Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 11713
For en liten stund siden fikk jeg en telefon klokken halv 10 om morgenen. Jeg sov egentlig og tok mobilen i handa og snakket med øynene lukket og var veldig trøtt. Fikk opplyst at jeg enten skulle få 408 kroner eller så måtte jeg betale det (forstod ikke helt hvordan det var). Det første som slo meg var att det var svindel men tenkte at ingen prøver å svindle for så små beløp og det skal godt gjøres å være dum nok til å gå i slike feller. Fikk plutselig opplyst at jeg måtte gi fødselsnummer. Tenkte med en gang at det er sketchy, spesielt siden det var over telefon. Men jeg tenkte bare at fødselsnr er ikke så vanskelig å få tak i fra folk så det kan da ikke bli brukt til så mye. Det endte med at fyren hadde gjort en "feil" og jeg var visst ikke innblandet i saken alikevel. Syntes hele greia hørtes rart ut men tenkte at uansett så kreves ting mer enn bare fødselsnummer uansett hva det er.
Nå i dag fikk jeg en melding fra ett nummer som bare heter "0". På meldingen står det at jeg er nylig registrert hos "oss" som visstnok skal være lån-utensikkerhet.no Det står at de må ha min aksept og jeg må sende BN aksept til 1963.

Mange ting her er rart. Jeg finner ikke lån-utensikkerhet.no på google når jeg søker på lån uten sikkerhet. Når jeg kopierer linken til google får jeg opp "http://www.xn--ln-utensikkerhet-dob.no/".
Skulle gjerne kontaktet den nettsiden og si at noen har brukt mitt fødselsnr. Dessverre står det ikke noe som helst info på den siden. Vet noen hva jeg kan gjøre?
Samme fyr ringte til meg for noen dager siden men tok ikke mobilen fordi jeg var på jobb. prøvde å ringe til han nå men han tok ikke tlf.
Har nummeret hans osv. Jeg har lyst å gjøre det surt for han. Finer ikke navnet hans på 1881 eller noe. Kan jeg anmelde han på noe vis med tanke på at jeg har nummeret.

edit: Har funnet dette: http://www.telefonterror.no/1963
Sist endret av villsvin; 31. august 2014 kl. 18:53.
Sikkerhetsklarert
Domenet er registrert på BJRL Media i Elverum, du kan jo begynne med å kontakte de?
Bjørn Jarle Røberg-Larsen tlf: 404 66 384
Bjørn Jarle Røberg-Larsen er forøvrig en tidligere politiker og en slags kjendis, så media er garantert interesserte i dette hvis det faktisk har skjedd noe muffens.
Trådstarter
Kan være denne litt rare nettsiden bare er en vanlig kredittkort selger som svindleren benytter. Forøvrig ser jeg at såkalte Bjørn har blitt dømt for grovt bedrageri før: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...saken/a/11912/

Har sett en del e-poster rundt.

Edit: Ser at jeg fikk en e-post som takk for registreringen hos lån-utensikkerthet.no. Denne eposten havna seffølgeligt i junk folderen. Synes navnet ser litt userriøst ut . Av og til står det lån-utensikkert rett ut men egentlig er det jo xn--ln-utensikkerhet-dob.no
Sist endret av villsvin; 31. august 2014 kl. 19:55.
Det kan jo tenkes at han som "tok" fødselsnr. ditt trodde han kunne bruke det til å ta opp lån i ditt navn og bruke pengene selv. Er ikke godt å si, men det finnes mange dårlige svindlere der ute...
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Til de av dere som reagerer på hvordan domenenavnet blir omskrevet: Dette er helt vanlig, og det som skjer når et domenenavn inneholder spesialtegn, f eks "å" i dette tilfellet.

Kalles PunyCode, og er den vedtatte måten å oversette domenenavn på: http://en.wikipedia.org/wiki/Punycode
Den siden der virket ikke god... Ser ut til at hele opplegget er å få telefonen og mailen din, sånn at de kan tjene penger på sms, og bruke/Selge mailen din videre... lån-utensikkerhet.no har ingen annen virkning enn at du blir sendt videre til banknorwegian så fort du har fyllt ut info. Null info om kontakt, og i grunn null info om hvorfor du skal fylle ut info. Står svar på hvitt at du blir bare sendt videre til banknorwegian..

