokost er det et eple eller en banan.
Tror jeg har skrevet dette på forumet en gang før, men skriver det igjen.
To skiver med ost og skinke i midten, hiv på litt piffi krydder og hiv det i mikroen, funker fett!
Omelett er tingen! Kan gjerne lages dagen i forveien da den er like god kald. Selv liker jeg å tilsette skinke, løk, sjampinjong, eller andre rester jeg måtte ha i kjøleskapet. Fin måte å bruke rester på også!
Mange gode tips her ja! Blir nok en salat eller omelett av et fint slag i morra tidlig!

Tusen takk for tips hittil, kom gjerne med mer!
Fra underst til øverst: Fiberrik knekkebrød med Philadelphia Ost, en brettet skive skinke, 2 skiver agurk, 1 skive tomat. Friskt, sundt og godt, samt at det tar > 1 min å lage.
Min frokost består gjerne av en god omelett.

Enkel og grei oppskrift:
I bollen:

- 3-4 egg
- Like mange spiseskjeer vann som du har egg
- Salt etter smak, bruk gjerne andre typer krydder også

Dette vispes sammen. Steikepanna bør være forhåndsvarmet. Nå hiver du blanding i panna, og bruker en stekespade til å samle mye av omeletten i midten av stekepanna. Du lar omeletten stå et par minutter, og så bruker du resten av indigriensene.

- Chorizo (min favoritt), peperoni, salami eller lignende kjøttpålegg.
- Purreløk (valgfritt)
- Paprika (svært godt)
- andre indigrienser etter behov.
- Topp det hele med ost.

Nå kommer trikset. Etter dette, når omeletten begynner å bli ferdig, bretter du den sammen lik en calzone. Dette smaker best på en brødskive, og er en svært god frokost. Kombinert med karborikt brød vil du starte dagen med alt du trenger!
- Eksperimenter med ristet brød!! Kan ikke takke meg selv ofte nok for at jeg begynte med dette. Rista brød MÅ ikke ha syltetøy på seg hver eneste bidige gang!

- Eksperimenter med sauser og slikt!! Sennep? Rømmedressing på brødskiva? Kebabsaus? Bernaise? Tacosaus?

- Eksperimenter med andre ting!! Sprøstekt løk? Rå løk? Agurk? Tomat?

- Eksperimenter med krydder!! Grillkrydder? Aromat? Pepper?

Osv. Alt handler om å åpne øynene for ting du vanligvis ikke ville gjort med en brødskive. Ikke noe snusk, da.
Lat spinatsuppe a-la Bjønnfaen:
litt smør og mel i like deler (1 ts-1 ss etter hvor tykk du vil ha den, mer smør enn mel går fint, men ikke omvent)(og smør betyr smør, ikke margarin eller noe anna tull)
Egg (antall etter preferanse, men spinatsuppe uten egg er for kjedelig)
En halv pakke frossen spinat (ca - etter pakka såklart)
1 terning kyllingbuljong
Muskatnøtt, pepper og gressløk (gressløk kan sløyfes).

Kok egg etter preferanse (ultrabløtkokt er et litt dårlig valg)
Når de er nesten helt ferdige smelter du smør og rører inn mel. Ha i 2-3 dl ca fra kokevannet til egga. Rør og ha i mer vann om det blir for stivt (bann litt og bruk mindre mel neste gang). Ha i krydder og buljong og spinaten (trenger ikke tines). Varm opp til kokepunktet, rør litt og varm litt mer (men den trenger egentlig ikke koke).

Skrell egg, ha i suppe og spis.

Meljevning kan droppes hvis du har veldig finkutta spinat, ikke er så nøye på det og/eller kjører suppa en god omgang med en god stavmikser. Ferdigmalt muskat er tøys.
Jeg er en kjempefan av spaghetti bolognese, funker fjell kald også det. Som fattig student har jeg byttet ut kjøttet med tunfisk. Lager det som middag dagen i forveien, gjerne en stor porsjon med pasta og en gigantisk porsjon saus, halvparten-tre firedeler av sausen fryses ned, litt i kjøleskapet til dagen etterpå og jeg har god lunsj og rask middag andre dager.


