Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 14974
Politiets teori er at drapet ble begått i en blandingsrus av alkohol og hasj, som det er kjent kan føre til psykoser, skriver Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Link til saken.

Er det bare jeg som blir provosert av dette?
Jeg synes politiet/dagbladet dummer seg ut ved å si at alkohol og hasj fører til psykoser uten videre. Det viser bare hvor lite de faktisk kan om dette, og hvor inkompetente dem er ved å faktisk gå ut med dette, uten videre forklaring.

Er det noe rart Norge aldri kommer til å ha noen from for legalisering?
Jeg hadde virkelig håpet Norge hadde kommet lengre enn dette, og den uttalelsen fikk meg til rett og slett til å riste på hodet..

Diskuter.
Synes jeg ser folk bli provosert hver eneste gang det er noe negativt ladet mot cannabis jeg. Om de finner ut at han hadde det og alkohol i blodet under drapet, så har han jo vært i en rus, det er det jo ikke noe å si noe på. Og om han personlig utviklet en psykisk lidelse er vel relativt forskjellig på person til person.?
Sist endret av Bruskork1; 22. desember 2011 kl. 08:02.
Virker jo faktisk som om han duden som drepte var i en psykose eller noe. Stabil var han i hvert fall ikke.
.
Sist endret av Yayoisking; 22. desember 2011 kl. 08:05.
Sitat av phideph Vis innlegg
Link til saken.

Er det bare jeg som blir provosert av dette?
Jeg synes politiet/dagbladet dummer seg ut ved å si at alkohol og hasj fører til psykoser uten videre. Det viser bare hvor lite de faktisk kan om dette, og hvor inkompetente dem er ved å faktisk gå ut med dette, uten videre forklaring.

Er det noe rart Norge aldri kommer til å ha noen from for legalisering?
Jeg hadde virkelig håpet Norge hadde kommet lengre enn dette, og den uttalelsen fikk meg til rett og slett til å riste på hodet..

Diskuter.
Vis hele sitatet...
Det er DU som dummer deg ut. De skriver at det KAN føre til psykose, noe som er helt korrekt.
Problemet er at når "vanlige" folk ser det, så får dem inn i hodet demmes, Hasj = dårlig minne, han var i hasj rus husk det osv, jeg håper at min far ikke ser akkurat den her parten, hvor hasj er nevnt, han presterte og si at en gutt her i bygda tok selvmord fordi han røyka hasj, (der tok hasjen den gutten) men at han var ett kjent fjes i sinnsykehuset fra før av spiller visst ikke noe rolle for sånne som han, klart at han burde ikke ha røyka hasj og i tillegg blande det med fleinsopp og sikkert alkohol og, ikke rart det klikket.
Uansett når noen blir drept så skal de legge skylden på noe annet enn den som dreper.

- Dataspill
- Alkohol
- Narkotika
- Sviktet barnevernet/ støtte aperater
- Barndom

Det skal alltid vektlegges så hardt på HVORFOR vedkommende drepte noen. Men alt ovenfor er irrelevant.

For flere hundre år siden så ble det begått langt flere drap enn det som det blir begått idag, men i den tiden så dreit dem i hvorfor vedkommende drepte, siden faktum er at vedkommende er en morder. Se på AVB, ikke bare har han drept 90ish mennesker, men de skal bygge om en egen rettsal og sikkert bruke hundretalls millioner i prossessen med å få han dømt. Dette er unødvendig og talentløst.

Kjapp rettsak, steng han inne på galehus. Ved at vi lager så mye styr igjennom dette så er det kun 1 part som egentlig til syvende og sist vinner og det er ABB.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Det er DU som dummer deg ut. De skriver at det KAN føre til psykose, noe som er helt korrekt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor dummer jeg meg ut? Jeg er fult klar over at hasj kan føre til psykose, og har heller ikke sagt det imot.

