Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2261
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Litt usikker på om jeg poster i rett kategori. Men problemstillingen dreier seg om surround R, denne står litt utsatt til og folk kommer stadig til å dulte borti denne. Den er festet med et nøkkelhulls/veggfeste i en trevegg, så sånn sett sitter den godt.

Tanken var å kanske skru denne fast til selve veggen også for å unngå at den blir skjøvet frem og tilbake, men jeg er usikker på om det er særlig lurt å drille et lite hull under selve høyttaleren for å få til dette. Da vill jeg i såfall brukt en 90 graders vinkelbeslag som bindemiddel. Lar dette seg gjøre, eller finnes det mer åpenbare løsninger på dette problemet?
Hvorfor ikke bare kjøpe et par billige stativer som skrus fast i vegg?

For mine B&W 685 bruker jeg https://www.komplett.no/product/3462...redirect=true#
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Trådstarter
Ikke dumt, godt tips. Jeg skulle helst hatt surround så tett inntil veggen som mulig. Hva vil konsekvens av å skru en liten skrue på omlag 7-8mm inn i selve høyttaleren, på undersiden være?
Da jeg hengte opp lydplanken vår på veggen begynte naboene to leiligheter lenger bort å snakke om "rare lyder i veggene", noe som gjør at lydplanken i dag står på TV-benken :-) Var snakk om en forholdsvis kraftig lydplanke og betongvegg riktignok, men kan jo være greit å ha i bakhodet hvis du har naboer vegg i vegg. Blir dog kanskje noe annet hvis de skrues fast vha stativ.
Sitat av kmsc Vis innlegg
Ikke dumt, godt tips. Jeg skulle helst hatt surround så tett inntil veggen som mulig. Hva vil konsekvens av å skru en liten skrue på omlag 7-8mm inn i selve høyttaleren, på undersiden være?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med «selve høytaleren»? Hvis du mener selve høytaler elementet,



så er konsekvensene fatale.

Hvis du der i mot mener å skru i kassa, så kjem det jo an på høytaleren. Hvis dette er billige jalla høytalere, peis på, er det der i mot dyrere kvalitets høytalere, så ville ikke gjort det.
Det er vel ganske opplagt at ts mener høyttalerkassa. Men er man kverulant så, for all del..
Det skjer ikke noe annet enn at du ødelegger kassa. Hadde i så tilfelle i hvertfall prøvd å få festet på baksiden om du skal skru inn i kassa.

For eks:
https://www.hifiklubben.no/tilbehor/...or-hoyttalere/
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Trådstarter
Ja selvsagt å skru i selve kassen, skjønner ikke hvordan det kunne tolkes at jeg faktisk hadde tenkt å skru i selve elementet. De jeg bruker til surround i dette rommet er av grei kvalitet, men begynner å bli en del år gamle. Om det ikke skader lyden i seg selv at den ene får et lite hull så prøver jeg meg på dette. Et slikt veggfeste hadde jo vært best, så det er absolutt til vurdering.
Er høyttaleren tung ? Tenker bare at kun ett vinkelbeslag så er det rimelig mye belastning på den skruen og om du ikke bruker mutter på innsiden eller.l så skal det ikke mye til å rive den ut av treverket.

Ha i bakhodet om du skal skru noe som går igjennom kassens matrialtykkelse så sjekk innsiden om det står ett filter der. Veldig kjipt å ende med en lang skrue igjennom delefilteret.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
Er høyttaleren tung ? Tenker bare at kun ett vinkelbeslag så er det rimelig mye belastning på den skruen og om du ikke bruker mutter på innsiden eller.l så skal det ikke mye til å rive den ut av treverket.

Ha i bakhodet om du skal skru noe som går igjennom kassens matrialtykkelse så sjekk innsiden om det står ett filter der. Veldig kjipt å ende med en lang skrue igjennom delefilteret.
Vis hele sitatet...
Neinei, høyttaleren er festet med en skrue i vegg, som går inn i selve nøkkelhullfestet i høytaleren. Når jeg nevner vinkelbeslaget skal kun denne monteres for å unngå at høyttaleren beveger seg, om noen støter borti denne(som forøvrig skjer rett som det er) Det er bare for å holde den på plass i rett stilling, ikke for å bære selve høyttaleren
Sist endret av kmsc; 19. desember 2018 kl. 01:54.
Bruk vinkel og lim med Tec7