Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: I hvilken grad bør heroin legaliseres
Full tilgang for alle over 18 25 15,34%
Bare på resept 71 43,56%
Ingen 67 41,10%
Stemmegivere: 163. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  33 6494
Reseptbelagt heroin mener jeg er burde være en selvfølge. Er bare tragisk å at Karl Johans gate er et narkotorg. Med heroin på resept ville vi ryddet vekk ryddet vekk de narkomane, gitt dem et lovlig og mindre skadelig produkt, og knekkt markedet såppass hardt at jeg tviler det er lønnsomt for dealere å traske rundt i sentrum. Så allerede nå har vi jo eliminert skadene ved ulovlig heroin, uten å legalisere det helt, så da kommer spørsmålet.. Hvorfor skal vi ha heroin på narkopolet?
Sier heller full tilgang for alle over 21 jeg
Eventuelt reseptbelagt som A- preparat.
Jeg ville egentlig ikke stemt på noen av alternativene. Selv om jeg synes at en myndig person i et fritt samfunn bør kunne gjøre som han vil så ønsker jeg ikke fri flyt av så tunge stoffer som heroin. Er svaret da å kun gi det ut på resept? Hvem skal skrive resepten? Hva kvalifiserer noen til å få resept? Hvis de må være tunge misbrukere for å få resepten får vi aldri bort svartemarkedet (dog det vil reduseres).

Jeg ville heller sett en streng form for regulering. Du kan kjøpe små mengder lovlig hvis du er gammel nok. Et eksempel jeg trekker rett fra hodet; hvert kjøp blir registrert på deg som individ og hvis personen overstiger et visst antall kjøp/brukerdoser i året/måneden vil han få tilbud om avvenning/rushjelp. Jeg vil også foreslå en maksgrense av hvor mye du kan kjøpe pr måned. Denne grensen bør være fornuftig (ikke for streng) og en hver person skal kunne ha retten om å søke etter et løft på denne grensen hvis vedkommendes toleranse gjør dette nødvendig. Jeg tenker ihvertfall at vi må bevege oss i denne retningen hvis vi skal både gi folk rusfrihet og minimalisere skader samtidig.

Et åpenbart problem som oppstår er hvis vi bare legaliserer heroin. Man kan jo bare forestille seg hvilke signaler det ville sendt kontra et forsøk på å regulere hele det narkotiske markedet. Hvert enkelt stoff burde bli inndelt i en kategori basert på stoffets virkning (stimulanter/psykedeliker osv) samt en grundig risikoskala blir assosiert med hvert enkelt stoff. Vi burde satse på mer forskning på dette feltet slik at advarslene kan bli mer nøyaktige.

Første skritt er ihvertfall å dekriminalisere bruk i landet vårt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg mener at vi skal avkriminalisere alle stoffer. Så bruksdoser med all narkotika ikke hadde ført til straff. Salg av narkotika skulle dog blitt straffet enda hardere enn det er nå.
Sitat av GangM Vis innlegg
Sier heller full tilgang for alle over 21 jeg
Eventuelt reseptbelagt som A- preparat.
Vis hele sitatet...
Vi har da heroinlignende stoffer regulert som A-preparat. Dolcontin for eksempel.
først hører jeg snakk om legalisering av cannabis, forsåvidt greit. Nå som det har blitt populært ser jeg folk vil legalisere heroin. Det er jo faen det som dreper folk. 1# sterkeste drug. Folk som tok heroin burde fått nakkeskudd. akkurat som svin får. (nakkeskudd høres ut til å være av våpen, men det er en bolt som slår ut)
Hvorfor ikke? De får jo Subutex og Metadon i dag, og de er jo - i likhet med heroin - opioder. Er det noen særlig forskjell? Annet enn at den syke ikke får den effekten han/hun ønsker av de to førstnevnte legemidlene, og derfor ofte bruker heroin i tillegg?
Sist endret av caperno; 20. august 2013 kl. 18:11.
Hvorfor vil legalisering få bort tiggere som kjøper heroin for alle pengene? Og om du bare får kjøpt det i regulerte doser vil folk skaffe det på andre måter.

Ved legalisering vil sikkert flere bruke det, og da vil det koste samfunnet enda mer penger i helse. Det er ille nok med røyk.
Finnmarking
Haha, minner meg om sesongen i The Wire hvor "Bunny" legaliserte salg og bruk i spesifiserte kvartal.

Det så ikke særlig bra ut der og vil sikkert ikke se særlig bra ut i RL heller..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ved legalisering vil sikkert flere bruke det, og da vil det koste samfunnet enda mer penger i helse. Det er ille nok med røyk.
Vis hele sitatet...
Tingen er at ekstremt mykje av kostnadane med heroinbruk er ikkje på grunn av heroinbruken - men fordi folk gjer innbrot, mister jobben, ikkje får helsetenester, inntar det på utrygt vis, i ukjente doser.

