Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  210 13591
La meg bare starte med denne videoen her - jævelig fet musikk og tøff klipping, nesten et ekstra argument for rødgrønt helt alene!

http://www.youtube.com/watch?v=2VLaqHlDAX8

Men så tilbake til saken... Det er vel ikke noen stor hemlighet at jeg ihvertfall kommer til å holde meg til venstresida. Innenfor det området kan jeg derimot komme på et par alternativer, og det er godt mulig at jeg ender opp med ren taktisk stemming, siden jeg ser på det som det viktigste å holde blaabæsjen ute av regjeringsbygget. Ta forresten høyde for noe løssluppen ordbruk her - jeg har et par glass rødvin innabords og har jobba godt over 12 timer i dag, så jeg burde egentlig ha vært i senga for lenge siden.

Selv om de fleste andre på høyresiden ikke er i nærheten av så gale som FrP, så er jo dessverre FrP det største partiet på den siden, og en høyre-koalisjon uten FrP er ikke realistisk. Derfor mener jeg at å stemme på noen som i det hele tatt kan tenkes å ville samarbeide med FrP, grenser til galskap.

Noen vil sikkert argumentere med at FrP har en politikk som er mer egnet for å bygge opp nye og eksisterende bedrifter, siden de er mot alt av avgifter. Det man må huske på da, er at de aller fleste andre sammenhenger, også er norgesmestre i vinglete politikk, og er det noe som er viktig for å kunne drive en bedrift (jeg gjør det selv) er det å kunne gjette på hva som skjer fremover. Skulle FrP ha gjennomført halvparten av forslagene de har kommet med bare de siste årene, hadde vi hatt totale kursendringer noe sånt som annenhver måned, med eneste faste punkt at de helst ville ha gratis bensin og alkohol og at så mye som mulig av landet burde dekkes av motorveier.

Beklager, samme hvor mye jeg liker et glass, så er ikke de punktene noe jeg ser på som viktigere enn at landet som helhet ikke blir kjørt i grøfta. Derfor ender jeg på å stemme på stort sett hva som helst annet enn noe som kan føre til at Siv kommer i regjeringsposisjon.

Men - ingenting er bedre for fornuften enn en skikkelig debatt, så fyr løs med alt av argumenter!
Sist endret av atomet; 21. mai 2009 kl. 01:28.
Hva er viktige saker for deg? Bare det at FRP ville dele ut hele oljefondet, mener jeg er galskap!

Jeg har forøvrig ikke satt meg skikkelig inn i partiprogrammene, så vet ikke helt hva alle står for. Jeg er uansett ikke gammel nok til å stemme..

Jeg har og den oppfattningen av at vi i Norge har det alt for godt, og derfor er det ikke så mangen som tenker så veldig mye på politikk. Jeg mener dette er veldig trist og dårlig utviklig!

Edit: Filmen var rå!
Sist endret av A-H; 21. mai 2009 kl. 02:05.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg hadde i en ideell verden stemt på en kombinasjon av AP og Venstre, men siden verden er mindre en ideell blir det nok AP i år også

Har aldri fattet hva folk ser i FRP sin politikk, men siden de får nærmere 30% oppslutning på noen meningsmålinger fenger det vist. Kan noen forklare meg hvorfor de evt skal stemme FRP? Er det bare enkelt saker og man gir f... i helhetsbildet eller kan noen forklare meg hvordan denne helheten faktisk er positiv?
Gleder meg veldig til valget, min første stemming, så det kan bli spennende. Selv veit jeg ikke hva jeg gjør hvis FrP kommer i regjeringa, da tror jeg at jeg flytter, for jeg orker ikke slikt. Håper det blir en spennende debatt, og at folket ser fornuften i å stemme et rødt parti. Selv kommer jeg til å stemme enten rødt siden jeg er rød, eller AP siden det muligens er mer taktisk.

Hvis jeg skal se for meg scenarioet at de blå kommer i regjering, så måtte det vært venstre som var størst i min drømmeverden hvis jeg skal strekke meg så langt til høyre, men håper og satser på et godt valg der sosialistene seirer!
hei

har heller ikke satt meg fryktelig mye inn i alle partienes politikk, men holder meg tradisjonelt sett på vestresiden. regner med at både jeg og flere kommer til å stemme Ap av rent taktiske grunner. blir litt "alt er bedre enn frp i regjering".

er ikke meningen å være ufin mot noen, men det viser seg at frp har forankringen av velgere i folk uten høyere utdannelse. det er ikke fordi disse er "mindre smarte" etc, men tror det skyldes at de mangler kunnskapen til å gjennomskue retorikken som blir brukt. frp har en fantastisk god retorikk, og de er alt for gode på å bestemme velge relevansen i debatter etc. dette er noe man nesten _må_ ha studier, eventuelt lese seg opp på selv, for å kunne gjennomskue. personlig tror jeg at dette er grunnen til at folk da ikke oppfatter helheten i utsagnene, men bare tar enkeltpunktene - som til en viss grad kan gi mening.
Vet ingenting
Er usikker om jeg stemmer på H eller FRP, men en ting kan jeg si. Blir ALDRI å stemme på SV. En eneste grunn er Halvorsen. Makan til drittkjerring skal man lete lenge etter. Når normale folk lurer på hva man skal ha til middag den dagen, lurer Kristin på hvilke avgifter hun skal innføre den dagen. Det eneste SV/AP kan er å innføre avgifter, pålegg, avgifter avgifter avgifter..

Nedsettelse av skatter og avgifter er jo en grunn alene til å stemme Frp.
Sist endret av margido; 21. mai 2009 kl. 14:44.
margido... er du inneforstått med ideen bak velferdsstaten?

siden man betaler skatter og avgifter fører dette til at sykehus, gratis/billig utdannelse, bankforsikringer etc opprettholdes. dersom alle skal mele sin egen kake kommer vi raskt tilbake til situasjonen man så i paris pre 1800, eller storbritannia i samme tidsepoke - det er vel noe vi strengt talt kan si oss enige i at vi ikke ønsker?

vet ikke om du har noen eldre i familien, eller kjenner noen som er urføre av en eller annen grunn? en kompis av meg har en kronisk diagnose som gjør han avhengig av medisiner hver måned til kr 20 000. ellers dør han. disse får han av staten, som gjør at han kan jobbe og leve et normalt liv. strengt talt syntes ejg vi kunne betale mer skatt, slik at jeg ikke behøver å være bekymret for den dagen foreldrene mine må flytte på eldrehjem, eller den dagen det skjer meg selv en ulykke..

det som gjør norge til et av verdens beste land å leve i, er nettopp tanken om en velferdsstat og en solidaritet. dersom alle skal fly rundt å kun tenke på seg og sitt, ender vi raskt opp med et klassedelt samfunn som garantert vil føre med seg vesentlig mye mer uroligheter. bare se på opptøyene i USA etter orkanen i new orleans..

fritt marked følges gjerne med en enorm polarisering og sentrering av økonomi og generel makt. det skaper "mange mot få"-situasjoner, som ingen ønsker. det er tross alt denne tankegangen som skaffet oss kommunismen, -nemlig Engels oppdagelse av denne formen for kapitalisme i england.

betalte 36% skatt da jeg jobbet, nå studerer jeg. føler at jeg på den måten har gjort meg fortjent til å få stippend. skatt er kanskje ikke kjempe gøy, men en nødvendighet for at norge skal forbli det beste landet i verden.
Sitat av margido Vis innlegg
Er usikker om jeg stemmer på H eller FRP, men en ting kan jeg si. Blir ALDRI å stemme på SV. En eneste grunn er Halvorsen. Makan til drittkjerring skal man lete lenge etter. Når normale folk lurer på hva man skal ha til middag den dagen, lurer Kristin på hvilke avgifter hun skal innføre den dagen. Det eneste SV/AP kan er å innføre avgifter, pålegg, avgifter avgifter avgifter..

Nedsettelse av skatter og avgifter er jo en grunn alene til å stemme Frp.
Vis hele sitatet...
Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har fulgt med på partipolitikken på noen år, men kan ikke du fortelle litt om hvilke avgifter SV har innført, spesielt i forhold til den borgerlige regjeringa som satt fram til 2005? Hva gjør SV annerledes enn den borgerlige Bondevikregjeringa?
Vet ingenting
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
margido... er du inneforstått med ideen bak velferdsstaten?

siden man betaler skatter og avgifter fører dette til at sykehus, gratis/billig utdannelse, bankforsikringer etc opprettholdes. dersom alle skal mele sin egen kake kommer vi raskt tilbake til situasjonen man så i paris pre 1800, eller storbritannia i samme tidsepoke - det er vel noe vi strengt talt kan si oss enige i at vi ikke ønsker?

vet ikke om du har noen eldre i familien, eller kjenner noen som er urføre av en eller annen grunn? en kompis av meg har en kronisk diagnose som gjør han avhengig av medisiner hver måned til kr 20 000. ellers dør han. disse får han av staten, som gjør at han kan jobbe og leve et normalt liv. strengt talt syntes ejg vi kunne betale mer skatt, slik at jeg ikke behøver å være bekymret for den dagen foreldrene mine må flytte på eldrehjem, eller den dagen det skjer meg selv en ulykke..

det som gjør norge til et av verdens beste land å leve i, er nettopp tanken om en velferdsstat og en solidaritet. dersom alle skal fly rundt å kun tenke på seg og sitt, ender vi raskt opp med et klassedelt samfunn som garantert vil føre med seg vesentlig mye mer uroligheter. bare se på opptøyene i USA etter orkanen i new orleans..

fritt marked følges gjerne med en enorm polarisering og sentrering av økonomi og generel makt. det skaper "mange mot få"-situasjoner, som ingen ønsker. det er tross alt denne tankegangen som skaffet oss kommunismen, -nemlig Engels oppdagelse av denne formen for kapitalisme i england.

betalte 36% skatt da jeg jobbet, nå studerer jeg. føler at jeg på den måten har gjort meg fortjent til å få stippend. skatt er kanskje ikke kjempe gøy, men en nødvendighet for at norge skal forbli det beste landet i verden.
Vis hele sitatet...
Ja virkelig.. Man ser jo hvor mye man får igjen av disse avgiftene som vi blir pålagt. Er enig at avgifter må man ha for at samfunnet skal fungere, men det finnes mye avgifter i Norge som man ikke "trenger". Ta bilavgifter som et eksempel. SV er meget flinke til å innføre skatter og avgifter for å straffe enkeltmannen. CO2 avgiften er igrunn latterlig. Det hjelper ikke en DRITT hvor mye avgifter man pålegger, for det forandrer ingenting. Miljøet forurenses uansett hvor mye penger man betaler inn. Det er bare en til grunn for at staten skal få inn mer penger fra oss forbrukere.

