Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1998
Hva er det med østlandet(spes. osloområdet) og vinter....?? det blir jo helt kaos? Tog blir innstilt, tbaner funker ikke, busser kjører av veien, folk kjører rundt på sommerdekk og det er tilnærmet untakstilstand i hele byen... Folk kommer ikke på jobb før 1200 og greier.... dette er for meg heeeeeeeelt utrolig...! i begynnelsen flirte jeg av disse østlendingene... men nå begynner jeg å bli irritert...:
JA! - det blir glatt på veien når det snør!
JA! - det er noe som heter minusgrader.
JA! - det er en grunn til at det finnes vinterdekk

Fire cm med snø skulle til litt tidligere i vinter for at samfunet nesten stoppet opp... og folk klaget på dårlig brøyting!!???! Og i nyhetene de siste dagene så klager man over at det er REKORDKALDT... er minus 8 grader rekord?

Med fare for å provosere her nå så har jeg lyst til å si at dere østlendinger er noen pingler!

morsom lesning:
http://www.nettavisen.no/servlets/pa...ments#comments
Better than thou.
Uhm, hvor faen får du minus 8 fra? Her var det -30 for et par dager siden. I tillegg har jeg snø utenfor vinduet mitt som snart er 1 & 2/3 meter høyt. Mulig østlendinger er pingler, men det er uansett bedre enn å være harry. ;]
Litt mere "pinglemobbing":

Da vi hadde 2.4 meter! snø i Tromsø i 1997 var ikke engang flyplassen stengt. Ei heller sleit vi vinteren 1999/2000 da vi hadde 2.18 meter.

Værste jeg hører er syting fra søringene; "i da' er'e jææævli kallt asså..., ikke er'e sol heller, jæi vi jemm ti mamma (hulk, hulk).."

Høh, klæ førr faaan på dæ mere klea, sier nå jeg.
JA! - Mørketid betyr at sola ikke står opp.
JA! - Vi måker snø fra oppkjørselen opptil 3-4 ganger pr dag.
NEI! - Vi klager ikke (vi er for sta eller teit til det).

Med fare for å bli flama elns, kunne bare ikke dy meg
Better than thou.
Opprinnelig postet av vikingen
Litt mere "pinglemobbing":

Da vi hadde 2.4 meter! snø i Tromsø i 1997 var ikke engang flyplassen stengt. Ei heller sleit vi vinteren 1999/2000 da vi hadde 2.18 meter.
Vis hele sitatet...


Mh, dere er vel mer vandt til snøen, i tillegg er ikke Tromsø flyplass så forbanna stor og Gardermoen har vel aldri vært helt stengt ned..?

Værste jeg hører er syting fra søringene; "i da' er'e jææævli kallt asså..., ikke er'e sol heller, jæi vi jemm ti mamma (hulk, hulk).."
Vis hele sitatet...


Hahaha, østlendinger i et nøtteskall det der altså, det skal du ha for.
</sarkasme>

Høh, klæ førr faaan på dæ mere klea, sier nå jeg.
JA! - Mørketid betyr at sola ikke står opp.
JA! - Vi måker snø fra oppkjørselen opptil 3-4 ganger pr dag.
NEI! - Vi klager ikke (vi er for sta eller teit til det).
Vis hele sitatet...
Snakk norsk a, kle på dere mer klær heter det. Klager alle østlendinger på kulde? Jeg klager selv jeg hvis det er -10 minus (eller +2 for den saks skyld), men jeg har da fortsatt på meg nok klær.

Kødder du? Betyr mørketid at sola ikke står opp? Dæven.

Jeg måker sne minst en gang om dagen sjæl jeg, men du må gjerne få komme og måke den for meg. Jeg er tross alt en pingleøstlending som ikke kan kle på meg skikkelig og klager når det blir kaldt.

Ja, jeg tror dere er for teite. :]

Med fare for å bli flama elns, kunne bare ikke dy meg ;) :)
Vis hele sitatet...


