Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  206 25673
Jeg er noe skeptisk. Han har sittet såpass lenge isolert at det kan ha påvirket ham og kriteriene for strafferettslig utilregnelighet er veldig strenge. Jeg går utifra at vi kommer til å se motstridende meninger fra andre fotogene psykologer i tida fremover, og forslag om ny evaluering.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Den kliniske definisjone av psykose er vel i all hovedsak å miste litt kontakt med virkeligheten. En hver normal person skjønner at ABB har mistet bakkegrepet når han iskaldt skyter barn på kloss hold. At en person er psykotisk betyr jo bare at en person lider av psykose. Ergo, han er begge deler.
Vis hele sitatet...
Å miste kontakt med virkeligheten og å miste kontakt med samfunnet er to forskjellige ting. Om han trodde barna egentlig var Orker hadde det vært psykose, men å mene at man kan kjempe for en politisk sak med vold er ikke det.

Anbefaler forøvrig å sjekke faglitteratur/fagsider eller tilogmed Wikipedia før en bruker psykologiske termer en egentlig bare kan fra Hollywood-filmer. Alle karakteristikkene av psykopati og schizofreni i denne tråden er helt på jordet.
Master debater
Dekilaz's Avatar
"Psykopat" er et begrep som ikke brukes i moderne psykiatri. Det som i denne tråden beskrives som "psykopati" passer noenlunde med det som DSM-IV beskriver som "antisosial personlighetsforstyrrelse".

For øvrig har vel Breivik fremstått som åpenbart psykotisk (altså at han har mistet kontakt med virkeligheten) nærmest siden dag 1, og således er den rettspsykiatriske konklusjonen alt annet enn overraskende.
Sist endret av Dekilaz; 29. november 2011 kl. 13:26.
Hvordan noen her inne skriver at vi må legge vekk de hatske følelsene for han er under min fatteevne. Det kom jo ikke som noe sjokk at dette svinet var psykisk syk.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av Merseyside Vis innlegg
Hvordan noen her inne skriver at vi må legge vekk de hatske følelsene for han er under min fatteevne. Det kom jo ikke som noe sjokk at dette svinet var psykisk syk.
Vis hele sitatet...
Alt er ikke svart/hvitt.
Føler for å dra frem et film sitat som jeg synes "passer" i denne sammenhengen.

Drep noen få mennesker og du vil bli kalt en morder, drep noen millioner og du vil bli kalt en erobrer.
Vis hele sitatet...
På meg virker det som at siden han ikke passer inn i noen av de litt mer vanlige kategoriene som morder eller massemorder, har de problemer med hvordan de skal klassifisere ABB og har derfor valgt å falle på at han var psykotisk i gjernings øyeblikket. Selvfølgelig er dette bare min subjektive oppfatning, men jeg mener at frem til jeg blir presentert med tilstrekkelig informasjon, er det i min fulle rett til å gjøre meg opp en mening på det grunnlaget jeg har.
Hvis han ikke lenger ses på som psykotisk eller en fare for samfunnet, så kan ikke lenger dommen opprettholdes...
Dette sa de nettopp på høringen.
Sist endret av caperno; 29. november 2011 kl. 13:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Merseyside Vis innlegg
Hvordan noen her inne skriver at vi må legge vekk de hatske følelsene for han er under min fatteevne. Det kom jo ikke som noe sjokk at dette svinet var psykisk syk.
Vis hele sitatet...
Er det nokon som skriv det?

Du forvekslar ikkje det med å ikkje la rettsprosessen bli styrt av nemde følelsar?
Sitat av vonSlaaen Vis innlegg
Han vil nok aldri slippe ut. Ikke fordi han er en fare for samfunnet, men fordi at samfunnet er en fare for han.
Vis hele sitatet...
Det er jo grunnen til at ha må komme ut slik at han Ka få straff for sine handlinger! Det er min mening!
Uten å være bombastisk eller noe som helst men det virker som konklusjonen kom som en overraskelse på mange med innsikt i temaet (men selvfølgelig ikke innsikt i Breivik) deriblant min mor som jeg senest diskuterte dette med i dag (hun er Psykolog spesialist) , Jeg trekker I K K E konklusjonen i tvil for det har verken jeg eller noen andre i min omgangskrets kompetanse til men jeg synes det er litt merkelig, det gjør jeg.

