Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4506
Hei. Noen som vet hvordan det er å ta med seg metall-krykker gjennom sikkerhetskontrollen på flyplasser? Burde jeg investere i plast-krykker? Og hvor kan en oppbevare dem ombord på flyet? Er snakk om langtur 11-12 timer.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er et medisinsk instrument, og de har ikke anledning til å ta de fra deg/nekte deg adgang selv om de er laget av metall. Krykker plasseres vanligvis i overhead compartment.

For å være på den sikre siden anbefaler jeg deg å ringe flyselskapet å høre med dem hva deres policy er.
Sist endret av nso; 24. juni 2018 kl. 21:21.
Har ikke prøvd det selv, men har sett andre på krykker i sikkerhetskontrollen, da bare sendte de krykkene på båndet for gjenomlysning.
Du kan jo ev. ta kontakt med flyplassene du skal reise fra og spør?
Du leverer dem til sikkerhetspersonen i slusa før du går igjennom detektoren, og får dem igjen etter at de er kjørt gjennom scanneren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Greier du å gå fem meter uten krykker? I så fall er det bare å trakke gjennom sikkerhetskontrollen på vanlig vis. Om du ikkje greier å gå fem meter uten krykker kan det vere lurt, for din eigen del, å bestille assistanse, som er gratis. Då vil flyselskapet arrangere rullestol til deg, og transport til gate. Det kan vere eit stykke å gå på mange flyplasser, så det kan vere lurt å bestille assistanse for å rekke flybytte om du har kort layover.

Flyselskap flyr alt frå pasienter på båre til folk med krykker, så dei har lang erfaring med slikt. Ikkje ver redd for å ringe dei.
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Du leverer dem til sikkerhetspersonen i slusa før du går igjennom detektoren, og får dem igjen etter at de er kjørt gjennom scanneren.
Vis hele sitatet...
Det der blir jo et problem for dem som er avhengig av krykker for i det hele tatt å bevege seg. Det er dét jeg tenker på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det der blir jo et problem for dem som er avhengig av krykker for i det hele tatt å bevege seg. Det er dét jeg tenker på.
Vis hele sitatet...
Om du greier deg med krykker utanom sikkerhetskontrollen gir du beskjed i sikkerhetskontrollen om at du må ha rullestol gjennom metalldetektoren. Dei har rullestoler av plast til det, eventuelt kan dei støtte deg gjennom.

Snakk med flyselskapet.
Har vært med far på tur som går permanent med krykker (m/brodder), både her og der i verden og det har ikke vært et problem men jeg vil anbefale på det sterkeste å ringe å bestille assistance da vil du bli trillet/kjørt forbi alle andre i køen for komme seg igjennom. Det er gullverdt spesielt på store internasjonale flyplasser der man bruker mesteparten av tiden for å akkurat rekke sin ombordning.