Ikke jeg heller.
Opprinnelig postet av Carlo
Uhm, hvor faen får du minus 8 fra? Her var det -30 for et par dager siden. I tillegg har jeg snø utenfor vinduet mitt som snart er 1 & 2/3 meter høyt. Mulig østlendinger er pingler, men det er uansett bedre enn å være harry. ;]
Vis hele sitatet...
det er -8 ute her hos meg... (bærum) og mye snø er det ikke...men likevel er jo både ditt og datt innstilt.

Når ble det harry å være i stand til å overleve en vinter?
Ahhhh, endelig....Har venta lenge på at denne posten skulle dukke opp.

Ikke for å snakke stygt om dere i øst, for sannheten er aldri stygg, men dere tåler faen ingenting, eller så får dere det til å virke sånn. Personlig tror jeg på det første, for jeg har enda ikke truffet en østlending som ikke detter ned et par hakk dersom det finnes mer enn en sky på himmelen.
Situasjon: en svart sky på størrelse med midtnorge på globusen.
Sitat [med heslig dialekt]: "Å, nei. Vi må komme oss innendørs. Vekk fra uværet."
Gi meg en østlending og en skikkelig vinter, og jeg garanterer at vinteren vinner.

Og hva er dette med rekord? Dere skal faen meg ta et laaaangt steg tilbake her. I natt hadde vi 14 minusgrader, og det er ikke noe spesielt egentlig (utenfor Bergen), og jeg har ikke hørt noen som klager. Dersom dere synes det er så jævla kaldt på østlandet, ETTER at Vestlandet og kysten nordover har tatt støyten, kan dere faen meg dra dere til Gran Canaria og andre infiserte feriesteder, så vi andre som også mentalt bor i Norge kan få slippe å høre de slentrende kjeftene deres spytte ut råtne, sytende og nedsettende kommentarer. Dersom dere ikke holder kjeft, kan dere bare legge dere ned og dø (noe som det høres ut som om dere har tenkt å gjøre allikevel).

Altså, jeg kan skrive hele natta jeg, men av respekt for noen av de greie folka som bor der borte (ikke nødvendigvis unntak fra det over), skal jeg gi meg. Men en dag kommer jeg til å eksplodere i trynet på en av dere, og da tar jeg ikke hensyn. Jævla varmeovnslaver......
Better than thou.
Opprinnelig postet av kanonkølla
det er -8 ute her hos meg... (bærum) og mye snø er det ikke...men likevel er jo både ditt og datt innstilt.

Når ble det harry å være i stand til å overleve en vinter?
Vis hele sitatet...

I dette øyeblikk er det kanskje -8 hos deg, men det har vært rundt 20 minus hele uken og rundt 30 også ved et par anledninger.

Er ikke harry å være i stand til å overleve en vinter, det er harry å klage på folk som ikke klarer å overleve en vinter. IMO. Uansett burde ;]'en vært et hint til at jeg var noe spøkefull.
Nå er det faktisk så ekstrem situasjon at VG opplyser om at veiene er glatte når det snør!
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6085255
Mh, dere er vel mer vandt til snøen, i tillegg er ikke Tromsø flyplass så forbanna stor og Gardermoen har vel aldri vært helt stengt ned..?
Vis hele sitatet...
Tromsø flyplass Langnes (TOS) er vel ca 20% av Gardemoen (OSL) mhp trafikk og har en rullebane mot OSL's to, så er størrelsen fastsatt.
Og jo, OSL er stort sett stengt eller meget forsinket under snøfall eller tåke (som ikke diskuteres her). Jeg flyr ifbm jobb via OSL hver 5. uke (de siste 7 år inkl FBU). Det er nok bare å innse det, OSL er og blir en megatabbe.

Vel, skal moderere meg litt ikke *alle* søringer syter like mye, men fytti grisen de jeg var sammens med på 22. MTB-skvadron i militæret. (JA! - det var faktisk enkelte sørfra som skreik etter mamma).

Jeg måker sne minst en gang om dagen sjæl jeg, men du må gjerne få komme og måke den for meg. Jeg er tross alt en pingleøstlending som ikke kan kle på meg skikkelig og klager når det blir kaldt.

Ja, jeg tror dere er for teite. :]
Vis hele sitatet...
Pkt. 1, dette var satt litt på spissen, som en "vennskapelig" spøk (Nord-norsk er jo et skarpt språk).
Pkt. 2, jeg er nok pinglete selv, for jeg har snøfreser for å slippe å måke.

