Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1847
Jeg har hørt at det værste man kan gjøre er å røyke med ispipe, eller såkallt "frostis".
Enten det er røykes i nedkjøled avis eller pipe med kjølerør fyllt med kald frostvæske.
Stemmer dette? Isåfall hva er det som er så farlig med dette?
Og svaret er ja, jeg søkte etter andre tråder før jeg postet en ny.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Kald røyk blir komprimert, og når den kommer i lungene der det er varmere vil den utvide seg. Dette er HVIS røyk komprimeres når den blir kald, finnes sikkert noen som kan bekrefte\avkrefte dette.

Jeg tror uansett ikke det kan være så voldsomt skadelig, da lungene rommer mange liter og du må trekke ganske så heftige trekk for at det i det hele tatt skal være en faktor.

En annen ting kan jo være hvis den er lekk, for frostveske er jo ikke bra å ha i seg, men det blir no annet da.
Sist endret av Bothrops; 7. mai 2007 kl. 20:52.
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Årsaken til at dette kan være skadelig er pga. at det kan dannes sopp eller mugg på lungene som følge av at røyken du inhalerer er kald og fuktig.

Dette er ikke skadelig hvis du kun røyker fra frostis en gang i blant, men du merker det ganske godt ved hyppig bruk. Dette gjelder også bøtte og vanngurgle.

Jeg har selv erfart å gå en sommer med en konstant kald følelse i brystet etter hyppig bruk av vanngurgle.
Sist endret av Thysanoptera; 7. mai 2007 kl. 21:05.
Ja, såvidt jeg har forstått er vannbong mer risikabelt enn frostbong (men så er ikke en frostbong kald så veldig lenge, og mange er for late til å fryse den ordentlig ned mellom hver røykings, så den blir fort bare en "bong"), et eksempel er en kamerat av meg som fikk lungebetennelse to ganger på ett år, etter tre år med dagling vannbong-røyking.

Selv gikk jeg over til utelukkende joint-røyking for mange år siden, annet enn når jeg er hos venner som røyker pipe/bong. Mange som er vant til pipe/bong klager over at de ikke får det samme kicket, og ikke blir like steine av joint. Det er ikke noe problem når joint er det eneste man røyker.
Grunnen til jeg røyker oftest pipe er at jeg får mer ut at det lille jeg får tak i av hasj.
Kicket er gudd.
Men har man mye godsaker så sverger jeg til rev.
Blir mye mer stein\høy på det.
Varer lengre og kommer sigende.
Ingenting er som å dele en rev mellom noen venner ute i det fri en varm sommerkveld, mens grillmaten venter og og et par kalde pils venter på å bli tomme.
Sist endret av sneipen; 7. mai 2007 kl. 21:38.
Vet ikke om det er en bevist sammenheng, men en venn av meg som sverget til vannbongen i flere år klagde etterhvert over mye slim i halsen, og harket opp store klyser daglig. Aner ikke om det er noen forsjkell på om baongen er kald eller ikke.
Forresten noen som vet om farer ved å røyke bong fylt med hvitvin? Gjør det i ny og ned grunnet ettersmaken i halsen og kilingen\prikkingen man får i leppene etter en del gode runder.
stemmer det. får mye mer slim og slam i halsen når man røyker vannbong.. 'usj.. Gjerne gråsvarte klumper. Har røyket ndel på vannong i det siste og det ble resultatet, etter så lite som 2 måneder vil jeg tro. Dette skjer ikke ved joint. Husler og for mange år siden da pipe/flasketut og avisbong husker jeg hadde samme problemet da og
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da vil jeg ha den æren av å presentere første vitenskapelige fakta i denne diskusjonen:
Research has shown that water filtration reduces both the amount of particulate matter and the number and quantity of toxic substances in the smoke that passes through it.
Vis hele sitatet...
M.A.P.S. 4, (2), 4-6 (1993)

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Hva kompisene deres sier, og hva dere hørte på en fest er forrykende likegyldig her, vi setter pris på vitenskapelige fakta.

