Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1307
Hei,

Noen som kan anbefale noen gode SSDer?
Ikke noen med SF-kontroller, da jeg har hørt mye dårlig om dette, pluss at jeg ikke har særlig god erfaring med den jeg har (OCZ Agility 3).

SSDen skal være på 120gb.

Takk på forhånd
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
crucial m4!
billig og ekstremt bra
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av woff Vis innlegg
Vis hele sitatet...
vil anse denne på lik linje med m4, og de vil yte ca like bra, være ca like stabile, ca like pålitelige,
men m4 er billigere
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675
Samsungen vil antakelig yte hakket bedre, men uansett er det ikke noen merkbar forskjell verdt pengene.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Samsungen vil antakelig yte hakket bedre, men uansett er det ikke noen merkbar forskjell verdt pengene.
Vis hele sitatet...
I praksis vil du ikke merke noe forskjell.

For og sette ting i perspektiv, du merker heller ikke store forskjellen om du kjører den på sata2 kontra sata3
0step0p's Avatar
Trådstarter
64 3
Har faktisk sett på samsungen - så tror jeg vil gå for den. Takk for svar :-)
Hvorfor kjøper folk Crucial m4? Den har jo bare 175mb/s write, gå for Samsung, har den selv. Dønn stabil og rask!
Sist endret av Skyfx; 12. juli 2012 kl. 17:27.
Fordi write hastigheter er ikke verd like mye som stabilitet og høy iops.
Sist endret av Mkvarner; 12. juli 2012 kl. 17:28.
Crucial m4:
"Har hatt denne i snart ett år, lynrask, og nesten uten problemer. Det ene problemet jeg har hatt er en known bug som skjer med alle disker uten nyeste firmware. Nemlig at etter 5148 timer med oppetid, vil den slå seg av etter en times bruk, fram til firmware er oppdatert. Når den gjør dette må du manuelt legge den inn som bootdisk i bios. Hver gang. Oppdatere firmware er lett, last den ned fra crucials hjemmeside, du får da en .iso fil som er å brenne ut på cd, boot fra denne cden, velg hvilken disk du vil oppdatere firmwaren på (får kun opp crucial ssd-er), og voila, så er disken oppdatert uten tap av data på 5min."

8 av 9 synes denne anmeldelsen er nyttig:

Brukeranmeldelse på komplett, så jo ut som en fin disk det mtp. stabilitet, Samsung slår den på IOPS også...
Sist endret av Skyfx; 12. juli 2012 kl. 17:31.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Hvorfor kjøper folk Crucial m4? Den har jo bare 175mb/s write, gå for Samsung, har den selv. Dønn stabil og rask!
Vis hele sitatet...
pris, samt at den i praksis yter akkurat like bra som samsung 830 og intel 330,

har selv 2stk m4 disker, og kommer nokk ikke til og ha noe annet en crucial disker i fremtide(med mindre de lager noe som er veldig dårlig )

den ene disken kjører jeg på sata2 og får da mellom 200-250mbs les på den, og jeg har ikke merket noe forskjell i boot tid kontra den stationære maskina som kjører på sata3. så man merker ikke noe forskjell mellom samsung disken og crucial disken

crucial har også en en holdning til kundene som er helt utrulig, da de fikset en feil i firmwiren som ble funnet, da disken sluttet og fungere etter en viss tid, dette fikset de over helgen!
http://www.youtube.com/watch?v=OqoJp...outu.be&t=1m4s
http://http://www.dustinhome.no/prod...torkomponenter

Intel SSD som er ekstremt raskt, stabil og samtidig har et lavt strømforbruk.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
tenkte jeg skulle komme med et lite tips

samsung disken er på tilbudd på dustin, så da er det den betste disken og kjøpe ATM,
http://www.dustinhome.no/product/501...Provider_dacsa

når det kommer til SSD anbefaler jeg diskene slik:
lik pris = m4
Ulik pris = den billigste av: intel 330, samsung 830 eller crucial m4.

diskene er så og si identiske når det kommer til dagligdags bruk, de er like stabile, føles like raske, er like pålitelige.

så til ts vil jeg anbefale og gå for den som er billigst akkurat når du skal kjøpe

uansett hvilken av diskene du velger kommer du til og bli fornøyd
Noen som har noen tanker rundt ssd i RAID ?
er det mulig, eller er det liten vits ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
Noen som har noen tanker rundt ssd i RAID ?
er det mulig, eller er det liten vits ?
Vis hele sitatet...
Krever vel at kontrolleren \ driveren støtter TRIM i RAID eller at de bruker garbage collection.

