Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2932
I det siste har jeg vært en høyst ufrivillig mottaker av reklame for alternativ behandling, både på Facebook og campus. Norge har generelt vært i verdenstoppen når det kommer til ateisme og andre viktige kjennetegn på velfungerende samfunn, derfor er det ikke rart jeg blir forundret av denne nyreligiøsiteten som stadig sveiper over landet. Her snakker vi ikke bare om avslappede/ugjennomtenkte holdninger alá "det er kanskje mer mellom himmel og jord (….)", men omfattende organisering og samling av alt mulig pakk. Bare i Storbritannia omsatte alternativ "medisin" i 2008 over to milliarder kroner årlig. Som kjent svarte nylig rett under 50% av Norges befolkning at de hadde en form for tro på Snåsamannen, og oppi det hele har vi Martha Louise som på monark-nivå jevnlig selger sine vrangforestillinger videre i bokform og beste sendetid på Skavlan og Senkveld med Thomas og Harald.

De mange og gode psykologiske forklaringene til irrasjonell tro skal jeg ikke gå for mye inn i, her ønsker jeg å holde debatten unna individnivå og over på samfunn. I 2003 ble kvakksalverloven avskaffet ved stortingsvedtak, og noen måneder senere trådte "Lov om alternativ behandling av sykdom" i kraft. Dette var en nesten direkte effekt av Aarbakke-utvalget, som i 1998 ble opprettet for å få på plass "en mer tidsmessig lovregulering av ulike alternativterapier". I korte trekk ble det argumentert for at alternativmarkedet vokser, og at det er behov for bedre dialog mellom "skolemedisinen og alternativ medisin". Alternativmedisinens mulighet til å behandle alvorlig syke skulle utvides, og alt dette ble konstruert som at pasientens valgfrihet og sikkerhet skulle være ivaretatt.

Hovedimplikasjonene av lovendringen var at hvem som helst kan "behandle" symptomene til selv alvorlige sykdommer, så lenge de registrerte seg i Brønnøysundsregisteret, pasienten er myndig med samtykkekompetanse, og legen ikke motsetter seg det. De fikk også lov til å reklamere for sin virksomhet, hvilket gav undertegnede motivasjon til å skrive det du leser nå.

Utallige studier har funnet null evidens for de fleste behandlingsmetodene til disse kvakksalverne (husk hva definisjonen på alternativ medisin er), og du må ikke ha mer enn et 101-kurs i vitenskap for å forstå at de involvertes bortforklaringer er som rene oppgulp fra middelalderen. Placebo er en høyst reell effekt, og trøstende samtaler med "fagfolk" kan i situasjoner gi en viss opplevd virkning selv om de ikke er psykologer. Et viktig moment av placebo er som kjent mottakerens egne tro på virkning. Men nå går jeg for langt vekk fra kjernen, debatten skal ikke handle om det åpenbare.

Da den nye loven tok over for kvakksalverloven ble alternativ behandling tatt inn i varmen, noe som gav en enorm gruppering sjarlataner et klarsignal fra staten om at denne type behandling er legitimt. Alternativbransjen får sin troverdighet styrket, jungeltelegrafen fører med seg anekdotiske bevis på opplevd bedring; markedsandelen og attraktiviteten øker. Negativ loop.


Burde kvakksalverloven gjeninnføres, eller den nye loven snevres inn? Hvorfor skal det være lovlig å reklamere/selge helsetjenester som man vet med stor sikkerhet har null effekt?
Sist endret av Lootfisk; 30. oktober 2012 kl. 22:32. Grunn: Norge skrives med stor N.
Jeg må først understreke at jeg ikke har satt meg godt inn i kvakksalverloven eller den nevnte 'lov om alternativ behandling av sykdom', men uttaler meg ift. spørsmålene og påstandene i innlegget ditt.

----

På et helt generelt grunnlag er jeg i mot å forby alternative behandlingsformer, selv om det ikke finnes vitenskapelig bevist effekt av disse. Dette krever selvsagt i stor grad kritisk tenkning hos den enkelte, noe jeg tror også kan være positivt.

Jeg mener at leveretten til de alternative behandlingsformene er viktig i seg selv. Selv om flere av disse beviselig ikke har effekt, betyr det selvsagt ikke at ingen har det. Og antall studier/ressurser til studier rundt mange av disse er ytterst begrenset, derfor er det vanskelig å konkludere med at de ikke fungerer.

Det er også slik at vi har begrenset kunnskap om hjernen og kroppen generelt, og dette er kanskje det viktigste poenget for alternativindustrien.

Selv innenfor den allmennmedisinske industrien er det mye vi ikke vet hvordan fungerer, som er voldsomt mye forsket på og fullt ut akseptert med 'bevist effekt' (jeg tenker først og fremst på medikamenter, som f.eks. SSRI-preparater, men prinsippet er i og for seg det viktige her). Så hvordan skal man sette grensen for hva som gir 'beviselig effekt'? Jeg tror forøvrig at du vi kommer helt unna 'de mange og gode psykologiske forklaringene til irrasjonell tro' i diskusjonen, fordi kommer så nærme inn på den indivduelle oppfatning av egen sykdom/behandling.

Når det er sagt forstår jeg frustrasjonen rundt denne aggressive markedsføringen av alternative behandlingsformer. Men jeg mener at vi begge må leve med det. Jeg hater selv sammenlikninger, men jeg klarer ikke å la være: Vi vet at vi dør, råtner i jorden og forsvinner som alt annet. Men det er mye vi ikke vet og selv om det er aggressive misjonerende menigheter som mener å ha et svar, som de aldri (eller i det minste ikke idag) kan bevise, kan vi ikke forby dem å gjøre det. Enten det kommer av et 'kall fra Gud' eller kynisk økonomisk vinningstanke.

