Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil du at ølsalget skal stenge senere enn 6 og 8?
Ja 285 71,43%
Nei 114 28,57%
Stemmegivere: 399. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  246 34756
Sitat av Starra Vis innlegg
Mulig jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, men jeg finner ikke stort på Google. Prøver søkene: alkohol (åpningstider|salgstider|tilgang) (forskning|statistikk)
Vis hele sitatet...
Mulig det ikke kom klart nok frem, men kan noen finne "all denne forskningen"?

Hadde vært moro å sett hvorfor akkurat klokken seks på en lørdag er det beste tidspunktet, og hvor mye "tjener" man på det fremfor klokken fem eller syv.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Selv jobber jeg fra 08.00 til 20.00, 7 dager i uken. Men liker å ta meg en pils eller ti i helgene...
Men pga lovene i Norge, så har jeg aldri mulighet til å kjøpe denne pilsen selv, så fremt jeg ikke velger å stikke innom en butikk som åpner 7 om morgenen, noe jeg ikke har i mitt nærmiljø.

Lovværket burde åpnes opp slik at det er mulig å selge øl i hele butikkens åpningstid.
Vis hele sitatet...
Om du jobber 12 timer om dagen, syv dager i uken så har du problemer med helt andre lover enn de som regulerer salget av alkohol...
Fordi Nordmenn er jo ikke brautende og latterlig teite i fylla. Danskene har det helt annerledes, men danskene er også helt annerledes når de er fulle enn hva Nordmenn er.
Sitat av Starra Vis innlegg
Mulig det ikke kom klart nok frem, men kan noen finne "all denne forskningen"?

Hadde vært moro å sett hvorfor akkurat klokken seks på en lørdag er det beste tidspunktet, og hvor mye "tjener" man på det fremfor klokken fem eller syv.
Vis hele sitatet...
Forskningen sier vel ikke at klokken 6 er det beste tidspunktet - men at mer restriktiv politikk fører til mindre problemer. Å redusere tilgangen enda mer vil nok også redusere problemene i større grad (f.eks. ved å sette tidspunktet til klokken 4) - men dette ville ikke vært så veldig populært.
Jeg var avhengig av alkohol i en periode på ca 7 år. kunne alle åpningstiden utenatt,hellidager, tidligere stenging osv.

Saken er så enkel at jeg ALLTID hadde for mye alkohol hjemme(ble dritings hver gang jeg drakk) kjøpte i store kvanta.

Regulering av åpningstider for alkoholsalg reduserer IKKE forbruket. Vi som trenger alko kjoper mer enn vi trenger når polet/butikken er åpen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Regulering av åpningstider for alkoholsalg reduserer IKKE forbruket. Vi som trenger alko kjoper mer enn vi trenger når polet/butikken er åpen
Vis hele sitatet...
Men det er rart at forskning indikerer reduserer konsumet. Og det vil kanskje ikkje hjelpe for dei som alt er avhengige, men det kan kanskje redusere talet avhengige, og det totale alkoholkonsumet? For alkohol fører til andre skader enn avhengighet over tid.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det er rart at forskning indikerer reduserer konsumet. Og det vil kanskje ikkje hjelpe for dei som alt er avhengige, men det kan kanskje redusere talet avhengige, og det totale alkoholkonsumet? For alkohol fører til andre skader enn avhengighet over tid.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg tviler på dette i og med at 95% av innleggene her sier det samme, men er det ikke dette som har forårsaket vår hinsides sinnssyke drikkekultur? Jeg har etter hvert vært en del steder i verden nå, og nesten samtlige steder er det normalt å ta seg en en øl til middag og en øl eller to om kvelden, uansett dag. I motsetning har det i Norge blitt normalt å ta seg 10-15 øl fredag og lørdag å droppe de andre dagene.

Er det dette som menes med "økt forbruk"? Hadde vi fått en noenlunde normal drikkekultur hvis ølsalget stengte litt senere? Hvilken av disse er "bedre" for helsen. Jeg suger visst til å google, for jeg klarer ikke å finne info på dette.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ikke at jeg tviler på dette i og med at 95% av innleggene her sier det samme, men er det ikke dette som har forårsaket vår hinsides sinnssyke drikkekultur? Jeg har etter hvert vært en del steder i verden nå, og nesten samtlige steder er det normalt å ta seg en en øl til middag og en øl eller to om kvelden, uansett dag. I motsetning har det i Norge blitt normalt å ta seg 10-15 øl fredag og lørdag å droppe de andre dagene.

Er det dette som menes med "økt forbruk"? Hadde vi fått en noenlunde normal drikkekultur hvis ølsalget stengte litt senere? Hvilken av disse er "bedre" for helsen. Jeg suger visst til å google, for jeg klarer ikke å finne info på dette.
Vis hele sitatet...
Og hvilke land sammenligner du med da ?

Land som f.eks har hatt tradisjoner om å produsere hjemmelaget alkohol de siste 1500 årene ?
Land hvor man bruker øl som en leskende drikke grunnet temperaturer (på samme måte som brus?)
Land som har mye høyere promillelover \ høyere arbeidsledighet?