Men å bare si "Hasj fører til psykose, det er derfor han drepte fyren og skrev "GUD" i blod på veggen". Hvilke bilde skaper dette da av hasj?
Folk trekker jo da automatisk konklusjonen at hasj fører til drap. Hadde det vært et mer utfyllende svar, som forklarer hvordan hasj kan føre til psykose, og ikke de skjer bare du tar den en simpel joint, så hadde jeg ikke sagt jeg blir provosert.
For å være ærlig begynner jeg å bli lei av at det kommer ny tråd hver gang hasj nevnes i media.
Diskuter sier du, tror du dette kommer til å bli noe annet en en ureflektert legaliserings "debatt" hvor folk febrilsk forsvarer dette "hellige" stoffet opp og i mente?
Har vi ikke nok sånne tråder?
Sitat av Cheese Vis innlegg
For å være ærlig begynner jeg å bli lei av at det kommer ny tråd hver gang hasj nevnes i media.
Diskuter sier du, tror du dette kommer til å bli noe annet en en ureflektert legaliserings "debatt" hvor folk febrilsk forsvarer dette "hellige" stoffet opp og i mente?
Har vi ikke nok sånne tråder?
Vis hele sitatet...
Det trenger nødvendigvis ikke å bli en legaliserings debatt, jeg tror folk misforstår hva jeg prøver å formiddle i tråden. Det er mangelen på informasjon rundt psykosen som kan forkomme av hasj, det er ikke så enkelt som at "Røyk en joint, ta et par pils så havner du i en psykose og dreper".
Dagbladet selger overskrifter. I artikkelen under -Hasj kan gi akutt psykose- "Mørland presiserer at han ikke omtaler seg om Halloween-drapet eller har kjennskap til det, men kun uttaler seg generelt".
Løse påstander (sannheter) uten noen form for referanser, er det som preger tabloidpressen.

Hvis du vil lese om Mørland sine forskningsresultater, så ligger dem på Cristin. Synd kun det er forbeholdt eliten. Kunnskap er et redskap til makt, og derfor må det beskyttes.
Sakset fra Dagbladet:
"Hasj kan gi akutt psykose
- Hver gang man røyker hasj kan man få en forbigående psykose som varer i en time eller to. TCH, virkestoffet som gir rus, er psykoseframkallende, sier Jørg Mørland, professor og divisjonsdirektør for rettsmedisin og rusmiddelforskning ved Nasjonalt folkehelseinstitutt, til Dagbladet.

Mørland presiserer at han ikke omtaler seg om Halloween-drapet eller har kjennskap til det, men kun uttaler seg generelt.

- I hasj er det et stoff, CBD, som har en mekanisme som holder THC-psykosen i sjakk, men får du tak i et hasj-produkt med mye THC og lite CBD, har du større risiko for å gå inn i en psykose ved hasjrøyking, sier Mørland.

Basert på inngående intervjuer med hasjrøykere, har ca 30 prosent fortalt at de har hatt symptomer som hallusinasjoner eller illusjoner, som kan tyde på en psykose. I flere forsøk under kontrollerte omgivelser, viste også flere av forsøkspersonene, som gikk inn i en THC-utløst psykose, aggressive tanker og adferd.

- Det at man er aggressiv er også kjent fra en rekke cannabisdrap rundt i verden. "

Det er et velkjent faktum innen psykiatrien at hasj kan utløse psykoser som faktisk kan være verre å komme ut av enn andre rusrelaterte psykoser.

Skjønner at de som bruker og liker cannabis gjerne vil "reklamere" for stoffet, men en unyansert argumentasjon basert på at media og politiet er idioter som sier noe negativt om stoffet hjelper ikke saken deres. Det er vel ingen tvil om at avholdelse fra all rus er det som er best for mennesket. Skal man promotere et rusmiddel tror jeg personlig at den mest effektive argumentasjonen går på middelets fordeler fremfor andre rusmidler. Cannabis er bedre enn alkohol fordi ...
I bunn og grunn så kan drapet ha blitt trigget av alle mulige slags grunner, men det forander ikke at han var under "hasj rus" når drapet skjedde. Om Hasjen trigget en psykose hos han får vi vel aldri svar på, men om det er en mulighet med høy realitets faktor? ja det tror jeg. Det at det står skrevet GUD på veggen med blod hadde ikke jeg villet brukt som psykose faktor i og med at ett drap nettopp har skjedd. Tror ikke det er unormalt når man blir vitne/utfører slike handling.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Uansett når noen blir drept så skal de legge skylden på noe annet enn den som dreper.