Så kort og godt: Jeg synes ikke det burde innføres noen kvakksalverlov. Jeg vil heller at vi innfører et eget fag i grunnskolen som kalles 'kritisk tenkning'.
Sist endret av apocalypse; 30. oktober 2012 kl. 23:46. Grunn: Kristisk tenkning finnes allerede i skolen...
Skrev akkurat et gigantisk innlegg, men fikk ikke postet det fordi jeg ble logget ut!! Men det var basically dette:


"Jeg ser at du er meget skeptisk til kiropraktikk, noe du backer med Simon Singh-saken. Jeg studerer kiropraktikk i Odense, et studie som følger medisin tett de 3 første årene, og jeg har selv blitt meget kritisk til den yrkesgruppen jeg en gang skal bli en del av.
Den manipulative behandlingens virkning alene er det meget lite forskning, og enda mindre evidens for. På tross av det fortsatt shamaner der ute som sier at manipulasjon kurerer alt fra sengevæting til døvhet....

Det jeg vil ha fram her er at den "kiropraktikken" du henviser til er etter min mening meget ensformig og utdatert. En måte å praktisere på som mange beveger seg bort fra, men som en god del fortsatt holder på med (dessverre). Kiropraktikken er fortsatt ung, og det er umulig å unngå at det finnes "fundamentalister" som på ramme alvor tror manipulasjon kurere alt og vrøvler om den kiropraktiske filosofi.

Når jeg er ferdig med min utdannelse ser jeg ikke på meg selv som en trolllmann som kan kurere døvhet, men en person med en 5-årig masterutdannelse med hovedfokus på bevegelsesapparatet. Den kunnskapen jeg har om bevegelsesapparatet er da bedre enn hva en lege eller en fysioterapeut har. For meg handler det om å være en bra diagnostiker og kunne bruke dette til å finne et best mulig behandlingsforløp, enten det er trening, operasjon eller hva det nå skulle være.

Manipulasjonen er, etter min (og mange medstudenters) mening kun en liten del av en god kiropraktors virksomhet. Det er ikke noe som alene kan kurere en eller annen form for lidelse, men noe som (forhĂĽpentligvis) kan vĂŚre til hjelp i kombinasjon med f.eks trening.

Poenget med min kommentar er at jeg syns du bruker manipulasjon og kiropraktikk som synonymer , noe som ovenfor mange kiropraktorer (med lang utdannelse, hvor manipulasjonen kun er en liten del) "

Studerer selv osteopati, men det som står ovenfor er som jeg skulle skrevet det selv. Osteopati og kiropraktikk er veldig likt, bare sånn at folk ikke blir forvirra. Har samme "stamfar" og begge er en behandlingsform for muskel og skjelettplager.

Ble litt irritert for at jeg ikke fikk postet innlegget mitt, men skal prøve å komme med et mer utfyllende senere.
Sist endret av Enew; 31. oktober 2012 kl. 00:15. Grunn: leif
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg mener at leveretten til de alternative behandlingsformene er viktig i seg selv. Selv om flere av disse beviselig ikke har effekt, betyr det selvsagt ikke at ingen har det. Og antall studier/ressurser til studier rundt mange av disse er ytterst begrenset, derfor er det vanskelig å konkludere med at de ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Du forsøker å legitimere en hel industri av tidvis tullete tjenester ved å hevde at det kan hende noen av de har effekt? Jeg forstår at dette kan hevdes ut ifra kiropraktikk og akupunktur, men hva med spåkoner, clairvoyanter, de som snakker med de døde, og driver med tarotkort og astrologi, eksorsister, etc? Alle disse gruppene med mennesker som vi vet med nesten hundre prosent sikkerhet er sjarlataner? Om du er i tvil på også dette punktet vil jeg be deg sjekke ut James Randis fond, der den som greier å bevise sine evner i enkle eksperimenter får over en million dollar. Ingen har så langt greid det, kanskje en oppvekker?

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det er også slik at vi har begrenset kunnskap om hjernen og kroppen generelt, og dette er kanskje det viktigste poenget for alternativindustrien.
Vis hele sitatet...
Kjent logisk brist her; fordi ikke den ene siden vet alt så kan det hende den motsatte siden av saken har noe å si. Selv om nevrovitenskapen ikke har fullstendig kartlagt sentralnervesystemets funksjoner i moduler og kognitive mekanismer, impliserer ikke det at det ikke kommer til å bli forklart innen en viss tid. Og i allefall ikke at grupperinger av mennesker uten utdannelse har noen bedre mulighet til å forklare det. Minner om "God of the Gaps"-taktikk; siden noe ikke er 100% forklart så er det uforklarlig, ergo har en omnipotent entitet utført det.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Selv innenfor den allmennmedisinske industrien er det mye vi ikke vet hvordan fungerer, som er voldsomt mye forsket på og fullt ut akseptert med 'bevist effekt' (jeg tenker først og fremst på medikamenter, som f.eks. SSRI-preparater, men prinsippet er i og for seg det viktige her).
Vis hele sitatet...
For å ta det litt på spissen: vi har da god innsikt i hvordan SSRI fungerer. Kort forklart er Selective Serotonin Reuptake Inhibitors er serotonin-agonist i sentralnervesystemet, og inhiberer reopptaket ekstracellulært, som fører til at det er mer serotonin i den synaptiske kløften over tid. Hos enkelte deprimerte har dette gjerne en positiv effekt på humøret, og brukes derfor til behandling. Brukes også tidvis til behandling av mennesker med diverse angstlidelser, blant annet fordi man ser at de glucorticoiode reseptorene i hippocampus over tid økes i antall. Disse reseptorene måler kortisolnivåene i kroppen, og jo flere de er jo større evne har de til å inhibere HPA-aksen som er involvert i utskillelse av kortisol, og videre angst.