Velger dog å stole på konklusjonen som er blitt og avvente hva rettsmedisinske kommisjonen har å si om temaet.
Sitat av Merseyside Vis innlegg
Hvordan noen her inne skriver at vi må legge vekk de hatske følelsene for han er under min fatteevne. Det kom jo ikke som noe sjokk at dette svinet var psykisk syk.
Vis hele sitatet...
Fordi når vi skal dømme noen så kan vi ikke gi han dom ut i fra hva vi føler, men hva han faktisk har krav på!
En blir ofte strengere når vi er sinte/hater noen, og har lettere for å gjøre dumme ting.. Ergo, ABB fortjener ikke noen hardere straff en det loven kan gi han, bare fordi han blir hatet.

EDIT: Det slashdot skrev
Sist endret av popmart; 29. november 2011 kl. 13:45.
Nå er ikke jeg ekspert på psykiatri her, men hvordan kan man planlegge å bli psykotisk flere år fram i tid?

Hva med mulla krekar som var med i en ekstremistgruppe som har begått massakre, på likt grunnlag som breivik. Er han også psykotiske og paranoid schizofren?

Breivik hadde tatt en cocktail med forskjellig pluss-dop for å skjerpe sansene og for å sørge for at han ikke skulle føle medlidenhet for de han drepte under handlingene... er dette en psykosehandling?

ugh.. Hiv han ned i et fangehull og gi han mat til han dør av alder.
Sitat av Merseyside Vis innlegg
Hvordan noen her inne skriver at vi må legge vekk de hatske følelsene for han er under min fatteevne. Det kom jo ikke som noe sjokk at dette svinet var psykisk syk.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du ha så mye hat mot en person som du selv mener er syk? Hvis han faktisk er syk, så er han en person som trenger hjelp til å komme videre og bli frisk.
Jeg har ingen spesiell peiling på ting som berører dette temaet, men om kyndige personer påstår at ABB er psykisk syk, og at han på grunnlag av dette er utilregnelig, så forholder jeg meg til det, og sier at han trenger, og fortjener, hjelp. Det er en grunn til at vi har det rettssystemet som vi har, og der syns jeg ikke det skal være noen unntak, verken den ene eller andre veien. Til alle dere som bare ønsker å møte hat med hat; Slapp av! Breivik har en jævlig fremtid i vente, fullstendig uavhengig av hvordan det går. Enten må han leve som psykisk syk resten av livet, og det er iallfall ikke et liv jeg misunner, eller så vil ha med tida bli frisk, men når han kommer så langt er han også nødt til å leve med det han har gjort, resten av livet. Det er jævlig.
Om han er utilregnelig eller ikke har ingen av oss nok innblikk i saken til å uttale oss om.

Det som derimot er veldig interessant er hvordan dette endrer hele saken. ABB er ikke en "normal" person lenger. Det er ikke lenger en sak om en person med kun ekstreme oppfatninger. Han er blitt bekreftet så mentalt syk at han ikke er tilregnelig. Rasistiske organisasjoner som Englidh Defence League står nå enda klarere i samme hjørne som mentalt forstyrrede personer. Den psykiatriske-rapporten beviser nå at manifestet hans KUN er svada og tankene til en gal mann, personer med normale politiske meninger har visst dette lenge, men for høyreekstreme og rasister er dette knusende.
Sitat av LP88 Vis innlegg
Psykisk syk eller ikke, sperr han inne et sted og kast nøkkelen, fengsel eller en mental celle spiler forsåvidt ingen rolle, det er min mening...
Vis hele sitatet...

Skal vi ikke bare gjøre det med alle psykisk syke som har gjort en straffbar handling?

Ikke kom med slike idiotiske utsagn. Er man psykisk syk så er man psykisk syk. Vi skal vel ikke la Breivik få endre Norge?
Sitat av LP88 Vis innlegg
Psykisk syk eller ikke, sperr han inne et sted og kast nøkkelen, fengsel eller en mental celle spiler forsåvidt ingen rolle, det er min mening...
Vis hele sitatet...
Slike ting brukte jeg og å si når jeg var 18 år. Men det er ikke slik det fungerer. Alle folk har rett på et rettferdig rettsvesen, uansett hvor syke og jævlige de måtte være. La oss ikke spre mer hat og spydigheter.
amp
Bedreviter
amp's Avatar
Synes det er bra at ABB bli ærklert utilregnelig, jeg føler hele min oppfattning av saken har endret seg nå.