- Dataspill
- Alkohol
- Narkotika
- Sviktet barnevernet/ støtte aperater
- Barndom

Det skal alltid vektlegges så hardt på HVORFOR vedkommende drepte noen. Men alt ovenfor er irrelevant.

For flere hundre år siden så ble det begått langt flere drap enn det som det blir begått idag, men i den tiden så dreit dem i hvorfor vedkommende drepte, siden faktum er at vedkommende er en morder. Se på AVB, ikke bare har han drept 90ish mennesker, men de skal bygge om en egen rettsal og sikkert bruke hundretalls millioner i prossessen med å få han dømt. Dette er unødvendig og talentløst.

Kjapp rettsak, steng han inne på galehus. Ved at vi lager så mye styr igjennom dette så er det kun 1 part som egentlig til syvende og sist vinner og det er ABB.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi man vil hindre i at slike hendelser skal skje igjen? Folk blir jo ikke født drapsmenn, det er jo på grunn av ofte en eller flere faktorer som spiller inn.

Si meg har du røyket for mye?

Til trådstarter:
Folk blir forskjellig påvirket av rusmidler. Er jo ikke noen hemmelighet at noen blir ekstremt paranoid av hasj og da med alkohol innabords senkes konsekvenstenkingen. Beklager å måtte si det, men uansett hvor mye folk forguder hasj så er det ikke alle som tåler det. Akkurat som med det faktum at ikke alle tåler alkohol. Get over it
De tusenvis av dødsfallene forårsaket av alkohol hvert år kommer sjeldent i avisen..
Uten å ha lest alle svarene, så vil jeg si at jeg syns det er bra de kommer med slike uttalelser, enten det er korrekt eller ei. Personer som da er enda mer ´uvitne og inkompotent´ enn politi/DB, som du nevner, og leser det, tar dette som god fisk(som er bra) og kommer mest sannsynlig til å holde seg unna slike narkotisk stoffer når de ser/leser hvilke katastrofale følger det fører med.
Sist endret av xcitu; 22. desember 2011 kl. 10:34.
Sitat av Grix Vis innlegg
De tusenvis av dødsfallene forårsaket av alkohol hvert år kommer sjeldent i avisen..
Vis hele sitatet...
Nå er ikke dette et dødsfall heller,men et drap på en halloween fest som har vært i media lenge før det ble snakket om noe cannabis.
Jeg skjønner ikke hvorfor overskriften er:

"Halloween-drapssiktet drepte i hasjrus"

Var ikke drapet like godt begått i alkoholrus?
Folk foretar seg mye mer idioti i alkoholrus versus hasjrus....?
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor overskriften er:

"Halloween-drapssiktet drepte i hasjrus"

Var ikke drapet like godt begått i alkoholrus?
Folk foretar seg mye mer idioti i alkoholrus versus hasjrus....?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det punktet som plager meg også, det kommer ikke frem før lenger ned i saken at han hadde drukket i tillegg.
Vi får nok høre fler av " tanta mi har en venn som hørte fra datteren sin at tanta til bestemoren til en vennine leste at man ble drapsmann av hasj "
Sist endret av Klokkemaster; 22. desember 2011 kl. 11:16.
Å ruse seg, er ganske så unødvendig. Jeg har enda ikke sett en vettug forklaring på hvorfor noen mennesker tydeligvis ikke greie å leve livet uten rus. Uansett hva en nå ruser seg på.
Sitat av Ella Vis innlegg
Å ruse seg, er ganske så unødvendig. Jeg har enda ikke sett en vettug forklaring på hvorfor noen mennesker tydeligvis ikke greie å leve livet uten rus. Uansett hva en nå ruser seg på.
Vis hele sitatet...
Div. rusmiddler utløser dopamin i hjernen og gir en euforisk følelse, det er på en måte hjernens belønningsmiddel for kroppen når du gjør noe bra, eller spiser god mat etc.. Div. rusmiddler gir deg derfor "gratis" dopamin, og _det_ er derfor mennesker ruser seg.

