Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 16898
Jeg vil lære meg et nytt språk, som jeg skal sette meg skikkelig inn i. Målet er å kunne snakke det nogenlunde flytende. Derfor er det viktig at jeg velger riktig språk, og et språk som ikke er FOR vanskelig.

Jeg har til nå tenkt på Polsk og tysk, rett og slett for da kan man forstås av alle arbeidspolakkene her i norge hvis man får jobb i byggebransjen, men har også vært innom tanken på spansk og italiensk.

Det beste ville vært å valgt et språk som har tilnærmet samme alfabet som det norske. Altså at det ikker er for mange rare og ukjente bokstaver..

Dette er kun for å tilegne meg selv et nytt skill-set og ha noe å fylle dagene med.

Tips?
Svensk? Ellers har du jo Islandsk, noe som høres helt forskjellig ut, men som visstnok ikke er så vanskelig å lære seg.
Sist endret av Relevant; 8. oktober 2014 kl. 16:22.
Tysk er ikke spesielt vanskelig å lære seg, spesielt om du bruker "Duolingo" appen til Android.

Dog, det med kjønn og fortegn kan være litt vrient fordi det ikke er noen fast regel. "Der/das/die" umulig å vite hvilken du skal bruke.
Sist endret av Xernox; 8. oktober 2014 kl. 16:26.
Tysk er vel også et kasus språk som gjerne gjør ting litt mer tungt.

Spansk anbefales. Det er jo også et realt verdensspråk som tysk og engelsk. Er vist lett å lære også sier de som kan.
Sist endret av frtoretang; 8. oktober 2014 kl. 16:35.
Søramerikansk spansk funker fint.
Bruk doulingo eller memrise så kommer du langt på et års tid.
Brukte memrise i cirka en mnd og overlevde helt basic oppgaver i spania(reservere bord på restaurant, ta taxi rundt omkring, handle på butikken++)
For det første: om du skal klare å nå målet ditt må det være mer enn et lite prosjekt. Det tar masse tid.

Portugisisk og Spansk anbefales på grunn av enkel gramatikk, Tysk og Polsk kommer til å gå fint og Mandarin kommer til å gå fint så lenge du øver nok.

Det skal mye mye mye mer til en duolingo... Vil du snakke flytende? Flytt til landet og hør og snakk språket hver dag. Det er den tøffeste og desidert mest effektive læremetoden.

Gjør det, du kommer til å angre. Et språk ekstra er gull verdt!
Esperanto har ihvertfall enkel grammatikk og logisk oppbygning i strukturen.

Ellers er vel spansk ganske greit?
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Vil du snakke flytende? Flytt til landet og hør og snakk språket hver dag. Det er den tøffeste og desidert mest effektive læremetoden.

Gjør det, du kommer til å angre. Et språk ekstra er gull verdt!
Vis hele sitatet...
Eventuelt så kan man også laste ned skype og heller betale noen kroner til en språklærer fra Spania som kan øve med deg.
Da slipper man det å flytte fra kone, jobb og unger også.
Sist endret av Bombasa; 8. oktober 2014 kl. 20:10.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Eventuelt så kan man også laste ned skype og heller betale noen kroner til en språklærer fra Spania som kan øve med deg.
Da slipper man det å flytte fra kone, jobb og unger også.
Vis hele sitatet...
Prøver å lære meg spansk og har brukt wiki'n til /int/ og den har ganske mange bra tips samt det å bruke Interpals vil hjelpe deg med å få høre ossen ordene sies
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Eventuelt så kan man også laste ned skype og heller betale noen kroner til en språklærer fra Spania som kan øve med deg.
Da slipper man det å flytte fra kone, jobb og unger også.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det som er poenget. For den klart mest effektive måten å lære seg et språk på holder det ikke med kurs. Man må bruke språket hele tiden, høre det hele tiden. Har du kone, jobb og unger tviler jeg på at du klarer å lære det flytende med mindre du er ekstremt tolmodig... Er du derimot ferdig på vgs med et friår foran deg kan du jo reise til sør-amerika og oppleve ditt livs eventyr i samme slengen.
Sist endret av alltidvandrer; 8. oktober 2014 kl. 21:52.
Tysk er generelt ansett som et av de enkleste språkene å lære, fordi du i bunn og grunn kan pugge det. Selv om grammatikken kan virke komplisert er det svært regelstyrt og konsekvent. Dog, den tysken du lærer, såkalt hoch-deutch, er et konstruert språk som ikke snakkes i Tyskland. Du vil kunne snakke med alle tyskere, samt de fleste østerikere og sveitsere, men de vil høre at du ikke har tysk som morsmål. Tonefallet i tysk er også nokså lik norsk.
Enda enklere er latin, siden du da ikke trenger å forholde deg til setningsoppbyggning - bøyningen avgjør. Bruksområdet er dog nokså begrenset.

