Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9249
Heisann. Har nettopp begynt å trene styrke 3 dager i uka,det jeg lurte på er hvor mye bør en voksen mann klare å ta i stående skulderpess,vet det ikke er noe fasit på det men sånn i utgangspunktet? Er 24 år,175 cm og 81 kg,har ikke trent stående skulderpress noe tidligere..
Umulig å si, noen tar ingenting andre tar 100kg.

Start med bare stanga og øk med 2,5kg i uka.
Anbefaler 5x5 programmet; https://stronglifts.com/

Da er skulderpress en av øvelsene og du trener 3 ganger i uka. App har programmet også, smooth sailing
Takk for tips,skal sjekkes ut
Mellom 20-40kg er ganske vanlig. Start lavt og bygg deg oppover!
Prøv deg på militær press istedet, også begynner du bare med stangen i squatracket, som da er 20kg
Finnes ingen fasit på dette. Noen klarer sikkert 80kg, andre klarer kanskje 20kg. Jeg bruker ikke stående skulderpress med stang, men jeg bruker sittende skulderpress med manualer. Begynte nettopp på treningssenteret etter to års pause og merket at skuldrene var en av musklene som hadde tæret mest gjennom de par årene. Tidligere brukte jeg i hvertfall minst 17.5kg manualer (i hver hånd). Nå kan jeg bli helt utslitt etter 12.5-15kg. Men det kommer jo også an på når du gjennomfører øvelsen i løpet av økten. Jeg bruker å trene skuldre etter å hå kjørt på med heftige brystøvelser (inkl skråbenk), og da kan man gjerne regne med litt svakere løft enn om man hadde begynt rett på skuldre.

Er det styrke eller kroppsbygging som er målet? Om det er sistnevnte har ikke vekt spesielt mye å si, så lenge du ser fremgang i styrken (at vektene øker). Riktig gjennomførelse av øvelsene og stimulering av musklene bør være hovedfokuset.
Det viktigste er å ta det rolig de første ukene. Øk vekten gradvis og fokuser på teknikk og form. Kroppen din trenger å tilpasse seg og det gjelder alle øvelsene du skal begynne med fremover. Det er bedre å fullføre et sett med overskudd, enn det er å gi seg halveis fordi du startet for hardt. Så la det gå sakte og gradvis oppover. Du vil ikke dra på deg noen skade. 5x5 programmet som Morgul har linket til er et flott sted å begynne.

Så husk det viktigste er riktig teknikk og fin form. Og for all del spis rektig!! Du skal ikke bulke med søppelmat, bulk heller steady med et overkommelige overskudd av kalorier.
Sist endret av pmprsrgr; 21. oktober 2016 kl. 16:24.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Kroppen din trenger å tilpasse seg og det gjelder alle øvelsene du skal begynne med fremover.
Vis hele sitatet...
det er nettop det stikk motsatte som viser best effekt.
aldri skal kroppen bli riktig vant til det du gjør. du skal alltid bytte på øvelser og sørge for at treningen ligger litt forran din egen kapasitet. som gode gamle arnold sier "shock the body"
I begynnerfasen går kroppen på sitt eget steroid (nei), eller man får beginners gains som det kalles, ingen poeng å ta det pent å pyntelig sålenge teknikken ikke bryter ihop. I cardio trening derimot er det jævla viktig å begynne med å sitte heeelt iro.

til ts:
om du tar kroppsvekta di i skulderpress så er du ganske rå! men denne øvelsen er det mange som sliter me å få opp.
Edit;tenker om du trener med stang såklart.
Sist endret av magnet; 21. oktober 2016 kl. 16:49.
Sitat av magnet Vis innlegg
det er nettop det stikk motsatte som viser best effekt.
aldri skal kroppen bli riktig vant til det du gjør. du skal alltid bytte på øvelser og sørge for at treningen ligger litt forran din egen kapasitet. som gode gamle arnold sier "shock the body"
I begynnerfasen går kroppen på sitt eget steroid (nei), eller man får beginners gains som det kalles, ingen poeng å ta det pent å pyntelig sålenge teknikken ikke bryter ihop. I cardio trening derimot er det jævla viktig å begynne med å sitte heeelt iro.