"Meldte meg inn" i eier sitt eget navn, med hans telefonnr og mail. Så kan han få de 3 kr meldingene selv! *tommel opp*

Var borti en lignende sak hvor noen fikk tak i mitt personnr og lignende, de forsøkte å opprette diverse ting, men endte alltid opp med jeg personlig ble kontaktet og forklarte at dette var noen som forsøkte seg på svindel.
Ringte også polititet og varslet - dette gjør du lurt i uansett, gjerne med mail eller lignende, så du kan dokumentere at dette er noe du har prøvd å ta tak i.
Sist endret av svimeslåtten; 31. august 2014 kl. 20:33.
I dag ringte det ett skjult nummer. En dame sa at det var politiet som ringte og at de måtte snakke til meg om en sak eller så var det avhør eller noe. De spurte når det passet for meg og jeg sa kveld, noe som ikke passet for dem. Ble enige om at jeg kunne ta "avhøret" over telefon i morgen klokken 12 da jeg har "matpause". Synes dette høres veldig rart ut. Leste gjennom "har politiet ringt meg" tråden på freak. De sa ikke hvilket distrikt det var, de spurte ikke om de snakked med *navnet mitt* osv. Virket litt som om de ville ta det over telefon men de sa jeg kunne komme til dem slik at det virket realistisk at det var politiet, men de hadde ikke hatt ett politikontor å stille opp med viss det er svindlere. De fikk det til at det ble naturlig enklest å ta dette over telefon. Tror det er en ny svindler som utgir seg for å være politiet.. Da jeg først hørte det var politiet trodde jeg de ville informere meg om at noen misbrukte fødselsnr mitt.
Sitat av villsvin Vis innlegg
I dag ringte det ett skjult nummer. En dame sa at det var politiet som ringte og at de måtte snakke til meg om en sak eller så var det avhør eller noe. De spurte når det passet for meg og jeg sa kveld, noe som ikke passet for dem. Ble enige om at jeg kunne ta "avhøret" over telefon i morgen klokken 12 da jeg har "matpause". Synes dette høres veldig rart ut. Leste gjennom "har politiet ringt meg" tråden på freak. De sa ikke hvilket distrikt det var, de spurte ikke om de snakked med *navnet mitt* osv. Virket litt som om de ville ta det over telefon men de sa jeg kunne komme til dem slik at det virket realistisk at det var politiet, men de hadde ikke hatt ett politikontor å stille opp med viss det er svindlere. De fikk det til at det ble naturlig enklest å ta dette over telefon. Tror det er en ny svindler som utgir seg for å være politiet.. Da jeg først hørte det var politiet trodde jeg de ville informere meg om at noen misbrukte fødselsnr mitt.
Vis hele sitatet...
Dette høres ikkje ut som en telefon fra politiet, det du kan gjøre er å få dette bekreftet, ring 02800 og spør om du er innkalt til avhør angitt klokkeslett. Og når dem ringer i morgen så kan du "prøve" å lure dem i en felle. Start med å spørre om hva saken gjelder, hvordan du har havnet i saken, og hvordan dem har fått greie på det. I tillegg så oppgir du ingenting annet enn den mest nødvendige informasjonen, Navn, Fødselsdato (ikkje personnummer), Stilling (Ikkje hvor du jobber, bare hva du jobber som. Elektrikker, Tømrer, Selvstendig næringsdrivernde.. o.l.) og adresse, spør dem om annet kan du svare med at det har du ingen plikt til å oppgi.

Har du smarttelefon, installer en call-recorder app eller bruk annet opptaksutstyr til å ta opp samtalen. Hvis dem forteller deg at du ikkje har lov til å gjøre slikt kan du henvise til datatilsynets bestemmelser fra 25.11.2011.

Sitat av Datatilsynet
Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Du kan for eksempel gjøre opptak av samtaler for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson.

Lydopptaket kan likevel være straffbart dersom du ikke selv er tilstede og du gjør opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp.

Du kan ikke bruke lydopptaket til noe annet enn private formål. Du kan for eksempel ikke publisere opptaket på Internett.
Vis hele sitatet...
https://www.datatilsynet.no/Teknologi/Lydopptak/

Bare spill litt med på samtalen uten å oppgi for mye informasjon, snakk mest tull. Selvsagt må du få bekreftet hos politiet at du faktisk ikkje skal til et avhør først. Og når du har hørt nok bambus snakk fra dem kan du konfrontere vedkommende med at du har vært i kontakt med politiet og at dette ikkje er et avhør. Samt du at har opptak av samtalen dems.