Spansk er et språk med enkel grammatikk, men færre regler gjør deg mer avhengig av "learning by doing".

Forøvrig; norsk er ansett som et av de vanskeligste språkene å lære seg flytende. Dels på grunn av mangelen på regler (Utlendinger klarer nesten aldri å få tak på "på sted" kontra "i sted"...) og dels fordi vi har et større antall lyder enn de fleste andre språk.
Jeg driver for tiden å lærer meg Nederlandsk (tysk og engelsk fra før), noe jeg synes er veldig simpelt og greit. Helt ubrukelig, men gøy å kunne!
Vel, det står mellom Tysk og Spansk nå.

Som det blir sagt her i tråden så er tysk i samme toneleie som norsk, mens spansk er litt annerledes. Dette høres sikkert teit ut, men for å snakke enkelte språk tror jeg det er en fordel å ha en god rekkevidde på stemmen. For noen språk blir snakket i høyere toneleie enn andre.

Jeg tror tysk passer meg best hva angår toneleie. I tillegg kan jeg ett par basics fra tysk, som å fortelle hvor jeg er fra og hva jeg heter. Men samtidig har jeg vært innom tanken på å få jobb som kundeservice i spania. Og da er det en fordel å kunne spansk hvis man noen gang skal flytte dit. Så er det jo et svært utbredt språk som kan forstås av mange nasjoner.

Alle sier at spansk er et av de letteste språkene å lære, så da går jeg for det!
Sist endret av Teletubbey; 11. oktober 2014 kl. 14:26.
Skal du lære deg et språk må du virkelig ha lyst til det også. Du burde ha en interesse for kulturen og språket. Og masse tid! Kan være lurt å sette av litt tid hver dag til å gjøre noen enkle oppgaver eller lese litt.

Finnes mange ressurser på nett som Memrise, italki, Duolingo, Transparent.

Tysk skal visst være lett, Spansk skal heller ikke være så alt for vanskelig. Selv lærer jeg meg Afrikaans som er relativt lett også.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Her er en oversikt over vanskelighetsgraden:

http://www.effectivelanguagelearning...age-difficulty
Vis hele sitatet...
Listen ser ikke nødvendigvis lik ut for nordmenn.
Bahasa Indonesia er nok et av de enkleste språkene å lære seg, lydene stemmer noenlunde med de norske også.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Svensk? Ellers har du jo Islandsk, noe som høres helt forskjellig ut, men som visstnok ikke er så vanskelig å lære seg.
Vis hele sitatet...
Så nå nettopp en dokumentar om at islandsk skal være en av vedrens vanskeligste språk å lære seg. Kanskje litt letter for oss som er norsk, er ikke sikker men det er jo et helt annet alfabet osv.
Helt annet alfabet? Øya er full av eksilnormenn.
Holder på å lære meg russisk. Det er ikke så alt for vanskelig etter at man har lært seg det kyrilliske alfabetet, noe som går relativt fort.
Det enkleste språket er det du har mest motivasjon for å lære. De fleste språk er ganske greie hvis man ikke fokuserer så himla mye på å snakke grammatisk perfekt.

Esperanto er kanskje lettest teknisk sett, men å finne motivasjon til å hilse/fortelle vitser/gi komplimenter på et fremmed språk har mer å si enn slike teknikaliteter. Ungarsk er kanskje "vanskelig", men å være ute på byen og bare kunne si et par setninger, gir motivasjon som plutselig gjør at det føles mer overkommelig enn mye annet.