Nå er ikke jeg så flink på politikk at jeg kan uttale meg nok om det, men jeg vet selv at SV er nedstemt hos meg. Det er ikke uten grunn at SV kalles avgiftspartiet blant folk flest.
Sist endret av margido; 21. mai 2009 kl. 15:03.
Personlig er jeg for Høyresiden. Dog liker jeg tanken om at partiene må kunne sammarbeide i mye større grad uavhengig av sidene.

Og jeg vil ha meg frabedt alle innspillene fra folk som ikke skjønner hvorfor andre folk ikke stemmer annet enn rødt og tendensen til at de er idioter de som stemmer annet enn rødt. Såpass burde man forstå.

Selv har jeg ikke satt meg veldig inn i politikken. men vil si uten begrunnelse at jeg ikke har vært særlig fornøyd med den sittende regjering.

Og folkens, det betyr jo ikke automatisk at Norge hadde vært et drittland å bo i hvis vi ikke hadde oljen. Se på svenskene og danskene?
Sist endret av pixelmade; 21. mai 2009 kl. 15:13.
skal ikke stå å fronte et bestemt parti jeg heller, etter som jeg ikke organiserer meg partipolitisk, men skal vi se.

er enig i at co2 utslippene skjer (nesten) uansett avgift eller ikke, kan til og med være enig i at denne avgiften går mer utover enkeltmannen/damen som trenger kjøretøy (les: alenemor som må levere 3 unger i forskjellige barnehager rundt om, og komme seg 2 min til jobb) heller enn de "rike" som lett kan betale denne avgiften. man kunne heller legge store avgifter på kjøretøy som forurenser mer enn andre... -men det hjelper på utslippene om enkeltindividet også tar ansvar. selv har jeg parkert motorisert kjøretøy for trolig flere år fremover, etter som jeg bor såppas sentralt at jeg kan sykle. de gangene det ikke funker, overlever jeg å ta buss.

ser argumentet i at co2 avgiften også bare er en inntektskilde til staten, men ser ikke problemet i det. staten _må_ faktisk få inn penger i kassa for at maskineriet skal gå rundt. om de trekker litt her og litt der, så funker det greit nok for meg.

men er det noe mer enn avgifter/skatter som plager deg? for det er typisk eksempel på at man tar enkeltsaker, og vurderer ut i fra det - ikke helheten.

dersom vi faktisk oppnår frp sin politikk, billigere bensin, sprit og veier, salg av norsk energi etc, vil vi til slutt måtte betale for absolutt alt selv - og det har de aller færreste råd til... skulle ønske vi hadde hatt råd til 2 frp regjeringer, for etter det ville folk innsett den manglende evnen til å tenke langsiktig. desverre er det slik i dag at norge, som den nasjonen vi kjenner i dag, ikke vil overleve slike forsøk. (etter min mening)
Jeg får masse igjen av alle avgiftene. Jeg har nettopp gått 13 år på en helt gratis skole, de siste tre årene betalte til og med staten meg mer lommepenger enn jeg har fått hjemmefra i løpet av hele livet. Var en periode i fjor hvor jeg ikke hadde arbeid, da var det noen hyggelige mennesker som hjalp meg helt gratis med å finne jobb. Har en venn som døde for et år siden, hadde det ikke vært for behandlinga han fikk helt gratis så hadde han dødd lenge før det. For en stund siden var jeg også i en rettssak, da fikk jeg en helt gratis advokat.

Kan du fatte å begripe hvor alle disse gratis tjenestene kommer ifra Margido? Avgifter låter kanskje ikke så gøy, men jeg betaler heller en for mye enn en for lite.
Sist endret av gulunderstrek; 21. mai 2009 kl. 15:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
CO2-utslepp skjer ikkje uansett avgifter. Eit klårt døme er jo Norcem som har lagt om til mindre CO2-utslepp som ein konsekvens av CO2-avgifter. Det er eit incentiv til å utvikle teknologien fordi utslepp blir kunstig dyrt. Det er netto positivt, for det fører til at forsking og utvikling blir lønsamt, og at eksisterande teknologi som reduserer CO2-utsleppa betaler seg ned på kortare tid, og at det løner seg å legge om.

Mao. har ei avgift på utslepp ein klar effekt på lang sikt.
Vet ingenting
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
skal ikke stå å fronte et bestemt parti jeg heller, etter som jeg ikke organiserer meg partipolitisk, men skal vi se.

er enig i at co2 utslippene skjer (nesten) uansett avgift eller ikke, kan til og med være enig i at denne avgiften går mer utover enkeltmannen/damen som trenger kjøretøy (les: alenemor som må levere 3 unger i forskjellige barnehager rundt om, og komme seg 2 min til jobb) heller enn de "rike" som lett kan betale denne avgiften. man kunne heller legge store avgifter på kjøretøy som forurenser mer enn andre... -men det hjelper på utslippene om enkeltindividet også tar ansvar. selv har jeg parkert motorisert kjøretøy for trolig flere år fremover, etter som jeg bor såppas sentralt at jeg kan sykle. de gangene det ikke funker, overlever jeg å ta buss.

ser argumentet i at co2 avgiften også bare er en inntektskilde til staten, men ser ikke problemet i det. staten _må_ faktisk få inn penger i kassa for at maskineriet skal gå rundt. om de trekker litt her og litt der, så funker det greit nok for meg.

men er det noe mer enn avgifter/skatter som plager deg? for det er typisk eksempel på at man tar enkeltsaker, og vurderer ut i fra det - ikke helheten.

dersom vi faktisk oppnår frp sin politikk, billigere bensin, sprit og veier, salg av norsk energi etc, vil vi til slutt måtte betale for absolutt alt selv - og det har de aller færreste råd til... skulle ønske vi hadde hatt råd til 2 frp regjeringer, for etter det ville folk innsett den manglende evnen til å tenke langsiktig. desverre er det slik i dag at norge, som den nasjonen vi kjenner i dag, ikke vil overleve slike forsøk. (etter min mening)
Vis hele sitatet...
Godt innlegg.

Vet ikke helt om jeg synes helsetjenesten i Norge fungerer slik som det er nå. Mye kutt rundt omkring og MYE kø for folk som trenger hjelp.

Men skal jeg være ærlig er det nok avgiftspolitikken som plager meg mest. Avgifter må det være, greit nok. Men engangsavgift, årsavgift, CO2-avgift, registreringsavgift, piggdekkavgift, bomavgift er vel bare noen av avgiftene man kommer over om man skal kjøre bil. Slik som det er i sørnorge kan jeg tenke meg at det fungerer siden man kan la bilen stå og bruke kollektivtransport i form av tog og buss.

Reiser man til nordland-troms er ikke tilbudet like godt. Togtransporten stanser i Narvik så det er utelukket. Buss er greit nok i de "store" byene som Harstad og Tromsø, men i utkanten er det ikke fungerende. Derfor er vi som bor i utkanten av byene (les: bygda) avhengig av biltransport. Kommer regjeringen med et ordentlig tilbud i form av utbygging av veier og bedre kolleketivtilbud kan jeg endre min mening, men slik som det er nå er det helt bak mål med tanke på alle avgiftene den norske mann/dame betaler i året.
Sist endret av margido; 21. mai 2009 kl. 15:24.
Avgifter her og avgifter der, synes liksom ikke det blir gjort noe særlig mer med problemene med enkelte avgifter. F.eks co2.
Jeg stemmer blant annet på det partiet som belønner de som faktisk gjør en innsats for å redusere forurensingen og lignende problemer som gir litt "unødige" avgifter. F.eks belønner de som er flinke til å sortere søppel, og alt annet som gir en miljøgevinst i sin helhet.
Jeg må nok ærlig innrømme at jeg egentlig ikke har peiling på hva de forskjellige partiene mener, og egentlig ikke har noen interesse av det heller. Men en ting jeg lurer på er hvilke partier arbeider for, eller viser ønske for å bygge opp det norske forsvaret?
Sitat av margido Vis innlegg

Vet ikke helt om jeg synes helsetjenesten i Norge fungerer slik som det er nå. Mye kutt rundt omkring og MYE kø for folk som trenger hjelp.
Vis hele sitatet...

må si meg enig i at det ikke er så bra som det burde ha vært nå, men dette skyldes jo igjen at sykehusene ikke har nok penger/kapasitet. og hvor skal disse pengene komme fra...?

dersom sykehusene hadde fått vesentlig mye mer penger, kunne man bygget ut, slik at pasienter slapp å ligge på gangene, ansatt flere leger og sykepleiere, slik at man fikk raskere behandling etc. men dette koster jo penger, som må hentes et sted.
Sist endret av Beskjeden; 21. mai 2009 kl. 15:29.
Og Atomet fortsetter slik som venstresiden alltid gjør- nemlig gjøre narr av høyresiden. Jeg gleder meg litt til den dagen SV politikere og tilhengere heller kan prøve å oppmuntre til å stemme sitt parti, istedenfor å nedmuntre andre til å stemme FrP. Jeg har flere kompiser som har lyst å stemme SV i år, så jeg liker å diskutere politikk med dem. Eneste de klarer å komme med, er dritt om FrP og veldig lite positivt om SV.