til ts:
om du tar kroppsvekta di i skulderpress så er du ganske rå! men denne øvelsen er det mange som sliter me å få opp.
Edit;tenker om du trener med stang såklart.
Vis hele sitatet...
Gode gamle Arnold var proppfull av steroider og lå på et helt annet fysisk nivå enn TS. Jeg er enig i at variert trening er bra, men jeg står fortsatt på mitt og mener at TS kan drite langt i noe "shock the body". Det du refererer til som "beginner gains" er jo det faktumet at kroppen tilpasser seg treningen. Det er styrke du allerede har, du bare yter bedre fordi kroppen har vent seg til å bli brukt på den måten.

Hvorfor er det viktig å sitte helt i ro når du begynner med cardio? Begynn på det nivået du er på, kjør så hardt du greier uten ubehag. Det viktigste er å høre på sin egen kropp, og det lærer man med erfaring og tid.

Til TS:

Unngå å se opp til boleidiotene som står å grynter med de tyngste manualene. Sjansen for at de går på steroider er store, og da har det ikke en dritt å si med riktig teknikk eller form. De kan så å si gjøre hva som helst og det fremmer muskelvekst. Se etter noen med en atletisk figur med god teknikk. Og bare glem hva magnet sier om kroppsvekt i skulderpress, ikke en gang sikt så høyt. Fremgang kommer med tålmodighet, tid, godt kosthold, gode rutiner, riktig form og teknikk. Start rolig på det nivået du er på, du kommer jo til å øke hver uke uansett. Hva har noen uker til eller fra å si? Du kan stagnere med en gang, eller du kan fortsette med gradvis oppgang over lengre tid.
Sist endret av pmprsrgr; 21. oktober 2016 kl. 17:15.
Dette er noe de fleste stopper opp på veldig kjapt, har vært på 40 kg altfor lenge mens benkpress, knebøy og markløft øker gjevnt men er bare å fortsette så kommer det seg.
En vanlig nybegynnerfeil er å pøse på med vekter så du ikke klarer å utføre øvelsen med fin teknikk. Hvis du skal bygge muskler er 8x3 rep greit. En ting er å få store muskler, men for å bli sterk må du utilisere hele muskelen.
Sitat av Diogenes Vis innlegg
En vanlig nybegynnerfeil er å pøse på med vekter så du ikke klarer å utføre øvelsen med fin teknikk. Hvis du skal bygge muskler er 8x3 rep greit. En ting er å få store muskler, men for å bli sterk må du utilisere hele muskelen.
Vis hele sitatet...

Greia med skulderpress med stang, samme om det er med samlene ben (militærpress) eller med bredere benstilling, er at det er ikke en skulderøvelse, men en helkroppsøvelse.

Hvis du ikke har spenn i hele kroppen, strammer rumpa og får med kjernemuskulaturen, så mister du ekstremt mye kraft. Samme prinsipp gjelder for alle baseøvelsene.

TS du burde klare 20 kilo. Ser skjelden noen på gymmet trener med særlig mer enn 60 kilo, så det kan være et første mål når du har lært deg korrekt teknikk og har bygd opp støttemuskler
Sist endret av ali88; 21. oktober 2016 kl. 18:30.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Gode gamle Arnold var proppfull av steroider og lå på et helt annet fysisk nivå enn TS. Jeg er enig i at variert trening er bra, men jeg står fortsatt på mitt og mener at TS kan drite langt i noe "shock the body".
Vis hele sitatet...
jovvist, både muskulatur og nervesystemet har godt av det. hvorfor skal du stramme sån inn på det? styrketrening er jo ikke akkurat slitsomt i forhold til annen "sport" og en frisk kar pådrar seg ikke noen skader av å hive seg i hardtrening.

når det handler om cardiovascular trening, så spiller helsa en mye større rolle. Jeg begynte å skrive en masse uintressant tull om cardio, men trening kan man diskutere inn å ut, så jeg dropper det.