Men om 99% av de brukerne her inne som har SSD trenger RAID på det ? Neppe, om 97% av brukene trenger SSD i det hele og store ? Neppe.
Sist endret av AtXbYeA; 12. juli 2012 kl. 18:42.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
Noen som har noen tanker rundt ssd i RAID ?
er det mulig, eller er det liten vits ?
Vis hele sitatet...
ssd i raid er mulig, men nei det er veldig lite vits, og du vil mest sansynlig ende opp med mer problemer en glede ut av det, samt utbyttet vil være marginalt, da du i praksis vil merke svært lite forskjell mellom en raid løsning kontra litt større ssd'er,
du vil også ende opp med og betale mer en du vil om du kjøper en stor ssd, da du må betale for 2 ssd'er, samt en raidkontroller.

så da vil jeg anbefale deg og heller gå for en litt større ssd kontra og kjøre ssd'er i raid.

du får jo m4 på 512gb til 3200kr noe som er svert akseptabelt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
ssd i raid er mulig, men nei det er veldig lite vits, og du vil mest sansynlig ende opp med mer problemer en glede ut av det, samt utbyttet vil være marginalt, da du i praksis vil merke svært lite forskjell mellom en raid løsning kontra litt større ssd'er,
du vil også ende opp med og betale mer en du vil om du kjøper en stor ssd, da du må betale for 2 ssd'er, samt en raidkontroller.

så da vil jeg anbefale deg og heller gå for en litt større ssd kontra og kjøre ssd'er i raid.

du får jo m4 på 512gb til 3200kr noe som er svert akseptabelt
Vis hele sitatet...
Eller hvis det er ytelse man er ute etter og man ble misbrukt av onkel som liten slik at man har mye penger kan man gå for SSD rett i PCI-e busen.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eller hvis det er ytelse man er ute etter og man ble misbrukt av onkel som liten slik at man har mye penger kan man gå for SSD rett i PCI-e busen.
Vis hele sitatet...
nå vil vel dette være nesten like ille som raid løsning, da man merker minimalt forskjell mellom en SUPERMEGARASKSSDSÅMKJØRERRETTFRAMÅDERBÅRDET og en helt vanlig SSD
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
nå vil vel dette være nesten like ille som raid løsning, da man merker minimalt forskjell mellom en SUPERMEGARASKSSDSÅMKJØRERRETTFRAMÅDERBÅRDET og en helt vanlig SSD
Vis hele sitatet...
For en vanlig endebruker? Ja.

For høy IOPS-intensive databaser ? Nei.
Takk for svar folkens.
Jeg har et P8Z77-v Pro hovedkort med innebygd RAID funksjon så derfor jeg har vurdert et RAID oppsett men hvis det bare byr påå problemer så får jeg heller vurdere større SSD.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
For høy IOPS-intensive databaser ? Nei.
Vis hele sitatet...
Nå sier det seg vel selv at om en person må spørre om det å RAID'e SSD'er er en god ide tviler jeg sterkt at han vil dra noe nytte av en pci-e basert SSD

Hadde han kjørt noe som trenger enorme mengder IOPS villle han nokk hat kunskapen ang SSD og raid, og hadde dermed ikke trengt og spørre.

Sitat av FlyingLurr Vis innlegg
Takk for svar folkens.
Jeg har et P8Z77-v Pro hovedkort med innebygd RAID funksjon så derfor jeg har vurdert et RAID oppsett men hvis det bare byr påå problemer så får jeg heller vurdere større SSD.
Vis hele sitatet...
føler jeg må quote atx sitt utsagn ang dette

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jesus kristus i fjerde potens, ingen burde kjøre firmware\fakeraid, selv ikke broren til saddam hussein og ikke hitler.
Det er noe av det dummeste man kan gjøre hvis man har muligheter til noe annet
Vis hele sitatet...
skrevet i denne tråden
http://freak.no/forum/showthread.php?t=218924