Diskusjon er en fin ting, drittslenging er ikke det.

Sitat av Beskjeden Vis innlegg
hei

har heller ikke satt meg fryktelig mye inn i alle partienes politikk, men holder meg tradisjonelt sett på vestresiden. regner med at både jeg og flere kommer til å stemme Ap av rent taktiske grunner. blir litt "alt er bedre enn frp i regjering".

er ikke meningen å være ufin mot noen, men det viser seg at frp har forankringen av velgere i folk uten høyere utdannelse. det er ikke fordi disse er "mindre smarte" etc, men tror det skyldes at de mangler kunnskapen til å gjennomskue retorikken som blir brukt. frp har en fantastisk god retorikk, og de er alt for gode på å bestemme velge relevansen i debatter etc. dette er noe man nesten _må_ ha studier, eventuelt lese seg opp på selv, for å kunne gjennomskue. personlig tror jeg at dette er grunnen til at folk da ikke oppfatter helheten i utsagnene, men bare tar enkeltpunktene - som til en viss grad kan gi mening.
Vis hele sitatet...
Så du sier faktisk at alle som stemmer FrP er mindre smart. Og alle som stemmer venstresiden er smart?
Bare ved å si det burde du miste alle dine rettigheter på å stemme ved noe som helst valg.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du sier faktisk at alle som stemmer FrP er mindre smart. Og alle som stemmer venstresiden er smart?
Bare ved å si det burde du miste alle dine rettigheter på å stemme ved noe som helst valg.
Vis hele sitatet...
og du bommer helt på poenget. sier ikke at høyere utdannelse har noe med iq å gjøre. det har noe med hva man har lært, eller ikke lært. det er som å påstå at en rørlegger er smartere enn en fysiker, fordi fysikeren ikke vet hvordan å koble samme rett rør på riktig måte. -eller å si at fysikeren er smartere enn rørleggeren, fordi rørleggeren ikke kan molekylbindingene til forskjellige atomer.

det jeg sier er: frp har forankring blant folk uten høyere utdannelse, noe _jeg tror_ skyldes at disse ikke har lært (les: har lært, ikke at de er dummere, eller mindre smarte) hvordan å analysere/gjennomskue retorikk... trodde jeg hadde poengtert at mitt syn på saken er at dette er noe som må _læres_, og ikke har noe med inteligens å gjøre...

Edit: og om du syntes mine meninger diskvalifiserer meg fra å stemme, sier det mer om deg enn om meg...
Sist endret av Beskjeden; 21. mai 2009 kl. 16:01.
En ting jeg ikke forstår er hvorfor Norge ikke kan ha helt gratis helsevesen når mange andre land har det. Hvor mye mer skatt betaler de for å få det egentlig?

Og er det noen av partiene som faktisk vurderer å spytte inn mer penger til studenter snart? Evt. gi/låne oss penger hele året...

I år aner jeg fortsatt ikke hvilket parti jeg skal stemme på, men blir nok mot venstre...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Og Atomet fortsetter slik som venstresiden alltid gjør- nemlig gjøre narr av høyresiden. Jeg gleder meg litt til den dagen SV politikere og tilhengere heller kan prøve å oppmuntre til å stemme sitt parti, istedenfor å nedmuntre andre til å stemme FrP. Jeg har flere kompiser som har lyst å stemme SV i år, så jeg liker å diskutere politikk med dem. Eneste de klarer å komme med, er dritt om FrP og veldig lite positivt om SV.

Diskusjon er en fin ting, drittslenging er ikke det.



Så du sier faktisk at alle som stemmer FrP er mindre smart. Og alle som stemmer venstresiden er smart?
Bare ved å si det burde du miste alle dine rettigheter på å stemme ved noe som helst valg.
Vis hele sitatet...
Og boo-boo gjør som en del andre folk, generaliserer. Drittslengingen går begge veier.. og negativt prat om et parti er et helt gyldig motargument, så lenge det er relevant og ikkje heilt ute av kontekst.
Politikerne på Stortinget jobber kun for å få flest stemmer og penger inn i statskassen. Egentlig er de våre ansatte og jobber for oss!Hvorfor denne arrogansen? Koalisjonsregjeringer er noe som kun blir brukt som et endeløst maktsspill uten grenser. De store utnytter de små, og når som p.d.d. sittende regjering til og med er rød og grønn, skjønner jeg ikke at folk reagerer. Nei til sammenslåing av partier. FRP burde ikke kunne utnytte andres partiers stemmer, for å fremme Siv Jensen til førersetet. Dette burde under ingen omstendigheter skje.

Når det kommer til all den skatten vi betaler inn, i tillegg til vårt "St. Oljefond" spør jeg meg til syvende og sist selvfølgelig hvor pengene blir av. Det er nærmest ingenting som er gratis i Norge! Gamle og uføre må ligge på ganger, for få (for ikke å snakke om dyre!) barnehager til dagens antall norske unger, kommunene sliter finansiellt i mens regjeringen bygger opearahus og ny hoppbakke. Er det noen som har spurt MEG hva jeg ønsker å bruke mine skattepenger på? Ihvertfall ikke et pissegult hus og en ny akebakke.
Vet ingenting
Det er akkurat derfor jeg lurer på hvorfor Norge har så mye avgifter kontra Sverige og Danmark, der helsetjenesten, veistandard og der bilparken ikke er europas eldste.

Norge skryter over at vi er en av verdens rikeste land og lever godt. Ja, i forhold til U-land lever vi som Kongen selv, men hvis man sammenligner oss med våre naboland skulle man tro vi nettopp var kommet ut av steinalderen. Gjennomsnittsbilen i Norge er sent 1980mod. Vi har en av verdens verste veistandard. Bare å se rett over grensa til Sverige, der de faktisk ikke betaler Årsavgift på bilene. Nye biler til HALVE prisen i Norge, og enda sitter regjeringen og putter på oss avgifter siden ordet BIL er forurensende. Hva med å slutte å klage over at biler forurenser, når den vanlige mann i gata ikke har råd til ny bil. Det er en syk lov her i Norge, der regjeringen vil at man skal få vekk den gamle bilparken i Norge, men enda DOBBLES prisen av ny bil i form av avgifter. Da er det ikke rart at man kjører gammel bil som forurenser. Det er en så sprø dobbeltmoral i Norge at jeg vil spy.

Jeg kan ta et godt eksempel på nypris på en bil i Norge kontra Sverige.

Mazda Cx7 som er en ganske så stor SUV (Nå kunne SUV generelt vært borte siden vi ikke har bruk for det, men et godt eksempel anyways) koster ca 750 tusen i Norge. I Sverige koster samme bilen 350 tusen. Altså halvparten av bilen betaler vi inn i form av avgift til staten! Og i tillegg skal de ha årsavgift, registreringsavgift, omregistrering hvis du skal det, avgift per liter bensin (noe som ikke er så rent lite heller) og bomavgift. Hvor skal dette ende? Jeg spør meg selv, hvor blir det av pengene. Norge burde skjemmes når man ser på veistandard her kontra nabolandene, der de ikke har halvparten av avgifter som i Norge. Noe er riv ruskende galt her, og det burde flere av dere se.
Sist endret av margido; 21. mai 2009 kl. 19:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido Vis innlegg
Det er akkurat derfor jeg lurer på hvorfor Norge har så mye avgifter kontra Sverige og Danmark, der helsetjenesten, veistandard og der bilparken ikke er europas eldste.
Vis hele sitatet...
Har vi så himla mykje avgifter? Hugs på at norske lønninger ligg ein del over t.d. svenske lønninger, og nettoresultatet er at vi er blant dei 2-3 landa der ein har høgast kjøpekraft. Det vil sei at ein i Noreg må jobbe mindre for å kjøpe ein liter bensin enn i dei fleste andre land.

Det er rett og slett ikkje heilt korrekt at Noreg er dyrt med høge avgifter... Det er rettare å seie at Sverige er billig for nordmenn.
Den vanlig "mannen i gata" har råd til middelmådige middager, ingen bil, leie av toroms-leilighet hvis han ikke skal ta opp lån. Jeg ønsker ikke å ta opp lån og må sikkert leve et liv som nevnt ovenfor.
Hvis ikke lever jeg resten av mitt liv som gjeldslave, og må fremdeles betale tusenvis av kroner til helsesektoren, legemiddelforeninger, skattekista og betale masse penger til de fantastiske norske veier. Vet ikke hvor mange milliarder kroner som blir betalt som veiavgift i året. For disse pengene har politikerne kun skapt kø.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Den vanlig "mannen i gata" har råd til middelmådige middager, ingen bil, leie av toroms-leilighet hvis han ikke skal ta opp lån. Jeg ønsker ikke å ta opp lån og må sikkert leve et liv som nevnt ovenfor.
Vis hele sitatet...
Det er totalt pissprat. Den vanlige mannen har stortsett råd til å ete nett kva faen ein vil om det så er ein biff. Sjølv om ein vel å leige rimelig stor leilighet...

