Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 4521
Sitat av frekkmann
En ting som er litt morsomt er at alle snakker om "hvor langt vi har kommet".

Hvor langt vi har kommet mot hva? Hvor er vi på vei? Når er vi fremme?

Vi har ihvertfall kommet jævlig mye lengre når det gjelder å ødelegge planeten
Vis hele sitatet...
Husk at i år 300 e.k var TV og mobiltelefon like fjernt som teleportering er i dag

Tenker på hvor langt teknologien og viten generelt har kommet. Orker ikke å gå inn på hvor langt vi har igjen - da får jeg pusteproblemer

Vi har ihvertfall kommet jævlig mye lengre når det gjelder å ødelegge planeten

Edit: og vi kan faktisk takke vitenskapen for det også.
Vis hele sitatet...
Every action has it's reaction...
Sist endret av Joachimsen; 14. februar 2008 kl. 23:19.
Sitat av Joachimsen
Every action has it's reaction...
Vis hele sitatet...
Men vi trenger strengt tatt ikke alle de "godene" vitenskapen har gitt oss. Har en kamerat som var en tur i Ghana, og han fortalte at folkene der viste en mye større livsglede enn her.

Har også lest en artikkel om en som hadde forsket på folks ønsker om materielle goder i forhold til hvor mange ting de hadde fra før. Det viste seg at dess mer folk hadde, dess mer følte de at de manglet noe.

Mye vil ha mer, hver handling (produksjon) har en reaksjon (miljømessig/naturressurser), og det er vel ikke vanskelig å se at denne kurven ikke kan ende bra.


edit: dette begynner vel å bli ganske off topic
Sist endret av mann; 14. februar 2008 kl. 23:30.
He he kommet langt på grunn av vitenskapen ja! den har bare hjulpet oss med å grave oss lengre ned i dritten!

Det som er så trist med "vitenskapen" er at forskerne, professorene, osv alltid er så sabla fordomsfulle. De tar jo alltid hundre år før teoriene til en eller annen stakkar som tenker anderledes enn "vitenskapen" i hans tid gjør blir akseptert.
Det verste er at de forkaster kunnskap som mennesker i ikke vestlige land har samla i tusenvis av år og kaller det for overtro bare fordi de ikke forstår seg på det, eller fordi det ikke passer inn i deres "vitenskap".

Synd at vi aldri lærer av historien og alltid gjentar de samme feilene om og om igjen i en evig syklus.
Heh, en interessant artikkel ang. hvor jævlig reaksjonære vitenskapsmenn er: http://www2.uah.es/jmc/ai53.pdf
Kort sagt, en STOR andel av den nåværende mest siterte vitenskap (dvs mest brukte/populære) ble utsatt ofte med 10 år pga kritikk.
en gren av vitenskapen føler jeg har skjønt litt av greia: kvantefysikken!
eller, de har skjønt at vi skjønner ikke hele greia ;p men de inndrømmer ihvertfall at det er endel mellom himmel og jord enn vi før har trodd!
hehe kvantefysikken ja , de ble plutselig veldig interessert i daoisme etter de hadde regna ut et par stykker. Er noen innen for psykologien som har skjønt det også , men som vanlig er det majoriteten som styrer alt.
Sitat av Boogyman
en gren av vitenskapen føler jeg har skjønt litt av greia: kvantefysikken!
eller, de har skjønt at vi skjønner ikke hele greia ;p men de inndrømmer ihvertfall at det er endel mellom himmel og jord enn vi før har trodd!
Vis hele sitatet...
Tror du har sett for mye på "What the bleep" ...
Sitat av commie
Tror du har sett for mye på "What the bleep" ...
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt sant som han sier at kvantefysikken representerer en helt annet forståelse av universet enn den man hadde før 1900 tallet. What the bleep derimot er bare en dum film som forsøker å blande metafysikk og svada inn med ting vi vet stemmer (kvantefysikk).
Sist endret av rune420; 15. februar 2008 kl. 12:22.
Sitat av rune420
Det vi ikke finner ut av på rasjonelt vis (den vitenskapelige metode), er det ikke noe vits i å synse rundt. Hvis åndelighet betyr å tro på masse svada om ånder og "energier" er det ihvertfall ikke noe jeg vil ha noe med å gjøre.
Vis hele sitatet...


