Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1099
GFWL dør ut i juli 2014 og da vil spill som bruker GFWL ikke være spillbare lenger. Som dere ser på linken under har Joystiq vært i kontakt med alle utviklerene som har brukt GFWL på sine spill, men det er bare de færreste som faktisk vil fjerne GFWL.

De andre vil bare la spillene sine dø en rask død så de kan jobbe med nye prosjekter som tjener dem mer penger.

Discuss!

http://www.joystiq.com/2014/01/17/ga...-support-of-ga
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Long story short? Levrandør kutter noko dei ikkje tenar pengar på. Det er eit grunnleggande problem med walled gardens, slik som dette, og noko t.d. EFF har advart om lenge - og det er ikkje første gong Microsoft gjer dette. Om nokon hugsar Playforsure / MSN music, så var det liknande bråk om det.

Svaret er det åpenbare: walled gardens er problematiske når det gjeld bevaring, sidan dei er avhengige av komersielle aktørar. Steam har akkurat same problemet - kva skjer når Steam ein dag forsvinn?

Quake II kan eg spele online utan at eg er avhengig av ein tredjepart. Det kan eg ikkje med nye spel. Det er stor sjans for at eg kan spele Quake II online enn eit vilkårleg steam-only-spel.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Det er enda en god stund til GFWL blir avslutta, og det er ingen offisiell dato fra Microsoft enda. Ingen grunn til panikk.

Så lenge Dark Souls greier å flytte seg fra GFWL er jeg happy.
Sist endret av Kognito; 23. januar 2014 kl. 15:01.
Men Dark Souls kommer nok ikke til å flytte over til feks. steamworks. Grunnen til at de brukte GFWL i utgangspunktet var for å slippe jobben med å skrive egen nettkode, så jeg tviler veldig sterkt på at de gidder det nå.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ender ikke dette med at man bare pirater spillene da? Samtidig som man saksøker produsenten fordi produktet ikke fungerer lenger, selvsagt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Svaret er det åpenbare: walled gardens er problematiske når det gjeld bevaring, sidan dei er avhengige av komersielle aktørar. Steam har akkurat same problemet - kva skjer når Steam ein dag forsvinn?
Vis hele sitatet...
For Steam sitt vedkommende så har de gått ut og sagt at den dagen de går under vil de frigjøre nøklene for å dekryptere spillene, og dermed effektivt fjerne DRMen fullstendig. Det vil derimot ikke bli mulig å kjøpe og laste ned spill lengre, og man mister en del funksjonalitet i form av achievements, SteamWorks og community guides.

Nå gjenstår det å se om det blir like rosenrødt i praksis, men utgiverne har visstnok underskrevet på at de godtar dette. Når det kommer til GFWL så krevde denne at man logget på inne i selve spillet, og ved hver disconnect. Husker godt at jeg fikk opp overlay over skjermen midt i en bossfight i Bioshock 2, men måtte se på at jeg døde i bakgrunnen fordi MSN var nede i noen minutter. Det burde derfor være mulig å lage noen hacks for å komme seg rundt platformavhengigheten, og så får man bare godta at multiplayer har en utløpsdato. Det er ikke rett fram å bare ta opp igjen 10 år gammel kode og så implementere netcode for multiplayer til et dødt spill.