En øl eller to hver dag i norge vil vel tilsvare alkoholavhengighet for den saks skyld, ikke sikkert dette er tilfelle i disse andre landene, og ikke sikkert det forhindrer folk å jobbe under alkoholrus i disse landene heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg har etter hvert vært en del steder i verden nå, og nesten samtlige steder er det normalt å ta seg en en øl til middag og en øl eller to om kvelden, uansett dag.
Vis hele sitatet...
Om du ser på alkoholbruk, så har land som Frankrike, Nederland, Tyskland, Danmark, Belgia og slikt suverent mykje høgare bruk enn Noreg, og mi erfaring er at dei glassa i ukedagane ofte kjem i tillegg til helga.

Viare så vil jo redusert skjenketid ikkje hindre deg i å ta eit par glass ukedagane, ettersom ølsalet på kvardager er ope til 20:00, og på byn til 2 stortsett - så du får fint vin til middagen din om du vil.
Sitat av etse Vis innlegg
Forskningen sier vel ikke at klokken 6 er det beste tidspunktet - men at mer restriktiv politikk fører til mindre problemer. Å redusere tilgangen enda mer vil nok også redusere problemene i større grad (f.eks. ved å sette tidspunktet til klokken 4) - men dette ville ikke vært så veldig populært.
Vis hele sitatet...
Hvilken forskning?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Denne saken er et godt eksempel på forskjellen på høyre- og venstresiden i politikken. Venstresiden gjør det man kan for å hindre de mange negative konsenvensene som rusmidler fører med seg og mener dette er viktigere enn folks frihet til å kjøpe øl til klokka elleve på butikken. Høyresiden (med unntak av enkelte ungdomspartier som knapt kan lese) vet så inderlig godt at økt tilgang gir økt forbruk, men synes folks frihet er viktigere enn de konsekvensene en mer liberal politkkk vil føre med seg.
Vis hele sitatet...
Ja. Hvor man skal sette grensen i denne sake bunner i grunnleggende verdier. Men alle argumentene for å beholde reglene omhandler forskjellige versjoner av at "det er forsket på det". Correlation doesn't imply causality, etc.

Selv om det er en sterk korrelasjon mellom åpningstider og konsum, hvorfor skal man sette grensen klokken seks på lørdag? Og hvorfor skal det være ulovlig å selge alkohol på søndager? La oss være ordentlig tro til forskningen og slutte salget av alkohol klokken 10.00 på alle dager, da vil konsumet gå enda lenger ned.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Selv om det er en sterk korrelasjon mellom åpningstider og konsum, hvorfor skal man sette grensen klokken seks på lørdag? Og hvorfor skal det være ulovlig å selge alkohol på søndager? La oss være ordentlig tro til forskningen og slutte salget av alkohol klokken 10.00 på alle dager, da vil konsumet gå enda lenger ned.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er å prøve å finne en balanse mellom det å redusere problemene rundt alkohol men samtidig kjøre politikk som bli akseptert av almennheten. Jeg tror ikke folk hadde akseptert at man satt grensen til klokken 10:00 hver dag - i tillegg kunne det ført til betraktelig mindre kontroll og eventuelt andre problemer som man så når man hadde totalforbud.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Denne saken er et godt eksempel på forskjellen på høyre- og venstresiden i politikken.
Vis hele sitatet...
Kanskje for de største partiene i Norge, men alkohollovgivning har fint lite å gjøre med den politiske dikotomien sosialisme/kapitalisme.

Jeg er sosialist, helt åpenbart, men har ikke noe behov for å opprettholde en autoritær alkohollovgivning.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 10. juli 2013 kl. 11:14.
Salgstidene for øl ble redusert med to timer fra mandag til lørdag. Det ga økt forbruk av vin og sprit.
For to år siden avkortet politikerne salgstidene for øl med to timer. Det er i dag salg av øl i butikkene til klokken 18:00 på hverdagene, og til klokken 16:00 på lørdagene. Restriksjonene har virket mot sin hensikt, ettersom konsumet av vin og brennevin øker betydelig
Vis hele sitatet...
-kilde

Alkoholikere eller andre som har problemer med alkohol vil selvsagt uansett få handlet alkoholen sin. Dersom de ikke allerede har handlet i kassevis når butikkene stenger, så får de alltids tak på alkohol, om de så må kjøpe hjemmebrent.
Jeg minnes at man på sørlandet hadde flere kommuner med ølutsalg (det siste forsvant for ikke lenge siden). Det ironiske var at man på enkelte av disse utsalgene måtte kjøpe minimum én kasse. Utsalgene hadde begrenset åpningstid, men forbruket var likevel større, fordi man rett og slett drakk mer og oftere.