Ånder og energier er bare navn, ord folk har funnet på når de prøver å forklare noe som egentlig ikke kan forklares med ord.
Du tenker kanskje at alt kan forstås på rasjonelt vis og forklares med ord og utrykk, men noen tanker, følelser, forståelse av ett prinsipp eller hva du skal kalle det er så omfattende at du kun kan kan "føle" "vite" "forstå" de, ikke forklare de.

Den såkalte "vitenskapelige metode" endrer seg konstant etter hvert som forskerne forstår nye ting, godtar de og gjør de til en del av sitt felles verdensbilde.
Det tar ofte litt for lang tid for "vitenskapen" å godta nye ting da disse kanskje undergraver de teoriene de tror så sterkt på osv.

Hvordan kan du "finne ut" noe på rasjonelt vis, forklar meg det for tydeligvis forstår jeg det ikke!
Sitat av Joachimsen
Husk at i år 300 e.k var TV og mobiltelefon like fjernt som teleportering er i dag

Tenker på hvor langt teknologien og viten generelt har kommet. Orker ikke å gå inn på hvor langt vi har igjen - da får jeg pusteproblemer


Every action has it's reaction...
Vis hele sitatet...
Du skal knapt gå 50 år tilbake før TV og ikke minst datamaskiner var ganske fjernt, hvertfall i den skalaen vi ser i dag. Tatt den teknologiske utviklingen de siste 20 årene så er det ikke utenkelig at vi kan teleportere oss om 20 år. Problemet er vel helst at vi kun går mot perfeksjonering av eksisterende teknologi, se for eksempel Intel og AMD, de fokuserer så og si nesten bare på å lage tynnere silisium for å plassere fler transistorerer tettere, ikke nye teknologi slik som f.eks. kvantefysikk.
Sitat av shinobi
Ånder og energier er bare navn, ord folk har funnet på når de prøver å forklare noe som egentlig ikke kan forklares med ord.
Du tenker kanskje at alt kan forstås på rasjonelt vis og forklares med ord og utrykk, men noen tanker, følelser, forståelse av ett prinsipp eller hva du skal kalle det er så omfattende at du kun kan kan "føle" "vite" "forstå" de, ikke forklare de.

Den såkalte "vitenskapelige metode" endrer seg konstant etter hvert som forskerne forstår nye ting, godtar de og gjør de til en del av sitt felles verdensbilde.
Det tar ofte litt for lang tid for "vitenskapen" å godta nye ting da disse kanskje undergraver de teoriene de tror så sterkt på osv.

Hvordan kan du "finne ut" noe på rasjonelt vis, forklar meg det for tydeligvis forstår jeg det ikke!
Vis hele sitatet...
Den vitenskapelige metode har ikke endret seg stort siden den ble funnet opp, men den vitenskapelige forståelsen av universet har endret seg flere ganger ettersom vi har funnet ut nye ting (med den vitenskapelige metode) og har måttet oppdatere teoriene våre.

Den vitenskapelige metode går i korte trekk ut på å observere et fenomen, og så finne en hypotese eller teori som kan beskrive det man ser. For at man skal vite at denne teorien stemmer overens med virkeligheten må den i tillegg til å forklare det man opprinnelig observerte kunne forutsi noe konkret som lar seg teste i et eksperiment.

Altså, man kan ikke basere teorier på bare tenkning, man må også basere de på reelle erfaringer (eksperimenter).

Et veldig enkelt eksempel er tyngdekraften. Først observerer man at ting faller mot bakken. Så formulerer man en teori om at dette skjer fordi alle objekter med masse tiltrekkes av hverandre (tyngdekraften). Vha. denne modellen klarer man så, i tillegg til å forklare at ting faller mot bakken, å forklare hvorfor planetene i solsystemet går i bane rundt sola, og man klarer vha teorien å beregne planetbanene med veldig stor presisjon.