Loggfør nøyaktig tidspunkt for når dem ringte slik at politiet kan få ut loggene fra teleoperatøren. Legg med opptaket som bevis.

Utfra å ha lest denne tråden så skulle man nesten tro at "svindleren" er her inne og leser på samme tråd.
Sist endret av 0xFF; 3. september 2014 kl. 20:00.
Sitat av villsvin Vis innlegg
I dag ringte det ett skjult nummer. En dame sa at det var politiet som ringte og at de måtte snakke til meg om en sak eller så var det avhør eller noe. De spurte når det passet for meg og jeg sa kveld, noe som ikke passet for dem. Ble enige om at jeg kunne ta "avhøret" over telefon i morgen klokken 12 da jeg har "matpause". Synes dette høres veldig rart ut. Leste gjennom "har politiet ringt meg" tråden på freak. De sa ikke hvilket distrikt det var, de spurte ikke om de snakked med *navnet mitt* osv. Virket litt som om de ville ta det over telefon men de sa jeg kunne komme til dem slik at det virket realistisk at det var politiet, men de hadde ikke hatt ett politikontor å stille opp med viss det er svindlere. De fikk det til at det ble naturlig enklest å ta dette over telefon. Tror det er en ny svindler som utgir seg for å være politiet.. Da jeg først hørte det var politiet trodde jeg de ville informere meg om at noen misbrukte fødselsnr mitt.
Vis hele sitatet...

Politiet bruker ikke skjult nummer når de ringer, de har f.eks 32 11 11 11 og vanligvis sier de når de ringer; Hei, dette er Oslo politidistrikt som ringer. Så forteller de deg gjerne grunnen til hvorfor de ringer.

Du får høre hva de har å si på det såkalte avhøret. Bare ikke oppgi noe som helst info om deg selv utenom navnet.
Sitat av ezyy Vis innlegg
Politiet bruker ikke skjult nummer når de ringer.
Vis hele sitatet...
Enkelte avdelinger gjør det, så det finnes nok ingen klar regel for det som gjelder hele politiet.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Enkelte avdelinger gjør det, så det finnes nok ingen klar regel for det som gjelder hele politiet.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke umulig det, men at de deretter foreslår et avhør over en telefonsamtale uten å kunne identifisere seg er veldig usannsynlig.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Hold oss oppdatert i morgen! Dette kan bli interessant etterhvert
Jeg ble ringt av politiet da jeg tydeligvis var vitne til en sak (jeg var godt påvirket når hendelsen skal ha skjedd, russetid whop whop), og jeg trodde de første 10 minuttene av samtalen av det var tulleringing. samtalen avsluttet med at han ville ha et nytt avhør over telefon senere når jeg hadde fått tenkt meg om. Googla det, og jaggu var det politiet. Fikk senere også greie på saken, så det er ingen tvil. Alikevel, det kan godt være ekte selv om du tror det tull.
Sitat av villsvin Vis innlegg
De sa ikke hvilket distrikt det var, de spurte ikke om de snakked med *navnet mitt* osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært borti å bli oppringt av politiet uten at de presenterer seg først med navn og hvilket distrikt de er fra. De spør så hvem de snakker med for å forsikre seg om at de snakker med riktig person. har heller aldri blitt opringt med skjult nummer. Om det er en svindler skal hun få en kjeks for forsøket. De forteller som oftest ikke hvilken sak det gjelder slik jeg har opplevd. De ber deg møte til avhør og du vil få vite saken da.

Spørsmålet er: Som svindler, og sett at hun sammarbeider med den første. Ville hun ikke da på en eller annen måte brukt informasjonen den første svindleren fikk fra deg for å få seg selv til å virke mer "troverdig"?

Jeg lurer også på hva hun som nå presenterer seg som politi vil prøve å få ut av deg om det viser deg at hun er en svindler.