Jeg overdrev forresten en heldel når jeg skrev at man skulle starte med å sitte iro, prøvde å dra inn at man ikke burde "shock the body" så inni helvette pga hjertet å alt mulig.


egen kroppsvekt er ett høyt mål å sette ja, og man er ganske sterk om man løfter såppas. Prøvde bare gi TS et mål på det siden han lurte. mente ikke at han skulle prøve elns.
Sitat av magnet Vis innlegg
jovvist, både muskulatur og nervesystemet har godt av det. hvorfor skal du stramme sån inn på det? styrketrening er jo ikke akkurat slitsomt i forhold til annen "sport" og en frisk kar pådrar seg ikke noen skader av å hive seg i hardtrening.

når det handler om cardiovascular trening, så spiller helsa en mye større rolle. Jeg begynte å skrive en masse uintressant tull om cardio, men trening kan man diskutere inn å ut, så jeg dropper det.

Jeg overdrev forresten en heldel når jeg skrev at man skulle starte med å sitte iro, prøvde å dra inn at man ikke burde "shock the body" så inni helvette pga hjertet å alt mulig.


egen kroppsvekt er ett høyt mål å sette ja, og man er ganske sterk om man løfter såppas. Prøvde bare gi TS et mål på det siden han lurte. mente ikke at han skulle prøve elns.
Vis hele sitatet...
En frisk kar kan fort bli en skadet kar, dette har ingenting med immunforsvaret. Vi vet ingenting om TS sin fysikk eller kroppsbygning. Så mitt poeng er ikke at han ikke skal trene hardt, han skal bare ikke starte hardt. I 5x5 programmet som ble postet litt lenger opp i tråden, er en del av programmet å øke vekten ukentlig i hver øvelse helt til det stagnerer. Og når det stagnerer om jeg husker riktig, så tar du av 10% av vekten og begynner for fra igjen med den nye vekten.

I starten kommer det til å være veldig lett, men da får han tid til fokusere på teknikken. Det er ikke noe hastverk med å trene. Hvor lett noen er utsatt for skader er helt umulig å si, derfor er det lurest å ta utgangspunkt i at man kan være utsatt og dermed gjøre alt man kan for å forebygge det. Men det trenger ikke å gå utover intensiteten på økten. Gjerne vil man følge et treningsprogram som på en eller annen måte regulerer vekten på øvelsene i henhold til hva man selv presterer.

Kjør aldri til failure, det er idiotisk og du trenger ikke det for å bygge muskler eller bli sterkere. Når man når et visst nivå må man naturligvis tilpasse treningsprogrammet og strategi. Men som en nybegynner trenger du ikke å tenke på det. Fem gode reps er fem gode reps, og det er hva du vil sikte etter. Ikke 7 dårlige.

Og vær nysjerrig, les deg opp enten på nett eller via bøker. Glem alle mytene du før har hørt om trening, og ikke stol blindt på selv de største fyrene på treningssenteret. Man kan bli stor uten å trene på en god måte, så det er ikke en selvfølge at de har rett. Dette kommer mye an på genetikk, og naturligvis hvilke type tilskudd man tar
Sist endret av pmprsrgr; 22. oktober 2016 kl. 01:26.
Takker for alle innlegg og tips ! Det 5x5 programmet virker jo veldig bra,fin og oversiktelig side var det.Gikk til innkjøp idag av stang og 2 - 10 kgs vektskiver og 2- 2,5 skiver Kosthold og slikt føler jeg at jeg har en viss peiling på så det skal nok gå fint,men man kan jo alltids lære og finne ut av nye ting.Målet er ikke å bli psycho svær og bol er uansett utelukket,har ett par kamerater som kjører det og for all del ser jo resultatene men det er ikke noe jeg har lyst til per idag ihvertfall,målet mitt er vel å få armer jeg kan være stolt av og en fin stram brystkasse og skuldre..
Du tenker militærpress (med stang)?
Siden du absolutt vil ha et svar ang. vekt på stangen er min mening følgende(8 repetisjoner):
20kg(kun stanga) = dårlig/svak
30kg = OK
40kg = synes jeg man burde være fornøyd med, synes dette selv er litt tungt. På mitt beste tar jeg vel 50x5, men jeg har trent ganske lenge, men er heller ikke den typiske styrkeløfter.

NB: Dette gjelder for normalt aktive mennesker, har du bare sittet forran PCen din uten å løfte noe vekter før burde du være fornøyd med 30 kg.