Før hadde jeg bildet av en kunnskapsrik og kaldblodig morder som på grunn av hat og fremmedfrykt gjør det han gjør. Etter å ha hørt ekspertutalelser på NRK hvor de forteller om hvordan hele forløpet til aksjonen har vært svært typisk for en med paranoid scitzo, hvor personen har vrangforestillinger om verden og føler redsel og problemer i helt vanlige ting.

Dermed er hele manifestet og alt han står for nedgradert til kun å være resultatet av en gal manns forvrengte virkelighetsoppfattelse.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Slike ting brukte jeg og å si når jeg var 18 år. Men det er ikke slik det fungerer. Alle folk har rett på et rettferdig rettsvesen, uansett hvor syke og jævlige de måtte være. La oss ikke spre mer hat og spydigheter.
Vis hele sitatet...
Hvordan rettferdiggjør man ett drap? Eller 77 for den saks skyld?
Uansett hvor syk i hode det individet er.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Xeon Vis innlegg
Hvordan rettferdiggjør man ett drap? Eller 77 for den saks skyld?
Uansett hvor syk i hode det individet er.
Vis hele sitatet...
"Jeg fulgte bare ordre."

Men nei vi skal ikke rettferdiggjøre noe som helst; vi skal behandle ABB rettferdig og gi ham de samme rettigheter og vern som alle andre gjerningsmenn får i Norge.
Sitat av Xeon Vis innlegg
Hvordan rettferdiggjør man ett drap? Eller 77 for den saks skyld?
Uansett hvor syk i hode det individet er.
Vis hele sitatet...
1 drap, eller 100 drap, syk i hodet, eller ikke - _alle_ individ har rett til et rettferdig rettssystem.
Et taktisk valg av styresmaktene. Høyreekstremisme er definitivt noe vi vil se mer av i fremtiden, og nå har de sørget for at Breivik ikke går inn i historiebøkene som en martyr, men som en galning. Kynisk, men effektivt.
Mye relevalt for denne tråden her for de som er interessert
Sist endret av Spelevinken; 29. november 2011 kl. 14:44.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Dette kom jo ikke som et sjokk. Det er nesten en selvfølge at en mann som er så syk i hodet at han kaldblodig dreper 77 mennesker er psykisk syk...
Vis hele sitatet...
Tja.. Han er i krig, drapene har en annen betydning for han.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Et taktisk valg av styresmaktene. Høyreekstremisme er definitivt noe vi vil se mer av i fremtiden, og nå har de sørget for at Breivik ikke går inn i historiebøkene som en martyr, men som en galning. Kynisk, men effektivt.
Vis hele sitatet...
Latterleg påstand. Kva får deg til å meine at myndigheitene skal ha påverka dei sakkunnige i denne saka? Skandalen om noko slikt kom ut ville vore ekstrem.
Hahaha, selvfølgelig kommer denne idioten seg ut i media og plaprer dritt som vanlig.
Sitat av Xeon Vis innlegg
Hvordan rettferdiggjør man ett drap? Eller 77 for den saks skyld?
Uansett hvor syk i hode det individet er.
Vis hele sitatet...
Det gjør man ikke. Akkurat som at man ikke kunne rettferdiggjort en evt. henrettelse, eller en urettferdig rettssak. Det er ingen som påstår at det ABB har gjort ikke er galt, men akkurat nå er det mye som tyder på at han er psykisk syk, og at det derfor må vurderes om han kan dømmes på samme måte som han ville blitt om han ikke var det. Og det er jo selvfølgelig helt riktig.
Synes dette viser ganske godt hvorfor de mener han er paranoid schizofren. Tåpelig at enkelte setter en rettspsykiater i tvil. Det er deres yrke, de er sakkyndige.

-Han ønsker også å gjøre et avlsprosjekt av nordmenn og organisere dem i reservat
-Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.
-Han karakteriserer seg selv som den mest perfekte ridder etter 2. verdenskrig.
-Han sier hans organisasjon - Knights Templar - vil overta makta i Europa, og han antyder seg selv som framtidig regent i Norge.