Vil ein kjøpe så må ein låne JA. Men er det eit vesentleg minus? Å låne til å invistere i bolig er rimelig god norsk tradisjon, og det er veldig få som får store økonomiske problemer av det.

Min påstand er at er du i fast jobb i Noreg, og har utdanning utover viaregåande skule, så har du stortsett råd til å gjere nett kva faen du vil, ete nett kva faen du vil til middag, og bu stortsett der du har lyst.

Og husk på at noko slikt som ein milliard mennesker i verda lever for UNDER en dollar dagen...
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Hvis ikke lever jeg resten av mitt liv som gjeldslave, og må fremdeles betale tusenvis av kroner til helsesektoren, legemiddelforeninger, skattekista og betale masse penger til de fantastiske norske veier. Vet ikke hvor mange milliarder kroner som blir betalt som veiavgift i året. For disse pengene har politikerne kun skapt kø.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje snakk om å leve resten av livet som gjeldsslave. Det er snakk om å settje av ein del av inntekta si til å nedbetale lånet. Dei fleste eg kjenner som har kjøpt seg hus har milliongjeld, og lar ikkje akkurat det prege kvardagen - dei har fortsatt råd til ferier, den middagen dei har lyst på, ny bil, etc etc.

Du beskriver rett og slett ei verkelegheit som eg ikkje kjenner meg igjen i. Eg trur veldig få her inne kjenner seg igjen i di verkelegheit heilt ærleg, for den er rimelig fjern. Og det er ei holdning som provoserer meg vanvittig, for du bitcher over kor ille det er å ikkje kunne ha stor kåk og bare leve livet. På tide du faktisk får litt motgang i livet!
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Den vanlig "mannen i gata" har råd til middelmådige middager, ingen bil, leie av toroms-leilighet hvis han ikke skal ta opp lån. Jeg ønsker ikke å ta opp lån og må sikkert leve et liv som nevnt ovenfor.
Hvis ikke lever jeg resten av mitt liv som gjeldslave, og må fremdeles betale tusenvis av kroner til helsesektoren, legemiddelforeninger, skattekista og betale masse penger til de fantastiske norske veier. Vet ikke hvor mange milliarder kroner som blir betalt som veiavgift i året. For disse pengene har politikerne kun skapt kø.
Vis hele sitatet...
Den vanlige mannen i gata jeg kjenner har mer enn nok penger.
De fleste hjem har datamaskiner, internett, store tv-er, en eller flere biler...
Det handler kun om å prioritere. Klarer du deg med en sykkel i stedet for en bil? Ja, da har du jo fort spart 300000 kr, pluss drivstoffet den bruker.

Om du ikke vil ta opp lån, så får da det være din sak, men du burde ikke syte til oss andre som gjør det for det?

Veiavgift ja, hadde du klart å sykle/kjørt bil/akt trikk om det ikke hadde vært vei der?
ALLE har goder av veien, om ikke direkte, så indirekte (tenker da på logistikk, folketransport osv).
Tror du TV-en din fra Tyskland tryllet seg til kjøpesenteret du kjøpte den på?
Vet ingenting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har vi så himla mykje avgifter? Hugs på at norske lønninger ligg ein del over t.d. svenske lønninger, og nettoresultatet er at vi er blant dei 2-3 landa der ein har høgast kjøpekraft. Det vil sei at ein i Noreg må jobbe mindre for å kjøpe ein liter bensin enn i dei fleste andre land.

Det er rett og slett ikkje heilt korrekt at Noreg er dyrt med høge avgifter... Det er rettare å seie at Sverige er billig for nordmenn.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke tenke meg at vi nordmenn tjener så mye mer enn svenskene hvis du tar bil-eksemplet mitt. Der bilen koster 750 tusen i Norge kontra 350 i Sverige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av margido Vis innlegg
Jeg kan ikke tenke meg at vi nordmenn tjener så mye mer enn svenskene hvis du tar bil-eksemplet mitt. Der bilen koster 750 tusen i Norge kontra 350 i Sverige.
Vis hele sitatet...
Det er eit par unntak ja: alkohol, bil og tobakk i hovedsak. Dei er gjort kunstig dyre fordi ein vil halde bruken nede. Når det gjeld ting som bensin så tipper eg Noreg er ein del billegare enn sverige når det gjeld tal timer du må jobbe for å kjøpe ein liter bensin...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er totalt pissprat. Den vanlige mannen har stortsett råd til å ete nett kva faen ein vil om det så er ein biff. Sjølv om ein vel å leige rimelig stor leilighet...

Vil ein kjøpe så må ein låne JA. Men er det eit vesentleg minus? Å låne til å invistere i bolig er rimelig god norsk tradisjon, og det er veldig få som får store økonomiske problemer av det.

Min påstand er at er du i fast jobb i Noreg, og har utdanning utover viaregåande skule, så har du stortsett råd til å gjere nett kva faen du vil, ete nett kva faen du vil til middag, og bu stortsett der du har lyst.

Og husk på at noko slikt som ein milliard mennesker i verda lever for UNDER en dollar dagen...

Det er ikkje snakk om å leve resten av livet som gjeldsslave. Det er snakk om å settje av ein del av inntekta si til å nedbetale lånet. Dei fleste eg kjenner som har kjøpt seg hus har milliongjeld, og lar ikkje akkurat det prege kvardagen - dei har fortsatt råd til ferier, den middagen dei har lyst på, ny bil, etc etc.

Du beskriver rett og slett ei verkelegheit som eg ikkje kjenner meg igjen i. Eg trur veldig få her inne kjenner seg igjen i di verkelegheit heilt ærleg, for den er rimelig fjern. Og det er ei holdning som provoserer meg vanvittig, for du bitcher over kor ille det er å ikkje kunne ha stor kåk og bare leve livet. På tide du faktisk får litt motgang i livet!
Vis hele sitatet...
Motgang?Hva er det?

Tenk på hvor suveren økonomien er lagt opp.
1. Du går ut av skolen og tar opp et studielån for å ha råd til å studere.
2. For å betale ned studielånet må du selvfølgelig jobbe og det resten av ditt liv for å betale ned:
a) billån
b) huslån
c) studielån
d) evnt forbrukslån.

Den vanlige mannen i gata har egentlig ikke råd til disse tingene, og er ferdig å betale ned lånet i en godt voksen alder. Når mange er ferdige med å betale ned lånet, har de betalt huset og bil to til tre ganger! Ergo: Hadde du hatt penger med en gang betaler du prisen som er aktuell, og har du ikke penger, og må ta opp et lån, vil du risikerer å betale bilen eller huset ditt ned tre ganer. Eks: Kjøper hus til 2 mill. Ferdig nedbetalt 6 mill. Og huset og bilen er teoretisk ikke ditt en gang. Det er banken sitt, og de har rett til å kaste deg ut hvis det må til.
- Ny bil?
- Ja, men den tilhører hører til banken.

Skulle alle nordmenn tatt ut pengene de har stående inne i bankene på en gang, ville ikke det gått da kreditten som regel ikke eksisterer, men noe banker tjener grovt på. Slik er vi bundet for alltid til gjeldslaveriet slik at vi kan med god samvittighet leve ut "maurtuesamfunnet" vårt. Moderne salveri kaller jeg det.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Motgang?Hva er det?

Tenk på hvor suveren økonomien er lagt opp.
1. Du går ut av skolen og tar opp et studielån for å ha råd til å studere.
2. For å betale ned studielånet må du selvfølgelig jobbe og det resten av ditt liv for å betale ned:
a) billån
b) huslån
c) studielån
d) evnt forbrukslån.

Den vanlige mannen i gata har egentlig ikke råd til disse tingene, og er ferdig å betale ned lånet i en godt voksen alder. Når mange er ferdige med å betale ned lånet, har de betalt huset og bil to til tre ganger! Ergo: Hadde du hatt penger med en gang betaler du prisen som er aktuell, og har du ikke penger, og må ta opp et lån, vil du risikerer å betale bilen eller huset ditt ned tre ganer. Eks: Kjøper hus til 2 mill. Ferdig nedbetalt 6 mill. Og huset og bilen er teoretisk ikke ditt en gang. Det er banken sitt, og de har rett til å kaste deg ut hvis det må til.
- Ny bil?
- Ja, men den tilhører hører til banken.

Skulle alle nordmenn tatt ut pengene de har stående inne i bankene på en gang, ville ikke det gått da kreditten som regel ikke eksisterer, men noe banker tjener grovt på. Slik er vi bundet for alltid til gjeldslaveriet slik at vi kan med god samvittighet leve ut "maurtuesamfunnet" vårt. Moderne salveri kaller jeg det.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget? Slik er verden blitt, og vil forbli.
For å få utdanning må du bruke penger du ikke har, dette gjelder de fleste.
Og med mindre du skal bo hos mor di, arve en rik onkel eller bo fattig så må også du ta opp et lån.
Og hvor lang tid det tar å betale ned kommer an på intekten din.
Hva gjør det om man betaler der 2-3 ganger? Du tror vel ikke at du kan få låne penger gratis? Er du så trangsynt?
Hva så om du ikke er gjeldsfri før du er 50? Da har du fått det som du vil, bil og hus og evt alt det andre du skulle ha lånet til. Da har du jo betalt for tjenesten det kostet å få disse tingene, og nå er de endelig dine.
Skjønner du?
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
det jeg sier er: frp har forankring blant folk uten høyere utdannelse, noe _jeg tror_ skyldes at disse ikke har lært (les: har lært, ikke at de er dummere, eller mindre smarte) hvordan å analysere/gjennomskue retorikk... trodde jeg hadde poengtert at mitt syn på saken er at dette er noe som må _læres_, og ikke har noe med inteligens å gjøre...
Vis hele sitatet...