Er godt kjent med kontroversen rundt massemedisinering, men følte likevel en trang til å vise at man faktisk har en god oversikt.



Sitat av apocalypse Vis innlegg
Så hvordan skal man sette grensen for hva som gir 'beviselig effekt'?
Vis hele sitatet...
Dette derimot, er et poeng som jeg gjerne vil at folk skal snakke om.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg tror forøvrig at du vi kommer helt unna 'de mange og gode psykologiske forklaringene til irrasjonell tro' i diskusjonen, fordi kommer så nærme inn på den indivduelle oppfatning av egen sykdom/behandling.
Vis hele sitatet...
Her tenkte du kanskje å ha en "ikke" inni setningen, for jeg skjønte ikke helt hva du mente.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Men jeg mener at vi begge må leve med det. Jeg hater selv sammenlikninger, men jeg klarer ikke å la være: Vi vet at vi dør, råtner i jorden og forsvinner som alt annet.
Vis hele sitatet...
For en hårreisende argumentasjon. Man må leve med et stort onde, fordi en dag er vi alle døde uansett? Trenger jeg i det hele tatt å hente inn sammenlikninger med krig, terror og lidelse for å knuse tankegangen?

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Så kort og godt: Jeg synes ikke det burde innføres noen kvakksalverlov. Jeg vil heller at vi innfører et eget fag i grunnskolen som kalles 'kritisk tenkning'.
Vis hele sitatet...
At arbeidet burde starte i skolegangen er jeg helt enig i. Et eget fag om filosofi og vitenskapsteori i vgs hadde vært en god start.
og oppi det hele har vi Martha Louise som på monark-nivå jevnlig selger sine vrangforestillinger videre i bokform og beste sendetid på Skavlan og Senkveld med Thomas og Harald.
Vis hele sitatet...
Kongen er forpliktet til å bekjenne seg til kristendommen i Grunnlovens §4. Det faller derfor naturlig at resten av kongefamilien også er kristne, og dermed tror på engler.

men hva med spåkoner, clairvoyanter, de som snakker med de døde, og driver med tarotkort og astrologi, eksorsister, etc?
Vis hele sitatet...
Dette har jo ingenting med alternativ behandling å gjøre. Det er ikke snakk om å behandle noen sykdom. Ja, det er meningsløst, men vi kan ikke forby alt som er meningsløst.

Man må leve med et stort onde
Vis hele sitatet...
Hvis du opplever det som et stort onde at andre mennesker har mulighet til å betale for en massasje eller en forståelsesfull samtale, ja da er jeg målløs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvis du opplever det som et stort onde at andre mennesker har mulighet til å betale for en massasje eller en forståelsesfull samtale, ja da er jeg målløs.
Vis hele sitatet...
Dette er problemet. Problemet er at alternativbransjen konsekvent hevder å kunne helbrede meir enn dei har lov til (og kan), og attpåtil anbefaler folk å kutte ut evidensbasert medisin i ein del tilfeller.
Absolutt. Det er en tragedie at vi har overgitt oss i en sådan stor grad til disse tåpene, og tåpelighet er naturligvis det mest skadelige.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Du forsøker å legitimere en hel industri av tidvis tullete tjenester ved å hevde at det kan hende noen av de har effekt? Jeg forstår at dette kan hevdes ut ifra kiropraktikk og akupunktur, men hva med spåkoner, clairvoyanter, de som snakker med de døde, og driver med tarotkort og astrologi, eksorsister, etc? Alle disse gruppene med mennesker som vi vet med nesten hundre prosent sikkerhet er sjarlataner? Om du er i tvil på også dette punktet vil jeg be deg sjekke ut James Randis fond, der den som greier å bevise sine evner i enkle eksperimenter får over en million dollar. Ingen har så langt greid det, kanskje en oppvekker?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner til James Randi, ja. Men det er vanskelig å prøve å kjøre den samme lakmustesten på mange alternative behandlingsformer. Derfor er den også kalt alternativ.

Det jeg må tydeliggjøre her er at du vil møte debattanter som meg med en helt annen innfallsvinkel enn din egen. Jeg ønsker heller ikke å forsvare alt innenfor alternativindustrien, så det er sagt. Men jeg synes ofte den blir presentert for svart/hvitt, med ytterkantene som eksempler.

Jeg ønsker ikke å forsvare den påståtte effekten behandling av alskens alternative behandlingsformer, men (nesten) hele alternativindustriens eksistens. Dette fordi jeg tror det er farlig å forby det vi ikke forstår - (nesten) alt fra det helt absurde (som du nevnte eksempler på) til de mer aksepterte alternative behandlingsformene.


Kjent logisk brist her; fordi ikke den ene siden vet alt så kan det hende den motsatte siden av saken har noe å si. Selv om nevrovitenskapen ikke har fullstendig kartlagt sentralnervesystemets funksjoner i moduler og kognitive mekanismer, impliserer ikke det at det ikke kommer til å bli forklart innen en viss tid. Og i allefall ikke at grupperinger av mennesker uten utdannelse har noen bedre mulighet til å forklare det. Minner om "God of the Gaps"-taktikk; siden noe ikke er 100% forklart så er det uforklarlig, ergo har en omnipotent entitet utført det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på dette. Jeg ønsker ikke, og har aldri forsøkt å insinuere, at allmennmedisinen og den alternative medisinen skal settes opp mot hverandre. Heller ikke at fordi den ene ikke er komplett og allvitende, må den andre ha 'rett'. Men jeg tror bare ikke disse (ofte veldig) forskjellige tilnærmingsmåtene til behandling kan vurderes innenfor de samme rammene.