Høres dette normalt ut? Tviler sterkt på at det blir oppnevnt noen nye rettspsykiatere. Om det er tilfelle, så tror jeg de vil konkludere med det samme. Vi har fått vite svært lite av det som står i konklusjonen, den er på 243 sider.

Vil ikke si at de har lite erfaring som psykiatere.


Torgeir Husby (60)
• Psykiater
• Bosatt i Oslo, opprinnelig fra Kristiansand.
• Ansatt ved Diakonhjemmets psykiatrisk avdeling på Vindern for 16 år siden.
• Er nå avdelingsoverlege samme sted.
• Erfaren rettspsykiater.
• Bakgrunn fra akuttpsykiatri.
• Studiebakgrunn fra Østerrike.

Synne Sørheim (45):
• Psykiater
• Bosatt i Oslo
• Overlege ved Diakonhjemmet
• Den Rettsmedisinske Kommisjon, psykiatrisk gruppe, fra 2009.
• Rettspsykiater i flere store saker.
• Tidl. leder i Den rettsmedisinske kommisjon, psykiatrisk gruppe
• Cand. med. fra Universitetet i Oslo.

Dette er vel litt mer enn hva vi kan påstå av vi har av erfaring innen psykiatri?
Sist endret av stagg; 29. november 2011 kl. 15:04.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Hahaha, selvfølgelig kommer denne idioten seg ut i media og plaprer dritt som vanlig.
Vis hele sitatet...
Han plaprer dritt folk er enig med, og det gjør ham på ingen måte til en idiot. Snarere motsatt.
Sist endret av Stratops; 29. november 2011 kl. 15:04.
"Det norske folk er ikke så smarte. At ABB er strafferettslig utilregnelig betyr ikke at dere får se ham ta en kaffe på Løkka med det første."
-Odd Reza
Sitat av stagg Vis innlegg
-Han ønsker også å gjøre et avlsprosjekt av nordmenn og organisere dem i reservat
Vis hele sitatet...
Dette er bare tradisjonell rasisme.

Sitat av stagg Vis innlegg
-Han føler seg utvalgt til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø, og han hevder seg utpekt til å frelse sitt folk.
Vis hele sitatet...
Det fins mange som føler seg spesielle. Om han ikke hører stemmer som sier at han er det, ser jeg ikke koblingen til psykose.

Sitat av stagg Vis innlegg
-Han karakteriserer seg selv som den mest perfekte ridder etter 2. verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Han verdsetter andre kulturelle symboler enn folk flest. Dette har ingenting å gjøre med psykose.

Sitat av stagg Vis innlegg
-Han sier hans organisasjon - Knights Templar - vil overta makta i Europa, og han antyder seg selv som framtidig regent i Norge.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at han har feiltolket hva Knight's Templars faktisk var. Dette viser bare at han mangler litt sosiale antenner.

Sitat av stagg Vis innlegg
Synes dette viser ganske godt hvorfor de mener han er paranoid schizofren. Tåpelig at enkelte setter en rettspsykiater i tvil. Det er deres yrke, de er sakkyndige.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at kredentialene deres og det faktum at de har studert Breivik gir dem en spesiell tillit, men å mene at man blindt skal stole på dem av den grunn syns jeg ikke man skal gjøre. De skal kunne forsvare sine konklusjoner. Jeg er enig med deg i at lekfolk uten utdanning ikke står i en posisjon til å motsi konklusjonene direkte, men de kan være skeptiske og ønske at noen med skikkelig utdanning kan gi en "second opinion". Med en så stor sak som dette her bør vi få en debatt på det.
Sist endret av Stratops; 29. november 2011 kl. 15:13.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Noen kilder på at psykose kan minne om LSD?

Det er jo akkurat det jeg sier, og dette er jo omtrent definisjonen på ABB...
Vis hele sitatet...
Har opplevd det selv, når psykosen var som mest intens, var det som en LSD tripp. Har prøvd LSD selv.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er riktig at kredentialene deres og det faktum at de har studert Breivik gir dem en spesiell tillit, men å mene at man blindt skal stole på dem av den grunn syns jeg ikke man skal gjøre. De skal kunne forsvare sine konklusjoner. Jeg er enig med deg i at lekfolk uten utdanning ikke står i en posisjon til å motsi konklusjonene direkte, men de kan være skeptiske og ønske at noen med skikkelig utdanning kan gi en "second opinion". Med en så stor sak som dette her bør vi få en debatt på det.
Vis hele sitatet...
"- Vi tar rapporten til orientering. Dette er ingen avgjørelse. Den skal gjennom rettsmedisinsk kommisjon, via riksadvokaten og til retten."
Sitat av LiveUpdates100 Vis innlegg
En psykotisk person kan eksempelvis se personer og høre stemmer som ikke er der. Ekstrem psykose kan sammenlignes med en LSD-trip.