Hadde ein fått regulert heroinmarked hadde en fått:
*Kjent styrke, mindre sjans for overdoser.
*Reint stoff, reine sprøyer, og mindre sjans for følgeskader (infeksjoner etc).
*Færre som måtte ha blitt kriminelle for å finansiere forbruket.
*Mindre bruk av politi for å forfølge dei som bruker det.

Så eg er ikkje sikker på at det hadde vorte dyrare i kroner og ører.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av cold Z Vis innlegg
først hører jeg snakk om legalisering av cannabis, forsåvidt greit. Nå som det har blitt populært ser jeg folk vil legalisere heroin. Det er jo faen det som dreper folk. 1# sterkeste drug. Folk som tok heroin burde fått nakkeskudd. akkurat som svin får. (nakkeskudd høres ut til å være av våpen, men det er en bolt som slår ut)
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Du sier jo faktisk: "Du tar et stoff som kan drepe deg, straffen er at vi skal drepe deg".
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tingen er at ekstremt mykje av kostnadane med heroinbruk er ikkje på grunn av heroinbruken - men fordi folk gjer innbrot, mister jobben, ikkje får helsetenester, inntar det på utrygt vis, i ukjente doser.

Hadde ein fått regulert heroinmarked hadde en fått:
*Kjent styrke, mindre sjans for overdoser.
*Reint stoff, reine sprøyer, og mindre sjans for følgeskader (infeksjoner etc).
*Færre som måtte ha blitt kriminelle for å finansiere forbruket.
*Mindre bruk av politi for å forfølge dei som bruker det.

Så eg er ikkje sikker på at det hadde vorte dyrare i kroner og ører.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at folk vil slutte å gjøre ulovlige ting for å skaffe dopet? Hvis det blir så mye mildere enn slik det er idag vil folk fortsette med det ulovlige, sterke dopet.

Folk som bruker alle sine penger på dopet kommer til å fortsette med det, og det vil ikke si at de automatisk skaffer seg jobb fordi stoffet er svakere.
Sist endret av Xernox; 20. august 2013 kl. 18:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvordan vet du at folk vil slutte å gjøre ulovlige ting for å skaffe dopet?
Vis hele sitatet...
Antakeleg av litt samme grunn som at eg og du ikkje er spesielt kriminelle - det er ulovleg, og du risikerer sanksjoner frå politiet
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis det blir så mye mildere enn slik det er idag vil folk fortsette med det ulovlige, sterke dopet.
Vis hele sitatet...
Kva tilseier at det skal vere svakare? Og kvifor vil det i så fall vere problematisk? Ved kjent styrke er det trivielt å beregne dose.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Folk som bruker alle sine penger på dopet kommer til å fortsette med det, og det vil ikke si at de automatisk skaffer seg jobb fordi stoffet er svakere.
Vis hele sitatet...
Neppe. Heroinavhengige treng ikkje mest muleg heroin, dei treng nok til å unngå abstinenser. Grunnen til at heroin er dyrt er at det er ulovleg. 30x15mg morfin koster 6$ ifølge ei amerikansk nettside eg kom over - det tilsvarer omlag ein hundrelapp per gram reint morfin... langt under gateprisen. Dei vil ikkje ha behov for like mykje pengar med andre ord
Vi har vel heroin på resept(?), men det blir vel ikke gitt til alle narkomane. De fleste morfinpreparat er langt sterkere enn heroin i norge som ligger på 2-7% styrkegrad. Problemet er som regel at selv om de får desse preparatene så går de likevell ut og ruser seg på heroin/andre stoffer. Full legalisering av heroin høres ikke ut som noe genistrek. Dog å gjøre det mye lettere for narkomane å få subutex/whatever andre morfinprep. samt ikke ta det fra dem når de ikke følger programmet til punkt og prikke er nok et riktig steg. Brorparten vil ruse seg på andre stoffer og, per dags dato mister dem da subutex/whatever de går på. Kriminaliteten får du aldri bukt med uansett, og politiet gidder heller ikke springe etter heroinjunkier med brukerdoser. - så sett ned krava for behandling samt avkriminaliser bruk av heroin.
Fra et skadereduseringsperspektiv høres det litt pussig ut at hardbarke, erfarne narkomane skal kjøpe stoffet sitt på apoteket, mens nybegynnerne, de uerfarne--og de kommer alltid til å være dem som er interessert i å prøve--skal kjøpe på gata, med alle de usikkerhets- og faremomenter det medfører. Om man først skal slakke på totalforbudet, er det ikke bedre å eventuelt forutse og gripe an problemet før det utarter seg, eller i alle fall legge best mulig til rette for dette?
Sitat av panopticon Vis innlegg
Fra et skadereduseringsperspektiv høres det litt pussig ut at hardbarke, erfarne narkomane skal kjøpe stoffet sitt på apoteket, mens nybegynnerne, de uerfarne--og de kommer alltid til å være dem som er interessert i å prøve--skal kjøpe på gata, med alle de usikkerhets- og faremomenter det medfører. Om man først skal slakke på totalforbudet, er det ikke bedre å eventuelt forutse og gripe an problemet før det utarter seg, eller i alle fall legge best mulig til rette for dette?
Vis hele sitatet...