Jeg tror at enkelte alternative behandlingsformer kan fungere svært bra for enkelte individer, uten at det nødvendigvis gjelder et flertall (slik at det kan vitenskapelig bevises effekt). Jeg tenker på stresslidelser f.eks., som krever svært god evne til å lytte til kroppens signaler.

For å ta det litt på spissen: vi har da god innsikt i hvordan SSRI fungerer. Kort forklart er Selective Serotonin Reuptake Inhibitors er serotonin-agonist i sentralnervesystemet, og inhiberer reopptaket ekstracellulært, som fører til at det er mer serotonin i den synaptiske kløften over tid. Hos enkelte deprimerte har dette gjerne en positiv effekt på humøret, og brukes derfor til behandling. Brukes også tidvis til behandling av mennesker med diverse angstlidelser, blant annet fordi man ser at de glucorticoiode reseptorene i hippocampus over tid økes i antall. Disse reseptorene måler kortisolnivåene i kroppen, og jo flere de er jo større evne har de til å inhibere HPA-aksen som er involvert i utskillelse av kortisol, og videre angst.

Er godt kjent med kontroversen rundt massemedisinering, men følte likevel en trang til å vise at man faktisk har en god oversikt.
Vis hele sitatet...
Nei. Du nevner ovenfor: 'Hos enkelte deprimerte har dette gjerne en positiv effekt på humøret, og brukes derfor til behandling'. Dette er en konklusjon som ikke holder vitenskapelig mål slik jeg ser det. Men jeg synes da det er helt OK at folk bruker det om de mener effekten er positiv.

Det er fint at du forklarte roughly hva som skjer ved bruk av SSRI-preparater, men det man ikke vet godt nok er hvorfor effektene av behandlingen blir som de blir. Det finnes vanvittig mange studier på dette som viser svært forskjellige resultater og det finnes ikke en tydelig foklart sammenheng mellom de nevnte fysiske effektene i nervesystemet og behandlingsresultatet.

Men jeg angrer på at jeg nevnte dette, fordi det i bunn og grunn er uinteressant i denne diskusjonen. Dette uttrykte mest min frustrasjon over en kynisk del av en bransje som iblant tenker mer profitt enn noe annet.

Vi kan kanskje avslutte den biten med at den er svært omdiskutert.

Dette derimot, er et poeng som jeg gjerne vil at folk skal snakke om.
Vis hele sitatet...
Ja, det er kjempespennende.

Jeg vil først si at det er et veldig vanskelig tema, og det er nettopp mye av grunnen til at jeg vil være veldig varsom med å støtte et forbud mot mye av det som ikke kan vitenskapelig bevises innenfor de tradisjonelle rammene. Og noe av det du vil med tråden er også å diskutere forbud.

Jeg vil forbeholde meg retten til å behandles for eksempelvis kreft på min måte, selv om jeg vet det ikke finnes noen alternativ behandlingsform som fjerner kreft helt, slik den allmennmedisinske behandlingen kan gjøre i mange tilfeller. Det jeg tror vi akkurat her kan være enige om, er at det ikke burde være lov å markedsføre en mirakelkur som ikke er tradisjonelt, vitenskapelig bevist. Men burde jeg ikke få velge et spesielt, uvitenskapelig tilbud?

Og hvordan skal man forholde seg til mennesker som opplever en tydelig effekt av en ikke-bevist behandling? Skal man plukke opplevelsen deres fra hverandre og forklare det i stykker med psykologiske mekanismer o.l.? Dette gjelder jo ofte de som har kroniske smertelidelser, stresslidelser og andre mer diffuse sykdomsplager som allmennmedisinen kanskje ikke har klart å behandle - etter pasientens oppfatning - godt nok.

Jeg er ikke sikker på hvordan man burde gjøre dette. Jeg uttrykker som nevnt bare min skepsis til å være for raskt ute med å forby det uvitenskaplige.

Her tenkte du kanskje å ha en "ikke" inni setningen, for jeg skjønte ikke helt hva du mente.
Vis hele sitatet...
Det stemmer.


For en hårreisende argumentasjon. Man må leve med et stort onde, fordi en dag er vi alle døde uansett? Trenger jeg i det hele tatt å hente inn sammenlikninger med krig, terror og lidelse for å knuse tankegangen?
Vis hele sitatet...
Hvis du plukker ut den ene setningen min så gir det ikke mye mening.

Det jeg sa var at man ikke kan vitenskapelig bevise annet enn at man en gang dør og blir til jord. Men likevel må folk få misjonere og forkynne at det finnes liv etter døden og alt det der. Poenget blir altså at man ikke kan forby alt man ikke kan forklare.

Det jeg kan være med på innenfor medisinen er at vi kanskje kan lage lover som hindrer at folk forsøker å selge mirakelkurer som påstår å 100% sikkert kurerer f.eks. kreft. Den typen markedsføring kan jeg absolutt forstå man vi ha bort.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Dette er problemet. Problemet er at alternativbransjen konsekvent hevder å kunne helbrede meir enn dei har lov til (og kan), og attpåtil anbefaler folk å kutte ut evidensbasert medisin i ein del tilfeller.
Vis hele sitatet...
Det siste det kan mange være med på å forby tror jeg. Men de fleste seriøse alternativmedisinere gjør ikke dette.
Sist endret av apocalypse; 31. oktober 2012 kl. 14:21.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Dette fordi jeg tror det er farlig å forby det vi ikke forstår - (nesten) alt fra det helt absurde (som du nevnte eksempler på) til de mer aksepterte alternative behandlingsformene.
Vis hele sitatet...
Farlig å forby det vi ikke forstår? Det er jo det stikk motsatte som er tilfelle! Hvis man ikke forstår det man driver på med, vet man neppe konsekvensene eller bivirkningene. For å ikke snakke om at det anbefales metoder som verken forstås eller har vitenskapelig bevist effekt, istedenfor de metodene som brukes i helsevesenet som nettopp har bevist effekt og forstås ganske godt.