En psykopat derimot, er eksempelvis en person med inngående kunnskap i psykiatri, og som bruker sin kunnskap om menneskers tankegang for å lure de til egen vinning. Han har som regel ingen empati og har nærmest utelukkende en kynisk tankegang til sine medmennesker. Han er stort sett interessert i å utnytte og ha makt over sine medmennesker.
Vis hele sitatet...
Psykopati er ikke en utdannelse
Sitat av Stratops Vis innlegg
Dette er bare tradisjonell rasisme.



Det fins mange som føler seg spesielle. Om han ikke hører stemmer som sier at han er det, ser jeg ikke koblingen til psykose.



Han verdsetter andre kulturelle symboler enn folk flest. Dette har ingenting å gjøre med psykose.



Det er tydelig at han har feiltolket hva Knight's Templars faktisk var. Dette viser bare at han mangler litt sosiale antenner.



Det er riktig at kredentialene deres og det faktum at de har studert Breivik gir dem en spesiell tillit, men å mene at man blindt skal stole på dem av den grunn syns jeg ikke man skal gjøre. De skal kunne forsvare sine konklusjoner. Jeg er enig med deg i at lekfolk uten utdanning ikke står i en posisjon til å motsi konklusjonene direkte, men de kan være skeptiske og ønske at noen med skikkelig utdanning kan gi en "second opinion". Med en så stor sak som dette her bør vi få en debatt på det.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om enkelte her i tråden, ikke andre som er utdannet på feltet.

Jeg er åpen for at andre kan få vurdere Breivik, men samtidig er jeg ganske sikker på at de vil komme med samme konklusjon. Det eneste vi som står utenfor har fått vite er det som har stått i media. Disse to har hatt 36 timer sammen med Breivik. De har alt av dokumenter samt alle avhør på teip. Det har ikke de andre som som stiller seg kritiske til konklusjonen.

En psykose omhandler så mye mer enn bare stemmer i hodet. Du må ikke høre stemmer for å være psykotisk. Virkelighetsoppfatning er en stor del av en psykose.
Er ikke sikkert dette er negativt!

-Dette var det Breivik fryktet mest. For første gang får han "en på tryne", og opplever at ting ikke går som han vil.

-Om han er paranoid schizofren, betyr det at han muligens kan bli frisk en gang, og innse hva han har gjort. Og hvordan han har tatt feil pga. vrangforestillinger osv.

-De kan aldri slippe ham ut igjen uansett. Om de gjør det, er han ferdig. Folk forsøkte å ta livet av Mulla Krekar, tipper det blir lynsjestemning om Breivik slippes fri.
Synes det er fantastisk at FRPs Sandberg argumenterer for at rapporten ikke kan godtas med at folk flest ikke vil godta den, og dermed skal omvurderes. FRP og Sandberg i et nøtteskall der altså.
Det er jo en veldig vanskelig vurdering jeg egentlig ikke har noe å si noe på, men alikevel så syntes jeg det er litt rart med "Psykotisk i gjerningsøyeblikket", han har jo planlagt dette i over 10 år?

Men igjen, hvis han lever i en konstant psykose så forklarer det jo seg selv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva grunnlag har du, som antakeleg aldri har møtt fyren, og antakeleg ikkje har omfattande erfaring frå psykiatrien, for å sei at konklusjonen i rapporten er feil?
Vis hele sitatet...
Og Breivik oppnevnte deg som forsvarer når?

Han drepte 70-80 ungdommer. Om mannen er psykisk syk eller ikke spiller ingen rolle. Det er folk som står bak disse lovene, hehe se så rettferdig det er, fitta kan plutselig slippe ut om et halvt til et år. Hvis dommerne er like dumme som veldig mange naive idioter her.

