Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1394
Hei.

Kjøpte en minipc som jeg skulle bruke som mediaserver. Planen var alltid å kjøre 4K innhold. Jeg kjøpte en Asus VivoMini UN45H-VM181Z som en kjenning av meg anbefalte (han kjørte vist nok bare HD innhold).

(https://www.multicom.no/asus-vivo-mi...t-p/c/p9518409)

Som dere ser har jeg ikke peiling på dette og merker at CPUen ikke er sterk nok for 4K. Har prøvd litt forskjellige avspillere med hardware acceleration uten at det hjelper. Etter få sekunder er CPU load oppe i 100%.

Spørsmålet mitt er om jeg kan oppgradere CPU i dette oppsettet? Prøver å se litt rundt om, men finner ikke noe socket eller lignende å forholde meg til.

Setter stor pris på hjelp

mvh
Daniel
Pentium? Du må ha en core i3 eler bedre. Kjøp en nuc fra 2018.
Trådstarter
17 2
Intel Nuc ja... Det er vel rett og slett bare å kjøpe en slik
Nope, Iflg spec I linken din er sokkel BGA1170, som er pålodda prosessor.

Hardware acc. Funker ikke på 4k med det oppsettet der, så alt blir gjort via software.

http://www.tomshardware.co.uk/answer...ng-movies.html

Bare å benytte seg av angrefrist om mulig, hvis den hovedsaklig skal brukes til 4k
Trådstarter
17 2
Just presis. Takker for svar, begge to.

Tenkte på det McVik, men skal si at jeg har åpnet maskinen for å tilføre RAM. Er vel mulig at jeg har brutt den muligheten nå
Ekstern gpu-box er en mulighet, men da blir det jo blodpris, pluss at det er en ekstra boks...

Har du en desktop? Plex er jo en mulighet...
Trådstarter
17 2
Jeg har en god og kraftig PC i en annen etasje her, men grunnen til å ha en liten slik sak, var å koble den rett på tv via AVR, ha den i tvbenken og utføre alt av opp/nedlasting der (i tillegg til litt mindre strømforbruk). En god del av filene jeg har støttes ikke av Plex.

Jeg har en Nvidia Shield, men den dårlige lydkvaliteten gjennom den gjorde at det nesten ikke er vits å ha 5.2 anlegg i stua. Dette skulle være en fin liten mellomsak, men en stor bom ble det nok
Det å sette inn mer ram trenger ikke å bety at du har brutt garantien. Hør med dem.

Btw, du trenger nok kun en i5 eller i3, jeg kjøpte i7 for et par år siden og den bråker litt for mye, samt unødvendig dyr til avspilling av film og musikk. Kanskje du finner den på tilbud nå under green week.
Trådstarter
17 2
Takk for svar, SkyMarshal.

Jeg har sendt dem en mail og venter på svar.

Jeg har en kjenning som har i5 og han kjører 4K over trådløs. Han sier han har kun fått problemer med en veldig stor fil. Selv kjører jeg en kablet løsning og håper det gjør jobben problemfritt.

Det du nevner med støy blir ganske viktig så jeg ser absolutt på en i5 først, men vurderer også i7 helt til slutt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Berglii Vis innlegg
Takk for svar, SkyMarshal.

Jeg har sendt dem en mail og venter på svar.

Jeg har en kjenning som har i5 og han kjører 4K over trådløs. Han sier han har kun fått problemer med en veldig stor fil. Selv kjører jeg en kablet løsning og håper det gjør jobben problemfritt.

Det du nevner med støy blir ganske viktig så jeg ser absolutt på en i5 først, men vurderer også i7 helt til slutt
Vis hele sitatet...
Det kan funke å streame trådløst over 5ghz nettet, men jeg ville absolutt anbefalt kablet løsning.

Prøv i5 først. For meg er det ihvertfall veldig viktig med lav til ingen viftestøy. Samt tror jeg du egentlig bare betaler mer for ingenting med en I7 til ditt bruk.
Kan du utdype hva du mener med dårlig lydkvalitet på nvidia shield?