Jeg tror dog jeg skjønner hvordan du tenker - hvis vi forbyr alt vi ikke forstår, vil vi aldri kunne lære noe om det vi ikke forstår, og ha fremgang innen fagfeltene. Men her er det viktig å skille mellom forskning og reelle helsetilbud. Det drives nok en del forskning rundt alternativ behandling, og jeg tror neppe noen her har noe imot det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dette er problemet. Problemet er at alternativbransjen konsekvent hevder å kunne helbrede meir enn dei har lov til (og kan), og attpåtil anbefaler folk å kutte ut evidensbasert medisin i ein del tilfeller.
Vis hele sitatet...
Det er allerede ulovlig å hevde at man kan kurere mer enn det man kan. Det burde også være ulovlig å anbefale folk å kutte ut vanlig behandling (som er den vanligste situasjonen i linken din).

Men det er forskjell på å ta lappen fra råkjørere og å forby personbiler.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Folkeopplysningen burde knuse en hver tvil om hvor tåpelig det er med alternativ behandling. At det er lov å putte sukker i kappsler og selge det som gull er for meg helt merkelig.

Også hva med de stakkars folkene som sørger for de har mistet sine nermeste, også blir de rundlurt av en "spådame".
Nei hvis folk er så dumme at de går på og betaler for alternativ behandling da følger de ikke mye med i utviklingen.
Sist endret av Lima; 31. oktober 2012 kl. 15:41.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Men det er vanskelig å prøve å kjøre den samme lakmustesten på mange alternative behandlingsformer. Derfor er den også kalt alternativ.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det vanskelig? La oss ta et par enkle eksempler for å demonstrere hvor lite komplisert eksperimenter kan være:

En person hevder han kan se fremtiden. Du tar noen terninger og ber ham predikere utfallet nok antall ganger at det er statistisk signifikant, i omgivelser han ikke selv har satt opp.

En person hevder å kunne snakke med de døde. Du sitter på en mengde informasjon om døde relasjoner til flere totalt ukjente personer, som spåkona skal gi informasjon om uten cold/hot reading.

En gruppe homeopater hevder at deres sukkerpiller fungerer mot astma. Du lager et dobbeltblindt studie med kontroll- og placebogrupper, og bruker enkel statistikk på å finne ut om eventuelle funn er signifikante og hvor stor effektstørrelsen er. Kom med eksempler på nøyaktig hvordan vitenskapen har vanskeligheter med å teste slike påstander.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det jeg må tydeliggjøre her er at du vil møte debattanter som meg med en helt annen innfallsvinkel enn din egen.
Vis hele sitatet...
Du snakker om at du har en annen innfallsvinkel enn meg, i såfall må du utdype. Vitenskapen har strengt tatt det mest objektive "synet" på verden man kan oppnå, og jeg etterstreber sterkt å legge fra meg emosjonelle holdninger og motiver og følge evidens i så stor grad det er mulig.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Dette fordi jeg tror det er farlig å forby det vi ikke forstår - (nesten) alt fra det helt absurde (som du nevnte eksempler på) til de mer aksepterte alternative behandlingsformene.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det "farlig å forby det vi ikke forstår"? Når det kommer til store deler av alternativ behandling har vi jo en tilfredsstillende forståelse; det fungerer ikke. Jeg studerer for å bli psykolog og kan snakke i dagevis om de psykiske mekanismene bak de involvertes irrasjonelle tro; men som sagt hører ikke det hjemme her.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Nei. Du nevner ovenfor: 'Hos enkelte deprimerte har dette gjerne en positiv effekt på humøret, og brukes derfor til behandling'. Dette er en konklusjon som ikke holder vitenskapelig mål slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
En slik påstand fortjenter en kilde. På hvilken måte holder det ikke vitenskapelig mål? Når SSRI har revolusjonert synet på depresjon og andre affektive lidelser, ført til den berømte monoamine hypotesen, nær ført til konsensus i vestens legemiddelindustri og brukes av så mange, så er dette forventet. Og ja, det stemmer at man ikke har full oversikt over årsakssammenhenger i mange former for behandling, som du vil se om du leser oppsummeringen til Richard Hall, og at massemedisinering er kontroversielt.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg vil forbeholde meg retten til å behandles for eksempelvis kreft på min måte, selv om jeg vet det ikke finnes noen alternativ behandlingsform som fjerner kreft helt, slik den allmennmedisinske behandlingen kan gjøre i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Forstår det prinsipielle og filosofiske ønsket om å forbeholde seg retten til å bestemme over egen skjebne. Det er også noe av årsaken til at den nye loven ble innført. Men kjernen i saken er som med mange andre forbud, som feks med rusmidler, at en stor andel mennesker ikke har innsikt i avgjørelsen man tar, i dette tilfellet når man går til ikke-autoriserte helsepersonell. Denne negative loopen jeg nevnte gjelder her; problemet ligger i at staten legitimerer en hel industri med sjarlataner ved å la dem holde på i total frihet. De har ikke lov til å love mer enn de kan, men et enkelt google-søk viser at dette skjer over lav terskel. De reklamerer bredt i Dagbladets papirform, på Facebook, og du leser jevnlig historier om innpåslitne behandlere som oppsøker mennesker i vanskelige situasjoner, feks kreftsyke med kort levetid. Uten at det er kontrollsystem som kan plukke det opp.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Poenget blir altså at man ikke kan forby alt man ikke kan forklare.
Vis hele sitatet...
Men hør da; vi kan forklare det. Det er en grunn til at det kalles alternativ behandling; fordi den aldri har blitt bevist klinisk. Selv etter utallige, gode studier. Det betyr i klartekst at det bare er tull, og det er totalt unødvendig retorikk å konstruere det som "noe vi og vitenskapen ikke forstår".