FrP har mange stemmer blant den yngre befolkningen, ja. Men det er hovedsaklig på grunn av FrPs synspunkter på alkohol, utesteder og innvandringspolitikk. En av FrPs representanter kom på skolen min og sa akkurat dette. Så den yngre befolkningen som stemmer FrP gjør det ikke fordi de ikke klarer å lese retorikken, de stemmer FrP fordi FrP faktisk har en politikk som fokuserer mer på ungdom og uteliv enn andre partier. Om det er positivt eller ikke er en annen sak. Men ikke kom å si at FrPs velgere bare stemmer FrP fordi de ikke klarer å "gjennomskue" retorikken i deres politikk. Jeg kunne sagt nøyaktig det samme om personer som stemmer SV eller AP. Men man kan rett og slett ikke diskutere ved å se ned på de som ifølge deg ikke klarer å lese retorikken i politikken.

FrP har også mange velgere blant den "høytstående" befolkningen. Det vil si de som har litt mer penger. Leger, advokater, dommere, tannleger etc stemmer ofte FrP ettersom FrP vil senke skatter og avgifter, og tillate mer privatisering.

Sitat av Beskjeden Vis innlegg
og om du syntes mine meninger diskvalifiserer meg fra å stemme, sier det mer om deg enn om meg...
Vis hele sitatet...
Hvis du stemmer SV eller AP el. fordi du synes de som stemmer FrP ikke har "lært" nok, så synes jeg faktisk det, ja.
Sist endret av Boo-Boo; 21. mai 2009 kl. 20:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Motgang?Hva er det?

Tenk på hvor suveren økonomien er lagt opp.
1. Du går ut av skolen og tar opp et studielån for å ha råd til å studere.
Vis hele sitatet...
Skulegangen er gratis. Du må betale for livsoppholdet, og staten tilbyr SVÆRT gunstige lån til kostpris utan behovsprøving, slik at alle skal ha råd til å studere. I motsetning til t.d. USA, der du typisk må betale skulepengar OG livsopphald sjølv. Ingen statsgaranterte lån med gode betingelser.

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
2. For å betale ned studielånet må du selvfølgelig jobbe og det resten av ditt liv for å betale ned:
a) billån
b) huslån
c) studielån
d) evnt forbrukslån.
Vis hele sitatet...
Billån? Studielån? Forbrukslån? Biler er ikkje så helvetes dyre. Du får nye, brukbare biler for et par hundretusen. Det er ikkje veldig mange år å betale ned om du har ei høgare utdanning. Høgare utdanning vil som regel sei minst 300k i årsinntekt i full jobb.

Forbrukslån er idioti å ta opp. So what else is new?

Studielånet er heller ikkje så helvetes mykje. Einaste lånet av dei du nevner som tar lang tid å betale ned er huslånet, og du er på ingen måte nøydd å ta opp huslån om du ikkje vil. Det går utmerka godt å leige, men det er stortsett betre bruk av pengane å betale ned på eit lån enn å leige. Resultatet er uansett omlag likt - kostanden ved å leige kåk til 2 millioner tilsvarer gjerne omtrent lånet på ein kåk til to millioner.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Den vanlige mannen i gata har egentlig ikke råd til disse tingene, og er ferdig å betale ned lånet i en godt voksen alder. Når mange er ferdige med å betale ned lånet, har de betalt huset og bil to til tre ganger!
Vis hele sitatet...
Kor mykje matematikk kan du...? 2-3 ganger? Kva slags rente er det du trur du betaler? Men ja, ein må låne til det, men kva så? Det er eit val mange vel å ta. Liker du det ikkje? Ingen tvinger deg!
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Ergo: Hadde du hatt penger med en gang betaler du prisen som er aktuell, og har du ikke penger, og må ta opp et lån, vil du risikerer å betale bilen eller huset ditt ned tre ganer. Eks: Kjøper hus til 2 mill. Ferdig nedbetalt 6 mill. Og huset og bilen er teoretisk ikke ditt en gang. Det er banken sitt, og de har rett til å kaste deg ut hvis det må til.
Vis hele sitatet...
Skill mellom at banken eig huset og at dei har sikkerheit i det ved mislighold av lånet. Det er LANGT ifra det samme - juridisk sett er du eigaren, men banken kan selje det gitt at du ikkje betaler i tide, og ikkje betaler inkassovarsel / inkasso. Det er heilt alminnelige sivilrettslege reglar, som er ein del av det kapitalistiske systemet. Det er eitt parti i Noreg som vil vekk frå det, og det er Raudt. Dei andre vil behalde det systemet, men t.d. SV vil auke skattar og avgifter og gi større overføringer til t.d. huskjøparar gjennom husbanken.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
- Ny bil?
- Ja, men den tilhører hører til banken.
Vis hele sitatet...
Igjen, pissprat. Dra skallen din ut fra den sjølforherligande vesle skjerma hagen du lever i.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Skulle alle nordmenn tatt ut pengene de har stående inne i bankene på en gang, ville ikke det gått da kreditten som regel ikke eksisterer, men noe banker tjener grovt på. Slik er vi bundet for alltid til gjeldslaveriet slik at vi kan med god samvittighet leve ut "maurtuesamfunnet" vårt. Moderne salveri kaller jeg det.
Vis hele sitatet...
Pissprat igjen. *SAMTLIGE* nordmenn er i stand til å kjøpe omtrent det dei vil når dei vil. At ein stor del vel å ta opp lån framfor å spare får vere folk sitt val. All den tid brorparten heilt utmerka greier å betene låna sine ser eg ingen problem med det.

Hugs på at vi er vanvittig privilegerte som er meir eller mindre garantert å ha tak over hovudet og mat å stappe i dei feite kroppane våre samme faen kva vi gjer i livet. Om eg vil sittje på ræva uten å løfte ein finger resten av livet vil eg like fullt ha det langt betre enn sikkert halvparten av verdas befolking.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av pixelmade Vis innlegg
Personlig er jeg for Høyresiden. Dog liker jeg tanken om at partiene må kunne sammarbeide i mye større grad uavhengig av sidene.

Og jeg vil ha meg frabedt alle innspillene fra folk som ikke skjønner hvorfor andre folk ikke stemmer annet enn rødt og tendensen til at de er idioter de som stemmer annet enn rødt. Såpass burde man forstå.

Selv har jeg ikke satt meg veldig inn i politikken. men vil si uten begrunnelse at jeg ikke har vært særlig fornøyd med den sittende regjering.

Og folkens, det betyr jo ikke automatisk at Norge hadde vært et drittland å bo i hvis vi ikke hadde oljen. Se på svenskene og danskene?
Vis hele sitatet...
Først vil jeg svare med et sitat:
"Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought" -- John F. Kennedy

Jeg kjenner mange folk på høyre siden som er oppegående smarte menesker, men nesten samtilige av dem stemmer Høyre og har prinsippielle og gjennomtenkte grunner til å stemme slik de gjør. Desverre kan jeg ikke si det samme om FRP velgere. De fleste jeg prater med som tenker på å stemme frp gjør det ikke ut i fra et helhetsbilde. Her er det enkeltsaker og simpel populisme som er nøkkelen. Det er gjerne relativt ubetydelige fanesaker som "alkoholpriser", "tobakkspriser" eller "bensinavgifter" som preger diskusjonen. Det er omtrent aldri store saker som miljø, utdanning, nyskapning og velferd som opptar disse velgerene mest. Når de blir nevnt så er det veldig ofte hjelpeargumenter for de mindre fane sakene. Det er meget skjelden de har en oppfattelse og holdning til stykk pris i eldere omsorgen annet en at det skal gi mer helse for DERES skattepenger!.

Jeg vet det låter meget elitisk å si noe sånn som dette, men desverre tror jeg det er sant. Frp velgere stemmer for å protestrere på enkelt saker og har skjelden en helhetlig oppfatning av politikken til partiet.
Sist endret av sptz; 21. mai 2009 kl. 20:26.
Sitat av Hatred Vis innlegg
Og boo-boo gjør som en del andre folk, generaliserer. Drittslengingen går begge veier.. og negativt prat om et parti er et helt gyldig motargument, så lenge det er relevant og ikkje heilt ute av kontekst.
Vis hele sitatet...
Hvor er det han generaliserer uten gyldig grunn? Om det er et valid spørsmål. Faktum er at i slike debatter trykker folk høyeresiden ned, istedet for å presse sine egne partier opp. Når f.x. FRP kommer med sine uttalelser kommer de med konkrete ting de planlegger å gjøre, rett på sak. Disse sakene, og saker høyeresiden tar opp generelt, blir som oftest presset ned av venstrefløyen. Istedet for at venstresiden presser seg selv opp, presser de høyeresiden ned. Det er igrunn slik jeg ser det, og jeg tror mange er enige.

På skolen hadde vi for en stund tilbake siden et såkallt "skolevalg". Det kom representanter fra alle partiene (unge høyere, etc.) å forsvarte sin politikk - og diskuterte ulike saker, og hvordan det skulle håndheves og praktiseres. Alle partiene startet med å introdusere seg selv, og sa noen ord om partiet.

