Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8996
Hei,
Jeg har nettopp hatt en DSB godkjent elektriker på besøk grunnet at lyset i taket på badet hadde sluttet å fungere. Transformatoren var gåen så den ble byttet i tillegg til nytt tryggere oppsett for lysene med varmebeskyttelse, da det gamle ikke var helt bra.

Når han skulle koble til den gamle strømbryteren så sa han at det ikke var mulig uten at han brøt loven. Strømbryteren var vist godkjent etter gamle regler, men siden det var gjort endringer så kunne ikke den brukes nå.

Strømbryteren består av 2 knapper. Den ene knappen går til et lysstoffrør over speilet på badet. Den andre knappen går til 2 halogenpærer i taket. Knappen til lysstoffrøret fungerer på vanlig måte ved å slå av og på. Knappen til taket fungerer slik at den går tilbake i samme posisjon når man klikker på den og slå lyset av eller på. Det var vist denne knappen som var problematisk.

Han sa at han kunne koble alt lyset til den ene knappen. Da ville den andre ikke ha noen funksjon, så jeg sa at vi kunne heller bytte den.

Han kjøpte ny og når den ble montert så var det vist et annet problem. Som han sa på dårlig engelsk "It has a condition".

Problemet var at man kunne f.eks bare slå på taklyset, og deretter lyset ved speilet. Det var ikke mulig å kun slå på lyset ved speilet f.eks. Da skjedde ingenting. Man måtte slå på lyset i taket først. Eller jeg kunne velge å ha det omvendt. For å slå på taklyset, så måtte man slå på knappen til lystet ved speilet for deretter å slå på taklyset.

Hvis det skulle være mulig å velge mellom hvem av dem man ville ha på av gangen, så trengte man en ekstra strømbryter.

Jeg har null peiling når det gjelder elektrikerarbeid, men det høres jo mildt sagt utrolig rart ut og jeg er ikke veldig interessert i å ha det slik.

Han tok ikke ekstra betalt når han kom tilbake siste gang for å bytte strømbryteren, så jeg skjønner ikke hva han skulle tjene på å lyve her.

Er det noe med det gamle systemet som gjør at det ikke er mulig å slå på kun 1 lys av gangen? Det fungerte jo fint med den gamle strømbryteren.. Eller er det elektrikeren som ikke er særlig flink? Eller har elektrikeren kjøpt feil strømbryter?
Du vil nok se at på den 2delte bryteren din så har den ene halvdelen ett "0" merke nederst. Dette indikerer at den er 2 polet, og vil være den bryteren du alltid må ha på. Vil anta at den bryteren du nå har er den man på folkemunne kaller en 2+1 bryter. Dersom du ønsker å ha disse to lysene helt seperat viø jeg foreslå å spørre elektrikeren din om han kan montere inn en jukseboks/konsulentboks innfelt under/over den eksisterende bryteren eller bruke en påveggskappe. Påveggskappene til ELKO får du o 13mm og 33mm om jeg ikke husker helt feil. 13mm er tilstrekkeligt til vanlig 2polet bryter, mens du må ha 33mm til dimmer. En jukseboks gjør jobben for begge to.

EDIT: Grunnen for at det er slik det er i dag er kravet om at det skal være allpolig brudd(2 polt brudd) på badet ditt. Sammenlign det med at du må koble fra både pluss og minus i stedet for bare pluss. (Selv om det ikke er pluss og minus å¨på elanlegget ditt)

Jukseboks
Påveggkappe 33mm

Påveggkappe 18mm
Sist endret av suppesos; 21. februar 2014 kl. 20:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uten å se hvordan det er koblet eller hvilken bryter elektrikeren har brukt, høres det veldig ut som at han har koblet feil på bryteren. Jeg har vært borti dette en gang tidligere med en gammel bryter. (de med små brytere, og en stor kappe rundt).
Sitat av suppesos Vis innlegg
EDIT: Grunnen for at det er slik det er i dag er kravet om at det skal være allpolig brudd(2 polt brudd) på badet ditt.
Vis hele sitatet...
Ettersom det er trafo er det 12v (eller under 60v) og derfor lovlig å kun benytte seg av 1 polet brudd. Så det du sier er feil. Kan finne frem referanse om du ønsker.

Speilet ditt er 230v da det er lysstoffrør, det er da krav til 2 polet brudd.

Vis han elektrikeren din har brukt en 2+1 bryter (den ene bryteren har en 0 nederst) så er dette lovlig.

Bemerk at en del har ikke fått med seg det :-)
Sitat av Curver Vis innlegg
Ettersom det er trafo er det 12v (eller under 60v) og derfor lovlig å kun benytte seg av 1 polet brudd. Så det du sier er feil. Kan finne frem referanse om du ønsker.
Vis hele sitatet...
Er en stund siden jeg jobbet med Gr. L så skal ikke motsi deg her.

