Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2104
Plateselskapet Capitol Hill har gått et skritt lenger for å bekjempe piratkopiering.

Det nye Beastie Boys-albumet legger inn DRM-programvare så snart du putter den i CD-ROM-et via autorun-funksjonen i Windows. Hva programvaren helt konkret gjør er det ingen som vet enda, men det er ganske alvorlig at det legges inn software uten brukerens tillatelse.

Slashdot-diskusjon: http://yro.slashdot.org/yro/04/06/20/0034203.shtml
Sist endret av Nichotin; 20. juni 2004 kl. 15:40.
Dette bryter garantert med de foreslåtte anti-spyware-lovene i USA.
Hva er det de prøver seg på nå da? Skal de bekjempe piratkopiering på ulovlige måter også nå?
var det ikke denne kopibeskyttelsen der man bare kunne holde inn shift knappen på tastaturet mens cden boota for å unngå den ?
Ministry of Love
sptz's Avatar
raz når du holder shift knappen nede når du setter i en cd i windows så hindrer du autostart. så du har tildels rett. du hindrer i allefall programet i å installere. Men du hindrer alikvevel ikke den normale brennesperren.
Det er en prinsippsak uansett, og man kan ikke regne med at John Q. Drone holder shift inne.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Woooah! Skremmende. Finner man en EULA på coveret eller noe i den dur da?
Også Beastie Boys da. Blir ganske så irritert på brennesperrer egentlig. Vurderer å sende et brev til plateselskapet der jeg forlanger en kopi av cden jeg har kjøpt. Alltid like irriterendes når jeg skal bak i cd skifteren i bilen siden jeg ikke kan ta en kopi. Blast!
det er jo lovelig å brenne backup, så dette er vel litt på kanten?
Skal ikke noen kommer med "Derfor skal man bruke Linux" eller noe slikt nå?
Blir bare dumt, det nytter ikke å hindre privatkopiering. Hva med at folk vil ha musikk de har betalt for inn på mp3-spillerne sine?
Opprinnelig postet av P4un
Skal ikke noen kommer med "Derfor skal man bruke Linux" eller noe slikt nå?
Vis hele sitatet...
Det faktum at digital frihet, noe flesteparten i Linux-miljøet verdsetter, ikke er forenelig med DRM. Bare en tankevekker.
Opprinnelig postet av Nichotin
Det faktum at digital frihet, noe flesteparten i Linux-miljøet verdsetter, ikke er forenelig med DRM. Bare en tankevekker.
Vis hele sitatet...
Vet da det, men er bare på slike anledninger at noen kommer med slike utsagn. Var bare det jeg ville si
Do not buy this album. If I want to hear it, download it instead.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...952#post375952
Skjønner godt at beastie boys vurderer å klage til de ansvarlige, bare tenk på hvor mange som nå heller velger å drite i originalen og heller laster ned fra internett?
Oh My, It's a mirage!
I'm Tellin' Y'all it's a sabotage!
Skumle greier, men det er fremdeles "mainstream" musikk som rammes av DRM.
Det er fordi dem vet at mange av lytterne er lite opplyste og lite prinsippfaste. Da f.eks satyricon gav ut ett av albumene sine via EMI ble det boikottet i store deler av miljøet.
hvis dette blir standard på alle audio-cd'er så kommer det garantert en "anti-software" som hindrer instalasjonen..
fear not..
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Løsningen er jo åpenbar: Bruk mac

h
"It seems that Capitol Records has some sort of new copy protection system, that automatically, silently, installs “helpful” copy protection software on MacOS and Windows as soon as you insert the CD into default systems. I’m not sure exactly what it does yet, but I am sure regreting actually purchasing said media now… they don’t deserve my money if they choose to pull stupid stunts like this. Installing software without your permission sounds like viral malware behaviour to me. I certainly hope the AV companies put signatures into their products for this crap."

Tror du virkelig de ville latt være å lage greia for mac også så lenge Apple selger iPods i haugevis? Bruk linux!
fra slashdot diskusjonen

TO DISABLE CD AUTORUN IN WINDOWS XP

1. Double click on "My Computer", or go start>my computer

2. Locate your CD or DVD drive in the "My Computer" window, and right-click on it

3. From the popup menu click "properties"

4. In the drive properties window that appears, go to the autoplay options, and select "take no action"

OR

The policy method (XP Pro only)

This involves changing your computer's policy to disallow autorunning of inserted media (Again, a very basic aspect of windows)

[1] Start/Run/GPEDIT.MSC
[2] Computer Configuration/Administrative Templates/System.
[3] Locate the entry for Turn Off Autoplay and modify.

And just for the sake of completeness, bere's the registry tweak, too (which again, is certainly not any kind of "deep magic", though is probably more advanced than your granny would be comfortable with, at least you don't have to compile anything)

Start, run... "regedit"
System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servi ces\CDRom]
Value Name: Autorun
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0=disable, 1=enable)
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis blir ikke dette en trend, og det vil komme en stopper for dette. Skal jaffal passe på neste cd jeg kjøper
Jeg kommer aldri til å kjøpe en musikk cd med innebygd "spyware"/"fuckupyourcomputerware" eller noe annet dritt... Du skal få det du betaler for!

La oss starte "Foreningen for musikk på musikk cder"!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hold dere vekke fra slike tåpelige påfunn. Å ikkee kjøpe produkter med DRM er en god policy.
Opprinnelig postet av Tias
Hold dere vekke fra slike tåpelige påfunn. Å ikkee kjøpe produkter med DRM er en god policy.
Vis hele sitatet...
Ja. Hvis man gjør seg avhengig av cracks o.l for hvert eneste produkt man kjøper, da har industrien vunnet.
You're scheming on a thing; that's sabotage!

Kjipern, men jeg kommer nok til å kjøpe plata uansett.
Du har rett til å be om en uten kopibeskyttelse såvidt jeg vet. Bruk den retten.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Errr... så vidt jeg vet er det ingen måte å starte opp noe når CD'en puttes i i Mac OS X.. kanskje det var snakk om <= 9 ?

Uansett.. Windows brukere fortjener det. Noe slikt bare MÅTTE komme med den autorun greia deres

Bruk Mac!

Vi lever i en syk, syk verden.
Opprinnelig postet av SkyFex
Uansett.. Windows brukere fortjener det. Noe slikt bare MÅTTE komme med den autorun greia deres
Vis hele sitatet...
Windows bruker fortjener det? Hva i skauen mener du med det!? OS-rassist....
Opprinnelig postet av SkyFex
Errr... så vidt jeg vet er det ingen måte å starte opp noe når CD'en puttes i i Mac OS X.. kanskje det var snakk om <= 9 ?
Vis hele sitatet...
Hvis mac os classic er aktivt på maskinen, så aktivieres det.