Ser videre at vi er enige på flere punkter, og synes ditt syn på menneskers opplevde bedring når det kommer til behandling av symptomer er bra. Det er vanskelig å skulle si til noen som virkelig føler at de har blitt bedre at dette bare er tull; som igjen understreker viktigheten av å forske bredt videre. Som vi har konstatert; det er gradsforskjeller innen det alternative også. Jeg har langt større tiltro til en med mastergrad i kiropraktikk enn en med 40-års erfaring med tarotkort og lesing i kaffegrut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det er allerede ulovlig å hevde at man kan kurere mer enn det man kan. Det burde også være ulovlig å anbefale folk å kutte ut vanlig behandling (som er den vanligste situasjonen i linken din).
Vis hele sitatet...
Begge deler er forbode. Alternativbehandlarar har AFAIK maksimalt lov til å behandle alvorlege sjukdomar i samarbeid med konvensjonelt helsepersonell.

Det blir ignorert, tilsynelatande utan konsekvenser. Når ein bransje såpass systematisk ignorerer det, så blir det litt som med pelsdyrnæringa: den har fått varselskot, og når bransjen vel å ikkje rydde opp, men nærast forsvare dagens praksis, så er det på tide å sei blankt nei.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Hvordan er det vanskelig? La oss ta et par enkle eksempler ... ... Kom med eksempler på nøyaktig hvordan vitenskapen har vanskeligheter med å teste slike påstander.
Vis hele sitatet...
Jeg uttrykker meg litt klønete.

Den tradisjonelle vitenskapen har testet de fleste alternative behandlingsformer. De besto ikke den vitenskapelige testen, derav blir de katigorisert som alternative/uvitenskapelige.

Det jeg forsøker å få fram er at det ikke betyr at de ikke fungerer for enkelte. De kan kanskje ikke bevises i det hele tatt eller så passer ikke den vitenskapelige testmetoden for det som skal testes.

Jeg tror for eksempel at jeg kan forebygge kreft ved meditasjon, en viss diett og ved å lytte til min egen kropp for å forhindre stress. Jeg tror også de nevnte ting kan være svært effektivt for en med en kreftdiagnose for å hindre utvikling/spredning av dette, samtidig som jeg ikke tror man kan drepe kreften uten kemoterapi/strålebehandling. Hvordan skal man vitenskapelig gå fram for å teste min effekt av min meditasjon/diett på min kreft? Hvorfor betyr ikke min egen oppfatning av effekten noe? Trolig fordi det ikke kan testes på den samme vitenskapelige måten.

Det er klart at min tro på det jeg gjør har en masse psykologiske effekter på hvordan jeg tolker min egen sykdom. Men jeg klarer likevel ikke se bort ifra det.

Om en person forteller meg at hen driver med selvhealing og har forebygget en betennelse el.l. tror ikke jeg nødvendigvis på det, men jeg avfeier det heller ikke. Nå har du selvfølgelig lyst til å sette hen på et sykehus, lokalisere betennelsen og observere den under selvhealingsseansen. Men det går kanskje ikke å teste på den måten, fremtvinge prosessen og måle slik at du får vitenskapelig dokumentasjon på hva som har hendt.

Om jeg får en innsikt om at min bror har vært i en bilulykke, betyr det ikke at jeg kan få en innsikt på kommando eller forutsi lottorekka den kvelden.

Det koker ned til at man kan tenke at alt kan bevises på den vitenskapelige måten, og det som ikke kan bevises slik er tullball. Eller så kan man være åpen for at du ikke kan forklare alt på den samme måten, og at vi ihvertfall ikke kan det i dag.

Samtidig er jeg helt med på at vann ikke har hukommelse, at alle klarsynte jeg har hørt om er fulle av piss, at stimulering av krystaller langs en nerve i foten ikke kan hjelpe med å bearbeide traumer i underbevisstheten. Eksemplene er maaange, selv for meg. Men prinsippet om at det finnes unntak i alternativindustrien som faktisk kan ha en reell effekt for meg, tror jeg på. Selv om det ikke kan vitenskapelig bevises.

Jeg prøver bare å beskrive hvordan jeg tenker etter beste evne, jeg prøver ikke å frelse deg

Du snakker om at du har en annen innfallsvinkel enn meg, i såfall må du utdype. Vitenskapen har strengt tatt det mest objektive "synet" på verden man kan oppnå, og jeg etterstreber sterkt å legge fra meg emosjonelle holdninger og motiver og følge evidens i så stor grad det er mulig.
Vis hele sitatet...
Det er en veldig grei måte å forholde seg til medisin på, og det er det mest objektive synet. Og det er selvfølgelig en urias post å skulle forsvare noe som ikke kan testes på samme måte (jeg mener altså at det kan testes slik, men ikke bevises på den måten - eller bevises i det hele tatt. Du skjønner sikkert hva jeg mener nå).

Hvordan er det "farlig å forby det vi ikke forstår"? Når det kommer til store deler av alternativ behandling har vi jo en tilfredsstillende forståelse; det fungerer ikke. Jeg studerer for å bli psykolog og kan snakke i dagevis om de psykiske mekanismene bak de involvertes irrasjonelle tro; men som sagt hører ikke det hjemme her.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være med på at det er faktum for store deler av alternativbehandlinger, ja. Men som nevnt er den vitenskapelige forståelsen på premisser som jeg ikke føler fungerer for alt som skal testes. Kanskje det ikke fungerer for alt med en slik 'universell' testmetode.