Essensen er vel at elektrikeren har koblet rett, men ikke gjort den jobben du bestilte han til. Ikke regn med at utbedring med jukseboks eller påveggskappe blir gratis av den grunn, men det blir mest sannsynligt løsningen på problemstillingen din.

EDIT: Om det du sier Curver er riktig så lar dette seg løse med den 2+1 bryteren hun allerede har...
EDIT2: Freakin på fylla er ikke alltid like smart :P
Sist endret av suppesos; 22. februar 2014 kl. 19:04.
Nå er det vell også avhengig om hvor de 2 andre pærene i taket er plassert, og om de er dobbelisolert eller ikke.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare koblet om lyset slik at du hadde 2pol brudd over speilet og enkelt brudd i taket. Er mer enn sikkert nok, og du får full funksjonalitet på lyset.
Sitat av suppesos Vis innlegg
Er en stund siden jeg jobbet med Gr. L så skal ikke motsi deg her.

EDIT: Om det du sier Curver er riktig så lar dette seg løse med den 2+1 bryteren hun allerede har...
EDIT2: Freakin på fylla er ikke alltid like smart :P
Vis hele sitatet...
Ettersom jeg ikke har NEK'en liggende foran meg så kan jeg dessverre ikke referere til den.
Det jeg derimot har liggende er montørhåndboken og vet det er veiledende men kan absolutt stole på den.
Det står beskrevet her i boken min: S. 236, linje 9, 2 avsnitt. 4 utgave av boken, 2 opplag 2011.
(Måtte lete frem for min egen del )

Til TS: Det jeg sier avhenger da av at alle lysene som kobles på den bryteren har en spenning på under 60v. Trafoen må også være plassert "over taket" altså over spotten.
Er det 1 vanlig lampe og 1 spot er det da krav til 2 polet brudd.
Håper du forstår meg riktig. :-)

Hilsen curver som er en ung elektriker
Skål suppesos
Du har nok en kronevender montert på ditt bad (1+1). Da kun en fase blir brutt. Det er krav om 2pol brudd på bad før 2010 og du må ha en enkelt bryter til hver enkelt.
Idag når det blir bygd nytt er ikke et krav lenger om 2 polt brudd, da NEKen vurder sikringen for badet som 2 pol brudd og all det elektriske skal utføres av montør/installatør.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Du har nok en kronevender montert på ditt bad (1+1). Da kun en fase blir brutt. Det er krav om 2pol brudd på bad før 2010 og du må ha en enkelt bryter til hver enkelt.
Idag når det blir bygd nytt er ikke et krav lenger om 2 polt brudd, da NEKen vurder sikringen for badet som 2 pol brudd og all det elektriske skal utføres av montør/installatør.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at NEK'en ikke godkjenner sikringen som et 2 polet brudd.
Altså alt lys som ikke ser SELV skal ha 2 polet brudd. Dette er da høyere spenning enn 60V.
Lysstoffrøret går på 230V, dette er da ikke SELV, det er da krav til 2 polet brudd foran.
Spotter med trafo er under 60V (vel i 99% av tilfellene aldri opplevd eller hørt om noe annet), altså SELV, dette er da godkjent som 1 polet brudd.

Dessverre har jeg ikke tilgang på NEK'en føre mandag så jeg kan ikke refere til noe annet enn montørhåndboken.
Sist endret av Curver; 22. februar 2014 kl. 20:06.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Du har nok en kronevender montert på ditt bad (1+1). Da kun en fase blir brutt. Det er krav om 2pol brudd på bad før 2010 og du må ha en enkelt bryter til hver enkelt.
Idag når det blir bygd nytt er ikke et krav lenger om 2 polt brudd, da NEKen vurder sikringen for badet som 2 pol brudd og all det elektriske skal utføres av montør/installatør.
Vis hele sitatet...
NEK har de siste årene kommet hver 4'de år, har det kommet en ny NEK 14? Om det er i NEK 10 du tenker på, har du en referanse der til at sikringen blir godtatt som 2polet brudd?
Sitat av suppesos Vis innlegg
NEK har de siste årene kommet hver 4'de år, har det kommet en ny NEK 14? Om det er i NEK 10 du tenker på, har du en referanse der til at sikringen blir godtatt som 2polet brudd?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig referer jeg til NEK 400 2010, 2014 har som du sier ikke kommet.
Problemet mitt er at jeg har sagt det flere ganger: Jeg har ikke NEK 400: 2010 liggende hjemme. Bare montørhåndboken, kan lete og se om jeg finner svaret der evt. Godtar du isåfall det som referansekilde?

Av alle bad jeg har pusset opp, har jeg alltid tatt 2 polet på 230V utstyr og på spotter som er SELV så kan du gå for 1 polet.
Aldri brukt sikringen som 2 polet brudd (altså iform av godkjent 2 polet brudd.)

