Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1243
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, jeg har laget en del forskjellige nettsider, stort sett i squarespace. Easypease.

Men jeg fikk et tilbud fra et arkitektfirma, de ville ha en ekstremt plain nettside, med kun noe tekst og et par bilder. De var ikke interessert i å betale noe per mnd, bare en engangssum. Jeg har ikke noe server, og lurer på om det finnes et enkelt og greit oppsett ala squarespace der jeg ikke trenger serverleie eller noen andre måntlige utgifter

Takk for alle svar!
Du kan ofte bestemme hvor ofte du får faktura, men du må betale for å ha en server. Hvis de ikke vil betale fast må de nesten kjøpe domene og ha en egen server. Det enkleste blir vel å velge en ordning hvor de betaler for en lang periode, så slipper de månedlige utgifter. Vet at man f.eks. har muligheten til å betale for to år om gangen hos host1.no, så da må de bare betale en faktura hvert andre år. Det burde også være mulig å få til en lengre avtale hvis man ringer et hosting-firma og avtaler med dem.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Jeg så litt på wix.com og de så ut til og bare ha "upgrade to premium" og thats it?
På wix.com sto dette:

How long are Wix contracts?
To make it easy we offer yearly and monthly agreements.
If you sign for a monthly agreement, the contract length is one month and you are automatically billed on a monthly basis. If you sign up for a yearly agreement, the contract length is one year and you are automatically billed on a yearly basis.
Vis hele sitatet...
Edit: Jeg tviler på at noen hosting-firmaer har ordninger der man betaler en gang for alle. Hvis de absolutt ikke vil betale en faktura hvert andre år burde du ringe til et hosting-firma og avtale en lengre leieperiode, men jeg tviler på at det er noe å tjene på det. Hvis det er et norsk firma burde du også hoste siden i Norge, for å ha en norsk side på en server i f.eks. USA er bare idiotisk mtp. ping.
Sist endret av drittunge; 2. juli 2012 kl. 19:38.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Jeg er usikker på om de sa at de hadde domene allerede eller om de skulle kjøpe et. Vet ikke om dette har noe å si?
Du betaler ca. 100kr i året for et domene, og du må registrere hvilket domene du har/skal ha når du leier en server. Mitt tips er at du hoster siden hos host1.no (bruker du rabattkoden "nff" får de rabatt i tillegg), registrerer domenet der og har fakturering annenhvert år.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Du betaler ca. 100kr i året for et domene, og du må registrere hvilket domene du har/skal ha når du leier en server. Mitt tips er at du hoster siden hos host1.no (bruker du rabattkoden "nff" får de rabatt i tillegg), registrerer domenet der og har fakturering annenhvert år.
Vis hele sitatet...
Tenker jeg skal sjekke det ut, er det basic html opplegg osv? Jeg er ikke veldig erfaren
Vet ikke helt hva du mener med basic html-opplegg, men jeg har tilgode å se et webhotell som ikke støtter html. Når du leier en server vil du få et brukernavn og passord som er koblet opp til serveren, og det kan du bruke til å enten logge inn via en ftp-klient (f.eks. filezilla) eller logge inn på et kontrollpanel på serveren. Der har du en mappe hvor du laster opp filene til nettsiden, og når du går inn på siden etter å ha lastet opp filene vil du komme til index-filen.
Du kan jo sette opp server selv. Trenger ikke den kraftigeste maskinen om du ikke regner med å ha mye besøk. Funker fint med noe brukt. Legg inn linux og apache så er du i gang! Nettlinje har du jo, selv om det ofte er dårlig ut hastighe om det er ADSL.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av rolvs Vis innlegg
Du kan jo sette opp server selv. Trenger ikke den kraftigeste maskinen om du ikke regner med å ha mye besøk. Funker fint med noe brukt. Legg inn linux og apache så er du i gang! Nettlinje har du jo, selv om det ofte er dårlig ut hastighe om det er ADSL.
Vis hele sitatet...
Dette er neppe akseptabelt for et firma.

Du kan alltids ta deg en titt på Google Sites, og se om det dekker dine behov. Selv hoster jeg domener igjennom de, gratis med Google Apps. Kan dog sikkert være greit å ta en titt på EULA.
Sist endret av m0b; 3. juli 2012 kl. 23:32.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Dette er neppe akseptabelt for et firma.

Du kan alltids ta deg en titt på Google Sites, og se om det dekker dine behov. Selv hoster jeg domener igjennom de, gratis med Google Apps. Kan dog sikkert være greit å ta en titt på EULA.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke dette akseptabelt for en bedrift? Mange bedrifter hoster jo egene servere, også webservere. Det er jo like bra som at andre hoster serveren for deg og du har bedre kontroll selv.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Hvorfor er ikke dette akseptabelt for en bedrift? Mange bedrifter hoster jo egene servere, også webservere. Det er jo like bra som at andre hoster serveren for deg og du har bedre kontroll selv.
Vis hele sitatet...
Det er en aldri så liten vesentlig forskjell på at DU hoster serveren selv hjemme og at serveren står i et serverrom hos en bedrift.

Hvilken tror du kan garantere best oppetid?