Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1231
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
iTunes Music Store har akkurat blitt lansert i England. Vår utenrikskorrespondent har sett nærmere på saken

av Haje Jan Kamps

Å bo i England har sine fordeler. Øl er billig og selges på alle supermarkeder frem til 23:00. Folk er stort sett hyggelige. Datautstyr er forholdsvis billig. Og nå har vi fått iTunes Music Store...

Registrering

Førstegangsregistrering gjøres ved å aktivisere en Apple ID som bruker av iTunes Music Store, samt å putte inn betalingsinformasjon - I mitt tilfelle et visa kort med nummeret 3412 2428 23...ventnålitt!

Uansett - registreringen skjedde smertefritt nok, og så ble jeg dumpet rett inn i selve iTunes Music Store. Om jeg sier det er verdens beste musikkbutikk, så tror jeg ikke jeg overdriver...

iTMS i bruk

Du søker på en sjanger. En artist. En sang. Eller på en del av et artistnavn. Eller kanskje du bare surfer litt rundt på måfå. Finner du en sang som høres interessant ut, klikker du på "preview", og iTunes spiller 30-60 sekunder av sangen i meget god kvalitet. Finner du ut at du liker sangen, klikker du på "buy". Sangen lastes ned (det koster £0.79 per sang, dvs ca kr 9.50 per sang), og vips, er du den lykkelige eier av en ny sang.

Høres det litt for enkelt ut til å være sant? Vel, det er nå i alle fall alt som skal til. Brukervennligheten til iTunes i form av en internettbutikk? Ikke bare er det genialt, men det er merkverdig at ingen har gjort det før.

Det som er den virkelige styrken av iTMS, er dog at utvalget er forholdsvis bra. Virkelig obskure ting finnes ikke, men det meste som kan kjøpes i en gjennomsnittlig Virgin Mega Store finnes til kjøp og nedlasting. Kvaliteten på lydsporene er også relativt bra, på tross av at de er i noe begrenset bitrate.

En annen ting som er bra, er at dersom man plugger inn et bandnavn ("Dream Theater"), kan man trykke på en knapp og finne ut hvilke band som er sammenliknbare, samt hvilke som har inspirert bandet ("Yes"), og hvilke bands som er sammenliknbare ("King's X"). På alle testene vi gjorde, viste det seg at databasen er meget nøyaktig, og iTMS kom med mange bra tips til nedlastinger.

Dom

Jeg kan ikke fordra iTMS. Det er en forferdelig dårlig idé fra ende til annen. Butikken fungerer perfekt, man finner sangene man har lyst på på null komma svish, nedlastingshastigheten er meget rask, og iTMS foreslår andre sanger du kanskje har lyst på med en nøyaktighet som nesten er skremmende. Grunnen til at jeg ikke kan fordra iTMS, må dermed være at jeg kommer til å kaste bort avskyelige mengder med penger på butikken.

What can I say? Kryss fingra, og håp at iTMS kommer til Norge snart. Eller, om du er som meg, kryss fingra, og håp at den ikke gjør det. Far vel, studielån...
Dette hørtes jo ut som et veldig bra og enkelt system, men hvordan er det med DRM'en? Kan jeg brenne låtene jeg downloader ut på cd? Kan jeg kopiere dem over til den andre pc'en min? Kan jeg spille dem av under linux?
Skal tilbake til Chicago om en uke. Om jeg ikke tar helt feil så er Apple butikken der verdens største, men hvor iTMS er lokalisert har jeg ikke helt oversikten over. Best å sjekke ut. Fascinerendes greier. Skal dra med meg en mini ipod hjem til brodern, og vurderer en selv
I like turtles
Skyfex's Avatar
Ifølge MacRumors kommer det til resten av Europa i Oktober.. *sigh*.. jaja.. Jeg kommer ikke til å kjøpe SÅ mye musikk uansett. Har rimelig spesiell musikksmak.
Bare dritt at det er så dårlig kvalitet... *vil ha det som lossless*
Opprinnelig postet av Lee
Dette hørtes jo ut som et veldig bra og enkelt system, men hvordan er det med DRM'en? Kan jeg brenne låtene jeg downloader ut på cd? Kan jeg kopiere dem over til den andre pc'en min? Kan jeg spille dem av under linux?
Vis hele sitatet...
Bruk verktøyene til Jon Lech Johansen. Fairplay eller hva dem nå het.
PICS!! WE WANT PICS!!!
Det er jo billigere enn musikk på cd, men så er jo lydkvaliteten en god del dårligere enn cd. Tviler på dette blir noe for meg, cd'en har så mange flere bruksmuligheter. Vil nok fortsette å rippe cd'ene mine og laste ned mindre "viktig" musikk på DC... og deretter overføre til iPod'en
Flott konsept, og en grei artikkel. Sarkasmen i siste avsnitt var dog litt obskur, og ikke så veldig lett å tolke i starten.
dette er tragisk.