Dette med nytte (antall folk som snakker språket og deres engelskferdigheter) er også litt oppskrytt. Jeg holder på å lære meg nederlandsk for tiden - og nederlendere snakker like fint engelsk som oss. Allikevel er det kjempegøy å kunne slenge ut et par setninger og uttrykk.
Sist endret av Anonym i teten; 15. oktober 2014 kl. 21:14.
kan komme med et tips uansett hvilket språk du skal lære, søk rundt på nettet etter barneTV klipp på det aktuelle språket. da får du en grei start på språket. et bra program å starte med som nesten finnes i alle språk må vel være Sesam stasjon, eller Sesame street som det heter på engelsk. lykke til
Sist endret av doomsaier; 15. oktober 2014 kl. 23:27.
Vil si spansk går under en av de lette. Har gått på spansk kurs i 1 og en halv uke nå og må si jeg kan ekstremt mye etter kort tid. Forstår en 50% av en spansk samtale går det ikke for fort og kan gjøre meg greit forstått. Riktignok litt lettere da jeg er i Mexico så spansk er det hele tiden.
Jeg snakker tysk flytende pga skolegang der, og det overrasker meg at folk mener at tysk er lett. Jeg har et godt språkøre, men det å snakke tysk skikkelig, det er langt ifra lett.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Diskusjonen om hvilke språk som er vanskelig å lære er interessant. Selv er jeg overbevist om at jeg ville syntes det ortografiske ville spilt størst rolle - mao ville jeg syntes et språk med latinske bokstaver ville være lettere enn f.eks urdu og arabisk, uansett om språket har komplisert grammatikk som tyrkisk eller finsk. Skjønt et språk som sies å være vanskelig er jo f.eks grønlandsk, som i så stor grad tar i bruk morfemer og med det danner lange ord.

Det skulle vært interessant å høre hvordan dere lærer et nytt språk. Selv har jeg lært islandsk (som jeg forøvrig ikke syns er noe lettere enn tysk), men jeg føler jeg har hengt meg altfor mye opp i det grammatiske (les: kasusbøying) og ikke vært like påpasselig med å få inn det leksikalske og et størst mulig ordforråd.

Skal ta opp igjen tysken nå og vil gjerne ha tilbakemeldinger på hvordan det kan være lurt å lære et språk. Jeg har bestemt meg for å være mer opptatt av å pugge ord og lære setningsstrukturen enn å prente inn akkusativ- og dativsendelsene.

Sitat av Krispo123 Vis innlegg
Så nå nettopp en dokumentar om at islandsk skal være en av vedrens vanskeligste språk å lære seg. Kanskje litt letter for oss som er norsk, er ikke sikker men det er jo et helt annet alfabet osv.
Vis hele sitatet...
Fonologisk er det greit, alfabetet er det samme bortsett fra at de fleste vokalene har en diftongisert variant. Det som er vanskelig på islandsk er kasusbøying, som er noe mer komplisert enn tysk.
Sist endret av Sigur80; 29. desember 2014 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Iallfall på Språkteigen på NRK P2, påsto en eller annen språkekspert, at nederlandsk var lettest å lære for nordmenn. Gramatikke og mange av ordene er ganske lik. Man må bare få uttalen inn i hodet...
Bare for å nevne det, før jeg lærte tysk på skolen, så kunne jeg faktisk sitte å lese instruksjonsmanualer på nederlandsk, og forstå ganske mye. Detxer nesten som en blanding av engelsk tysk og norsk.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Portugisisk og Spansk anbefales på grunn av enkel gramatikk, Tysk og Polsk kommer til å gå fint og Mandarin kommer til å gå fint så lenge du øver nok.

Vil du snakke flytende? Flytt til landet og hør og snakk språket hver dag. Det er den tøffeste og desidert mest effektive læremetoden.

Gjør det, du kommer ikke til å angre. Et språk ekstra er gull verdt!
Vis hele sitatet...
Hear, hear!

Portugûes não é difícil de aprender. Synes dette språket er lett å ta opp ord og grammatikk fra. Mange ord som ligner på spanske ord også. Ser litt på det som forholdet mellom norsk og svensk på den måten. Det er forøvrig en sterkere saminteresse i utenlandsk litteratur mellom engelsktalende og portugisisktalende land. Altså en nærmere tilnærmet jevn interesse for hva det andret landet har å tilby litteraturmessig; tidsskrifter, reklame, bøker, samt video- og filmproduksjon. Hvor fransk f.eks. er sterkere jamstilt med engelsk enn hva det spanske språket er. Uansett er portugisisk og spansk en fin duo å lære seg overlappende om man skulle ha tid og lyst til det.

Her er 20 nettsider som kan hjelpe deg på vei