Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3553
Hei, jeg skal bygge min første PC og lurer på om noen kan se over listen min for å luke ut evnt. nybegynnerfeil? Jeg prøver å kombinere krefter til spill, lite støy og lav pris.

Her er listen:
Hovedkort: MSI Z370-A Pro (999)
Prosessor: Intel Core i3-8350K (1600)
Grafikk: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB (3359)
Ram: Kingston HyperX Fury 16GB 2133MHz (1700)
SSD: Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe (1600)
Harddisk: Seagate Barracuda 3TB 3.5'' HDD (800)
Kabinett: Cooler Master MasterBox 5 (800)
Strøm: EVGA B3 450W Modular 80+ PSU (599)
Kjøling: Cooler Master MasterLiquid 240 (700)
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg ville nok gått for en litt kraftigere prosessor; uten at jeg er veldig oppdatert på priser og benchmarks vil jeg tro de ekstra kronene du legger i f.eks i5-8600k er verdt det. Det er heller ikke nødvendig med et kabinett til 800kr, så der kan du kutte kostnader Er RAM'en 2*8GB? Det er ønskelig med tanke på senere oppgradering, kontra 4*4GB.
Legg alt inn på Prisjakt så sparer du penger og vi tid. Hadde gått for Ryzen prosessor i 5 serien som 1600 eller 2500/2600 (med passende hovedkort, sjekk hvilken BIOS revisjon som leveres om du går for 2 gen Ryzen). Gjør du det burde du gå for så raskt minne som mulig (sjekk kompatibilitet med hovedkortfabrikant), som FatMan sier 2x8GB er å foretrekke.

Du burde droppe vannkjøling og heller bruke standardkjøling som følger med i begynnelsen, du kan enkelt bytte senere. Pengene du sparer legger du i bedre strømforsyning i f.eks. EVGA sin GQ/G2/G3 serie (modulær, mere effektiv, stillere). Resten legger du i bedre prosessor. Om pengene virkelig kniper for bedre prosessor går du får 2x4GB minne for å frigjøre penger.
Har du råd til en 500gb ssd( selv om hdd og ssd ikke har så vesentlig prisforskjell som de hadde før) så ikke kjøp en I3 GPU, en Ryzen er jo mye for pengende men da må du skjekke kompaitilibten med hovedkortet noe som kan vær litt vanskelig, intel har lettere nummere på det( Du skjekker kompatilibeten når du leser SOCKET på prossesoren og hovedkortet og sammenligner de, må vær samme generasjon da en fra 2012 og 2018 har samme socket navn men ikke sett deg så mye opp i det bare post her) en i5 eller i7 etter hva du skal gjøre hadde vært en toppers langtids invistering, Komplett har sånne oppgraderings kit der de har ram,prossesor og hovedkort for et pakketilbud.
AMD gir mer for pengene på CPU da hovedkortene med deres socket også er billigere.

Ville satset på en ganske kraftig prosessor da det er det desidert verste å oppgradere i etterkant.

Skjermkort kan du også se om noen selger brukt i nærområdet.

PSU, 650-750 watt av ikke de aller billigste.

250 GB SSD om du da ikke har spesifikke behov for så mye SSD lagring.

Harddisk kan du se om noen selger brukt i nærområdet. 1 TB bør man fks få relativt billig.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av further Vis innlegg
AMD gir mer for pengene på CPU da hovedkortene med deres socket også er billigere.

Ville satset på en ganske kraftig prosessor da det er det desidert verste å oppgradere i etterkant.

Skjermkort kan du også se om noen selger brukt i nærområdet.

PSU, 650-750 watt av ikke de aller billigste.

250 GB SSD om du da ikke har spesifikke behov for så mye SSD lagring.

Harddisk kan du se om noen selger brukt i nærområdet. 1 TB bør man fks få relativt billig.
Vis hele sitatet...
Hallo? Er det to ting man ikke bør kjøpe brukt så er det GPU og lagring. Ser heller ikke behovet for noen større PSU
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hallo? Er det to ting man ikke bør kjøpe brukt så er det GPU og lagring. Ser heller ikke behovet for noen større PSU
Vis hele sitatet...
Har kjøpt brukt hovedkort,ram og gpu selv. Aldri hatt noen problemer og nå er de i serveren. HDD/SSD kjøper man bare ikke brukt.
Kan være litt enig på harddisk, da det trossalt skal lagres data på det. Forslag kan jo være å kjøpe en HDD på 1 TB ny.

Nå vet jeg ikke trådstarters lagringsbehov da.

Men et 970 brukt til 1500 kan være et kupp, og halvere prisen fra et 1060 til kun litt dårligere ytelse.

750W PSU er litt overkill ja, 650 holder lenge, og så lenge man ikke skal kjøre to skjermerkort er nok 550W nok.

PSU kan være greit å overdimensjonere litt, så den ikke må yte opp mot 100%.