Han er ikke egnet å sone sin straff. Men han var veldig egnet til å gjøre det han gjorde
Sitat av Ivar Vis innlegg
Og Breivik oppnevnte deg som forsvarer når?

Han drepte 70-80 ungdommer. Om mannen er psykisk syk eller ikke spiller ingen rolle. Det er folk som står bak disse lovene, hehe se så rettferdig det er, fitta kan plutselig slippe ut om et halvt til et år. Hvis dommerne er like dumme som veldig mange naive idioter her.

Han er ikke egnet å sone sin straff. Men han var veldig egnet til å gjøre det han gjorde
Vis hele sitatet...
Strengeste fengselsstraffen man kunne gitt han er 21års forsvaring med minstetid på 10 år. Med andre ord han -kan- være ute på prøve når han er rundt 40åra. Tror du virkelig det er noe reell sjangse for at det hadde skjedd eller? Er like teoretisk mulig at de hadde sluppet han ut etter 10 år som det er at han slipper ut fra tvunget psykriatisk-hjelp etter 3 år. Lovene skal omhandle mangen og ikke bare enkeltsaker - Kriteriene for ABB å bli ærklert frisk vil nok ligge høyere enn for noen andre som har blitt ærklert ikke straff. tilregnelig.

Om man er psykopat, er man da ikke straff. tilregnelig? Sitter jo mangen på dom som har diagnose psykopat/personlighetsforstyrrelser. Med alle løgnene ABB har kommet med via manifestet sitt for å fremstille seg selv, så ser jeg hvertfall helt vekk ifra at han snakker sannferdig til de som har tatt denne avgjørelsen. Noe de og selvsagt vet, så vil det gå på deres kunnskaper/dømmekraft til å se gjennom dette. Men jeg skjønner jo helt klart de som stiller seg overrasket/i tvil over avgjørelsen. Med alt som har blitt avdekket så ville vel noe annet vært unaturlig.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Skeid Vis innlegg
Synes det er fantastisk at FRPs Sandberg argumenterer for at rapporten ikke kan godtas med at folk flest ikke vil godta den, og dermed skal omvurderes. FRP og Sandberg i et nøtteskall der altså.
Vis hele sitatet...
Heldigvis har vi ikke et rettssystem som styres av hva folket mener, ja. Er glad for at vi er siviliserte nok til å overlate dette til profesjonelle og kyndige folk.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Synes det er fantastisk at FRPs Sandberg argumenterer for at rapporten ikke kan godtas med at folk flest ikke vil godta den, og dermed skal omvurderes. FRP og Sandberg i et nøtteskall der altså.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg enig med Sandberg på noen måte, men om store deler av folket er sterkt uenig med det her kan en jo vurdere å innføre ny lovgivning som gjør at folk som begår slike forbrytelser i fremtiden ikke kan regnes som psykisk utilregnelig. Litt av meningen med justissystemet er at folk skal føle at justis har blitt utrettet, og svært mange i Norge idag føler at rettssystemet vårt ikke fungerer på det.

Men du har helt rett i at det er en tom påstand av Sandberg. Han vet bedre enn de fleste at han ikke kan gjøre noe med denne saken. Lover har ikke tilbakevirkende kraft, og han har ingen autoritet på mikronivå.
Sist endret av Stratops; 29. november 2011 kl. 17:46.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Selv om det er blitt nevnt en million ganger tidligere, så er rettssystemet i Norge noe vi har å være stolte av. Likhet for loven gjelder for alle. Han vil få sin straff om det så er psykiatrisk behandling, for så videre bak lås og slå. Det er veldig viktig å holde hodet kaldt, spesielt i slike situasjoner. Folk med langt mer erfaring og kunnskap enn oss, bruker mangfoldige timer på å utarbeide en løsning på dette. Jeg har stor tro på det norske rettssystemet og at videre utfall av saken vil være rettferdig og i samsvar med loven. Vi er tross alt siviliserte mennesker, ikke barbarer.
Han vil få fri tilgang til Internett om han havner på Dikemark. http://www.dagbladet.no/2011/11/29/n...ivik/19216596/
Sist endret av esl; 29. november 2011 kl. 17:58.
Noen som vet om rapporten blir offentligjort?