FRP kom med en introduksjon allá dette: Hei, jeg heter Ola Nordmann - og idag skal vi leke en lek: Hver tiende gang noen fra venstresiden kritiserer oss for politikken istedet for å forsvare sin egen, roper dere bingo - og en twistpose vil bli kastet bort til dere. (Ble delt ut +/- 4 twistposer på en drøy time.)

Og det er jo ikke bare skatten f.x. FRP står for. Greit nok at de i likhet med høyere vipper mer mot måten USA praktiserer det på, enn hva venstresiden gjør. Men jeg tror virkelig ikke det er så shock-changing som endel vil ha det til. Kan til dels trekke opp veier, skole og innvandrerpolitikken - som alle er felter jeg ser etter når jeg skal stemme til høesten. (Hvis vi for eksempel ser på majoriteten av narkotikasalg - som er vel dokumentert de siste par ukene, så tror jeg faktisk noe må gjøres - til tross for at metoden ikke er helt klar for meg enda.)

Siste input: Hvorfor skal det være folk uten høyere utdanning som skulle stemme FRP og Høyere? Det strider jo mot all sunn fornuft og logikk. Folk som i følget generaliseringen tjener på å stemme Høyere, er jo de som har og/eller tjener mye penger. Nettopp på grunnlag av skatten. De som ikke har det, eller gjøre det (uten utdannelse o.l.) vil tape på å stemme høyere imo.
Sist endret av Restyle; 21. mai 2009 kl. 20:38. Grunn: typo
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva er poenget?
For å få utdanning må du bruke penger du ikke har, dette gjelder de fleste.
Og med mindre du skal bo hos mor di, arve en rik onkel eller bo fattig så må også du ta opp et lån.
Og hvor lang tid det tar å betale ned kommer an på intekten din.

Hva så om du ikke er gjeldsfri før du er 50? Da har du fått det som du vil, bil og hus og evt alt det andre du skulle ha lånet til. Da har du jo betalt for tjenesten det kostet å få disse tingene, og nå er de endelig dine.
Skjønner du?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikke burde være sånn. Slik holdes "arbeiderklassen" nede, og er når du tenker over det så absolutt ikke rettferdig. Burde ikke skattepengene gå til gratis studier slik at alle på lik linje kan klare seg og starte på hvitt papir?Det å måtte låne penger for å få informasjon som du senere må nedbetale til du er feridg med å jobbe syns ikke jeg er en oppmuntrende tanke. I tillegg til at du i dagens samfunn skal ha minst en "bachelor"..i hva er ikke så viktig.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hva gjør det om man betaler der 2-3 ganger? Du tror vel ikke at du kan få låne penger gratis? Er du så trangsynt?
Vis hele sitatet...
Det gjør ikke noe for deg at de som allerede har en startkapital fra rike foreldre kan surfe seg igjennom livet på deres goder?Det gjør heller ikke noe for deg at de betaler 1/3 av det du til syvende sist betaler?Rettferdig, eller er vi klare til å komme med en ny form for økonomi snart hvor alle på er på lik linje følger samme prinipper og maktfordelinger? Vi har så vel klassesamfunn i det moderne Norge. Jeg vil ikke være slave for å ha det "godt". Jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil uten å være lenket fast til arbeid/inntekt. (eks: jeg har lyst til å reise et år, men kan ikke fordi jeg har ikke har inntekt og må betale ned lånene mine)
Når det kommer til at jeg tror at jeg kan låne penger "gratis", låner bankene bort penger som ikke eksisterer. Hvor er fornuften, og hvor er rettferdigheten?

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Slik er verden blitt, og vil forbli.
Vis hele sitatet...
Jeg syns utsagn som dette er krenkende ovenfor menneskeheten, og langt mer skremmende enn bankenes taskenspill-teater. Vi skal aldri gi opp, og aldri ta noe for gitt for da har vi allerede tapt. Verden er blitt sånn, men vi aksepterer dette ikke for våre barn og barnebarn. Vi må omforme jorden så rettferdig som mulig, og ikke legge asfalt som de rike kan gå på. Skjønner du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Poenget er at det ikke burde være sånn. Slik holdes "arbeiderklassen" nede, og er når du tenker over det så absolutt ikke rettferdig. Burde ikke skattepengene gå til gratis studier slik at alle på lik linje kan klare seg og starte på hvitt papir?Det å måtte låne penger for å få informasjon som du senere må nedbetale til du er feridg med å jobbe syns ikke jeg er en oppmuntrende tanke. I tillegg til at du i dagens samfunn skal ha minst en "bachelor"..i hva er ikke så viktig.
Vis hele sitatet...
Nei, eg er einig med deg, men det er som sagt ett parti som meiner det, og det er Raudt. Og dei vert vel neppe eit statsberande parti dei næraste året...

Studielån er ei rimelig grei ordning. Har du jobb er det ikkje eit problem å betale tilbake studielånet. 3-400k i studielån er ikkje så himla vanskelig å betjene gitt at du har arbeid. Å sitte i kassa på rema funker til å betjene det...

Det er også slik at Lånekassen ettergir renter og utsetter innbetalinger om du er registrert arbeidsledig, så eg ser faktisk ikkje det veldig store prinsipielle problemet med studielån. Det er svært få som havner i økonomiske problemer grunna studielåna sine tipper eg.

Og faktum er at det er frivillig å studere, og å oppta studielån. Det går òg å studere utan studielån. Så du angrip stråmenn her.

Forøvrig går skattepengane til gratis studier. Kva trur du finansierer universiteta i Noreg? Hint: det er ikkje studielånet.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Det gjør ikke noe for deg at de som allerede har en startkapital fra rike foreldre kan surfe seg igjennom livet på deres goder?Det gjør heller ikke noe for deg at de betaler 1/3 av det du til syvende sist betaler?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje rettferdig. Eg er kommunist, men kritikken din avsamfunnet finn eg like fullt hårreisande idiotisk og tåpeleg, for du overser at nordmenn faktisk har råd til å ta utdanning UAVHENGIG av foreldra si inntekt. Vi har råd til bil UAVHENGIG av inntekt. Kort sagt - dei suverent fattigaste i Noreg er rikare enn minst 1/6 av verdas befolking.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil uten å være lenket fast til arbeid/inntekt. (eks: jeg har lyst til å reise et år, men kan ikke fordi jeg har ikke har inntekt og må betale ned lånene mine)
Når det kommer til at jeg tror at jeg kan låne penger "gratis", låner bankene bort penger som ikke eksisterer. Hvor er fornuften, og hvor er rettferdigheten?
Vis hele sitatet...
Sorry, men det gidd eg ikkje betale for. Det du argumenterer for er at eg skal betale skatt slik at du kan sitte på ræva utan å gjere noko. Det er ikkje eg spesielt gira på.

Eg er derimot interessert i å betale skatt slik at alle har ei reell mulighet til å leve eit anstendig liv, og eg oppfattar ikkje at Noreg er spesielt langt unna det målet.

At du må ofre reising får til helvete vere ditt problem - det er ikkje ein menneskerett å reise. Det er derimot ein menneskerett å ha mat og husvære. Så stapp den egoistiske holdninga di til verden til helvete vekk og slutt med sytinga.
for å være ærlig så har jeg 0 peiling på hva jeg skal stemme på, jeg har aldri satt meg inn i de forskjellige partiene og politikk har egentlig ikke interessert meg heller.
Dette er også første gang jeg skal stemme.

Noen som vet om noen lure sider jeg kan lese på for å få litt bedre innblikk i hva de forskjellige partiene står for?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Billån? Studielån? Forbrukslån? Biler er ikkje så helvetes dyre. Du får nye, brukbare biler for et par hundretusen. Det er ikkje veldig mange år å betale ned om du har ei høgare utdanning. Høgare utdanning vil som regel sei minst 300k i årsinntekt i full jobb.
Vis hele sitatet...
Biler er ganske helvetes dyre hvis du skal spare opp uten lån. Det er det jeg prøver å si. Du kan enten betale ned et billån over mange, mange år og være ferdig med å betale den ned i en mye senere alder. Eller, så kan du spare opp penger til en bil (som koster ca 300k), hvor du kanskje har bilen etter mange ti-år selv hvor du ikke trenger å leve i et låne-slaveri.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forbrukslån er idioti å ta opp. So what else is new?
Vis hele sitatet...
Lånet som har fått krisen til å ramle av pinnen?Not my cup of tea.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Studielånet er heller ikkje så helvetes mykje. Einaste lånet av dei du nevner som tar lang tid å betale ned er huslånet, og du er på ingen måte nøydd å ta opp huslån om du ikkje vil. Det går utmerka godt å leige, men det er stortsett betre bruk av pengane å betale ned på eit lån enn å leige. Resultatet er uansett omlag likt - kostanden ved å leige kåk til 2 millioner tilsvarer gjerne omtrent lånet på ein kåk til to millioner.
Vis hele sitatet...
For å "eie" mitt eget hjem må jeg ta opp lån. Hvis ikke må jeg leie noen andre sitt, og prøve å spare opp til mitt eget. Det tar en ganske god stund å spare opp la oss si to mill.