Personlig så syntes jeg det virker mer samfunnsnyttig å ha minst mulig alkohol i hjemmet, og at man heller burde dra ut på butikken om man vil ha øl, i stedet for å hamstre massive mengder hjemme som mange gjør i dag. Tilgjengelig øker forbruket - ingen tvil om det! Men hvorfor føre en politikk som gjør at folk flest alltid har alkohol tilgjengelig i hjemmet pga. at de ikke ønsker å stresse med åpningstider og whatnot? Problemstillingen melder seg også når man tar avgiftsnivået og den sinnsykt høye grensehandelen med i betrakning. Alkohol kjøpt i utlandet og drukket i Norge inkluderes ikke på statistikkene over alkoholforbruk, så vi drikker nok ikke så veldig mye mindre enn våre naboer som man kanskje skulle tro.
Sist endret av caperno; 10. juli 2013 kl. 13:42.
Sitat av Eolin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette vil du vi skal lese? Ta i det minste og gi oss noen sitater fra kildene.
Hva er det du ønsker å fortelle oss? Hva ønsker du å diskutere?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette vil du vi skal lese? Ta i det minste og gi oss noen sitater fra kildene.
Hva er det du ønsker å fortelle oss? Hva ønsker du å diskutere?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis vise noen kilder som folk her har sittet i kor og gapet etter. Det er vel langt i fra en uoverkommelig mengde, med mindre man er en youtube-akademiker?
Sist endret av m0b; 10. juli 2013 kl. 13:50.
Flere av innleggene her som er for, har etter min mening, tåpelige og egoistiske grunner som sitt grunnleggende argument. Type «er det så vanskelig å komme seg på butikken før kl 18.00?» Ja, det kan være det for mange. Ikke for deg /dere kanskje, men for andre. Personlig liker jeg ikke å planlegge dagen min slik at jeg må innom butikken innen et visst tidspunkt for å kunne kjøpe øl til å dra på en fest senere på kvelden. Om åpningstidene hadde vært oppe noen timer lengere tror jeg ikke hadde hatt så veldig mye å si for konsumet. Hadde dere helt ærlig følt et intenst sug for å kjøpe alkohol siden åpningstiden hadde vært forlenget med 2 timer? – Jeg hadde i hvert fall ikke det.

Til dere som sier at man burde ha et lager i tilfelle en fest e.l skulle komme opp. Hvorfor det? Det må da være bedre å kunne stikke innom butikken på vei til fest å kjøpe med en 6-pack isteden for å ha det liggende i kjelleren. Jeg vet også at om jeg har øl liggende drikker jeg som regel opp dette ganske fort (Ja, jeg forventer at jeg er den ENESTE som gjør dette på forumet her. Jeg må være en alkoholiker).

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ha litt lengere åpningstider. Etter min mening vil det bare gjøre hverdagen enklere for mange, og ikke medføre noe merkbart større konsum. Jeg er også interessert i å se kilder på at konsumet vil stige i været pga. lengere åpningstider, for jeg finner det i hvert fall ikke.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Snuspus Vis innlegg
Flere av innleggene her som er for, har etter min mening, tåpelige og egoistiske grunner som sitt grunnleggende argument. Type «er det så vanskelig å komme seg på butikken før kl 18.00?» Ja, det kan være det for mange. Ikke for deg /dere kanskje, men for andre. Personlig liker jeg ikke å planlegge dagen min slik at jeg må innom butikken innen et visst tidspunkt for å kunne kjøpe øl til å dra på en fest senere på kvelden. Om åpningstidene hadde vært oppe noen timer lengere tror jeg ikke hadde hatt så veldig mye å si for konsumet. Hadde dere helt ærlig følt et intenst sug for å kjøpe alkohol siden åpningstiden hadde vært forlenget med 2 timer? – Jeg hadde i hvert fall ikke det.

Til dere som sier at man burde ha et lager i tilfelle en fest e.l skulle komme opp. Hvorfor det? Det må da være bedre å kunne stikke innom butikken på vei til fest å kjøpe med en 6-pack isteden for å ha det liggende i kjelleren. Jeg vet også at om jeg har øl liggende drikker jeg som regel opp dette ganske fort (Ja, jeg forventer at jeg er den ENESTE som gjør dette på forumet her. Jeg må være en alkoholiker).

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ha litt lengere åpningstider. Etter min mening vil det bare gjøre hverdagen enklere for mange, og ikke medføre noe merkbart større konsum. Jeg er også interessert i å se kilder på at konsumet vil stige i været pga. lengere åpningstider, for jeg finner det i hvert fall ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg ser virkelig ikke problemstillingen som flere her inne fronter.

Selv jobber jeg fast 8-16 hver dag, og har 2000 vakttimer + 700 overtidstimer iløpet av et år, jeg klarer fint å handle det jeg trenger på butikkene innenfor både vanlige åpningstider og godt innenfor salgstider for alkohol, og vet jeg at jeg må ha noe som det er spesifikke salgsvindu på handler jeg det gjerne et par dager før jeg tenker å konsumere det, kanskje tilogmed en uke før.

PLANLEGGING er ikke vanskelig, og hvis jeg klarer det med et slikt skjema burde enhver alenemor og student uten bil klare det.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Sannsynligvis vise noen kilder som folk her har sittet i kor og gapet etter. Det er vel langt i fra en uoverkommelig mengde, med mindre man er en youtube-akademiker?
Vis hele sitatet...
Joda, jeg kunne sikkert funnet 50 lenker til som alle sier akkurat det samme. Men er det nødvendig? De som sitter i kor og gaper etter kilder gidder nok uansett ikke å gå inn og lese på de sidene når de kun får servert seks lenker. Da kan det være en fordel med en setning eller to som kan fungere som en slags oppsummering, og at folk heller kan klikke seg inn om de ønsker å lese mer.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ser virkelig ikke problemstillingen som flere her inne fronter.

Selv jobber jeg fast 8-16 hver dag, og har 2000 vakttimer + 700 overtidstimer iløpet av et år, jeg klarer fint å handle det jeg trenger på butikkene innenfor både vanlige åpningstider og godt innenfor salgstider for alkohol, og vet jeg at jeg må ha noe som det er spesifikke salgsvindu på handler jeg det gjerne et par dager før jeg tenker å konsumere det, kanskje tilogmed en uke før.