Lurer også på om det viser seg at hun faktisk er politi på hvordan hun koblet seg opp i saken og faktisk vil ha deg inn til et avhør uten at du har rapportert noe. Da kan det virke som det er litt heavy duty...
Lasta ned en app som heter call recorder for å ta opptak. Var klar til å ta i mot ett anrop i 12 tiden men det ringte visst aldri. Under den første samtalen var det snakk om å ta det på fredag, men jeg sa jeg har matpause klokken 12 hver dag og mener hun sa hun skulle ringe i dag klokken 12. Kanskje jeg har mistforstått og hun ringer i morgen (fredag) klokken 12...
Når jeg ser på siste anrop med dette skjulte nummeret ser jeg at de har ringt den 24.08 også (regner med mobilen skiller de forskjellige skjulte nummerene med hverandre og vet at det gjelder det samme). Viss det var politiet som ringte tror jeg ikke de hadde ventet nesten 2 uker med å ringe igjen siden jeg ikke tok telefonen første gangen. Første gangen den "vanlige" svindleren ringte var 21.08 så jeg tror det er en liten sammenheng her. Håper de ringer i morgen!

Edit: Tenker meg litt om. Ifølge svindlerene tror de at alt går etter planen deres (fordi jeg har svart positivt til alt) så jeg forstår ikke hvorfor de ikke har ringt. MEN, når de ringte som politiet og snakka om avhøret spurte de hvor jeg jobba i sammenheng med at jeg ikke kunne komme til avhør i arbeidstid (hadde sakt jeg kunne tatt fri fra jobben viss politiet sa til jobben at jeg måtte det). Jeg svarte at jeg jobbet i ett privat firma da hun spurte og jeg tenkte ikke noe mer over det. Kan jo tenkes at hele hensikten med politisamtalen var å hente opplysninger om hvor jeg jobber og hva stilling jeg har osv.
Sist endret av villsvin; 4. september 2014 kl. 17:32.
Først og fremst vil jeg anbefale deg å ta en telefon til firmaer som driver med kredittsjekk. Om du har stor mistanke om at noen vil ta opp lån eller opprette abonement i ditt navn, så er dette en effektiv stopper for at nettop dette skal skje.
Ingen telefon i dag heller. Tror hensikten med politisamtalen var å finne ut info om meg som i dette tilfellet var jobb. Skriver nytt innlegg når/viss det skjer noe nytt.
Sitat av villsvin Vis innlegg
Ingen telefon i dag heller. Tror hensikten med politisamtalen var å finne ut info om meg som i dette tilfellet var jobb. Skriver nytt innlegg når/viss det skjer noe nytt.
Vis hele sitatet...
Det du kan gjøre er å gå anmelde det første anropet, der dem utga seg for å være politi og ønsket deg inn til avhør. Oppgi telefon nummeret ditt, klokkeslettet anropet fant sted samt en liten forklaring i anmeldelsen. Bare husk på å få med tydelig at dem oppga for å være fra politiet, da dette vil føre til skjerpet strafferamme og at politiet vil mest sannsynlig ta saken mer på alvor.

Da vil politiet be om informasjon fra teleoperatøren om hvem som har ringt deg. Oppklarning av denne typer saker bør ikkje være så veldig vanskelig i dag, da alle SIM kort må være registrert før dem blir brukt. Selvsagt kan SIM kort være registrert på et fiktivt navn, men det er vel en sjeldenhet.

EDIT: Hvis du for nye anrop, så legger du inn en ny anmeldelse.
Sist endret av 0xFF; 5. september 2014 kl. 18:34.
I dag fikk jeg en e-post med emnet "SV kreditt lån". senderen er
Det står som følger:

Hei



Takk for din henvendelse. Dette er en tjeneste som blir levert av Innlandet Utvikling.

Om du har blitt registrert på en SMS-tjeneste kan vi bare finne ut av hvis du oppgir mobilnummeret ditt. Da kan vi også stoppe tjenesten for deg.