Dessuten burde du ta med i betrakning at sukker, kaffe, snus, røyk osv. også er er rusmiddler.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Det skal alltid vektlegges så hardt på HVORFOR vedkommende drepte noen. Men alt ovenfor er irrelevant.

For flere hundre år siden så ble det begått langt flere drap enn det som det blir begått idag, men i den tiden så dreit dem i hvorfor vedkommende drepte, siden faktum er at vedkommende er en morder. Se på AVB, ikke bare har han drept 90ish mennesker, men de skal bygge om en egen rettsal og sikkert bruke hundretalls millioner i prossessen med å få han dømt. Dette er unødvendig og talentløst.

Kjapp rettsak, steng han inne på galehus. Ved at vi lager så mye styr igjennom dette så er det kun 1 part som egentlig til syvende og sist vinner og det er ABB.
Vis hele sitatet...
Jeg er utrolig enig i dette.
Når noen dreper så kan man gi langt faen i å prøve å finne ut HVORFOR de drepte, faktum er at de har drept uskyldige mennesker og fortjener å sitte og råtne resten av livet sitt bort i fengsel, uansett om de hadde en merklig oppvekst eller ikke, folk som dreper andre fortjener ikke å gå fritt rundt i landet.
Det går sport blant de som vil ha cannabis legalisert i å understreke hvor ufarlig stoffet er, noe som tidvis fører til slike kommentarer:
Sitat av phideph Vis innlegg
Link til saken.
Er det bare jeg som blir provosert av dette?
Jeg synes politiet/dagbladet dummer seg ut ved å si at alkohol og hasj fører til psykoser uten videre. Det viser bare hvor lite de faktisk kan om dette, og hvor inkompetente dem er ved å faktisk gå ut med dette, uten videre forklaring.
Vis hele sitatet...
Hvor i artikkelen du linker til finner du at politiet og "dagbladet" (tv2) dummer seg ut? At hasj kan føre til psykose er det ingen tvil om, noe de som jobber på lukket psykiatrisk vet altfor godt. Jeg kjenner tilfeldigvis denne saken førstehånd, og kan med relativt stor trygghet påstå at det var en psykose utløst av hasj som startet dette grufulle drapet og drapsforsøket.

Cannabis er generelt et trygt stoff, men det er viktig at forkjempere har et nyansert forhold til det. Skal politikere og de riktige menneskene ta debatten seriøst, er det essensielt at det ikke er de typiske "stonerne" står på barrikadene og roper ensidige argumenter.
Sist endret av Lootfisk; 22. desember 2011 kl. 11:53.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg er utrolig enig i dette.
Når noen dreper så kan man gi langt faen i å prøve å finne ut HVORFOR de drepte, faktum er at de har drept uskyldige mennesker og fortjener å sitte og råtne resten av livet sitt bort i fengsel, uansett om de hadde en merklig oppvekst eller ikke, folk som dreper andre fortjener ikke å gå fritt rundt i landet.
Vis hele sitatet...

Hva tror du hadde skjedd med landet hvis man aldri prøvde å finne ut hvorfor drap ble begått? Du tror ikke det muligens hadde forekommet mye flere drap da?


Foreslår at du tenker litt før du skriver.
Sist endret av Isbjørn; 22. desember 2011 kl. 11:50.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Hva tror du hadde skjedd med landet hvis man aldri prøvde å finne ut hvorfor drap ble begått? Du tror ikke det muligens hadde forekommet mye flere drap da?