Da vet man praktisk talt at teorien om at alle objekter av masse tiltrekkes av hverandre (tyngdekraften) stemmer overens med virkeligheten.
Sist endret av rune420; 15. februar 2008 kl. 13:10.
Sitat av rune420
Det er forsåvidt sant som han sier at kvantefysikken representerer en helt annet forståelse av universet enn den man hadde før 1900 tallet. What the bleep derimot er bare en dum film som forsøker å blande metafysikk og svada inn med ting vi vet stemmer (kvantefysikk).
Vis hele sitatet...
sant! eller som jeg liker å si det:
Kvantefysikk sånn at tilogmed amerikanere skal forstå litt av det og synes det er interessant ;D
Pfff! For meg virker det som relgion i seg selv snart er død. Var sannelig på tide...
Før så hadde vi norønn mytologi, og plutselig glemte vi hele relgionen og byttet den ut med kristendom. Hvorfor? Fordi folk ble fortalt, truet, til å tro, og etter som generasjonene vokste opp ble det faktum at familien egentli ikke var kristne fjernere og fjernere, helt til idag der nesten ingen kristne tenker på at forfedrene deres ble truet til å tro på Gud.

Dette er iallefall det jeg tenker med kunnskapen jeg har lært på skolen.

Sjansen for at det finnes _èn_ rett relgion er umulig å beregne. Sjansen for at du velger den rette relgionen er enda mindre, og sjansen for at vi har oppdaget den rette relgionen (hvis den finnes) er enda mindre igjen. Alt i alt er relgion i mine øyne alt for usikkert til å leve livet sitt etter.

Synes personlig at relgion hører hjemme langt tilbake i tid, da folk trodde jorden var rund.

Åndelige/paranormale ting har jeg heller ikke tro på. Jeg er mer av en vitenskapsmann og tror på det som kan bevises.

Sorry for eventuelle skrivefeil (det er sent på kvelden og jeg er veldig trøtt, går faktisk å legger meg rett etter jeg poster denne)

Edit:
Pfff! For meg virker det som relgion i seg selv snart er død. Var sannelig på tide...
Vis hele sitatet...
Tror folk kommer til å ha relgion så lenge folk påstår at det finnes. Men holder med deg i at det burde dø ut.
Sist endret av Samantide; 18. februar 2008 kl. 01:03.
Tror ikke på noen fast relgion, og er borgelig konfirmert.
Men hvordan tror dere verden hadde blitt uten relgion?
Religon har sine positive sider og sine negative. Relgion gjør det f.eks lettere å styre ett land. Hvordan skulle det gå i India vist Hinduismen forduftet?

MEN, alt ekstremt er ikke bra, uansett hva det gjelder
Sitat av Insanity
Tror ikke på noen fast relgion, og er borgelig konfirmert.
Men hvordan tror dere verden hadde blitt uten relgion?
Religon har sine positive sider og sine negative. Relgion gjør det f.eks lettere å styre ett land. Hvordan skulle det gå i India vist Hinduismen forduftet?

MEN, alt ekstremt er ikke bra, uansett hva det gjelder
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvordan relgion hadde blitt uten relgion, men ser ikke noen negativ side.
Katolikker som ikke får ta abort når de er ufrivillig gravide er et eksempel på hva relgion krever av folk, det tar vekk noen av valgene våre og setter inn flere regler til hvordan folk skal leve livet sitt. Vi aner jo ikke hvilke andre relgioner som kommer til å oppstå og hva de vil kreve av folk...
Mye i relgioner som bygger på frykt og press.
Avlat i kristendommen f.eks. Ikke det mest utbredte nå til dags, men.
Jeg ser ikke noen god grunn til at religiøs tro kommer til å dø ut. "Sekulariserings-bølger" kommer som reaksjoner mot undertrykking fra religiøse institusjoner i seg selv, eller andre makthavere som assosierer seg med religion. Vanligvis vil det føre til at nye religioner oppstår, som er bedre tilpasset folkets behov. Dette er en balanse mellom behovet for frihet og behovet for struktur og mening i/med livet. Denne balansen vil variere og nye "tilbud" vil utvikle seg og oppstå deretter. Dette er ren darwinistisk lære.

Her er et par nettutgaver av noen gode artikler jeg leste i fjor.
http://www.newsweek.com/id/44533/page/1
http://www.spiegel.de/international/...459500,00.html

Edit: ...ikke at frihet og behovet for struktur og mening nødvendigvis trenger å være polariserte motsetninger.
Sist endret av Gud; 18. februar 2008 kl. 12:52.