Studielånet blir fort 200 - 300k det, så studerer jeg, blir det absurd mye jobbing på meg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor mykje matematikk kan du...? 2-3 ganger? Kva slags rente er det du trur du betaler? Men ja, ein må låne til det, men kva så? Det er eit val mange vel å ta. Liker du det ikkje? Ingen tvinger deg!
Vis hele sitatet...
Nå tok jeg mitt mor og fars eksempel. Vet ikke hva slags rente de har.
Ingen tvinger meg, men som sagt, skal jeg leve et "gjennomsnittlig" godt liv, må jeg ta opp det lånet.
Selvfølgelig er det ingen som tvinger meg til lån. Heldigvis.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen, pissprat. Dra skallen din ut fra den sjølforherligande vesle skjerma hagen du lever i.
Vis hele sitatet...
Du virker som en hyggelig mann.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Pissprat igjen. *SAMTLIGE* nordmenn er i stand til å kjøpe omtrent det dei vil når dei vil. At ein stor del vel å ta opp lån framfor å spare får vere folk sitt val. All den tid brorparten heilt utmerka greier å betene låna sine ser eg ingen problem med det.
Vis hele sitatet...


Sitat av slashdot Vis innlegg
Hugs på at vi er vanvittig privilegerte som er meir eller mindre garantert å ha tak over hovudet og mat å stappe i dei feite kroppane våre samme faen kva vi gjer i livet. Om eg vil sittje på ræva uten å løfte ein finger resten av livet vil eg like fullt ha det langt betre enn sikkert halvparten av verdas befolking.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært sykt kult hvis alle kunne ha det like bra?Og jo, det er faktisk mulig, og selvfølgelig ja er det noen som jobber mot at dette ikke skal skje. Men vi må prøve, og aldri gi opp. En stemme er dremdeles mer enn ingen.
Sist endret av Jersey Schultz; 21. mai 2009 kl. 21:12.
Blir nok Rødt i år. De er det partiet som kommer nærmest det jeg står for.
Jeg håper virkelig ikke FRP kommmer i regjering. De fremstår for meg som et parti som kun følger strømmen og henger seg på det folk flerst mener. De virker rett og slett ikke som et seriøst parti.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Det gjør ikke noe for deg at de som allerede har en startkapital fra rike foreldre kan surfe seg igjennom livet på deres goder?Det gjør heller ikke noe for deg at de betaler 1/3 av det du til syvende sist betaler?Rettferdig, eller er vi klare til å komme med en ny form for økonomi snart hvor alle på er på lik linje følger samme prinipper og maktfordelinger? Vi har så vel klassesamfunn i det moderne Norge. Jeg vil ikke være slave for å ha det "godt". Jeg vil ha frihet til å gjøre det jeg vil uten å være lenket fast til arbeid/inntekt. (eks: jeg har lyst til å reise et år, men kan ikke fordi jeg har ikke har inntekt og må betale ned lånene mine)
Når det kommer til at jeg tror at jeg kan låne penger "gratis", låner bankene bort penger som ikke eksisterer. Hvor er fornuften, og hvor er rettferdigheten?


Jeg syns utsagn som dette er krenkende ovenfor menneskeheten, og langt mer skremmende enn bankenes taskenspill-teater. Vi skal aldri gi opp, og aldri ta noe for gitt for da har vi allerede tapt. Verden er blitt sånn, men vi aksepterer dette ikke for våre barn og barnebarn. Vi må omforme jorden så rettferdig som mulig, og ikke legge asfalt som de rike kan gå på. Skjønner du?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ikke noe for meg at noen har en bedre start enn andre.
Som slashdot sa, så er samfunnet i disse dager slik at man kan gå uten jobb og fortsatt ha det bedre enn mesteparten av resten av verden.

Hvorfor er det urettferdig å låne penger som ikke fysisk finnes?
Alle kan ta opp et lån, men visse personer vet jo ikke sine begrensninger eller betalingsevne.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg håper virkelig ikke FRP kommmer i regjering. De fremstår for meg som et parti som kun følger strømmen og henger seg på det folk flerst mener.
Vis hele sitatet...
Det kan tenkes jeg skyter meg selv litt i foten nå; men er ikke hva folk mener ganske essensielt i en slik debatt? Er ikke hva folk mener viktig i et valg som kan forandre landet til en ukjent grad? Er det virkelig så tåpelig å prøve å gjennomføre ting som "folk flest mener" er viktig?

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Hadde det ikke vært sykt kult hvis alle kunne ha det like bra?Og jo, det er faktisk mulig, og selvfølgelig ja er det noen som jobber mot at dette ikke skal skje. Men vi må prøve, og aldri gi opp. En stemme er dremdeles mer enn ingen.
Vis hele sitatet...
Jeg føler dette blir litt i feil rettning. Selvfølgelig er det hyggelig at alle har det like bra. Og det er en fin tanke i seg selv, men ikke gjennomførbart i praksis. Og hvor har du det fra at "penger" er et enestående argument for at folk skal ha det bra? Om en tjener 300.000 eller én million spiller stort sett liten rolle i form av gladfaktor. Enkelte mener kanskje at det beste hadde hvert om alle hadde tjent 350.000 i året, noe som hadde hvert fullt gjennomførbart om alle hadde tjent like mye. Men fungerer det i praksis? Er det en relevant situasjon det er verdt og ta høyde for?

Det er viktig for meg at alle har det gjennomsnittelig bra, og penger er én faktor blandt mange. Derfor er det viktig og opprettholde et system som gjør dette mulig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Biler er ganske helvetes dyre hvis du skal spare opp uten lån. Det er det jeg prøver å si. Du kan enten betale ned et billån over mange, mange år og være ferdig med å betale den ned i en mye senere alder. Eller, så kan du spare opp penger til en bil (som koster ca 300k), hvor du kanskje har bilen etter mange ti-år selv hvor du ikke trenger å leve i et låne-slaveri.
Vis hele sitatet...
En bil koster ikkje 300k. En bruktbil koster fra 15000,- og oppover, avhengig av luksusnivå og velikeholdskostnader. Kjøper en bil til 300k så velger en å kjøpe dyrere bil enn nødvendig...
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
For å "eie" mitt eget hjem må jeg ta opp lån. Hvis ikke må jeg leie noen andre sitt, og prøve å spare opp til mitt eget. Det tar en ganske god stund å spare opp la oss si to mill.
Vis hele sitatet...
Ditt valg. Du har som du sjølv seier tre mogelegheiter, og samtlige av dei har fordeler og ulemper.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Studielånet blir fort 200 - 300k det, så studerer jeg, blir det absurd mye jobbing på meg.
Vis hele sitatet...
Det blir 240k for tre år, eller 400k for master. Det er ikkje himla mykje det. Med høgare utdanning stiger lønnsnivået ein del, og som sagt så gjev dei fleste bachelorutdanninger over 300k reelt sett.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg

Nå tok jeg mitt mor og fars eksempel. Vet ikke hva slags rente de har.
Ingen tvinger meg, men som sagt, skal jeg leve et "gjennomsnittlig" godt liv, må jeg ta opp det lånet.
Vis hele sitatet...
Nei, det må du ikkje. Det går utmerka fint an å leve eit gjennomsnittleg bra liv i leigd leilighet. Det er til og med rimelig vanlig i ekstremt mange andre land, så det at vi faktisk har råd til å kjøpe og eige eigen bustad plasserer oss i den suverent rikaste delen av verda.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Hadde det ikke vært sykt kult hvis alle kunne ha det like bra?Og jo, det er faktisk mulig, og selvfølgelig ja er det noen som jobber mot at dette ikke skal skje. Men vi må prøve, og aldri gi opp. En stemme er dremdeles mer enn ingen.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mulig, men det vil føre til at vi må gå ned i levestandard. Mellom anna kan du sjå langt etter en årlig flytur, eller det å ha eigen bil som bruker ein liter på mila.

Alle kan ikkje ha vårt luksusnivå. Det er det ikkje nok ressurser til. Ein ser jo resultatet på energi- og matvarepriser når kina auker levestandarden, samtidig som biodrivstoff kjem...

Men du jobber ikkje for likheit. Du jobber for at du kan sitte på ræva når du vil, eller reise når du vil, ut frå det du skriv her på berget.

Skal ein tilbake til eit samfunn med likheit så må ein forøvrig vekk fra kapitalisme, og over til ein sosialistisk/kommunistisk planøkonomi. Det er det langt på nær fleirtal for no. Desverre.
Sist endret av vidarlo; 21. mai 2009 kl. 21:24.
Sitat av sptz Vis innlegg
Først vil jeg svare med et sitat:
[...]De fleste jeg prater med som tenker på å stemme frp gjør det ikke ut i fra et helhetsbilde. Her er det enkeltsaker og simpel populisme som er nøkkelen. Det er gjerne relativt ubetydelige fanesaker som "alkoholpriser", "tobakkspriser" eller "bensinavgifter" som preger diskusjonen.[..](
Vis hele sitatet...
For min egen del, så vil jeg bare si det at den avgjørelsen som vil få desidert mest å si for min mitt praktiske liv pr idag var å fjerne skjenkeringen i Oslo og de idiotiske åpningstidene. Prisene overlever jeg dog, vi tjener godt.

Det hadde vært utrulig deilig å kunne sitte på pub til langt på natt og drikke når jeg ville, i hvilken som helst del av byen jeg ville. Utvider vi åpningstidene får vi ikke de usannsynlig tilbakestående rushet ut av alle utestedene samtidig heller. FRP er så vidt jeg vet de eneste som har idiotiske ikke-puritanske meninger her.

Desverre kunne jeg ikke tenke meg å stemme FRP nettopp pga manglende helhetspolitikk, vingling og generell tilbakeståendhet.. det hadde vært vondt for næringslivet og Norge som helhet, men jeg er faktisk genuint frista, og det skremmer vannet av meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
Er det virkelig så tåpelig å prøve å gjennomføre ting som "folk flest mener" er viktig?
Vis hele sitatet...
Mye av det, ja. Dette er fordi "Folk Flest"(tm) ikke nødvendigvis vet nok om ting, men bare tenker "hei, det var en god ide!" uten nærmere ettertanke.