Mange at de som løfter rundt deg på studio kan være på steroider, uten at du nødvendigvis mistenker det. Blitt veldig vanlig i ungdomsmiljøer for å kun "se bra ut".
Nå må du ikke fokusere for mye på hvor mye de rundt deg løfter, spesielt på skulderøvelser, der man kan pådra seg skader hvis man pusher vekten for mye, og derav går på bekostning av teknikken.
Sist endret av trikker95; 22. oktober 2016 kl. 15:17.
Jeg er 185cm på 78kg. Har 120 i pers i benk. Militærpress: 75kg (Bare for å sette litt i perspektiv)

Jeg tror som med så mange andre øvelser så har det mye med teknikk å gjøre.
Sist endret av SkyMarshal; 23. oktober 2016 kl. 23:40.
Dumt spørsmål kanskje,men legger på meg fort,gjelder det muskler også? er jeg mer mottakelig for å legge på meg med muskler fortere?
Er det noen som har kjørt dette 5 x 5 programmet? Likte godt at det er tatt med mye vile, da det ofte får for lite fokus. Hvile er jo kjempeviktig for å ha progresjon. Stusser dog litt på at det ikke er egne øvelser for bryst, skuldre, rygg og armer. Greit med fokus på basisøvelser, da det også styrker støttemusklatur. Men kun det? Er det litt rart å ikke ha noe fokus på øvelser der en isolerer de enkelte musklene? Eller overså jeg poenget med 5 x 5 programmet kanskje?

Og hva er planen etter 9 uker? Fortsette 5 x 5 og fortsatt øke belastningen hver uke? Eller legge om til et annet program som også inkluderer mindre muskelgrupper slik at en kan isolere feks rygg, skuldre, bryst og armer?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det noen som har kjørt dette 5 x 5 programmet? Likte godt at det er tatt med mye vile, da det ofte får for lite fokus. Hvile er jo kjempeviktig for å ha progresjon. Stusser dog litt på at det ikke er egne øvelser for bryst, skuldre, rygg og armer. Greit med fokus på basisøvelser, da det også styrker støttemusklatur. Men kun det? Er det litt rart å ikke ha noe fokus på øvelser der en isolerer de enkelte musklene? Eller overså jeg poenget med 5 x 5 programmet kanskje?

Og hva er planen etter 9 uker? Fortsette 5 x 5 og fortsatt øke belastningen hver uke? Eller legge om til et annet program som også inkluderer mindre muskelgrupper slik at en kan isolere feks rygg, skuldre, bryst og armer?
Vis hele sitatet...
Du burde nok kjøre noe ekstra ja, sjekk ut 5/3/1 isteden.

For assistance øvelser kan man velge litt selv hvilke isolerende øvelser man foretrekker, men ikke fokuser så altfor mye på dette, bruk styrken og energien på de 'store løftene'.
5x5 er et ganske bra program for oss som ikke har alt for mye fritid. Funker 1000 ganger bedre enn å ikke trene, og man får absolutt med seg det viktigste her. Anbefales!
Som andre nevner 5x5 er det du vil øke mest i og se raskest resultater, må dog presisere at her er teknikk alt. Alle gangene man tror man har god teknikk så kan man forbedre noe. Kjør 5x5 med gerilja cardio så kan du le hele veien over de som er tre timer på treningsstudio. Lykke til!

heartslava
Om jeg følger 5 x 5 men ønsker å samtidig kjøre noen armøvelser, skulder, rygg og bryst er det noen som har forslag til hvordan jeg legger opp 5 x 5 da? Er helt greit å kjøre disse ekstraøvelsene kun 1 gang per uke. Så da blir det 1 dag per uke med 2 ekstra muskelgrupper og 2 andre treningsdager per uke med kun 1 ekstra muskelgruppe. Da blir det 1 ukes hvile mellom hver gang en kjører armøvelser etc.