MvH
Fortsatt sta (teit) Nordlenning
Nja, kan diskuteres om vi østlendinger er pingler.. Ei jeg kjenner var her på østlandet og klagde når det var 5+ Men jeg vil egentlig ikke kalle hun en pingle heller, for i stavanger er det gjennomsnittlig varmere enn i oslo.. Vi har vendt oss til kulda mer enn dem og nordlendinger har vendt seg bedre til kulda enn oss på østlandet.. sånn er det bare ettersom hva klima vi bor i.. en fyr på tenerife sa det var kaldt når det var 20+ og vi nordmenn gikk i shorts, mens han gikk i dress..
Better than thou.
Opprinnelig postet av vell
Ahhhh, endelig....Har venta lenge på at denne posten skulle dukke opp.

Ikke for å snakke stygt om dere i øst, for sannheten er aldri stygg, men dere tåler faen ingenting, eller så får dere det til å virke sånn. Personlig tror jeg på det første, for jeg har enda ikke truffet en østlending som ikke detter ned et par hakk dersom det finnes mer enn en sky på himmelen.
Situasjon: en svart sky på størrelse med midtnorge på globusen.
Sitat [med heslig dialekt]: "Å, nei. Vi må komme oss innendørs. Vekk fra uværet."
Gi meg en østlending og en skikkelig vinter, og jeg garanterer at vinteren vinner.

Og hva er dette med rekord? Dere skal faen meg ta et laaaangt steg tilbake her. I natt hadde vi 14 minusgrader, og det er ikke noe spesielt egentlig (utenfor Bergen), og jeg har ikke hørt noen som klager. Dersom dere synes det er så jævla kaldt på østlandet, ETTER at Vestlandet og kysten nordover har tatt støyten, kan dere faen meg dra dere til Gran Canaria og andre infiserte feriesteder, så vi andre som også mentalt bor i Norge kan få slippe å høre de slentrende kjeftene deres spytte ut råtne, sytende og nedsettende kommentarer. Dersom dere ikke holder kjeft, kan dere bare legge dere ned og dø (noe som det høres ut som om dere har tenkt å gjøre allikevel).

Altså, jeg kan skrive hele natta jeg, men av respekt for noen av de greie folka som bor der borte (ikke nødvendigvis unntak fra det over), skal jeg gi meg. Men en dag kommer jeg til å eksplodere i trynet på en av dere, og da tar jeg ikke hensyn. Jævla varmeovnslaver......
Vis hele sitatet...

Ok, godt man får en slik post her, for da har jeg mulighet til å være rappkjefta tilbake. Dere der borte i vest, sør og nord har det kanskje helt jævlig. Jeg tror dere gjerne, sikkert 10 grader lavere på termometeret konstant, vinder oppi flere hundre kilometer i sekundet og som om ikke det var nok så er dere i sør nødt til å holde ut med en haug pakkiser, i vest har dere jo ingenting overhodet, og i nord dauer alle reinsdyra deres av "tarmer-på-utsiden-av-magen" syndromet etter Tsjernobyl enda. I Nord får man 70 000 spenn trukket fra studielånet per år om man velger å jobbe i offentlig sektor der, det klager faenikke jeg på, i sør har dere de fuckings fineste sommerplassene noensinne og knallbra vær om sommern, og i vest... Ja, dere i vest kan jeg skjønne klager for dere må enten være tjukke i hodet som bor steder hvor det regner konstant, utelivet består av hjemme-alene fester hvor folk tenner på huset og det tydeligvis er så trist at dere har en hel haug gode musikkere (ikke kom her og si musikkere ikke er triste konstant a').

Neste gang jeg ser en person fra Bergen (eller hvor faen nå du bor vell) skal jeg knuse trynet hans fordi han klager over at jeg klager på kulda.

Takk for meg, skal tidlig opp imorgen og måke 2 meter sne fra taket og verandaen før jeg drar på hytta til en kompis og har en smooth helg. Kos dere med pakkisene/reinsdyra/... regnet..?