PLANLEGGING er ikke vanskelig, og hvis jeg klarer det med et slikt skjema burde enhver alenemor og student uten bil klare det.
Vis hele sitatet...
Du skriver at du planlegger og handler inn på forhånd dersom du vet at du ikke rekker salget. Da må jeg nesten spørre om hvorfor du ikke støtter utvidede åpningstider? Hva er forskjellen mellom å hamstre inn på forhånd og det å kunne gå på butikken etter kl. 20 for å handle seg noen pils?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Joda, jeg kunne sikkert funnet 50 lenker til som alle sier akkurat det samme. Men er det nødvendig? De som sitter i kor og gaper etter kilder gidder nok uansett ikke å gå inn og lese på de sidene når de kun får servert seks lenker. Da kan det være en fordel med en setning eller to som kan fungere som en slags oppsummering, og at folk heller kan klikke seg inn om de ønsker å lese mer.



Du skriver at du planlegger og handler inn på forhånd dersom du vet at du ikke rekker salget. Da må jeg nesten spørre om hvorfor du ikke støtter utvidede åpningstider? Hva er forskjellen mellom å hamstre inn på forhånd og det å kunne gå på butikken etter kl. 20 for å handle seg noen pils?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er vel å være et normalt oppegående strukturert menneske kontra en stresset tulling med alkoholabstinenser.

Er jo akkurat det samme som med mat, man har _alltid_ noe liggende en eller annen plass, man får ikke helt panikk og sulter ihjel hvis man ikke rekker butikken.
Sist endret av AtXbYeA; 10. juli 2013 kl. 14:06.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Forskjellen er vel å være et normalt oppegående strukturert menneske kontra en stresset tulling med alkoholabstinenser.

Er jo akkurat det samme som med mat, man har _alltid_ noe liggende en eller annen plass, man får ikke helt panikk og sulter ihjel hvis man ikke rekker butikken.
Vis hele sitatet...
Jaså? Jeg drikker kanskje 2-3 ganger i året. Burde ikke jeg få lov til å handle en pils etter kl. 20.00 om jeg skulle ønske det? Dessuten så burde vel en vaskeekte alkoholiker ha fått tak på alkoholen sin før kl. 20? Er det slik at timene etter ølsalget stenger, og frem til butikkens stengetid har en større skaderisiko eller misbrukspotensiale når det kommer til alkohol? Jeg har forresten ikke alltid mat hjemme - det er derfor jeg drar til butikken. Får ikke panikk når jeg er tom, men det hadde irritert meg om jeg ikke fikk handlet melk etter kl. 20.
Sist endret av caperno; 10. juli 2013 kl. 14:16.
jeg linket seks linker for å vise hvor mye relevant som kom opp på et superenkelt søk. folk har klaget over manglende forskning og interesse, noe som ikke er sant. men ok, her kommer det en liten beskrivelse for de som ikke gidder å lese overskrifter:

http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkoh...25-SMJLOYS.ips = Forbruk av alkohol i Norge før og nå, en lengere tekst om alkohol i norsk kultur. både historisk, men viser også til hvordan det står til i dag.

http://www.settegrenser.no/fakta-om-alkohol/ = En informasjonsside fra
Fakta om alkohol. her kan man se de alvorlige konsekvenser, hva nordmenn drikker, hvor mye vi drikker, litt om norsk alkoholpolitikk. sitat: "Forskning fra Norge og mange andre land viser at de viktigste virkemidlene for å begrense alkoholskader, er tiltak som avgifter, begrenset tilgjengelighet og aldersgrenser. Disse virkemidlene er ikke alltid populære, men de virker. Virkemidlene har bidratt til at vi er blant de landene i Europa som har lavest forbruk og færrest alkoholskader."

http://sirus.no/ESPAD-unders%C3%B8ke...25-SMRvI2T.ips = European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs - rapport om hvordan europeiske ungdommers drikkevaner/mengde er. fin til å se hvor norge ligger, her kan man også sammenligne lover og regler.

http://www.settegrenser.no/unge-og-alkohol/ = Unge og alkohol, her er det fokus på unges drikkevaner i norge, holdninger til alkohol, hva som påvirker (venner, foreldre, kampanjer) osv.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=583979 = Forskning på rusmiddelfeltet - 7.1.2 Regulering av tilgjengelighet og alkoholmonopol. dette er fra regjeringen. masse deilig tørt stoff. overskriften sier vel det meste?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/...html?id=299066 = Om lov om endringer i alkoholloven - 12.3 Salgstider for øl med lavere alkoholinnhold enn 4,76 volumprosent. overskriften sier det meste...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det har vel noe med den generelle strukturen i vårt samfunn. Hvis alt skal være åpent hele tiden, vil vi bli vant til at alt er tilgjengelig hele tiden. Det er ikke sunt for oss som mennesker. Vi vil tilvenne oss holdninger som ikke samsvarer med hvordan vi bør leve.
Vis hele sitatet...
Ok? Altså, har aldri forstått det der. Man bør vel få veldig selv hvordan man disponerer og bruker tiden sin på. Er vel ingen holdningen som alle bør leve etter, skal man ikke få velge det selv?
At butikken stenger et par timer senere vil ikke dermed si at man øker forbruket av alkohol blandt befolkningen.
Sist endret av Knäppgök; 10. juli 2013 kl. 14:21.
Hvis jeg ikke rekker ølsalget, så blir det oftest ikke drikking på meg den dagen. Så for min del går forbruket altså ned.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
PLANLEGGING er ikke vanskelig, og hvis jeg klarer det med et slikt skjema burde enhver alenemor og student uten bil klare det.
Vis hele sitatet...
Wow. Fordi du bruker energi og tid til å suksessfullt komme deg rundt en diskutert vanskelighet, så er det ikke vits i å fjerne denne vanskeligheten?