En slik påstand fortjenter en kilde. På hvilken måte holder det ikke vitenskapelig mål? Når SSRI har revolusjonert synet på depresjon og andre affektive lidelser, ført til den berømte monoamine hypotesen, nær ført til konsensus i vestens legemiddelindustri og brukes av så mange, så er dette forventet. Og ja, det stemmer at man ikke har full oversikt over årsakssammenhenger i mange former for behandling, som du vil se om du leser oppsummeringen til Richard Hall, og at massemedisinering er kontroversielt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det fortjener en kilde, men jeg var lat mtp. at det kanskje var en digresjon jeg begynte på første omgang. Samtidig vet jeg at det er en smal sak å finne kritiske og kredible studier om temaet, samt mye annet om hvordan legemiddelindustrien kontinuerlig forsøker å stille disse preparatene i et godt lys og legitimere den voldsomme bruken av disse. Jeg skal lese lenken din forøvrig.

http://ajp.psychiatryonline.org/arti...ticleID=173998

PS! Det finnes virkelig vanvittig mange flere studier som er kritiske til de fleste aspekter rundt SSRI-preparater, men det tror jeg det finnes en annen tråd for her om jeg ikke husker feil. Jeg fant forøvrig ikke den artikkelen jeg leste som jeg først og fremst hadde i tankene, til grunn for uttalelsene mine. Men denne får duge.

Forstår det prinsipielle og filosofiske ønsket om å forbeholde seg retten til å bestemme over egen skjebne. Det er også noe av årsaken til at den nye loven ble innført. Men kjernen i saken er som med mange andre forbud, som feks med rusmidler, at en stor andel mennesker ikke har innsikt i avgjørelsen man tar, i dette tilfellet når man går til ikke-autoriserte helsepersonell. Denne negative loopen jeg nevnte gjelder her; problemet ligger i at staten legitimerer en hel industri med sjarlataner ved å la dem holde på i total frihet. De har ikke lov til å love mer enn de kan, men et enkelt google-søk viser at dette skjer over lav terskel. De reklamerer bredt i Dagbladets papirform, på Facebook, og du leser jevnlig historier om innpåslitne behandlere som oppsøker mennesker i vanskelige situasjoner, feks kreftsyke med kort levetid. Uten at det er kontrollsystem som kan plukke det opp.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det ikke er bra, og at det setter absolutt hele alternativindustrien i dårlig lys. Men det er da ganske enkelt å avsløre også? Jeg ser bare ikke hvordan man skal lage forbud og lover som ikke rammer de som kanskje har noe for seg, samtidig som de man bestemt ønsker å få bort.

Jeg tenker da at med god, kritisk sans og sunn skepsis klarer man å se forbi dette. På samme måte som man nikker og smiler til Jehovas Vitner og lukker døren. Klarer man ikke å gjøre dette synes jeg ikke det er samfunnets oppgave å beskytte deg.

Jeg er for legalisering av all narkotika, for at man skal kunne drive menigheter som dyrker potetguden og at folk skal kunne reklamere for fluedietten. Men jeg forstår irritasjonen og forstår omtanken for de som blir utnyttet i kanskje sårbare situasjoner. Men jeg vil ikke forby.

Men hør da; vi kan forklare det. Det er en grunn til at det kalles alternativ behandling; fordi den aldri har blitt bevist klinisk. Selv etter utallige, gode studier. Det betyr i klartekst at det bare er tull, og det er totalt unødvendig retorikk å konstruere det som "noe vi og vitenskapen ikke forstår".
Vis hele sitatet...
Viser til svaret mitt litt over - her er vi både enige og uenige tror jeg.

Ser videre at vi er enige på flere punkter, og synes ditt syn på menneskers opplevde bedring når det kommer til behandling av symptomer er bra. Det er vanskelig å skulle si til noen som virkelig føler at de har blitt bedre at dette bare er tull; som igjen understreker viktigheten av å forske bredt videre. Som vi har konstatert; det er gradsforskjeller innen det alternative også. Jeg har langt større tiltro til en med mastergrad i kiropraktikk enn en med 40-års erfaring med tarotkort og lesing i kaffegrut.
Vis hele sitatet...
He-he, jeg også. Og ja, det er så til de grader forskjeller innenfor alternativindustrien. Det er tross alt et utrolig vidgapende begrep.

Jeg tror jeg bare gjentar meg selv om jeg svarer på dette, men jeg er altså litt uenig i hvor punktumet settes og hvilke metoder og oppfatninger det skal være aksept for. Men tradisjonell forskning er uansett en god ting, jeg vil bare ikke at døra skal lukkes helt og låses for det som den tradisjonelle forskningen viser ikke fungerer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det jeg forsøker å få fram er at det ikke betyr at de ikke fungerer for enkelte. De kan kanskje ikke bevises i det hele tatt eller så passer ikke den vitenskapelige testmetoden for det som skal testes.
Vis hele sitatet...
Vi kan med stor grad av sikkerheit anta at grunnen til at enkelte opplever at det fungerer er placebo. For felles for mange av alternativbehandlingene er at dei mangler både resultater i studier (som i totalt fravær av resultater), og at dei mangler ein plausibel virkemåte. Å mangle ein plausibel virkemåte er forsåvidt tillatelig, gitt at det er etterprøvbare resultater. Kombinasjonen av at begge deler mangler totalt, tyder på at det ikkje fungerer i heile teke - utover placebo.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg tror for eksempel at jeg kan forebygge kreft ved meditasjon, en viss diett og ved å lytte til min egen kropp for å forhindre stress.
Vis hele sitatet...
Det er AFAIK litt omdiskutert om stress relaterer til kreft, men heilt utruleg er det ikkje, så at det kan ha noko å sei er ikkje utenkjeleg.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hvordan skal man vitenskapelig gå fram for å teste min effekt av min meditasjon/diett på min kreft? Hvorfor betyr ikke min egen oppfatning av effekten noe? Trolig fordi det ikke kan testes på den samme vitenskapelige måten.
Vis hele sitatet...
Du kan be ei stor gruppe indikere kor stressa dei føler seg, og relatere det opp mot kreftrate. Det vil ta lang tid og mange mennesker for å få klåre resultat. I tillegg må du lage ein fornuftig skala for stress.