Foreslår at du tenker litt før du skriver.
Vis hele sitatet...
Så du mener at folk som dreper familien din skal få lov til å gå fritt på gaten fordi de hadde en tøff oppvekst?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Så du mener at folk som dreper familien din skal få lov til å gå fritt på gaten fordi de hadde en tøff oppvekst?
Vis hele sitatet...
Hvis du kan fortelle meg hvor jeg skrev dette, så ville jeg blitt glad.
Var det virkelig dette han skrev PerPerPerPer????? altså at det var dette han ville?

Selvsagt må vi lære av fortiden for å hindre at det samme skjer i fremtiden. Trodde dette var "det" som skilte oss fra andre dyr jeg, evnen til å resonere og lære av situasjoner.
Selv om han hadde det i blodet, så er det ikke sikkert han var ruset heller da. Kan ha tatt seg en joint for ei uke sia f.eks. Alkoholen som fucker folk å får folk til å gjøre slike teite ting mener nå jeg. Alkoholpsykose er xx antall ganger verre enn en hasjpsykose.
Synes selv at det er latterlig å trekke korte beslutninger som "hasj og alkohol gjorde så han drepte" o.s.v.
Ingen andre enn han selv har skylden for at han drepte. Den stakkars jointen i forrige uke har MINIMALT å si på dette.
Jeg er bare glad Breivik ikke tok seg en joner dagen før han dro ut på "oppdraget" sitt...
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Det går sport blant de som vil ha cannabis legalisert i å understreke hvor ufarlig stoffet er, noe som tidvis fører til slike kommentarer:

Hvor i artikkelen du linker til finner du at politiet og "dagbladet" (tv2) dummer seg ut? At hasj kan føre til psykose er det ingen tvil om, noe de som jobber på lukket psykiatrisk vet altfor godt. Jeg kjenner tilfeldigvis denne saken førstehånd, og kan med relativt stor trygghet påstå at det var en psykose utløst av hasj som startet dette grufulle drapet og drapsforsøket.

Cannabis er generelt et trygt stoff, men det er viktig at forkjempere har et nyansert forhold til det. Skal politikere og de riktige menneskene ta debatten seriøst, er det essensielt at det ikke er de typiske "stonerne" står på barrikadene og roper ensidige argumenter.
Vis hele sitatet...
quoter meg selv:
Jeg er fult klar over at hasj kan føre til psykose, og har heller ikke sagt det imot.
Men å bare si "Hasj fører til psykose, det er derfor han drepte fyren og skrev "GUD" i blod på veggen". Hvilke bilde skaper dette da av hasj?
Folk trekker jo da automatisk konklusjonen at hasj fører til drap. Hadde det vært et mer utfyllende svar, som forklarer hvordan hasj kan føre til psykose, og ikke de skjer bare du tar den en simpel joint, så hadde jeg ikke sagt jeg blir provosert.
Vis hele sitatet...
Og hvis du heller ikke fikk med deg det, skal jeg prøve å forklare for deg engang til.
Det er ikke hvorvidt han var i psykose under drapet eller ikke, heller ikke at hasj er verdens vidunder middel, skapt av gudene osvosv, det er at politiet/dagbladet/tv2 ikke utfyller artiklen med informasjon nok til å forklare at man går ikke inn i en instant psykose av å røyke hasj engang, når personer som ikke vet stort om cannabis generelt vil jo tro med engang at hasj er rene psyko middlet, som de aller fleste vet er helt feil. Do you understand now?
Sist endret av phideph; 22. desember 2011 kl. 12:12.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Douchebag Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor overskriften er:

"Halloween-drapssiktet drepte i hasjrus"

Var ikke drapet like godt begått i alkoholrus?
Folk foretar seg mye mer idioti i alkoholrus versus hasjrus....?
Vis hele sitatet...
Fordi det er snakk om en psykose som drapsmannen utløste ved bruk av cannabis. Man blir ikke psykotisk av alkohol.