- At han skal ha utviklet denne sykdommen i 20-årsalderen er meget uvanlig.
Vis hele sitatet...
Han merker seg at det under pressekonferansen ble vist til Behring Breiviks ekstreme oppfatninger om at han må beskytte Norge mot en trussel fra Islam.

- Å se islam som en trussel er en mening som deles av veldig mange mennesker. Det blir en psykiatrisering av hans meninger dersom man konkluderer av den grunn med at han er syk.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6709776.html

Jeg syns han bringer opp noen interessante poeng. Spesielt det siste. Jeg tror nok ikke at psykologene faktisk har lagt meningene hans til grunn for diagnosen om vrangforestillinger, men om man i media antyder det gir man vann på mølla til konspirasjonsteoretikerne (og forøvrig Breivik som sjøl mente det ville skje).
Sitat av esl Vis innlegg
Han vil få fri tilgang til Internett om han havner på Dikemark. Dette er et solid ballespark til alle pårørende! http://www.dagbladet.no/2011/11/29/n...ivik/19216596/
Vis hele sitatet...
Nå er ikke dette et kort jeg liker å dra i en diskusjon, men kan ikke pårørende flytte fra landet om de ønsker å leve i et land der det å bryte loven medfører at gjerningsmannen skal lide mest mulig?

Selv er jeg veldig stolt over at straffesystemet vårt fungerer som det gjør. At folk skal sitte lenket til en vegg i en liten celle der eneste å prate med er rotta som lever i skallen på den tidligere avdøde eieren av cella er motbydelig, og det fortjener ingen uansett hva de har gjort.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Hahaha, selvfølgelig kommer denne idioten seg ut i media og plaprer dritt som vanlig.
Vis hele sitatet...

>Slike uttalelser beviser bare et stort problem med demokratiet vi har i norge i dag. Politikerne er verken kunnskapsrike eller smarte, bare karismatiske og gode på å diskutere.

For min del gir det ikke noen mening at det er de veltalende som skal bestemme over landet vårt.
Det er ikke bare det, men det er jo en grunn til at vi har rettpsykiatere med mange års utdannelse og erfaring til å vurdere dette. Jeg kan faktisk ikke se noe alternativ til å vurdere om en person er psykisk syk eller ikke, for hvis personen er det, så er det jo først og fremst behandling for dette personen skal ha. Spørsmålet er om tiltalte så skal etterfølgende sone sin straff, eller ikke - hvis personen da handlet i en syk tilstand.
Om mannen kun er psykopat ser jeg ikke helt problemet med å dømme han til vanlig forvaring, sett i lys av denne.

http://www.tu.no/jobb/article59464.ece
Jeg for min del håper jo at Breivik kan få den behandlingen han må ha hvis rapporten stemmer. For hvis de klarer på noen som helst måte å gjøre Breivik normal igjen så vil jo kanskje Breivik innse hva han har gjort og kan føle på det som har hendt. Jeg vil ikke at Breivik skal leve resten av livet å selv mene at ikke ha gjort noe galt. Jeg håper de klarer å friskemelde ham slik at han blir så normal som mulig og blir overført til fengsel resten av livet. Først da vil Breivk få den straffen han fortjener eller?
Eneste grunnen til at han har fått diagnosen er fordi det er den letteste måten til og sperre han inne og "straffe" han med tung medikamentell behandling, hvis man er paranoid & schizofren mister mann mange rettigheter. JA han hører til på et sinnsykehus, men jeg kan ikke se meg selv enig med diagnosen og det er flere som deler meningen . http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-6709776.html http://www.aftenposten.no/meninger/d...s-6709588.html http://www.dagbladet.no/2011/11/29/n...else/19215723/
Sitat av Ivar Vis innlegg
Og Breivik oppnevnte deg som forsvarer når?

Han drepte 70-80 ungdommer. Om mannen er psykisk syk eller ikke spiller ingen rolle. Det er folk som står bak disse lovene, hehe se så rettferdig det er, fitta kan plutselig slippe ut om et halvt til et år. Hvis dommerne er like dumme som veldig mange naive idioter her.

Han er ikke egnet å sone sin straff. Men han var veldig egnet til å gjøre det han gjorde
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig Breivik har noen mulighet til å slippe ut om et halvt år? Gi meg gjerne en link til en troverdig nettside der det står skrevet. Sannsynligvis vil vi nok ikke se mye til han i tiden fremover.