Søker argumenter på høyere abstraktivt nivå som er siktet inn mot kjernen av debatten. Påstanden er at strenge åpningstider har en positiv innvirkning på konsum og derved samfunnskostnadene, og jeg ønsker å vite hvorfor dette er viktigere enn personlig frihet til å kjøpe seg en kald pils klokken syv på en lørdag.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Påstanden er at strenge åpningstider har en positiv innvirkning på konsum og derved samfunnskostnadene, og jeg ønsker å vite hvorfor dette er viktigere enn personlig frihet til å kjøpe seg en kald pils klokken syv på en lørdag.
Vis hele sitatet...
Jeg lenket til en artikkel fra itromso i ett tidligere innlegg på denne siden. Der kan man lese at de i Tromsø gjorde ett forsøk på å redusere åpningstidene på ølsalget med to timer både i helgene og i ukedagene. Det viste seg at forbruket av alkohol økte, stikk i strid med hva som var forventet, og det endte med at politiet krevde at man gikk tilbake til de ordinære åpningstidene. Ut i fra dette så kan vi vel konkludere at klokkeslettene 20.00 og 18.00 er de som funker best ettersom forbruket etter sigende vil øke både ved en utvidelse og en reduksjon i åpningstidene?
Sitat av caperno Vis innlegg
Ut i fra dette så kan vi vel konkludere at klokkeslettene 20.00 og 18.00 er de som funker best ettersom forbruket etter sigende vil øke både ved en utvidelse og en reduksjon i åpningstidene?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å konkludere med noe. På kort sikt vil det sikkert bli en del ekstra tumulter ettersom folk er vant til gamle åpningstider og ikke har fått justert seg. På lengre sikt vil det kanskje gi helt andre effekter.
Sitat av etse Vis innlegg
Forskningen sier vel ikke at klokken 6 er det beste tidspunktet - men at mer restriktiv politikk fører til mindre problemer. Å redusere tilgangen enda mer vil nok også redusere problemene i større grad (f.eks. ved å sette tidspunktet til klokken 4) - men dette ville ikke vært så veldig populært.
Vis hele sitatet...
Det er her poenget ligger.. 4 er selvfølgelig helt på trynet da folk må enten hamstre, eller løpe i butikken i pausen på jobb for å få tak i alkohol. Poenget mitt er at det finnes ingen bevis for at 6 og 8 er den gylne middelvei. I mine øyne ville 23.00 vært den perfekte tiden, forbruksøkningen ville vært minimal, og folk får lov til å bestemme seg om de skal på fest etter 6/8.

Vil også legge til at jeg syns det er patetisk at folk ikke er villige til å prøve nye ting bare pga deres loalitet til partier og ideologier. La en eller annen kommune ha stengetider til 23.00 et år, og hvis det går til helvette kan diskusjonen tørrlegges for godt.
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 15:28.
Man kan ikke bevise hva som er en gyllen middelvei da det handler veldig om subjektive meninger.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
I mine øyne ville 23.00 vært den perfekte tiden, forbruksøkningen ville vært minimal
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at forbruksøkningen vil være minimal?

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vil også legge til at jeg syns det er patetisk at folk ikke er villige til å prøve nye ting bare pga deres loalitet til partier og ideologier. La en eller annen kommune ha stengetider til 23.00 et år, og hvis det går til helvette kan diskusjonen tørrlegges for godt.
Vis hele sitatet...
Det samme sier jeg til folk som nekter å prøve heroin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vil også legge til at jeg syns det er patetisk at folk ikke er villige til å prøve nye ting bare pga deres loalitet til partier og ideologier. La en eller annen kommune ha stengetider til 23.00 et år, og hvis det går til helvette kan diskusjonen tørrlegges for godt.
Vis hele sitatet...
Det har vorte prøvd. Skjenke- og salstidene har variert frå kommune til kommune, og over tid. Du kan t.d. sjå her.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du kilder på at forbruksøkningen vil være minimal?
Vis hele sitatet...
Nei, bare et logisk resonnement: Alkiser får tak i drikken sin uansett når på døgnet det stenger. Folk som tar seg en pils eller to til kvelden handler sixpacken sin når de først er i butikken. Unge folk kjøper drikka si enten når de er på vei til fest, eller før. Da er det gjerne vors som varer fra 7-8 til 11-12, og så ut på byen. Da er ølsalget stengt, og de må ty til samme reglene som gjelder nå. Nothing's changed. En ubetydelig økning vil kanskje skje, da i dag vil de som ikke hamstrer alkohol og blir invitert til fest klokka 7 på en lørdag ikke ha drikke.