(Og for guds skyld forstå hva i denne posten som er ment som sarkasme og ironi og hva som faktisk er ment seriøst. Ikke kom her og kall meg Hitler 2 eller no imorra.)
det er jo så klart fristende å slenge mye dritt om pinglete østlendinger her, men poenget med denne posten var egentlig å sette fingeren på at hovedstadsområdet får seg en knekk straks det blir så ekstreme forhold som det er nå...

(har bidratt med litt drittslenging selv, men det var jo så fristende... )
Sist endret av kanonkølla; 3. januar 2003 kl. 01:11.
Carlo: Jeg er i militæret i Oslo nå.. kommer fra Bergen, og har gått ut i Trondheim. Det finnes ingen tvil, utelivet i Oslo suger generelt ræv. Ja, i bygdenorge blir det en del alene-hjemme fester, men det finnes byer utenom Oslo. De to byene jeg nevnte utenom Oslo, ja stemmer - Bergen og Trondheim, har et mye bedre uteliv enn Oslo. Dere har et par, tre utesteder av bra kaliber - men det burde vært mange flere mtp innbyggertall! Nå sier jeg Oslo, vet at Røyken ikke er Oslogryta, men til de som måtte argumentere for utelivet i Oslo, dere tar feil!



artig, artig, artig.

"Å nei, jeg har kjørt meg fast i min egen oppkjørsel. Det er nok best å ikke måke, jeg tilkaller heller NAF siden de har mer enn nok å gjøre."
en kompis som kommer fra østlandet, "elsker" kulde, han tåler en del, i går gikk han med en typ fleece jakke og en langermet t-skjorte....
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Østlandet = Hedmark, Oppland, Buskerud, Telemark, Akershus, Vestfold, Østfolk og Oslo, ikke bare Oslo og omeng som noen her tydeligvis tror. Faktisk, så har nok Østlandet (om ikke hele) vel så harde vintre som resten av landet. Når ble det vanlig med -30 på Vestlandet (og store deler av Nord-Norge, Tromsø inkludert)? Nei, det er ikke så veldig vanlig.
Opprinnelig postet av aybara
Østlandet = Hedmark, Oppland, Buskerud, Telemark, Akershus, Vestfold, Østfolk og Oslo, ikke bare Oslo og omeng som noen her tydeligvis tror.
Vis hele sitatet...
tar selv kritikk på dette.
Oslo og mer sydover klurer max på vinteren.
Opprinnelig postet av kanonkølla
Fire cm med snø skulle til litt tidligere i vinter for at samfunet nesten stoppet opp... og folk klaget på dårlig brøyting!!???!
Vis hele sitatet...
Du kjører ikke tilfeldigvis brøytebil? :P

Jeg bor faktisk sørøst for Oslo og jeg bader gjerne naken i snøen utafor (som det begynner å bli mye av nå)... Jo lengre snøen og kulda holder seg jo bedre! Men uansett hvor mye jeg liker snø så klager jeg alltid når jeg stikker nesa utafor døra og det er -20 utafor.... "Faen i hælvete så kaldt" sier jeg da, og ønsker at alt var borte. Når jeg har traska en stund og blitt vant til kulda så er det egentlig helt greit igjen.

Det som hjelper er og holde seg inne
jeg vil legge til at det er jævli stor forskjell på "østlandet" her også, siden både telemark og akershus tydeligvis er østlandet. jeg er fra akershus, langt inni skogen med elger og snø som faen og det som er. når jeg var 6 år elns hadde vi brøytekanter som var høyere enn huset vårt, så tro meg, det snør i akershus også. i nannestad var det ingen som klaga. ALT av veier, byggefelt osv var måka for snø senest klokken 6 om morgenen. alt fungerte bra, ingenting av busser og slikt var forsinket eller kansellert. 10-20 minusgrader der var normalt, og ingen sa et jævla ord.

nå har jeg flytta til skien, og det er som å ha flytta til syden. så fort det kryper ned mot -8 begynner folk å sutre, og det er så kaldt og blablabla. man merker det jo ikke engang. når det snør her, blir det fullt kaos. de siste veiene er måka klokka 6 på KVELDEN. for oss som bor innerst i en blindvei betyr det at vi ikke kan kjøre opp til huset fordi den jævla skien kommune ikke klarer å få måka veiene i distriktet her før et døgn etter at det faktisk har kommet snø. busser og slikt kommer og 10-20 minutter for sent hver eneste avgang.

så jo, det finnes endel østlendinger som ikke klager på vinteren. oppover i hedmark kommer det og jævli mye snø ifølge folk, og det er ikke så ille der heller.