Kontaktinformasjon til tjenesteleverandøren:

Mail:

Kontortelefon: 62425737





Ha en fortsatt fin dag
Vis hele sitatet...
Virker ikke som om det er ett skikkelig kreditt lån firma som har sendt dette, men en svindler. Tror svindleren vil jeg skal tenke "oi oi kredittlån, dette må jeg stoppe", og da gir jeg mobil nr mitt som er "nødvendig" for å stoppe tjenesten. Rar måte å finne nummeret mitt på da han kan finne det på 1881.. hmm?
usertitle import
bleh's Avatar
Nr i eposten er jo også registrert på overnevnte politiker. Hva er greien?

http://www.bdb.no/bedriftsinfo/Web_B...%B8berg-Larsen
Sist endret av bleh; 10. september 2014 kl. 22:04.
https://www.google.no/search?q=bj%C3...larsen+svindel

Kanskje derfor?
Sist endret av PyroFisH; 10. september 2014 kl. 22:09.
Sitat av villsvin Vis innlegg
I dag fikk jeg en e-post med emnet "SV kreditt lån". senderen er
Det står som følger:



Virker ikke som om det er ett skikkelig kreditt lån firma som har sendt dette, men en svindler. Tror svindleren vil jeg skal tenke "oi oi kredittlån, dette må jeg stoppe", og da gir jeg mobil nr mitt som er "nødvendig" for å stoppe tjenesten. Rar måte å finne nummeret mitt på da han kan finne det på 1881.. hmm?
Vis hele sitatet...
Norid om bolignorge.no
Sitat av norid.no
Domain Information

NORID Handle...............: BOL1630D-NORID
Domain Name................: bolignorge.no
Domain Holder Handle.......: WBNR3O-NORID
Registrar Handle...........: REG5-NORID
Legal-c Handle.............: BJR62P-NORID
Tech-c Handle..............: WAR19R-NORID
Name Server Handle.........: NSDA68H-NORID
Name Server Handle.........: NSDA81H-NORID

Additional information:
Created: 2000-02-24
Last updated: 2014-02-25

NORID Handle...............: WBNR3O-NORID
Type.......................: organization
Name.......................: WEB BOLIG NORGE Røberg-Larsen
Id Type....................: organization_number
Id Number..................: 981489187
Registrar Handle...........: REG5-NORID
Post Address...............: Prost Erichsens veg 7
Postal Code................: NO-2407
Postal Area................: Elverum
Country....................: NO
Phone Number...............: +47 62 41 08 26
Email Address..............:

Additional information:
Created: 2010-10-01
Last updated: 2010-10-01
Vis hele sitatet...
Sitat av brreg.no
Organisasjonsnummer:
981 489 187

Navn/foretaksnavn:
WEB BOLIG NORGE Røberg-Larsen

Organisasjonsform:
Enkeltpersonforetak

Forretningsadresse:
Prost Erichsens veg 7
2407 ELVERUM

Kommune:
ELVERUM

Postadresse: -
Internettadresse: www.bolignorge.no
Registrert i Enhetsregisteret: 02.02.2000
Innehaver: Bjørn Jarle Ørnø Røberg-Larsen

Virksomhet/art/bransje:
Internettjenester rettet mot bolig- og eiendomsmarkedet.

Næringskode(r):
63.110 Databehandling, datalagring og tilknyttede tjenester

Sektorkode:
8200 Personlig næringsdrivende

Særlige opplysninger:
Registrert i Foretaksregisteret
Registrert i Merverdiavgiftsregisteret
Vis hele sitatet...
Han eier også flere domener der i blant:
  • 4vegger.no
  • bjrl.no
  • diggdet.no
  • elbrus.no
  • gogole.no
  • laptopshop.no
  • simcity.no
  • skoglandskap.no
  • sosialdemokraten.no

EDIT: Etter litt til research så viser det seg at han eier ikkje bare et selskap.

Legger disse domene navnene å.
  • motortorget.no
  • netliv.no
  • nettliv.no
  • norauksjon.no
  • roto.no
  • billig-bensin.no
  • billig-bilforsikring.no
  • billigdiesel.no
  • billig-diesel.no
  • billigfremkalling.no
  • billigmobiltelefon.no
  • billig-webhotell.no
  • dealme.no
  • etterlysning.no
  • flyttebiler.no
  • gratis-gjestebok.no
  • kamzy.no
  • kredittassistanse.no
  • mastercardkredittkort.no
  • max1000.no
  • nybutikken.no
  • turistattraksjon.no
  • turistattraksjoner.no
  • turistseverdighet.no
  • turistseverdigheter.no
  • visakredittkort.no
  • www-365direkte.no
  • wwwcolorline.no
  • www-colorline.no
  • wwwcresco.no
  • www-cresco.no
  • wwwdfds.no
  • www-dfds.no
  • wwwmsn.no
  • www-netcom.no
  • wwwstenaline.no
  • www-stenaline.no
  • forbrukslånene.no
  • lån-utensikkerhet.no
  • motegal.no
Sist endret av 0xFF; 11. september 2014 kl. 00:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
uff. Snakk om kjeltring.. Litt av noen domener på nettsidene hans.