Og hvor mange forskjellige øvelser og hvilke øvelser for hver muskelgruppe bør jeg satse på? Feks triceps, biceps og underarm? Bryst og skuldre?
Sist endret av frtoretang; 26. oktober 2016 kl. 00:32.
Last ned 5x5 strongliftappen. Der kan du selv føre inn ekstraøvelser ut over 5x5 øvelsene. Fin app med fin tilhørende nettside.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har nå trent 3 til 4 dager i uka ca en mnd,har bikket 50 kg i skuldpress,er det innenfor det jeg burde klare etter en mnd?
Sliter med å gå ned i vekt da,så skal kjøpe meg årskort i en svømmehall hvor planen er 1 times svømming onsdager og fredager
Sist endret av Bjørneboe; 16. november 2016 kl. 21:01.
Sitat av Saint Gut Free Vis innlegg
Har nå trent 3 til 4 dager i uka ca en mnd,har bikket 50 kg i skuldpress,er det innenfor det jeg burde klare etter en mnd?
Sliter med å gå ned i vekt da,så skal kjøpe meg årskort i en svømmehall hvor planen er 1 times svømming onsdager og fredager
Vis hele sitatet...
Hvis du tar 50kg i militærpress etter en mnd skal du være fornøyd.
Skal du gå ned i vekt er det fork put downs som gjelder, to timer svømming i uka er neppe nok til å gjøre store innvirkninger på vekten.
Aha,men vil jeg ikke miste muskelmasse i samme slengen da?
50 er bra ja. Tren hardt og tungt. Anbefaler fortsatt 5x5 appen som jeg har nevnt tidligere. Både for progresjon, og som program/treningsdagbok. Tren de store muskelgruppene, altså baseøvelser. Benk,knebøy, markløft, militærpress (skulderpress). Drit i andre ting. Spis nok. Større muskler forbrenner mer. Fortsett, ikke gi deg. Resultatene kommer garantert!!!
Ja,jeg har benyttet meg av 5x5 og det funker så absolutt Nei,ingen fare for at man gir seg nå nei,gøy å se at man øker og at det er fremgang,har ett løst mål om å trene 3-4 ganger i uken frem til mai for å se hvor jeg er da..ett spørsmål de 2 siste øktene har jeg ikke fått den "smerte" følelsen i muskelen jeg har trent som jeg hadde for bare 1 uke siden,har dette med at jeg har kommet over ett visst stadium eller er det andre ting
Sist endret av Bjørneboe; 16. november 2016 kl. 22:14.
Ville nok ikke bekjymra meg så mye for det.
Svømming to timer i uka vil brenne ca 1800 kcal for deg så joa, svømming vil hjelpe på vekta, men det som hjelper best er å spise mindre. Begynn å tell kalorier og legg deg på et nivå som er komfortabelt.
Husk at det er like viktig med god teknikk her som ved de andre store styrkeøvelsene. Trener du tungt (5x5) med dårlig teknikk over lengere tid, er sjansen stor for å få ryggproblemer.
Se denne videoen og kjekk om du trener med riktig teknikk så du ikke ødelegger deg selv.

50kg etter en måned er jævlig innafor, stå på!
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Prøv deg på militær press istedet, også begynner du bare med stangen i squatracket, som da er 20kg
Vis hele sitatet...
Mange anbefaler manualer i stedet for stang, fordi:
  • Banen blir friere (mindre sjanse for skulderproblemer)
  • Det blir symmetri (med stang vil den sterke siden kunne avlaste den svake)

Sitat av magnet Vis innlegg
det er nettop det stikk motsatte som viser best effekt.
aldri skal kroppen bli riktig vant til det du gjør. du skal alltid bytte på øvelser og sørge for at treningen ligger litt forran din egen kapasitet. som gode gamle arnold sier "shock the body"
I begynnerfasen går kroppen på sitt eget steroid (nei), eller man får beginners gains som det kalles, ingen poeng å ta det pent å pyntelig sålenge teknikken ikke bryter ihop. I cardio trening derimot er det jævla viktig å begynne med å sitte heeelt iro.
Vis hele sitatet...
Problemet er at hvis man er ny så er ikke sener og annet bindevev tilpasset treningen. Musklene styrkes raskere enn bindevev. Hvis man løfter for hardt i starten risikerer man skade.

I tillegg har man dette med at man bør lære seg teknikk før man løfter for tungt. Hvis man kjører på med vekter uten å kunne teknikken skikkelig er det igjen stor risiko for skade.
Sist endret av hemmeligegreier; 19. november 2016 kl. 18:59.