Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4026
Hei,

Jeg og madammen holder på å flytte inn i ny leilighet og har fått gratis Internett ilag med naboen. Det er også et uttak for ethernet i veggen. Det er telenor nett som står på loftet og ledningene er bare dratt ned. Så er spørsmålet mitt, kan jeg koble til en router i ethernet uttaket for å spre sterkere WiFi signaler? Wifien vi får i leiligheten er nemlig ekstremt svak. Eller kan jeg bruke en repeater og kommer ld til ethernet kabel i den?
Du kan koble i en ruter i uttaket ja. Hvis uttaket går til en annen ruter igjen kan det lønne seg å ikke bruke NAT, men heller bridge ruteren. Da blir det enklere med åpning av porter osv. om dette trengs.

Det kan også være flere grunner til at WiFi-signalet er svakt, deriblant at det er altfor mye støy på 2.4GHz-spekteret. Om alle naboene dine har kraftige rutere med WiFi så kan det fort ødelegge for signalet ditt. Spesielt om utstyret som skal motta det står veldig nær en annen signalkilde (f.eks. TV inntil vegg hvor naboen har en ruter rett på baksiden av). Så en repeater *kan* fungere, men det er ikke alltid det mest vettuge. Hvis du har en kabel-kilde så ville jeg brukt den for alt den er verdt, og så gått over i WiFi på det aller siste strekket.