Forskningen som er blitt linket til hittil i tråden har ikke motbevist dette i det hele tatt. Som sagt, correlation does not imply causation. At drikkevanene har økt i Norge siden 50-tallet, at andre land med andre stengetider har høyere konsum osv er perfekte eksempler på dette.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har vorte prøvd. Skjenke- og salstidene har variert frå kommune til kommune, og over tid. Du kan t.d. sjå her.
Vis hele sitatet...
Når har vi pratet om sjenketid i denne tråden?! Selvfølgelig vil det bli mer bråk og forbruk jo lengre by'n er åpen! Butikker er en annen sak!
Da kan jeg basere mitt argument på observasjoner: 4 ganger i løpet av de siste 7 dagene har jeg sett folk bli nektet å kjøpe øl fordi de kom inn etter at ølsalget var slutt. La oss si at alle skulle kjøpe en 6pack hver: 4*6 =24. 24 enheter øl mindre ble dermed konsumert som følge av stengetiden.
Dine logiske ressonnement har ingen kredabilitet da du ikke har noen ekspertise på feltet. Det blir ren synsing uten noe grunnlag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det har vorte prøvd. Skjenke- og salstidene har variert frå kommune til kommune, og over tid. Du kan t.d. sjå her.
Vis hele sitatet...
Dette er en nyhetsartikkel om kortere sjenketid for utesteder, ikke mindre ubekvem utsalgstid i vanlige butikker som bloodshoteyes ønsket.

Førstnevnte er det masse forskning på (linken du delte i innvandringstråden var god), men sistnevnte har ikke jeg ikke sett noe på.
Sitat av etse Vis innlegg
Dine logiske ressonnement har ingen kredabilitet da du ikke har noen ekspertise på feltet. Det blir ren synsing uten noe grunnlag.
Vis hele sitatet...
At jeg ikke er en ekspert betyr ikke at du kan fraskrive argumentene mine uten å komme med et motargument.

https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority
Fallacious examples of using the appeal include:
any appeal to authority used in the context of deductive/logical reasoning.
Sist endret av bloodshotEyes; 10. juli 2013 kl. 15:55.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
At jeg ikke er en ekspert betyr ikke at du kan fraskrive argumentene mine uten å komme med et motargument.

https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority
Fallacious examples of using the appeal include:
any appeal to authority used in the context of deductive/logical reasoning.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikke svart meg. Der har du et argument. Folk "glemmer" det, og får ikke kjøpt alkohol --> forbruket går ned.
Jo, logiske resonnementer gjort av folk uten faglig kompetanse innenfor feltet i vanskelige spørsmål har ingen kredabilitet og kan ikke tilegnes mer verdi enn tilfeldig synsing. Det er veldig fort mange variabler som blir glemt. Dette betyr også at synsing gjort av meg selv heller ikke burde bli gitt særlig verdi i debatten.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Da kan jeg basere mitt argument på observasjoner: 4 ganger i løpet av de siste 7 dagene har jeg sett folk bli nektet å kjøpe øl fordi de kom inn etter at ølsalget var slutt. La oss si at alle skulle kjøpe en 6pack hver: 4*6 =24. 24 enheter øl mindre ble dermed konsumert som følge av stengetiden.
Vis hele sitatet...
Du skriver øl, men la oss tenke alkohol generelt. Det finnes da en del unntak til situasjonen du nevner. Forbruket vil ikke gå ned dersom vedkommende i stedet:
1. Kjøper heimbrent,
2. Låner/får alkohol av venner,
eller
3. Går ut på byen og kjøper og drikker seks øl der. Riktignok til en høyere pris, men til den samme nytten. Da han allerede sitter der så hvorfor ikke bestille noen flere øl, eller kanskje ett par drinker?

Jeg har jobbet i butikk i to år, og kan vel telle på to hender antall ganger jeg måtte nekte folk å handle øl enten fordi de var overstadig beruset eller fordi salget var stengt. Jeg nekter å tro at dette er ett så stort problem. De eneste som blir påvirket av dette er de som ikke har ett alkoholproblem, som drikker sjeldent, og derfor ikke har alkohol tilgjengelig hjemme til enhver tid. Det er ikke de som trenger beskyttelse i form av reduserte åpningstider, men heller de som kommer inn og handler alkohol med en gang butikken åpner.

Burde man ikke heller åpnet ølsalget kl. 18 og stengt det når butikken stenger, for hvorfor skal noen trenge å kjøpe alkohol i arbeidstida?
Sist endret av caperno; 10. juli 2013 kl. 16:05.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du har fortsatt ikke svart meg. Der har du et argument. Folk "glemmer" det, og får ikke kjøpt alkohol --> forbruket går ned.
Vis hele sitatet...
Jeg har "svart" deg allerede 3 ganger: "En ubetydelig økning vil kanskje skje, da i dag vil de som ikke hamstrer alkohol og blir invitert til fest klokka 7 på en lørdag ikke ha drikke."

Du kan da virkelig ikke mene at det er betydelig mengde nordmenn som fortsatt ikke er klar over ølsalget/glemmer det? Og i såfall, er det riktig å nekte dem alkohol?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Du skriver øl, men la oss tenke alkohol generelt. Det finnes dermed en del unntak til situasjonen du nevner. Forbruket vil ikke gå ned dersom vedkommende i stedet:
1. Kjøper heimbrent,
2. Låner/får alkohol av venner,
eller
3. Går ut på byen og kjøper og drikker seks øl der. Riktignok til en høyere pris, men til den samme nytten. Da han allerede sitter der så hvorfor ikke bestille noen flere øl, eller kanskje ett par drinker?

