Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5817
Hei

Dette er opprinnelig en medisin for prostatahyperplasi(BPH) Men i mitt tilfelle skal den brukes mot noe annet; androgen alopeci også kjent som mannlig skallethet.

Jeg så til mor forferdelse at jeg har startet å miste håret, noe som er rart mtp at absolutt alle i familien har veldig tykt og fyldig hår, og jeg har heldigvis mye å gå på men tenkte i første omgang at det ikke kunne skade av å starte en sånn behandlig tidlig. Går på 1mg/døgn og har gått på det nå i ca 6 ukers tid.

Dette er riktignok langt fra lenge nok til å kunne se om det har en effekt, men jeg har merket at det virker som jeg mister mer hår nå enn før, og er ganske usikker på om legen har satt meg på riktig kur(mht familiehistorikk) Har noen her erfaring med stoffet? Kan situasjonen forverres om jeg ikke responderer på proscar? I tillegg har jeg lavt stoffskifte og lurer på om dette også kan være en faktor til håravfallet, er 26.
Finasterid er vanlig mot hårtap. Jeg har aldri brukt det selv, men typen bruker det og har hatt god virking. Det tar nok noen måneder på å virke, så ville venta litt hvis jeg var deg. Men det funker ikke for alle, og det funker bare hvis hårtapet er grunnet i hormoner.
Har lest meg mye opp på finasterid og dets virkninger, og som kaotisk sier over her, så tar det nok to-tre måneder før du merker noe særlig effekt. Grunnen er at det tar tid å vokse ut nye hår, samt at medisinen får fortgang på groprosessen, som gjør at hårene som er i sin siste fase (utskjellingsfasen) faller av, før nye hår gror ut.

Bruker ikke finasterid selv enda, men skal til legen om noen dager for noe annet (allergirelatert), da tenkte jeg å høre om jeg kunne få resept på finasterid i samme slengen. Kan jeg spørre om hvordan du gikk fram for få resept? Hvordan la du fram "saken", og hvordan responderte legen? Post gjerne oppdateringer etterhvert som du går på kuren, er interessert i å følge med mtp på bivirkninger osv.

PS! Sjekk ut forumet alopeci.info, dersom du allerede ikke er der. Et norsk forum får hårtap, mange kunnskapsrike mennesker der! (Y)
Okey, ja jeg er forberedt på at det kan ta litt tid, mener å ha lest at det kan ta mellom 1-2år før maksimal effekt, så er bare til å smøre seg med tolmodighet. I mitt tilfelle er jeg veldig usikker på om det skyldes arvelig skallethet, klart de mennene i familien som har passert 60 er jo en anelse tynnere i luggen men ikke noen blank-skaller. Det er kanskje stoffskiftet mitt som har noe av skylden og min ekstremt søvnløse og stresende livsstil.
Sitat av nugent
Kan jeg spørre om hvordan du gikk fram for få resept?
Vis hele sitatet...
Jeg har vært innom mange behandlere og spesialister på både hud og hår uten at jeg kom noe særlig videre med det, men fikk en pakke med proscar siste gangen, uten egentlig å vite noe som helst om dette medikamentet. Sendte en rask melding til fastlegen og fikk svar at det bare var å starte opp, han er ganske åpen for de fleste behandlingstyper, og hadde ikke vært noe stress å spørre han direkte om en resept, regner med at jeg får det fra han neste gang. Pillene var ikke katastrofalt dyre heller, 400 dagsdoser for 350kr eller noe. Ja er kjent med forumet du linker til
Sist endret av Ellipsis; 14. oktober 2016 kl. 14:21.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du må nok vente lengre enn 6 uker før du merker noen effekt. Jeg har selv gått på Propecia 1mg siden April. De tre første månedene mistet jeg mye hår, etter det så mistet jeg gradvis mindre og mindre. Nå mister jeg omtrent ikke hår i det heletatt, og jeg merker at håret blir tykkere og tykkere. Du burde gå på det minimum ett år, om du fortsetter å miste hår etter det så er det tvilsomt at det kommer til å ha noen effekt. Det kan også tyde på at hårtapet ditt ikke er hormonelt. Vær også forsiktig, Finasterid kan gi ganske kjipe bivirkninger. Selv erfarer jeg svakere ereksjoner og lav libido.. Men hva gjør man vel ikke for håret sitt?