NSB er jo og et kapittel for seg selv. i løpet av vinteren har jeg kjørt tog skien -> sandefjord og retur, skien -> larvik og retur, skien -> oslo -> fredrikstad og retur. IKKE EN ENESTE GANG, har toget vært der når det skulle, gått når det skulle, eller kommet frem i riktig tid. den korteste forsinkelsen var 1 time, og den lengste var 2 og en halv time. fuck NSB. to av gangene var det i tillegg noe galt med togene, så vi måtte vente ute i en time før det kom busser og hentet oss og kjørte videre. kulde er visst farlig her nede.

igjen, poenget mitt er visst noe som at det er stor forskjell på østlandet og.
Alle og Carlo: Self skjønte jeg den, men du skjønner vel at andre kan bli lei av "sytinga fra øst", som det blir kalt i BT. Og ja, det stemmer, jeg er fra Vestlandet (ikke desverre), utenfor Bergen faktisk, den eneste plassen i verden der fisken trives like godt på land som i vann.
Har imidlertid flytta til Trondheim, altså bytta vannet mot kulde, og ikke faen om det er bedre uteliv i Oslo.

Grim: meir fest i kjellaren dekas enn i Oslo, hehe.
Ferdig snart med mil.? Kafe Larsen finst endå, sjølv om nabohusena brant ned.....
Vel, vel, nok mimring.

Alle igjen: Sorry alle som følte seg truffet, men da har dere iallefall innsett noe.....
Opprinnelig postet av vell
Har imidlertid flytta til Trondheim, altså bytta vannet mot kulde, og ikke faen om det er bedre uteliv i Oslo.
Vis hele sitatet...
det er jaggu sant det med utelivet! *mimre* Er bajazzo kult enda?
Her i Alta er det -15/-20 ofte (har hatt det i et par tre uker nå), men det føles faktisk ikke så veldig kaldt. Har bodd en stund i Oslo, og -5 der er faktisk ganske kaldt. Så gradestokken gir egentlig ikke noe bra grunnlag for å sammenligne temperaturer.
Men en ting er sikkert, på vinterføre er søringer elendige til å holde seg på veien, noe som selvfølgelig har noe med å gjøre hvor mye erfaring bilister har på det aktuelle føret.
Har hørt om bajazzo, men aldri sett plassen.

http://www.mittnorden.com/trondheim/noje_bajazzo.htm

Virker som om dette er for det mer voksne publikum. Holder meg til raving mellom barene og plassene i midten av midt-byen.....
Better than thou.
Folk og ironi. Les gjennom en gang til a.
Jeg må bare si, brøytingen i norge er crap! Var morsomt å kjøre til sverige... var nesten ikke brøyta i det hele tatt helt fram til grensa, der var det nesten helt bart på veien (gikk en helt klar linje mellom snø og ikke snø på grensa). Og dette var LANGT inn på landet, dagen etter at snøen hadde kommet. Er det ikke litt rart at det fortsatt er dårligere brøytet på store deler av østlandet (særlig der jeg bor), enn midt inni bushen i sverige?
Hey, Nordlendinger, det er en grunn til at folk bor på Øst/Sørlandet. Vi liker ikke snø og kulde. Det er kanskje noen her på sør/østlandet som liker snø og vinter, men vi er ikke vant til over en meter snø og -20´. Og om nordlendinger takler mye snø og kulde bedre enn oss, så er jo ikke det så rart.
Opprinnelig postet av Manjakken
Hey, Nordlendinger, det er en grunn til at folk bor på Øst/Sørlandet. Vi liker ikke snø og kulde. Det er kanskje noen her på sør/østlandet som liker snø og vinter, men vi er ikke vant til over en meter snø og -20´. Og om nordlendinger takler mye snø og kulde bedre enn oss, så er jo ikke det så rart.
Vis hele sitatet...
da bor du vel for øyeblikket på feil sted...
jeg brukte forøvrig en time på jobb i dag... som jeg bruker 15 på å sykle....
Når det er -20 på Østlandet og -20 i Nordnorge så er det faktisk mye kaldere på Østlandet siden det er mye mer luft fuktighet.
Var -16 til morran i dag, vurderer og flytte til syden

Bor forresten på sørlandet.
Opprinnelig postet av vikingen
Litt mere "pinglemobbing":

Da vi hadde 2.4 meter! snø i Tromsø i 1997 var ikke engang flyplassen stengt. Ei heller sleit vi vinteren 1999/2000 da vi hadde 2.18 meter.