Jeg har jobbet i butikk i to år, og kan vel telle på to hender antall ganger jeg måtte nekte folk å handle øl enten fordi de var overstadig beruset eller fordi salget var stengt. Jeg nekter å tro at dette er ett så stort problem. De eneste som blir påvirket av dette er de som ikke har ett alkoholproblem, som drikker sjeldent, og derfor ikke har alkohol tilgjengelig hjemme til enhver tid. Det er ikke de som trenger beskyttelse i form av reduserte åpningstider, men heller de som kommer inn og handler alkohol med en gang butikken åpner.

Burde man ikke heller åpnet ølsalget kl. 18 og stengt det når butikken stenger, for hvorfor skal noen trenge å kjøpe alkohol i arbeidstida?
Vis hele sitatet...
Hva med alle de som er normalt oppegående og har en forståelse for tid som gjør at de ikke tar med seg øl til kassen og\eller ser at dragerne er dratt for ?

De har du ikke tatt med i bergningen din over hvor mye salget går ned.


Jeg drikker kanskje 5-10 ganger i året (basert på hvor mye jeg er utenlands) og jeg har fortsatt 40 liter sprit og både øl og cider stående til enhver tid hvis jeg skulle ha besøk eller ønske om å drikke, så ser ikke problemet med å faktisk _kjøpe_ på forhånd hvis man får helt noia av å ikke ha øl en kveld.
Er ikke som at øl er ferskvare som må kjøpes samme dagen som det skal drikkes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du kan da virkelig ikke mene at det er betydelig mengde nordmenn som fortsatt ikke er klar over ølsalget/glemmer det? Og i såfall, er det riktig å nekte dem alkohol?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er kanskje ein del som impulshandler øl på butikken?
Sitat av etse Vis innlegg
Jo, logiske resonnementer gjort av folk uten faglig kompetanse innenfor feltet i vanskelige spørsmål har ingen kredabilitet og kan ikke tilegnes mer verdi enn tilfeldig synsing. Det er veldig fort mange variabler som blir glemt. Dette betyr også at synsing gjort av meg selv heller ikke burde bli gitt særlig verdi i debatten.
Vis hele sitatet...
Å utvide stengetiden av øl er ikke et forferdelig vanskelig spørsmål. Det er ikke mange variabler som blir glemt. Fordi de aller fleste vet hvordan og når nordmenn drikker. Hvis bare eksperter har lov til å komme med logiske resonnement kan vi bare legge ned hele denne delen av forumet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du skriver øl, men la oss tenke alkohol generelt. Det finnes da en del unntak til situasjonen du nevner. Forbruket vil ikke gå ned dersom vedkommende i stedet:
1. Kjøper heimbrent,
2. Låner/får alkohol av venner,
eller
3. Går ut på byen og kjøper og drikker seks øl der. Riktignok til en høyere pris, men til den samme nytten. Da han allerede sitter der så hvorfor ikke bestille noen flere øl, eller kanskje ett par drinker?
Vis hele sitatet...
1. Hvor mange drikker heimbrent på en vanlig fest/til middag? Etter å ha lest dette så får jeg inntrykk av at halve Norge drikker hjemmebrent på ukentlig basis, noe jeg tviler på er tilfellet.

2.Om de får alkohol av venner, så får jo vennene mindre alkohol --> forbruket går ned.

3. Om du skal ha øl til middagen, eller om du ev. skal til venner, så går du jo enten på ut etterpå, uavhengig av om du fikk tak i alkohol eller ikke, eller så går du ikke ut på by'n. Med mindre du er desperat etter alkohol da, og drar ut på by'n, istendenfor middag/venner.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har jobbet i butikk i to år, og kan vel telle på to hender antall ganger jeg måtte nekte folk å handle øl enten fordi de var overstadig beruset eller fordi salget var stengt.
Vis hele sitatet...
Om jeg sier at du jobbet hovedsaklig fra 08:00 til 15:00, har jeg rett da?

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg har "svart" deg allerede 3 ganger:
Vis hele sitatet...

Nei, du svarte fortsatt ikke på hvorfor observasjonene mine motstrider logikken din.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, men det er kanskje ein del som impulshandler øl på butikken?
Vis hele sitatet...
Hvem skulle det vært? Alkiser og folk som drikker hver helg har allerede sikret seg sakene. Da sitter vi igjen med de som av og til drikker og blir innvitert på fest etter stengetid. Meningsløst å nekte dem i å ha det gøy bare fordi de ikke hamstrer. Hvis Statoil solgte øl klokka 4 om natta, ja da hadde vi snakket impulskjøp i store mengder. Men om butikkene stenger det 23.00, nei.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvem skulle det vært? Alkiser og folk som drikker hver helg har allerede sikret seg sakene. Da sitter vi igjen med de som av og til drikker og blir innvitert på fest etter stengetid. Meningsløst å nekte dem i å ha det gøy bare fordi de ikke hamstrer. Hvis Statoil solgte øl klokka 4 om natta, ja da hadde vi snakket impulskjøp i store mengder. Men om butikkene stenger det 23.00, nei.
Vis hele sitatet...
Personer med en normal arbeidssituasjon som får invitasjon til å komme på fest (etter) klokken 20.00 på ukedager og (etter) klokken 18.00 på en lørdag har jeg lite tro på eksisterer, hvis de ikke omgås primært sett arbeidsledige folk, planlegging er noe normale mennesker bedriver.
Sist endret av AtXbYeA; 10. juli 2013 kl. 16:16.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kan også legge til at jeg har jobbet mye i butikk på kvelden og har opplevd 3 ganger at jeg har måtte nekte folk alkohol.

