Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1191
Hei!

Jeg har blitt sagt opp jobben min og fikk et gå på dagen tilbud hvor et av punktene i denne kontrakten sier "Partene skal omtale hverandre positivt i fremtiden" både jeg og sjefene har skrevet under her.

Nå har jeg bestemt meg for å si ifra om tilstandene som egentlig foregår her og er skjult for administrasjonen(hovedkontoret). For dem ser det ut som bedriften går på skinner noe den absolutt ikke gjør. Dette er et stort firma som du finner i alle store byer i Norge.

Jeg vil fortelle ALT jeg vet om privatpersoner ved lederstillinger i bedriften og jeg vil ha en garanti på at hovedkontoret ikke kan vise brevet til ledelsen i min gamle bedrift. Jeg vil ikke bli sett på som mistenkt for å ha skrevet det. Jeg sitter nå i en mye bedre jobb og har en ok tone med mine gamle ledere. Slik vil jeg fortsatt ha det.

1. Hvordan kan jeg få en garanti på at navnet mitt holdes utenfor?
2. Bedriver jeg kontraktbrudd om jeg sier ifra?

Tusen takk for hjelp Glad i dere alle
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg ikke hva du planlegger. Skal du ut i media må du ikke glemme at det faktisk kan være i din tidligere bedrift sin interesse å få imøtegå eventuell kritikk. Du gjør forøvrig ikke noe galt så lenge det er kalde fakta du leverer.
Sist endret av Sio; 27. november 2011 kl. 18:29.
Det er vel åpenbart at du ikke kan få noen garantier for at navnet ditt holdes skjult. Som du selv skriver gir du F i en skriftlig avtale du har inngått - da er det vel mulig for andre å oppføre seg akkurat like barnslig som deg.

Dersom forholdene er så ille som du skal ha det til burde du rett og slett gro et par baller og tørre å stå frem med dette med fullt navn.
Det er bare positivt å si ifra om kritikkverdige forhold på en ordentlig måte, mener jeg.
Vil anbefale deg å snakke med tillitsvalgt på din tidligere arbeidsplass eller områdetillitsvalgt for bedriften da de skal kunne hjelpe deg med slikesaker.

Er usikker på hvordan det gjøres i din tidligere bedrift, men dette er noe tillitsvalgt bør kunne.
Ta en tlf til han/hun, regner med de har taushetsplikt som det ofte er for tillitsvalgte.
Det er et veldig bra tegn at du vil si fra. Jeg kan ingenting om det juridiske, og evt om du kan få noen straff for å "si fra", eller ta det opp som du skriver.

Det er et tegn på at du er en god sjef når du tenker som du gjør. Aldri slutt å tenke sånn.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sjekk ut det juridiske, skriv så ett konkret brev/epost til ledelsen/administrasjonen som du ønsker å fortelle til.
Kan du komme med noen eksempler på hva de har gjort som er dårlig? Vil tro det er ekstremt lite sansynlig at ledelsen i din gamlebedrift ikke får se brevet for å få en mulighet til å forlklare seg selv.