Det er allereie gjort ein del forskning på området: http://www.cancer.gov/cancertopics/f...Risk/stress#q3
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Nå har du selvfølgelig lyst til å sette hen på et sykehus, lokalisere betennelsen og observere den under selvhealingsseansen. Men det går kanskje ikke å teste på den måten, fremtvinge prosessen og måle slik at du får vitenskapelig dokumentasjon på hva som har hendt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at kroppen er i utgangspunktet ganske god til å ordne opp i betennelser og infeksjoner, så det er ikkje et under at ein infeksjon eller betennelse går over av seg sjølv. På ei lita uke har kroppen min greid å bli kvitt ein infeksjon i halsen min, utan at eg ser på det som eit mirakel.

Det interessante vil vere om dei som driv med healing kan vise til betydleg betre rater (fleire betennelser løst uten medisin enn hos kontrollgruppa), eller kjappare restutisjon. Det er fullt ut mogeleg å teste.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Om jeg får en innsikt om at min bror har vært i en bilulykke
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er stortsett ikkje til å stole på, fordi mennesker er veldig dyktige på å skape falske minner. Ingen av dei som ser slikt gidd notere det ned på ein måte som ikkje kan forfalskast, og svært mange 'forstår' først i etterkant kva dei 'såg' - noko som tyder på at det er tilpassing av tidligere opplevelser til nye opplysninger.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det koker ned til at man kan tenke at alt kan bevises på den vitenskapelige måten, og det som ikke kan bevises slik er tullball.
Vis hele sitatet...
Det er meir som kan testast enn det du ser ut til å tru
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Samtidig vet jeg at det er en smal sak å finne kritiske og kredible studier om temaet, samt mye annet om hvordan legemiddelindustrien kontinuerlig forsøker å stille disse preparatene i et godt lys og legitimere den voldsomme bruken av disse. Jeg skal lese lenken din forøvrig.
Vis hele sitatet...
At legemiddelbransjen og det moderne helsevesenet har problemer er ingen grunn til å ikkje kritisere alternativbransjen. Det er ein grunn til å kritisere legemiddelbransjen - og det har Ben Goldacre gjort i boka Bad Pharma.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg tror for eksempel at jeg kan forebygge kreft ved meditasjon, en viss diett og ved å lytte til min egen kropp for å forhindre stress. Jeg tror også de nevnte ting kan være svært effektivt for en med en kreftdiagnose for å hindre utvikling/spredning av dette, samtidig som jeg ikke tror man kan drepe kreften uten kemoterapi/strålebehandling. Hvordan skal man vitenskapelig gå fram for å teste min effekt av min meditasjon/diett på min kreft? Hvorfor betyr ikke min egen oppfatning av effekten noe? Trolig fordi det ikke kan testes på den samme vitenskapelige måten.
Vis hele sitatet...
Må nevne at det finnes veldig mange typer forskningsdesign og måter å skaffe data på. Har du eksempler på alternative retninger som ikke kan testes av vitenskapen? Ditt anekdotiske eksempel er et typisk svar, og har ofte grunnlag i manglende kvantitativ vitenskapsforståelse. Det eksisterer kvalitative grener som gjerne bedriver kasus-studier, men som da har en åpenbart lav predikerende og generaliserende verdi. Og jeg må påpeke at meditasjon har bevist gode effekter for mange.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Om jeg får en innsikt om at min bror har vært i en bilulykke, betyr det ikke at jeg kan få en innsikt på kommando eller forutsi lottorekka den kvelden.
Vis hele sitatet...
Som Slashdot nevner, denne "innsikten" i en brors bilulykke har gjerne naturlige forklaringer.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg tenker da at med god, kritisk sans og sunn skepsis klarer man å se forbi dette. På samme måte som man nikker og smiler til Jehovas Vitner og lukker døren. Klarer man ikke å gjøre dette synes jeg ikke det er samfunnets oppgave å beskytte deg.

Jeg er for legalisering av all narkotika, for at man skal kunne drive menigheter som dyrker potetguden og at folk skal kunne reklamere for fluedietten. Men jeg forstår irritasjonen og forstår omtanken for de som blir utnyttet i kanskje sårbare situasjoner. Men jeg vil ikke forby.
Vis hele sitatet...
Opplysning foran forbud, prinsipielt er jeg helt enig. Vi har nevnt viktigheten av bedre skolering i kritisk tenkning og vitenskapsteori. Men selv med strenge oppkjøringstradisjoner for å få bilsertifikatet går det fortsatt jevnlig galt på veiene, og det er her samfunnet kan gripe inn med forbud. Jeg sier ikke at den enorme kategorien "det alternative" skal bli forbudt eller aktivt straffeforfulgt. Det jeg sier er at den nye loven burde bli strammet opp, feks gjennom forbud mot reklamering for magiske tjenester. Strengere regulering av innpåslitne kvakksalvere. Advarsler på produkter om at dette bare er fiksjon, alá den på røykpakker.

Siste to setningene til Slashdot forklarer den tankefeilen jeg beskrev tidligere.