Værste jeg hører er syting fra søringene; "i da' er'e jææævli kallt asså..., ikke er'e sol heller, jæi vi jemm ti mamma (hulk, hulk).."

Høh, klæ førr faaan på dæ mere klea, sier nå jeg.
JA! - Mørketid betyr at sola ikke står opp.
JA! - Vi måker snø fra oppkjørselen opptil 3-4 ganger pr dag.
NEI! - Vi klager ikke (vi er for sta eller teit til det).

Med fare for å bli flama elns, kunne bare ikke dy meg
Vis hele sitatet...

Vi er mer beinhardet enn søringene....muhahaha!
Opprinnelig postet av Redstorm
Når det er -20 på Østlandet og -20 i Nordnorge så er det faktisk mye kaldere på Østlandet siden det er mye mer luft fuktighet.
Vis hele sitatet...
Ja det er faktisk sant det!

Det skal bare litt mer vind så er det sinnsykt kaldt når gradestokken bare viser -10c så må du regene med at det er 20 grader i luften....så det biter litt mer, men en plass som jeg er glad for at jeg ikke bor på er kautokeino! Fyfaen det er kaldt der om vinteren!! Det var -45 grader der i romjulen og det er sinsykt!
Til de som sipper ang. utelivet i oslo... hva er det dere ønsker dere av et utested? Vil dere ha vanlig rølpedisco, house/elektronisk eller mer rocka greier? skal gjerne anbefale steder i de to siste kategoriene, men dere må nok bevege dere bort fra karl johan.

Riktignok er det flere av de desidert beste stedene som har lagt opp nå nettopp, men det er absolutt litt å velge mellom fremdeles. Kvalitet også.
▼ ... over et år senere ... ▼
må bare ta frem denne igjen... Tilstanden er ikke så ille som da jeg først skrev posten, men ille nok i år også.
Kristiansand er jo et helvette om vinteren. Først snør det litt, men som regel bare noen dager etterpå bøir det plussgrader og vi får regn og alle veien våre blir dekket med slaps som igjen gjør at hvis man har tenkt å gå noen steder, er det umulig å komme seg tørrskoet fram. På kvelden etter det har kommet slaps fryser det selvfølgelig til igjen og man før et fint isdekke der slapsen lå før, så tiner det opp igjen og man går tilbake til slaps igjen.
En helt A4 sørlandsvinter

Dere på østlandet får hvertfall snø.
Opprinnelig postet av mia
jeg er fra akershus, langt inni skogen med elger og snø som faen og det som er. når jeg var 6 år elns hadde vi brøytekanter som var høyere enn huset vårt, så tro meg, det snør i akershus også. i nannestad var det ingen som klaga. ALT av veier, byggefelt osv var måka for snø senest klokken 6 om morgenen. alt fungerte bra, ingenting av busser og slikt var forsinket eller kansellert. 10-20 minusgrader der var normalt, og ingen sa et jævla ord.
Vis hele sitatet...
Nemmen wow! hadde dere SÅÅÅ høye brøytekanter? Var det i desember kanskje? Jeg husker å skulle besøke en venn av meg (vi bor i Mo I Rana, nordland, btw) i 1999. Men når jeg kom frem fant jeg ikke igjen huset hans. Slukkøret dro jeg hjem igjen og ringte hjem til ham. Joda fikk jeg høre, det var ikke noe rart at jeg ikke fant huset hans, det var fullstendig snødd ned! 5m høyt hus var begravd under snøen og en vegg av brøytekant. DA var det mye snø ja!

Edit: Er bare til etterettning assa...