En bedre overskrift hadde dog vært "Halloween-drapssiktet kan ha drept i hasjutløst psykose", men alle vet at overdrevet sensasjonalistiske overskrifter selger best.

Det er ingen tvil om at dette blir spikeren i kista for legaliseringsdebatten lang tid fremover.
Sist endret av ticks; 22. desember 2011 kl. 12:17.
phideph: Forventer du virkelig at media skal ha et avsnitt om at du ikke nødvendigvis går i psykose av hasj? Når personen det gjaldt trolig gjorde det i denne saken, som det faktisk gjelder om. I tillegg nevner de ord som tror, kan, teori osv. Hva er det du ønsker å oppnå? At norges befolkning skal få et liberalt syn på hasj?
Det lå sikkert noe annet bak drapet, men alkoholen og hasj er ikke innocent bystanders heller.
"Basert på inngående intervjuer med hasjrøykere, har ca 30 prosent fortalt at de har hatt symptomer som hallusinasjoner eller illusjoner, som kan tyde på en psykose. I flere forsøk under kontrollerte omgivelser, viste også flere av forsøkspersonene, som gikk inn i en THC-utløst psykose, aggressive tanker og adferd.

- Det at man er aggressiv er også kjent fra en rekke cannabisdrap rundt i verden. "

Fra dagbladet.

Jøss var ikke klar over at man ble så aggressiv av hasj og at det er vanlig å drepe når man har røyka hasj. Lurer på hvor mange som drept når de har drukket alkohol vs hvor mange som har det når de har røyka
Sitat av Xeon Vis innlegg
phideph: Forventer du virkelig at media skal ha et avsnitt om at du ikke nødvendigvis går i psykose av hasj? Når personen det gjaldt trolig gjorde det i denne saken, som det faktisk gjelder om. I tillegg nevner de ord som tror, kan, teori osv. Hva er det du ønsker å oppnå? At norges befolkning skal få et liberalt syn på hasj?
Vis hele sitatet...
Vil du heller de skal la være? Er det ikke bedre at media formiddler bedre informasjon enn "hasj og alkohol utløser psykso som kan føre til drap." ?
Jeg forventet at de forklarte nærmere hvordan hasj kan utløse en psykose, og hvordan alkohol og hasj forsterker hverandre. Er du ikke enig at det hadde vært bedre?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
"Basert på inngående intervjuer med hasjrøykere, har ca 30 prosent fortalt at de har hatt symptomer som hallusinasjoner eller illusjoner, som kan tyde på en psykose. I flere forsøk under kontrollerte omgivelser, viste også flere av forsøkspersonene, som gikk inn i en THC-utløst psykose, aggressive tanker og adferd.

- Det at man er aggressiv er også kjent fra en rekke cannabisdrap rundt i verden. "

Fra dagbladet.

Jøss var ikke klar over at man ble så aggressiv av hasj og at det er vanlig å drepe når man har røyka hasj. Lurer på hvor mange som drept når de har drukket alkohol vs hvor mange som har det når de har røyka
Vis hele sitatet...
Det å være aggressiv er ikke det samme som å drepe. Jeg vil si at flere folk blir drept grunnet cannabis og hele narkotikamarkedet.
[COLOR="LemonChiffon"]inb4 legalizationsfags[/COLOR]
Media kan jo ikke skrive en forklaring til alle saker. Ved feks en bilulykke og alkhohol, så skriver de føreren var beruset, hadde stor fart og krasjet. Men går da ikke inn på bremselengder og reaksjonstider ved ulike hastigheter og ved ulik promille. Det får folk lese seg opp på selv om de vil.

Jeg tror dere undervurderer sterkt det norske folk om dere virkelig tror en slik overskrift, hvor det skinner gjennom tror,kan, kanskje, teori osv i vg/dagbladet blir tatt for sannheter. De fleste oppegående mennesker i norge vet hvordan disse avisene opererer.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg er bare glad Breivik ikke tok seg en joner dagen før han dro ut på "oppdraget" sitt...
Vis hele sitatet...

