Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 785
Hei. Jeg skal bygge meg en PC og trenger noen råd og forslag, evt en liste over komponenter jeg bør ha. Har et budsjett på 14.000kr. Den må klare å dra de fleste spill som er ute nå, og nyutgivelser med topp performance.
Noen stikkord:

Nvidia GTX 2070
16GB RAM
256/512GB SSD
3-4TB HDD
Fractal Define R5 Kabinett
Usikker på CPU og Hovedkort
En skjerm med 144hz og f.eks 1440P oppløsning.
Logitech G502 mus(testvinner)
Et tastatur du liker selv, gjerne mekanisk men pass på å få riktig switches)
Sitat av Mr.Swag Vis innlegg
Hei. Jeg skal bygge meg en PC og trenger noen råd og forslag, evt en liste over komponenter jeg bør ha. Har et budsjett på 14.000kr. Den må klare å dra de fleste spill som er ute nå, og nyutgivelser med topp performance.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke si "jeg har budsjett på 200.000, bilen må kjøre som en Ferrari."
Absolutt "top performance" i nyutgivelser koster mer enn 14.000,-
Bare en skjerm alene med "top performance" koster 20.000+ (de nye HDR Gsync skjermene).
Kun PC og ikke tilbehør for 14K (Kabinett velger du selv, ATX størrelse): https://www.prisjakt.no/list.php?l=505587&view=c

Du har også masse andre muligheter mtp utførelse. Du kan gå for minitower med M-ATX hovedkort (mere kompakt, bedre for LAN, fortsatt utvidelsesmuligheter), eller M-ITX (super kompakt).

Du kan også fint bruke mindre penger ved å gå ned til enklere hovedkort, og svakere prosessor (Ryzen 2600). Til gaming kommer du deg fint unna med 2x4GB minne. Du kan også gå for en noe enklere strømforsyning men det hadde jeg unngått siden du kommer til å ha strømforsyningen leeenge. Du kan altså kutte budsjettet med 2K om du ønsker det.
Builden til Fekillix ser bra ut, men jeg ville definitivt ventet på RTX2070 som er rett rundt hjørnet. Antatt pris er 5500kr, med performance som er VELDIG mye bedre enn 1070