Mulige framtidige konsekvenser, eller til og med nøyaktig hva det innebærer er ikke alltid like åpenbare, og det er alltid folk som enten ikke kan se det, eller ikke vil se det...

FRP har vel fått en del kritikk fordi det ofte kan virke som et parti hvis eneste klare agenda er å fortelle "Folk Flest"(tm) hva de vil høre, uten at forslaget nødvendigvis er noen god ide, eller for den saks skyld, gjennomførbart.
Sist endret av robhol; 21. mai 2009 kl. 21:47.
Jeg som provoserer meg i dagens partipolitiske Norge er at mange tydeligvis tror at norsk politikk betyr Frp mot røkla, i den forstand at Frp skal være et spesielt parti som skiller seg markant ut fra resten med tanke på oppførsel, stil og politikk. Frp er et pill råttent parti på lik linje med de aller fleste. De spiller det politiske spillet på samme måte som resten av stortingspartia, går ut i media om later som om de er sjokkerte over andre partier, når de i praksis gjør akkurat det samme selv.

Frp er ikke et parti for rebeller som vil revolusjonere Norge, hvis noen skulle tro det. De som tjener på Frp er det som har råd til å betale selv for skoler, sykehus og eldreomsorg, og de som synes det er viktig med sprit og flesk.

Frp har f.eks ledet byrådet i Oslo siden 1995 sammen med Høyre og andre borgerlige partier, og Frp hadde ordføreren i Oslo for bare få år siden. Har Oslo blitt drømmelandet av den grunn?

Frp liker å fremstille seg selv som et parti for "vanlige folk" (hva nå enn vanlige folk betyr), og som er parti som liksom skal snu opp-ned på Norge bare de får makta. I praksis viser det seg at Frp fører politikk på helt vanlige premisser i de kommunene hvor man har hatt makta i årevis. En politisk diskusjon, spesielt på et nettfora som nFF blir veldig fort en diskusjon om "alle de andre partiene som bare er dritt", og så den store frelseren Frp som skal redde oss fra undergangen. Dette er en misforstått hyllest av Frp, det er blodig urettferdig for andre partier som ønsker å forandre verden, og det fører til at folk gir sin stemme på feil grunnlag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Studielån er ei rimelig grei ordning. Har du jobb er det ikkje eit problem å betale tilbake studielånet. 3-400k i studielån er ikkje så himla vanskelig å betjene gitt at du har arbeid. Å sitte i kassa på rema funker til å betjene det...
Vis hele sitatet...
Om det er et problem er noe annet. Men vi blir lenket for det!En som sitter i kassen på rimi skal jeg love deg sparer på de nødvendigste områdene, og har du barn i tillegg lever denne kassadama på ingen måte noe luksustilværelse

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er også slik at Lånekassen ettergir renter og utsetter innbetalinger om du er registrert arbeidsledig, så eg ser faktisk ikkje det veldig store prinsipielle problemet med studielån. Det er svært få som havner i økonomiske problemer grunna studielåna sine tipper eg.
Vis hele sitatet...
Åja?Men inkuldert til dine andre nødvendige lån, blir kanskje hverdagen økomisk sett vanskligere å takle.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og faktum er at det er frivillig å studere, og å oppta studielån. Det går òg å studere utan studielån. Så du angrip stråmenn her.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, du må ha en bachelor for å bli noe

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig går skattepengane til gratis studier. Kva trur du finansierer universiteta i Noreg? Hint: det er ikkje studielånet.
Vis hele sitatet...
Skolene, ja. Det skal være attraktivt å gå på den skolen, men bøker, mat, og bo må du finansiere selv. Bøker skulle være en selvfølgelighet, du kunne frivillig bo på dorms, men kunne selvfølgelig bo et annet sted på din egen lommebok. Så skulle det ha vært en kantine med varme og kalde retter som også skulle vært gratis og åpen hele dagen. Deter selvfølgeligheter som burde vært i en mye høyere prioritet en et operahus og ny hoppbakke!

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg er kommunist
Vis hele sitatet...
Du, kommunist?Virker som en skikkelig høyrevridd kapitalist spør du meg.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Sorry, men det gidd eg ikkje betale for. Det du argumenterer for er at eg skal betale skatt slik at du kan sitte på ræva utan å gjere noko. Det er ikkje eg spesielt gira på.
Vis hele sitatet...
Sitte på ræva?Spærsmålet er om det skal være ok at du skal ha åtte timer søvn, åtte timers arbeidsdag og de resterende åtte som skal fordeles på spising, barn, batale regninger og alle dagligdagse ting som opptar mye tid og penger. Men det er vel det kommunistiske samfunn du streber mot?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg er derimot interessert i å betale skatt slik at alle har ei reell mulighet til å leve eit anstendig liv, og eg oppfattar ikkje at Noreg er spesielt langt unna det målet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg mer enn gjerne med på å betale min skattepenger til!Men det er desverre ikke faktum, og her har vi rot i min misnøye!

Sitat av slashdot Vis innlegg
At du må ofre reising får til helvete vere ditt problem - det er ikkje ein menneskerett å reise. Det er derimot ein menneskerett å ha mat og husvære. Så stapp den egoistiske holdninga di til verden til helvete vekk og slutt med sytinga.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Menneskerett med mat og husvære!Derfor må vi være gjelsslaver resten av livet?Du er vel for at vil blir chipet og du?
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det er viktig for meg at alle har det gjennomsnittelig bra, og penger er én faktor blandt mange. Derfor er det viktig og opprettholde et system som gjør dette mulig.
Vis hele sitatet...
Hva med å opprette et system hvor dette er mulig?
for å være ærlig så har jeg 0 peiling på hva jeg skal stemme på, jeg har aldri satt meg inn i de forskjellige partiene og politikk har egentlig ikke interessert meg heller.
Dette er også første gang jeg skal stemme.

Noen som vet om noen lure sider jeg kan lese på for å få litt bedre innblikk i hva de forskjellige partiene står for?
Sitat av robhol Vis innlegg
Mye av det, ja. Dette er fordi "Folk Flest"(tm) ikke nødvendigvis vet nok om ting, men bare tenker "hei, det var en god ide!" uten nærmere ettertanke.

Mulige framtidige konsekvenser, eller til og med nøyaktig hva det innebærer er ikke alltid like åpenbare, og det er alltid folk som enten ikke kan se det, eller ikke vil se det...

FRP har vel fått en del kritikk fordi det ofte kan virke som et parti hvis eneste klare agenda er å fortelle "Folk Flest"(tm) hva de vil høre, uten at forslaget nødvendigvis er noen god ide, eller for den saks skyld, gjennomførbart.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si meg enig i at FRP ikke er det mest oppegående partiet, ei heller det med best helhetsbildet. Men jeg syntes de andre partien bør dra nyttet av nettopp dette. Det være sagt, så har vi flere partier enn FRP som aldri bør komme til makta. Slik jeg ser det; så kommer FRP med visse forslag som skaper stor debatt blandt befolkningen i samfunnet - forslag og saker som gir dem bonuspoeng - fordi det rører folk flest.

La oss ta for oss eksempelet til DumDiDum. Skjenkeserveringen, og lovene rundt dette - er en sak som rører veldig mange mennesker, og som veldig mange er motstandere av. Flesteparten av befolkningen er sterkt imot dette, så hvorfor plukker ikke andre partier opp slike saker som i all hovedsak ender i gevinst? Som samtidig har liten til ingen betydning sett i en større sammenheng.

Det FRP er gode på, er å komme opp med enkeltsaker som veldig mange nordmenn er enige i, og disse enkeltsakene er grunn nok alene til at folk stemmer på FRP. Folk ser ikke nødvendigvis alltid på helhetsbildet, men på enkelttilfeller. Og det er da ofte FRP gjør det bra, om ikke veldig bra. I en større setting vil de selvsagt score mye lavere. Disse velgerne kan ikke klassifiseres ut fra lønn eller utdanning, men det handler om interesse for politikk. For de som ikke har noen interesse for det: tar man ofte det første og beste. Og når man gang på gang hører om slike enkelttilfeller, så faller valget enkelt på dette, uten at man har studert helhetsgraden.

Hva jeg igrunn prøver å resumere meg frem til, er at andre partier også bør komme med kjernesaker - istedet for å begrense befolkningen muligheter og livsstil: gjør det mulig - med mindre det har stor praktisk betydning for befolkningen i sin helhet. Jeg vet f.x. med meg selv at jeg ikke hadde drukket så mye mer, til tross for at jeg kunne hvert på et utested en time ekstra.

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Du, kommunist?Virker som en skikkelig høyrevridd kapitalist spør du meg.
Vis hele sitatet...
Eller kan det være, om ikke annet: at han har opparbeidet et grunnlag han kan basere sine påstander på? Han har overkjørt deg i de fleste postene har har skrevet i denne tråden, ikke på grunn av god formulering; med på grunnlag av innholdet i postene. Du poster det samme skvipet om og om igjenn, uten at det har rot i virkeligheten.

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Hva med å opprette et system hvor dette er mulig?
Vis hele sitatet...
Det systemet er opprettet, og du lever midt i det. Snakk om å gjøre seg selv blind. Det er riktignok ikke perfekt, og det vil aldri bli det: men vi er ett av de landene som har klart det best i hele verden.