Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1366
Jeg går første året på videregående med vanlig studiespesialiserende, jeg er ikke særlig skoleflink eller glad i å lese. Det jeg har merket er at når jeg leser til en prøve så vil jeg ikke huske hva jeg har lest, ergo jeg har veldig dårlig hukommelse som gjør skolen enda mer krevende. Det jeg lurer på er: Er det mulig å trene opp hukommelsen slik at man får fotografisk hukommelse, eller er fotografisk hukommelse noe man må være født med. Er spent om noen her inne på freak.no har fotografisk hukommelse og som kan fortelle meg litt mer.

Takker for svar
ja det er mulig.

http://www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6159083

her er en bok som lærer deg metoder for å huske ting bedre. Når den kom ut i Norge i 2006 ble den ganske populær. Du får også kjøpt en bok nå som heter " det beste av memo"


Jeg har ganske god hukommelse. Kan sitere samtaler som ble holdt for ti år siden ordrett og husker 90% av ting som har skjedd,blitt sagt eller ting jeg har sett.

Men hvis jeg f.eks skal lese meg opp til en prøve er det helt avhengi av hva jeg liker å lese om. Jeg husker ting jeg syns er kjedelig dårligere enn hvis jeg leser om noe jeg selv syns er spennende.
men for all del, tren opp hukommelsen din.
Først og fremst vil jeg anbefale deg å ha en annen tilnærming til det å studere. Det skal litt til for at du har en faktisk dårlig hukommelse, og vil tro mye blir endret med ordentlige teknikker. Sjekk opp forskjellene mellom et såkalt "fixed mindset" og "growth mindset"; hvordan du ser på deg selv og tar utfordringer vil en stor innvirkning på din evne til å studere. Og for all del, glem "fotografisk" hukommelse.

Memo-boka som er linket til over lærer deg visuelle teknikker, som er ypperlig dersom du skal pugge tyngre ting. Jeg bruker de teknikkene feks til biokjemi-lesing, da det er ellers tilnærmet umulig å skaffe seg ordentlig innsikt i lange remser med abstrakte reaksjoner.

Når det kommer til VGS-pensum, vil jeg heller anbefale deg "PQ4R"-strategien. Brukte dette for å få bare A'er i fjor, og hjelper ypperlig. Punktet rundt refleksjon og repetisjon er essensielt. Les deg opp om hvordan menneskets hukommelse fungerer, og disse tipsene vil kunne gjøre underverker
Sist endret av Lootfisk; 12. mars 2012 kl. 16:42.
Det er mulig å trene opp hukommelsen, hovedsaklig ved å bruke ulike husketeknikker.

Men, det finnes ingen magisk go-to løsning for å få fotografisk hukommelse. Hukommelsesteknikker krever en god del øving, pluss masse konsentrasjon.

For min egen del gadd jeg aldri å lære disse, men kom veldig langt med å skrive notater, og repetere disse.
Les, notèr og diskutèr =)
De aller færreste har så dårlig hukommelse at det alene hindrer læring.
Som regel er det snakk om grunnleggende brist i studieteknikk. Ta et kurs i studieteknikk om du har vansker med å motivere deg til å lese nye bøker. Om motivasjon ikke er et problem er det mange gode bøker om emnet både på norsk og engelsk. Du finner sågar endel e-bøker om studieteknikk.
Sist endret av random67489; 12. mars 2012 kl. 17:11.