Jeg kan ha feil og skal ikke krangle for mye der da jeg ikke er 100% inni NEK'en men mener at det skal være riktig.

EDIT: Unnskyld trådstarter for at vi går litt utenfor spørsmålet ditt, om ønskelig så kan vi (ihvertfall jeg) ta dette på PM!
Sist endret av Curver; 22. februar 2014 kl. 21:14.
Hva sier forskriftene om tilbakevirkende kraft.

Er det ikke slik at hvis man gjør mindre oppgraderinger i et hus, kan man forholde seg til det regelverket som var gjeldene når det elektriske anlegget var nytt? Usikker på hvordan dette egentlig er, men vet det er noen regler på dette, slik at det skal mulig å enkelt bytte komponenter uten å måtte gjøre om på hele det elektriske anlegget.

Jeg har ikke nek fremfor meg, men om trådstarter stiller spørsmålet sitt på Trainor er jeg sikker på at h*n får et skikkelig svar som refererer til de gjeldende forskriftene.

Når det er sagt, er det alltid lurt å gå for den trygge løsningen, da det tross alt er din egen sikkerhet det går på.
Dette er sant, under mindre endringer (vidt begrep) så har du lov til å bruke den forskriften som ble brukt når det elektriske anlegget ble lagt opp der.
Jeg vil tro at når det gjelder å bytte en bryter så er dette lovlig under en gammel forskrift. Hvilken forskrift det er spørs når det elektriske ble lagt opp der.
Jeg vet heller ikke hva den forskriften sier da jeg er for ung til det og kun lært opp i NEK 400:2010

Har f.eks. vært borti 16A sikring på en 1,5 mm2 kabel.. Begynner å bli en del år siden.
God helg videre freaks!
Slik jeg forstår det, er det ikke gjort endringer i det elektriske anlegget, annet en å bytte en trafo, og en bryter. Da vil jo anlegget være lovlig ved å koble det opp slik det var, ved å si at dette var en mindre endring.

Jeg har som sagt ingen forskrift fremfor meg som kan bekrefte dette, men kanskje noen andre kan finne frem denne for å bekrefte at det ikke er ulovlig å koble opp slik det var.
Tusen takk for svar alle sammen Bryteren er en slik 2+1 bryter, med en 0 nederst på den ene knappen ja. Det jeg reagerte mest på var at dette problemet først ble nevnt på slutten når strømbryteren skulle monteres. Jeg forventet at alt skulle fungere som før. Jeg har begynt å venne meg litt til å ha det sånn nå så da tror jeg at jeg rett og slett lar det ligge

Sitat av Automatiker Vis innlegg
Slik jeg forstår det, er det ikke gjort endringer i det elektriske anlegget, annet en å bytte en trafo, og en bryter. Da vil jo anlegget være lovlig ved å koble det opp slik det var, ved å si at dette var en mindre endring.

Jeg har som sagt ingen forskrift fremfor meg som kan bekrefte dette, men kanskje noen andre kan finne frem denne for å bekrefte at det ikke er ulovlig å koble opp slik det var.
Vis hele sitatet...
en halvmeter ledning ble byttet, samt "sokkel-opplegget" (av mangel på det teknisk riktige ordet) til de 2 halogenpærene i taket ble byttet. Det gamle så blant annet ikke ut til å ha noe særlig med varmebeskyttelse, som det nye hadde.
Sist endret av Thuggie; 22. februar 2014 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Elektrikeren din har byttet ut din gamle trafo med impuls-/touchdimming, med en vanlig trafo uten denne funksjonen. Da vil du ikke få dimmet lyset lenger. Høres veldig sånn ut ihvertfall

Var dette en veldig fersk elektriker?
Sitat av Curver Vis innlegg
Ettersom det er trafo er det 12v (eller under 60v) og derfor lovlig å kun benytte seg av 1 polet brudd. Så det du sier er feil. Kan finne frem referanse om du ønsker.

Speilet ditt er 230v da det er lysstoffrør, det er da krav til 2 polet brudd.

Vis han elektrikeren din har brukt en 2+1 bryter (den ene bryteren har en 0 nederst) så er dette lovlig.