Sitat av Oppskrift hvis noen er interessert:
-> 1-2 løk kuttes og surres i olivenolje sammen med 1-2 fedd finhakket hvitløk
-> når løken er blank har jeg i 2-3 bokser hakket tomat og 2-3 bokser tunfisk (det funker med 2 bokser tunfisk til 3 bokser tomat, men anbefaler 1:1 forhold)
-> har i en dasj salt, bittelitt sukker (for fylde) og en del tørket oregano og basilikum

kok så lenge du orker, gjerne 30 min mens du ser på TV/spiller data eller w/e, middels varme (30-40% på vanlig kjeramisk ovn) passer seg selv mens det småkoker, rør på starten for å forhindre at det svir seg.
Vis hele sitatet...
Jeg fant på oppskriften for en liten stund siden helt ut av det blå, men den funker og er absolutt ikke vanskelig å lage, har dog smakt bedre vet bare at denne funker fjell med tunfisk (for all del prøv din egen oppskrift med tunfisk istedenfor kjøttdeig men på ditt ansvar :P )
Sist endret av ynkey; 22. august 2012 kl. 22:51.
Altså, noe så enkelt som å ta opp to/fire ferdigskjerte brødskiver (fra butikken) opp fra fyseren, slenge på litt ost, skinke og grillkrydder, deretter slenge det i toastjernet, det er lett og godt syntes nå jeg Da får du varm mat også, noe som er 100x lettere å dytte ned på morgenkvisten enn kjip kald mat man spiser nokk av uansett Når de ferdigkjerte brødskivene ligger i fryseren holder de seg forresten ferske sjukt lenge.
Varm opp pitabrød, skjær av toppen og ha i ost, skinke, salat, agurk, paprika og andre grønnsaker du måtte ønske. Går ekstra fort hvis du varmer pitabrødet i brødrister istedet for ovn
Sist endret av mrs.hudson; 22. august 2012 kl. 23:00.
Egg & bacon = breakfast for champions! ;-)

Eller rett og slett, havregrynsgrøt med masse melk og banan.
Sist endret av Henyg04; 22. august 2012 kl. 23:05.
Blir sulten av dette.

Crostini

Tar ti maks minutter å lage.

Du trenger:

-brød, nær sagt hva som helst, trenger ikke være dagsferskt
-olivenolje
-topping/pålegg, kan være ost, skinke, fårepølse, skiver av kokt egg,
agurk, tomat, paprika, bladsalat, oliven, sursild, gammalost, hva som helst...
-stekepanne

En personlig favoritt er med skivet chorizo og manchego, evt.
italiensk salami og Parmigiano Reggiano. Fenalår og rømme
med nykvernet pepper fungerer også meget bra.

Skjær passelig tynne brødskiver som du deler i fire.
Varm olivenolje i stekepanne, sleng oppi så mange
brødbiter det er plass til. Stek på begge sider til de
er gylne, ikke altfor lenge.

Sleng på det du måtte ønske.

Dette er forøvrig noe en med stort hell kan servere som
fingermat om man får besøk. Har selv mekket dette i
fylla på nachspiel til 10+ personer, med stor suksess.
dette var jo vanskelige forslag da...

gjør som jeg da jeg da jeg gikk på skolen. jeg og en kompis hadde knekkebrød skap vi byttet på annenhver uke med å fylle med flere typer smøreost, og forskjellige knekkebrød.

egentlig ganske greit å ikke tenke på å smøre matpakke til skolen og sånt, bare å ta så mye man ønsker av fellesskapet!

enkelt og greit, spis knekkebrød med smøreost. enkelt, ikke sølete, raskt, sunt og fiberrikt!
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Nå dukket det opp masse avanserte retter og komplekse smørbrød osv. Min løsning derimot er en halvannen sjokolade proteinshake og evt noe frukt, da jeg ikke får ned noe annet. Proteinshaken blir som å drikke litt mye melk, og samtidig som det er godt er det også sunt Nå trenger jeg proteintilskudd i sammenheng med trening osv, men jeg tror de fleste på dette forumet ikke hadde hatt noe annet enn godt av det.