Larsen kjeltringen har nok tjent noen ører på å selge eposten min. Jeg får stadig "spam" i innboksen om forksjellige ting. Alt fra random reklame tilbud salgs ting, til at "private" personer skriver en melding der de på en eller annen måte vil stjele penger fra meg.

Og politisaken... Sendte e-post til mitt lokale lennsmannskontor om saken. Fikk aldri noe svar. MEN i dag ringte politeit meg med vanlig nummer og presenterte seg vanlig og gjorde akkurat slik de burde. De sa at de hadde fått e-posten min og at de ikke drev med noe svindel. Merket at de var mye mer skjerpet på enn sist gang de ringte og jeg ikke tok dem serriøst. Var faktisk mistenkt i å stjele en mobiltelefon ett LANGT stykke unna meg. Vil ikke gå i detalj, men kan si at saken endte kort med at jeg ikke skal ha noe med den å gjøre da det var veldig enkelt å bevise min uskyld.
Flere av de domenene kjenner jeg igjen. får konstant spam fra flere av dem
Sitat av blackduck Vis innlegg
Flere av de domenene kjenner jeg igjen. får konstant spam fra flere av dem
Vis hele sitatet...
Får du SPAM til din PRIVATE eller PERSONLIGE jobb e-post adresse som du kan knytte til et norsk firma, er det bare å sende sak videre til Forbrukerombudet. Det finnes de som får svi for det:
http://www.dinside.no/851919/bladkon...e-postadresser
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ueland Vis innlegg
Får du SPAM til din PRIVATE eller PERSONLIGE jobb e-post adresse som du kan knytte til et norsk firma, er det bare å sende sak videre til Forbrukerombudet. Det finnes de som får svi for det:
http://www.dinside.no/851919/bladkon...e-postadresser
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er i praksis langt enklare å ignorere problemet, og legge dei stilt og rolig til i spamfilteret. Eg tener ingenting(*) på å bruke tid på det.

*: Ja, i det lange løp vil eg tene på at det vert mindre spam. Men under 1% er norsk spam, så det er ikkje verdt bryet.
Er vanskelig å si om jeg kan stole på alle e-postene jeg får nå. Før var det enkelt å si når det var tull eller ikke. Fikk e-post fra "forsvaret". Måtte svare på en del spørsmål om "førstegangsjeneste". Trengte ikke skrive inn noe fødsels nr. Trykte bare på linken som jeg fikk i e-posten og kom direkte til spørsmåla som virket veldig legit.
E-posten er fra og det stusser jeg veldigt på. Kan det tenkes at det er ett triks de bruker for å få info om meg, eller hvilke holdninger jeg har?
Nettsiden jeg blir overført til er https://survey.euro.confirmit.com
Sitat av villsvin Vis innlegg
Er vanskelig å si om jeg kan stole på alle e-postene jeg får nå. Før var det enkelt å si når det var tull eller ikke. Fikk e-post fra "forsvaret". Måtte svare på en del spørsmål om "førstegangsjeneste". Trengte ikke skrive inn noe fødsels nr. Trykte bare på linken som jeg fikk i e-posten og kom direkte til spørsmåla som virket veldig legit.
E-posten er fra og det stusser jeg veldigt på. Kan det tenkes at det er ett triks de bruker for å få info om meg, eller hvilke holdninger jeg har?
Nettsiden jeg blir overført til er https://survey.euro.confirmit.com
Vis hele sitatet...
Antar at denne er legit, jeg fikk akkurat samme.
Jeg svarte "vet ikke" og "husker ikke" på alle spørsmålene.. Uansett, vil ikke utføre førstegangstjeneste nå heller. Fikk godt egnet men ikke motivert da jeg var på seksjon 2. Hele denne fødselsnummer svindelen gjør meg jammen paranoid. Skikkelig paranoid.. Kan ikke "blokkere" senderen heller fordi jeg får e-post fra forskjellige spam addresser.