To av dem var folk som ikke tenkte seg om i det hele tatt og slang et par pils oppi uten å ense klokka, mens sistemann var en som var på vei til fest og kom til kassa 2 minutter over 8.
Husker ikke ordrett hva hva noen av dem sa, men de tok det med et smil alle mann.

Dette er da 3 stk av sikkert flere tusen jeg har solgt alkohol til oppigjennom årene.
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2013 kl. 16:22.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva med alle de som er normalt oppegående og har en forståelse for tid som gjør at de ikke tar med seg øl til kassen og\eller ser at dragerne er dratt for ?

De har du ikke tatt med i bergningen din over hvor mye salget går ned.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det er svært få som ikke har fått med seg stengetidene i Norge. Uansett, hvorfor nekte disse å handle alkohol etter kl. 18/20? Jeg tror nemlig ikke de som ikke vet hva åpningstidene er har ett alkoholproblem, og ser derfor ikke gevinsten ved å nekte de å handle øl etter kl. 20.

Jeg drikker kanskje 5-10 ganger i året (basert på hvor mye jeg er utenlands) og jeg har fortsatt 40 liter sprit og både øl og cider stående til enhver tid hvis jeg skulle ha besøk eller ønske om å drikke, så ser ikke problemet med å faktisk _kjøpe_ på forhånd hvis man får helt noia av å ikke ha øl en kveld.
Er ikke som at øl er ferskvare som må kjøpes samme dagen som det skal drikkes.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv alkohol hjemme, men det er utenfor poenget. Du skjønner ikke hvorfor man ikke kan kjøpe alkoholen på forhånd. Jeg skjønner ikke hvorfor du argumenterer for at de bare kan handle inn på forhånd. Jeg ser ikke logikken i at det skal utgjøre noen forskjell på forbruket om de handlet inn på forhånd, eller om de handler den samme kvelden som de skal drikke.


Sitat av Sinken Vis innlegg
1. Hvor mange drikker heimbrent på en vanlig fest/til middag? Etter å ha lest dette så får jeg inntrykk av at halve Norge drikker hjemmebrent på ukentlig basis, noe jeg tviler på er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om noen som drikker hjemmebrent. Ei heller kjenner jeg noen som jeg tror vil ha problemer med å handle alkohol innenfor åpningstiden. Poenget er at de som virkelig vil ha alkohol har flere alternativer. De stoppes ikke av en slik tullelov.


2.Om de får alkohol av venner, så får jo vennene mindre alkohol --> forbruket går ned.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis vennen er en av de som storhandler alkohol og gjerne har 40 liter hjemme.

3. Om du skal ha øl til middagen, eller om du ev. skal til venner, så går du jo enten på ut etterpå, uavhengig av om du fikk tak i alkohol eller ikke, eller så går du ikke ut på by'n. Med mindre du er desperat etter alkohol da, og drar ut på by'n, istendenfor middag/venner.
Vis hele sitatet...
Nettopp - med mindre man er desperat. Poenget mitt er at denne loven ikke stopper de desperate som har ett alkoholproblem. Den stopper de som ønsker å kjøpe seg ett par pils (eller en flaske vin) til senmiddag. Jeg fatter ikke hvorfor man ikke kan la voksne ansvarlige mennesker få kjøpe øl i butikk når de selv måtte ønske det.

Om jeg sier at du jobbet hovedsaklig fra 08:00 til 15:00, har jeg rett da?
Vis hele sitatet...
Du har langt i fra rett. Det var ingen i butikken som logget så mange timer som meg. Jeg hadde mye ansvar.

Funfact: Dersom man er inne i butikken og har lagt øl i handlekurven før ølsalget stenger, så kan man i teorien oppholde seg i butikken helt frem til den stenger og likevel få handlet alkoholen lovlig.
Sist endret av caperno; 10. juli 2013 kl. 16:26.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Å utvide stengetiden av øl er ikke et forferdelig vanskelig spørsmål. Det er ikke mange variabler som blir glemt. Fordi de aller fleste vet hvordan og når nordmenn drikker. Hvis bare eksperter har lov til å komme med logiske resonnement kan vi bare legge ned hele denne delen av forumet.
Vis hele sitatet...
Det er et vanskelig spørsmål med mange variabler - og du oversimplifiserer det. Det er ren synsing basert på noen få variabler - og jeg tror det er generelt veldig få som er klar over hvordan normenn tenker, men det er nok også veldig mange som tror de vet det men ikke gjør det. Generelt er alt som har med menneskelig adferd relativt vanskelig da mennesker er både like og ulike.

Har du tatt høyde for ting som impulskjøp på butikken som slashdot nevner? Altså de som går på butikken og skulle handle seg noe middag og snacks - som ser ølflaskene og tenker "hmm, det hadde vært godt med noen øl, synd ølsalget er stengt". Og hva med de gangene du ikke har noen planer på helga, og plutselig lørdag klokken 7 får du melding på facebook "Hei blir du med på vorspill?" og sitter der uten drikke når ølsalget er stengt?

Det er nok veldig mange ting du rett og slett ikke har tatt høyde for - og det er akkurat derfor synsing gjort av slike som meg og deg har ingen verdi. Man må se på statistikk og hva folk som er forsket på feltet mener.