Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3545
Hei!
Hadde et veddemål med en venn, der vi veddet om det er lov å øvelseskjøre med bil på privat eiendom, som jorde, gårdsplass eller lignende, om en som har lappen (over 25 år og har hatt den i fem år) står å ser på deg? Og du selvfølgeloig er over 16 og har tatt trafikalt grunnkurs?
Noen som har svaret?

Takk!
Lovdata har svaret!
§ 2-3. Øvingskjøring på avsperret område
På øvingsbane eller annet avsperret område kan øvingskjøring for alle klasser skje uten at lærer eller ledsager følger med på kjøretøyet, når vedkommende har visuell kontakt med mulighet for instruksjon.
Forskriften (Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m) skiller ikke mellom privat og offentlig område, men heller mellom avsperret og ikke avsperret område. Se § 2-2 og 2-3. Kortversjonen er at på øvingsbane eller avsperret område, kan man øvekjøre på den måten du sier.
Men veitrafikkloven gjelder jo overalt hvor en ferdes med bil?
Trådstarter
25 0
Visuell kontakt, vil det si intercom eller at de ringes eller lignende?
Sitat av Gammel Fremmed Vis innlegg
Visuell kontakt, vil det si intercom eller at de ringes eller lignende?
Vis hele sitatet...
Nei, det vil si at du skal ha visuell kontakt.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Godt mulig det blir litt synsing fra min side:

For ett par år siden prata jeg og noen venner om å skaffe oss en bil hver for å kjøre på eget jorde som en av vennene mine hadde, og for å få det lovlig sa faren hans at vi måtte skilte om dette, sperre for at uvedkommende ikke skulle komme inn på "banen" mens vi kjørte og tror vi måtte melde ifra til politiet.

Det med at vi måtte gjerde inn området satt en stopper for oss, så ble ikke noe av
Veitrafikklovene gjelder på alle steder. Uansett om det er privat eller offentlig grunn.

Om det er avsperret område,trenger du andre former for tillatelse for å drive med kjøring.
Se foreksempel mot rallykrossbaner og lignende.
Sist endret av clarionify; 11. juni 2013 kl. 23:56.