Vi kunne jo ha håpet, så hadde han blitt sittende i sofaen i stedet!

Politiet har funnet spor av THC, virkestoffet i hasj, i blodet til den siktede 22-åringen fra Geilo.
Vis hele sitatet...
Spor av THC, altså var han ikke nødvendigvis ruset på cannabis da drapet skjedde, men

Videre skriver Dagbladet
- Dette var ikke noe raveparty, men en normal fest der det er blitt brukt i hovedsak alkohol, sier politiadvokat Per Niklas Hafsmoe til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Hvis man går ut i fra at han hadde ruset seg på både hasj og alkohol - og som de fleste vet forsterker den ene rusen den andre og at det kan ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over. Selvsagt kun rene spekulasjoner.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Det å være aggressiv er ikke det samme som å drepe. Jeg vil si at flere folk blir drept grunnet cannabis og hele narkotikamarkedet.
[COLOR="LemonChiffon"]inb4 legalizationsfags[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om drap under påvirkning av cannabis, jeg var ikke klar over at det var så mange som hadde drept i hasjrus. Jeg lurer på hvor stort det antallet er sett i forhold til hvor mange som dreper i alkoholrus. Jeg her heller aldri opplevd noen som har blitt aggressive etter å ha røyka.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Her er det snakk om drap under påvirkning av cannabis, jeg var ikke klar over at det var så mange som hadde drept i hasjrus. Jeg lurer på hvor stort det antallet er sett i forhold til hvor mange som dreper i alkoholrus. Jeg her heller aldri opplevd noen som har blitt aggressive etter å ha røyka.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg har blitt aggressive, men aldri uten grunn. Hvis jeg vil sitte og slappe av, og en person/flere terger meg, eller fortsetter og plage etc. så kan det godt hende det koker over. Så cannabis er ikke så uskyldig.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Media kan jo ikke skrive en forklaring til alle saker. Ved feks en bilulykke og alkhohol, så skriver de føreren var beruset, hadde stor fart og krasjet. Men går da ikke inn på bremselengder og reaksjonstider ved ulike hastigheter og ved ulik promille. Det får folk lese seg opp på selv om de vil.

Jeg tror dere undervurderer sterkt det norske folk om dere virkelig tror en slik overskrift, hvor det skinner gjennom tror,kan, kanskje, teori osv i vg/dagbladet blir tatt for sannheter. De fleste oppegående mennesker i norge vet hvordan disse avisene opererer.
Vis hele sitatet...
phideph: Samme poenget jeg hadde tenkt å besvare den siste posten din. Derfor quoter jeg seven_up.
Sitat av phideph Vis innlegg
quoter meg selv:

Og hvis du heller ikke fikk med deg det, skal jeg prøve å forklare for deg engang til.
Det er ikke hvorvidt han var i psykose under drapet eller ikke, heller ikke at hasj er verdens vidunder middel, skapt av gudene osvosv, det er at politiet/dagbladet/tv2 ikke utfyller artiklen med informasjon nok til å forklare at man går ikke inn i en instant psykose av å røyke hasj engang, når personer som ikke vet stort om cannabis generelt vil jo tro med engang at hasj er rene psyko middlet, som de aller fleste vet er helt feil. Do you understand now?
Vis hele sitatet...
Dagbladet er en tabloidavis og skriver ALDRI utfyllende artikler. Jeg forstår frustrasjonen din. Det er den samme alle som er svært interesserte i et felt opplever når media skriver om noe, om det nå er historie, fysikk eller rusmidler. Men innse det; folk flest er ikke interessert nok i cannabis til å ville lese lengre artikler om farmakologi.