Og kaffe da, man kan ikke glemme kaffen...
PVestlandia: det går an å ha presset hvitløk som du rører rundt i olivenoljen på forhånd så får du hvitløkssmak, dette funker fjell med en cherrytomat&basilikumsblanding, pølser eller mozarella (er det sånn det skrives?) og ellers kan jeg også anbefale det, funker fjell.
Jeg sliter også med å få i meg frokost, men de siste månedene har jeg fulgt følgende frokostdiett når jeg har det travelt:

- 1 banan
- 1 god morgen yoghurt
- én kopp negersvart kaffe
- et stort glass appelsinjuice

Rask, sunn og kjapp energi. Omelett, parmesansmørbrød og pastasalat spiser jeg til lunsj, ikke klokken 07:00.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg hverken har tid eller orker lage noe mat om morgenen, så;

1 stk. proteinshake = 1200 akutte kalorier, fyll på med en multivitamin, en omega3-kapsel og en kopp kaffe når man kommer på jobb.

det holder til lunsj i det minste, og tar 30sec å lage.
Sist endret av somnium; 23. august 2012 kl. 00:01.
Sitat av Stinson Vis innlegg
- én kopp negersvart kaffe
Vis hele sitatet...
Holder med å si svart kaffe..
Sist endret av Notoneofthem; 23. august 2012 kl. 00:10.
Hvem faen stiller seg opp å surrer med seranoskinker og dritt i ei steikepanne om morran når man skal på jobb? Da må man ha god tid.

Gjør som meg; VARIER! Selv brød med helt ordinært pålegg og knekkebrød likeså, kan være godt.. Men problemet mange møter er at de blir lei, og de blir lei fordi man finner noe som er godt, og spiser det i 3 måneder.

Tips: Kjøp noen ostebaguetter eller rundstykker dagen i forveien, eller tin noen dagen i forveien selv. Ha så på smøreoster som "Tine Krydderost" eller tubeoster som "baconost". Godt med ost og skinke på baguetter også.

Tips2: Frisk det opp med paprika, agurk, salatskive eller lignende. Maten får en helt annen smak med en gang
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg hverken har tid eller orker lage noe mat om morgenen, så;

1 stk. proteinshake = 1200 akutte kalorier, fyll på med en multivitamin, en omega3-kapsel og en kopp kaffe når man kommer på jobb.

det holder til lunsj i det minste, og tar 30sec å lage.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de fleste på dette forumet hadde blitt veldig feite veldig fort hvis de hadde tømt i seg en proteinshake med 1200 kalorier til frokost hver dag. Du skal trene mye/spise lite resten av dagen for å klare å forbrenne det.
1 pakke folkets sommerfavoritter smoothie som inneholder yoghurt, jordbær og banan
eplejuice
1,5-2 håndfuller havrekli
1 scoop proteinpulver
etter dette er mikset kan du legge til musli
Frokost som sitter, havregrynomelett m bacon og ost.

Superkjapt å lage tar max 5-10 min og smaker deiligt.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Holder med å si svart kaffe..
Vis hele sitatet...
"Én kopp kaffe, og han skal være svart som arvesynden!"
(hørt i Bergen)
Karbonader og egg på grovt brød, gjerne med noe ost og majo/ketsjup for arteriene. Helt knall etter å ha startet systemet med en banan før dusjen om morran. Kaffe og nikotin fram til lunch, deretter er det fritt frem.- Funker for meg iaf
Havregryn og melk, blir mett en god stund!
stekt potet! stek poteten kvelden i forveien, kryddre med piffi, litt paprika krydder, litt buljong pulver.. kan også ha oppi masse annet digg, som paprika, kjøtt, løk osv.. like godt kald morgenen etter som varm kvelden før. evt varmes opp i mikroen.
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg hverken har tid eller orker lage noe mat om morgenen, så;

1 stk. proteinshake = 1200 akutte kalorier, fyll på med en multivitamin, en omega3-kapsel og en kopp kaffe når man kommer på jobb.

det holder til lunsj i det minste, og tar 30sec å lage.
Vis hele sitatet...

åssen proteinshake er det der a? jeg bruker weight gainer blandet med havregryn, peanøttsmør og helmelk. det blir ca. 800 kcal.
Toast er jo det letteste.