Bemerk at en del har ikke fått med seg det :-)
Vis hele sitatet...
Dette tviler jeg litt på. På våtrom der du har sluk/betonggulv skal det vist nok være allpolig brudd på belysning, uansett type.
Sitat av Guttelim Vis innlegg
Dette tviler jeg litt på. På våtrom der du har sluk/betonggulv skal det vist nok være allpolig brudd på belysning, uansett type.
Vis hele sitatet...
Ikke på SELV kurser. Gjentar meg selv som det står i montørhåndboken: Det står beskrevet her i boken min: S. 236, linje 9, 2 avsnitt. 4 utgave av boken, 2 opplag 2011.
Har ikke NEK 400:2010 liggende hjemme så kan ikke refere til det.
Og jeg må unnskylde meg selv, har sagt 60V, det er vist 50V.
Står litt om SELV her: http://www.trainor.no/servlet/nettst...age&forid=4570
Sitat av Curver Vis innlegg
Har ikke NEK 400:2010 liggende hjemme så kan ikke refere til det.
[/url]
Vis hele sitatet...
Fant relevant punkt rundt dette i NEK'en.
NEK 400-2010: 701.537.1.01: For fast tilkoblet elektrisk belysningsutstyr montert i rom med dusj og/eller badekar skal det finnes en betjeningsbryter som medfører en allpolig frakobling av lyskilden, enten ved betjeningsbryteren selv eller av et annet betjeningsorgan. Allpolig frakobling er ikke nødvendig dersom lyskilden er forsynt med SELV.

VEILEDNING - En allpolig bryter som er en del av en lysarmatur vil tilfredstille dette kravet.
Vis hele sitatet...
TS: Dette betyr i praksis at forskriften tillater at du kan styre lysene dine separat med den lysbryteren du allerede har. Om du skulle ringe elektrikeren din igjen så referer til "NEK 400-2010: 701.537.1.01"
Dette avhenger da av at du har 12V spotter i taket, noe som vi antar ettersom elektrikeren har byttet trafo.

EDIT: Det innebærer også at Curver har lært meg noe nytt og at flere av mine tidligere innlegg i denne tråden vil inneholde feil
Sist endret av suppesos; 24. februar 2014 kl. 08:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av suppesos Vis innlegg
Fant relevant punkt rundt dette i NEK'en.


TS: Dette betyr i praksis at forskriften tillater at du kan styre lysene dine separat med den lysbryteren du allerede har. Om du skulle ringe elektrikeren din igjen så referer til "NEK 400-2010: 701.537.1.01"
Dette avhenger da av at du har 12V spotter i taket, noe som vi antar ettersom elektrikeren har byttet trafo.
Vis hele sitatet...
Dette går an å bruke, med mindre det er slik som jeg har det på badet hjemme hos meg. Der er det lagt opp trafo til spotter i speilskapet. Dette er såklart SELV, men det er også lagt inn en stikkontakt i speilskapet for hårføner, barbermaskin osb. Hvis det er slik hos trådstarter, må det nok være 2-polt brudd. Vanskelig å svare på når vi ikke vet nøyaktig hvordan dette ser ut.
Hei.
Offtopic: Hvorfor er det slik at elektrikere ikke legger opp til allpolig brudd? Hva er vitsen med at den ene polen har strøm? Jeg hadde alltid lagt opp til fullstendig frakobling uansett grunn til å ikke gjøre det.
Hvorfor skal du det? Dyrere deler, flere meter kabel, mye mer jobb. Hva mener du er fordelene ved det? Bortsett fra i våtrom.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor skal du det? Dyrere deler, flere meter kabel, mye mer jobb. Hva mener du er fordelene ved det? Bortsett fra i våtrom.
Vis hele sitatet...
Jeg kan faktisk se fordelene med det. Ofte blir både L og N trekt inn i veggboksen, før det går videre til lampepunktet. Ved å bruke 2-polt bryter, får man skikkelig terminering på alle ledninger, i stede for å måtte bruke vrihylser/wago-klemmer.

Jeg ser argumentet med at det er ledige skruer på bryteren. problemet kommer når du skal videre til neste bryter. du vil da få 3 ledninger inn på samme punktet, i stede for 2 hvis du bruker 2-polt bryter. Det er da også lettere å orientere seg inni boksen ved senere tidspunkt, da det er lett å se hva som er spenning inn, og hva som er ut til lampe.

Jeg ville valgt å bruke 2-polt over alt, kun av den grunnen at jeg føler det blir mer oversiktlig anlegg ved å gjøre det slik, selv om man skjelden åpner boksen.

Jeg kan heller ikke se hvordan det blir ekstra kabel? Man må vell uansett inni bryterboksen først, da man ikke har lov til å bruke lampepunkt som koblingsboks.
Sist endret av Automatiker; 26. februar 2014 kl. 21:17.
Eneste forskjellen, er at man må sette opp en ny boks over/under den som allerede eksisterer. Er ikke alltid dette lar seg gjøre.

2+1 er en fin bryter å benytte seg av da.

Uansett, 2-polt brudd der det er berøringsvare (speil, stikk o.l), og så kan man uten problem ha enkelt brudd over himling (ref: spotter). Om det er 12v spotter er dette i tillegg helt i henhold til NEK400. Er dette 230V spotter, så kan man kjøre det på et eldre lovverk som en "mindre endring".