Tabloidenes jobb er å selge aviser, ikke tilfredsstille fagfolk. Les vitenskapelige tidsskrift om du ønsker det.
Dette med aggressivitet var nytt for meg, har lest utallige legaliseringsdebatter her, og det argumentet har aldri kommet opp heller. Men er litt nysgjerrig på dette med psykoser. Hva er egentlig en psykose? Wikipedia definerer det slikt:

"Mennesker som opplever psykose, kan rapportere hallusinasjoner eller vrangforestillinger, og kan vise personlighetsforandringer og tankeforstyrrelser. Avhengig av alvorlighetsgrad kan dette ledsages av uvanlig eller bisarr oppførsel, samt vansker med sosial interaksjon og gjennomføring av daglige aktiviteter."

Hvis jeg er fjern så kan jeg ha en ganske uvanlig oppførsel og han annerledes tankemønster. Jeg kjenner flere som blir helt andre personer når de drikker mye sprit, plutselig kan de sloss eller stjele osv. Er dette da psykoser?
tror folk undervurderer hasj litt, av egen erfaring vet jeg at man kan bli helt ute av kontroll hvis man er full og røyker. Det skal bare en liten ting til, at noen sier noe du ikker er enig i eller noe sånt. Da kan det klikke helt for meg. Kanjse jeg som var uheldig og opplevde det første gangen jeg miksa begge deler. har slutta med og mikse for og si det sånn
Sitat av phideph Vis innlegg
Og hvis du heller ikke fikk med deg det, skal jeg prøve å forklare for deg engang til.
(.........)
Do you understand now?
Vis hele sitatet...
Syrlige kommentarer godt dyppet i ironi vil virke i mot sin hensikt, og vil igjen anbefale deg å lese siste setning i min post.

Jeg har forståelse for ønsket om dypere artikler når journalistene tar for seg temaer man brenner for. Men det går en grense for hvor mye skribenten kan ta for seg, både når det kommer til tid og relevans for temaet han skriver om. Jeg kan for eksempel ikke lese populærartikler som omhandler psykologi eller lignende, da det er provoserende hvor forenklet virkeligheten har en tendens å bli.

Som linket til på første side har dagbladet en langt mer utfyllende artikkel om saken; foreslår at du sender mail og kritiserer tv2 dersom du er engasjert nok.
Sist endret av Lootfisk; 22. desember 2011 kl. 13:18.
om jeg drikker og røyker så er jeg helt rolig. hvis jeg bare drikker så kan jeg bli en idiot! cannabis er farlig for noen, men liker overskriften...
Røyking på fylla virker som antipsykotika på meg.Viss jeg ikke røyker når jeg drikker,ender jeg nesten alltid opp med psykotisk oppførsel,noe som flere ganger har sendt meg på glattcella.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Røyking på fylla virker som antipsykotika på meg.Viss jeg ikke røyker når jeg drikker,ender jeg nesten alltid opp med psykotisk oppførsel,noe som flere ganger har sendt meg på glattcella.
Vis hele sitatet...
Det å være og oppføre seg som en idiot er ikke det samme som å bli psykotisk.
Jeg tør å vedde en hundrelapp på at vedkommende havner på et psykatri enn et fengsel, det ligger nok mer bak dette enn en psykose etter å ha drikket alkohol og tatt seg en joint.
Nå kan vi vel være enige om et par ting tror jeg..

1) Media vrir på fakta. Cannabis og andre ulovlige rusmidler blir ofte veldig negativt vinklet. Mye mer enn nødvendig og gir ofte et skjevt inntrykk av rusmidlet det er snakk om. Dette gjør de om veldig mye rart- Smørkrisen og litt dårlig vær er et par eksempler hvor media overreagerer til de grader. Slikt gjør media.

2) Hasj er ikke ufarlig.

3) Freakforum generelt overglorifiserer hasj til det positive.

4) Alkohol er skadelig, men ikke ''ren gift'' ''idioti iflytende form'' eller andre lignende utsagn jeg har lest her på forumet.
Sist endret av Bombasa; 22. desember 2011 kl. 14:56.