Grunnen til at jeg foreslo brukt HDD er at man får en 500GB disk til 150kr.

Angående CPU, gå for AMD Ryzen 5 2600X eller Intel i5 8600K. Ligger begge på i overkant av 2000 kr.

Se så etter hovedkort (og lagerstatus), og se hva totalen blir på begge.
Sist endret av further; 20. juli 2018 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke kjøp noe brukt som har blitt overklokket!!! og kjøper du brukt skal du ha kvittering og boks!
Min strømforsyningsanbefaling var basert på kvalitet. Holder fint med 450W men du får ikke den kapasiteten i gode modeller som GQ/G2/G3 som har langt bedre innmat. Går helt fint å kjøpe noen billige harddisker på Finn om du absolutt må laste ned hele Steam-arkivet. Om ikke kan du fint bruke SSDen til den er fylt opp og så kjøpe nye disker senere. Bruk så mye du kan på CPU/GPU etc nå.

Det som er fint med AMD er at de ikke bytter chipset på hovedkort med hver generasjon som Intel. Men har hovedkortet du kjøper for gammelt BIOS får du ikke brukt det med andre generasjon prosessor med mindre HK har separat USB-BIOS flashing (toppmodell HK), hør derfor med butikken angående hvilken revisjon HK de har inne. Noen er garantert med nyere BIOS.

Hadde absolutt gått for AMD prosessor, mere for pengene om du driver med tyngre oppgaver utenom gaming. Pluss at du kan sette i nyere prosessor senere, uten å måtte bytte hovedkort.
Jeg tror litt overdimensjonering på PSU er bra. Og tror faktisk produsentene av 1070/1080 anbefaler 600 watt.

PSU til trådstarter ligger på 599, her er en modulær gold på 750watt til under 900 inkludert frakt fra Komplett.

https://www.komplett.no/product/9158...1&q=Corsair+tx

https://www.komplett.no/product/8949...-1060-6gb-mini

https://www.komplett.no/product/9031...gb-m2-pcie-ssd

https://www.elkjop.no/product/data/p...prosessor-eske

https://www.komplett.no/product/9203...et-am4#reviews

https://www.komplett.no/product/1018...gb-kit-3200mhz

https://www.komplett.no/product/8989...uda-1tb-35-hdd

Kommer på ca 10 000 da med kabinett. Så ikke så veldig billig, men en kraftig maskin da.

Men alt fra Komplett/Elkjøp (bra på service), og alt utenom SSD på lager.
Sist endret av further; 21. juli 2018 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
2 1
Takk for gode svar.

Jeg har hatt AMD en lang stund så denne gangen vil jeg prøve Intel.

Er det så vanskelig å bytte prosessor etter hvert? Det var nettopp det jeg satset på skulle være oppgraderingen senere.

RAM hadde jeg tenkt som en brikke på 16GB. Minne er viktig for meg med mye musikk, video og foto. Og spill går vesentlig bedre hvis de ligger på SSD synes jeg.

Jeg er veldig fornøyd med vannkjøling så fortsetter nok med det. PSU er jeg mer usikker på. Vil den jeg har satt opp holde uten å streve?
Du prioriterer feil her. Du snakker om oppgradering av prosessor senere. Hvorfor bruke 1600 på en i3 nå og så 2500 på en i5 senere (totalt 4100) når du kan bruke 2500 på i5 nå og så 700 på en vannkjøler senere? Det er banalt. Om du vil være fremtidssikker går du for AM4 plattformen, den skal AMD støtte til 2020 og da kan da sette inn en neste generasjons prosessor. Med Intel vil du begrense deg til å kjøpe en toppmodell i en da utdatert 2 år gammel generasjon. Mange av AMD prosessorene kommer også med en ypperlig standardkjøler som tjener deg bra til du eventuelt oppgraderer.

Ikke kjøp en RAM brikke på 16GB, da får du ikke dual-channel hastighet. 2x8GB er det riktige valget. Når det kommer til strømforsyningen leverer den nok effekt, men det er en innstegsmodell. Strømforsyning kan du fint ha i mange år gjennom flere PCer. Jeg har en som er fra AMD Phenom tidene, altså rundt 10 år. Legg heller litt mere i den nå og få en som er mere effektiv (lavere strømforbruk og mindre varme) samt stillere. G2 eller G3 serien er ypperlige. Den er også modulær så du ikke ender opp med ekstra kabelkaos i kabinettet ditt. G3 serien er nyere og litt mere kompakt.

Om du absolutt skal ha masselagring på SSD kan du kjøpe en billig SATA SSD og få langt flere gigabyte for pengene, og fortsatt ha en NVMe SSD til operativsystem. Du kan fint legge til denne SSDen senere og legge mere penger i prosessor og annet nå. En tradisjonell SATA SSD er fortsatt uendelig mye raskere en en vanlig harddisk.