Brød - ost - skinke - ost - brød (x2) og rett i toastjernet.
Pleier å mekke meg quesadillas, norsk style om morgenen.

Fyll en tortilla med 2 skiver ost og 2 skiver skinke. Sleng i mikroen i 1 min. Server med salsa eller tabasco.
Hvorfor ikke kjøre frokosten til Michael Phelps? Da holder du ihvertfall til lunch:

Frokost består av tre smørbrød med speilegg, ost, tomater, salat, stekt løk og majones; tre pannekaker med sjokolade; en fem-eggs omelett; tre arme riddere med sukker; en skål med maismelsgrøt («grits») og to kopper kaffe.
Du den frokosten hørtes faktisk digg ut. Skikkelig OL frokost.
Tror nok likevel ikke den der blir standard for meg da jeg beveger meg for lite i forhold til slike enorme mengder.
En halv mozzarella-ost i skiver, en hel tomat i skiver, en halv avocado i biter, på en tallerken, en teskje olivenolje over godsakene, maldon salt og pepper. Velbekomme!
Sist endret av eyecandy654; 23. august 2012 kl. 11:29. Grunn: mozzarellaost
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg hverken har tid eller orker lage noe mat om morgenen, så;

1 stk. proteinshake = 1200 akutte kalorier, fyll på med en multivitamin, en omega3-kapsel og en kopp kaffe når man kommer på jobb.

det holder til lunsj i det minste, og tar 30sec å lage.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre av ren nysgjerrighet, hva er det du putter i denne shaken som får det til å bli 1200 kcal??? Hvis det kun er proteiner vil det si at du inntar nesten 300gram proteiner til frokost :O






Til trådstarter hvis du vil ha en kjempe rask og deilig frokost, som ikke engang trengs å spises anbefaler jeg smoothies for en bra start på dagen.
Pleier selv putte oppi 1 skyr (kan bruke hvilken som helst yoghurt hvis du ikke bryr deg om proteiner tidlig på dagen), 1 banan, frosne bær, og litt juice.

Dette er både sunt, tar rask tid å lage, og kan tvinges ned om morningen av hvem som helst.

Når det gjelder lunsj pleier jeg å ha ferdig laget mat i matbokser som f eks kylling og ris. Det du gjør er at når du først lager mat, lager du til 5-6 måltider, og oppebevarer disse i kjøleskapet så de kan taas ut og varmes opp når som helst.
Kan jo mekke en digg bagett, de er også veldig billige. På rema får du en x2pakke med lange franske bagetter til 8 kr 2 skiver ost og 2 skiver skinke koster vel 4kr fyre i litt isbergsalat så får du en decent goodlooking frokost for ca 10kr
Ristet brød med syltetøy er favoritt til frokost :-) Lunsj på skolen går i polarbrød med leverpostei med grønnsaker på og kryddersalami, pluss litt frukt. Jeg sluker det meste jeg kommer over så jeg er ikke kresen
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Holder med å si svart kaffe..
Vis hele sitatet...
Ja fyfaen for en jævla rasist, sku vert fengsla og brent på ett kors
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Holder med å si svart kaffe..
Vis hele sitatet...
Sydhavskongesvart da?

Om man kjører tog/buss osv til jobb kan man like gjerne spise der. Jeg gjorde ofte dette. Bare ikke spis mat som lukter forjævlig for de rundt deg.
Litt kald pasta fra dagen før med salat, ost, knust tortillachips og en eller annen form for dressing funker knall. Ellers så er det jo nevnt tidligere her; brødskive med ost og skinke. Prøvd havregryn?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Amerikanske pannekaker. Jeg pleier å bruke en miks (Mississippi Belle) jeg kjøper hos söta bror, lett å bare blande inn et egg, litt melk og 1sp olje.
Slett. Bare rot med 4 kattunger som løper på tastaturet.
Sist endret av stagg; 27. august 2012 kl. 16:23.
Det beste tipset er nok å variere mest mulig, slik at du ikke blir lei ting.

For noen uker siden var brødskiver med brunost og rørte jordbær en slager hos meg.
Nå går det i brødskiver med rapidsalat, ost, skinke, agurk og paprika. Av agurk/paprika/salat er det lov å lesse på, for å få en mer spennende frokost