nå blir det enda mer absurd å diskutere med en "kjøpe-cd-for-å-støtte-bandet/industrien"-kar. Mens han logger seg inn på iTunes og betaler en tier for å laste ned _1_ sang, sitter jeg vedsiden av og leecher mp3sites..helt gratis..

men man må vel ha dem for å holde musikkindustrien igang..

så bare kjøp masse musikk på iTunes dere.. så jeg kan fortsette å laste ned digg musikk fra kazaaa
Er billigere pr. låt om du kjøper hele album (ca. 70 - 80kr om jeg ikke husker helt feil) enn å kjøpe dem enkeltvis. Husk at singler i butikken er svindyre i forhold til den tiern du betaler for enkeltsanger i iTMS
Men skal man ha singler kan de heller lastes ned fra Kazaa, som typiske singelkjøpere også klarer å bruke.
Man får mer lyst til å kjøpe musikk og støtte artistene når det finnes slike tjenster som iTMS. Musikken er billigere, og dermed mer attraktiv (selvfølgelig ikke for folk som har en sterk lidenskap for musikk og ønsker heller å ha det fysisk form av CD'er eller vinyl). Dette er et jævlig bra alternativ for folk i land der loven slår hardt ned på piratkopiering (Norge er vel faktisk den staten med mildest lover rundt akkurat dette)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Digital Hybrid: Du kan gå inn på iTMS selv.. no need for Pics.. Du kan bare ikke kjøpe noe. Har selv brukt iTMS til å høre på den 30 sec. greia om det er en sang jeg kanskje skal laste ned fra P2P

Lee: Om iTMS DRM: http://www.macrumors.com/pages/2003/...29195456.shtml

Ekke vits å fjerne besykttelse med mindre du skal flytte den til Linux maskin. Og da kan du like greit streame den. Ganske sikker på at det finnes programvare som kan høre musikk som iTunes deler (streamer).
Har jo prøvd iTMS også.. tenkte mer på downloading-prosedyren... Shopping Carten, og eventuelt hvordan kjøpt musikk blir lista opp i iTunes
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
Man får mer lyst til å kjøpe musikk og støtte artistene når det finnes slike tjenster som iTMS. Musikken er billigere, og dermed mer attraktiv (selvfølgelig ikke for folk som har en sterk lidenskap for musikk og ønsker heller å ha det fysisk form av CD'er eller vinyl). Dette er et jævlig bra alternativ for folk i land der loven slår hardt ned på piratkopiering (Norge er vel faktisk den staten med mildest lover rundt akkurat dette)
Vis hele sitatet...
Hvorvidt artistene støttes noe mer via iTunes enn ellers er diskutabelt. Platebransjen sluker fortsatt like mye. Men for all del..
Opprinnelig postet av SkyFex

Ekke vits å fjerne besykttelse med mindre du skal flytte den til Linux maskin. Og da kan du like greit streame den. Ganske sikker på at det finnes programvare som kan høre musikk som iTunes deler (streamer).
Vis hele sitatet...
Joda, denne programvaren finnes, men så langt har apple sørget for at de blir inkompatible hver gang iTunes oppgraderes. Cross-plattform? Neppe. Linux er vel så stort som Macintosh, særlig blandt nerder som kjøper musikk.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Nichotin
Hvorvidt artistene støttes noe mer via iTunes enn ellers er diskutabelt.
Vis hele sitatet...
Helt sant, men de får i alle fall mer penger via iTunes enn via P2P.. :P

h