Og angåen det å hoste opp grå slimklumper gjelder det vanlig pipe minst like mye, i min tid har jeg røkt mest på den vanlige maispipen og avis (maiser og shubb på lokalspråket), og at man hoster det opp er mer positivt enn at det blir liggende i lungene, sånt mistenkes å være en av grunnene til kreft.
Sist endret av Dodecha; 8. mai 2007 kl. 20:28.
jeg har røyket bong/flaske de siste 4 måndene og har nå pause grunnet MASSE slim i halsen, byner å daffe av nå etter 2 og en halv uke!
Dodecha: å nevne hva man ser selv skje med venner er litt annerledes enn hva du tilfeldig hører her og der, burde nevnt at slimet hans var grønt noe det ikke pleier å bli (for hans del, eller min) av pipe, men skjønner godt poenget ditt da enkelttilfeller kan variere fra individ til individ, skal prøve å backe opp med fakta fremover. Jeg får unnskylde meg med at jeg er rimelig ny her.
Mech's Avatar
Trådstarter
Ok. Virker som jeg ikke gidder å prøve det. Vil ikke har verken lungebetennelse eller slimete hals.
Sitat av Mech
Ok. Virker som jeg ikke gidder å prøve det. Vil ikke har verken lungebetennelse eller slimete hals.
Vis hele sitatet...
Neivel... Les innlegget til Dodecha før du gjør deg opp en mening, istedet for å stole på noen idiotiske fjortiser som har hørt at bong gir lungebetennelse fra sin sterkt retarderte venns bror.
Må vel si at akkurat dette innlegget av dodecha ikke bidro med veldig mye nyttig i denne saken. Leste igjenom artikkelen det var linket til og den var da veldig tynn(dette var riktig nok et review, så selve artikkelen er nok mer utfyllende), refererte mest til andre forsøk gjort for 30 år siden. Videre vet jeg ikke troverdigheten i disse forsøkene, hvordan de ble utført osv.. Det var også snakk om mariuana ikke hasj, hasj inneholder jo mye mer drit.. At vannet tar opp mye drit er vel ikke noe å diskutere, det er bare å se på vannet etterpå. Om det gir lungebetennelse/sopp må vi nok få svar på fra andre artikler da det ikke virket som om dette forsøket tok for seg denne problemstillingen

Og siste delen om at pipe og bong fører til slim kune vel nesten vært copy paste av det jeg skrev i innlegget over. At det gjelder minst like mye der skal jeg si meg enig i. grunnen kan vi vel bare spekulere i, og mine spekulasjoner går da i retning at lunger/hals utsettes for et betydelig betydelig støre trykk med røyk enn feks joint med flere små trekk. Men her ga dodecha et lite glimt, ihvertfall etter min tolkning. Hva skjer da når man røyker joint? blir det liggende der nede for å fremkalle kreft? Kansje er det faktisk sunnere å røyke pipe da, ettersom det tyder på at kroppen gjerne frastøter dette ved store trekk???
Mech's Avatar
Trådstarter
Sitat av Slaktern
Neivel... Les innlegget til Dodecha før du gjør deg opp en mening, istedet for å stole på noen idiotiske fjortiser som har hørt at bong gir lungebetennelse fra sin sterkt retarderte venns bror.
Vis hele sitatet...
Water filtration? Det er vel ikk det samme som frostbong? Trodde han mente vannpipe jeg da. Tviler ikke på Dodecha's kompetanse eller noe..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mech
Water filtration? Det er vel ikk det samme som frostbong? Trodde han mente vannpipe jeg da. Tviler ikke på Dodecha's kompetanse eller noe..
i dag 19:50
Vis hele sitatet...
Jeg har visst missforstått litt her, jeg har gått ut ifra at man her mener en kombinasjon av frost og vann bong, artikkelen jeg presenterte har med røyk filtrert igjennom vann.

Sitat av plutonium
Videre vet jeg ikke troverdigheten i disse forsøkene, hvordan de ble utført osv..
Vis hele sitatet...
Studiene er utført av Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies, en verdenskjent organisasjon innen for studier på psykoaktive substanser, her er hva wikipedia har å si om dem.
Sist endret av Dodecha; 9. mai 2007 kl. 23:07.