Jo. Hvordan har du tenkt å klare det? La nybegynnerne/de uerfarne kjøpe det lovlig så lenge de har ID?
Sitat av hideout Vis innlegg
Vi har vel heroin på resept(?), men det blir vel ikke gitt til alle narkomane. De fleste morfinpreparat er langt sterkere enn heroin i norge som ligger på 2-7% styrkegrad.
Vis hele sitatet...
Heroin gir større eufori enn andre opiater. Tviler på at det er så lavt som 2-7%, og uansett er det jo bare å øke dosen til man får effekten man ønsker. Og den effekten får du ikke av morfin, eller fentanyl selvom det er 100 ganger mer potent.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av lihku Vis innlegg
Haha, minner meg om sesongen i The Wire hvor "Bunny" legaliserte salg og bruk i spesifiserte kvartal.

Det så ikke særlig bra ut der og vil sikkert ikke se særlig bra ut i RL heller..
Vis hele sitatet...
Nei det så ikke særlig bra ut der (Hamsterdam fra the Wire sesong 3).

Dog er det store forskjeller i utgangspunktet;

i the Wire (mulig i RL og) blir store deler av Baltimore holdt gissel av rivaliserende gjenger med særlig lav terskel for vold. Bunny avkriminaliserer i et lite befolket område (Hamsterdam) og organiserer nye boliger til de som bor der. Deretter får han flyttet dealerne og brukerne til Hamsterdam (les: vekk fra resten av byen). De som liker drugs kan dra dit og være trygge fra politiet og gjengene har hvert sitt hjørne, og den øvrige befolkningen er reddet fra gjengene og slipper å se brukerne. Voldsstatistikken går ned og de verste områdene er trygge å ferdes i igjen. Osv.

Mens i Norge er det heldigvis ikke slik at det foregår såkalte narkodrap annenhver dag. Vi har riktignok en del rusavhengige i sentrum av flere byer, men jeg tviler på at de er spesielt farlige og i alle fall er det langt unna situasjonen man ser i the Wire. Gjenger er heller ikke noe man hører om hver dag i Norge.

Det blir kanskje litt som Hamsterdam på én måte, men jeg ville heller kalt det Nederland med strengere coffeeshops (for heroin).
Sist endret av Takub; 21. august 2013 kl. 03:34.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av cold Z Vis innlegg
først hører jeg snakk om legalisering av cannabis, forsåvidt greit. Nå som det har blitt populært ser jeg folk vil legalisere heroin. Det er jo faen det som dreper folk. 1# sterkeste drug. Folk som tok heroin burde fått nakkeskudd. akkurat som svin får. (nakkeskudd høres ut til å være av våpen, men det er en bolt som slår ut)
Vis hele sitatet...
Hva i HELVETTE er det du har problemer med?
For det første dreper alkohol flere mennesker enn det heroin gjør, det er også mer skadelig vs ren heroin.

Og NEI, det er ikke logisk å diskutere dødeligheten til ett rusmiddel ved å si at alle som tar det burde bli skutt fordi stoffet er farlig.

Og JA, jeg har ihvertfall gjennomsnittelig IQ og trenger ikke bli forklart hva ett nakkeskudd er.

Skjerp deg så jeg slipper å gå off topic igjen..

Sitat av hideout Vis innlegg
Vi har vel heroin på resept(?), men det blir vel ikke gitt til alle narkomane. De fleste morfinpreparat er langt sterkere enn heroin i norge som ligger på 2-7% styrkegrad.
Vis hele sitatet...
Diamorfin (sikkert skriveleifer, skyt som ønsket) har høyere biotigjengelighet, og blir tatt opp i høy prosent over kort tid, før det så omdannes til morfin. Hvilket er hvorfor heroinbrukere snakker om "rushet".
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Heroin gir større eufori enn andre opiater. Tviler på at det er så lavt som 2-7%, og uansett er det jo bare å øke dosen til man får effekten man ønsker. Og den effekten får du ikke av morfin, eller fentanyl selvom det er 100 ganger mer potent.
Vis hele sitatet...
Tvil så mye du vil, du har uansett feil. Og lykke til for en heroinnarkoman og bare øk styrken til ønsket virkning. Dette koster alltså penger. Styrkegraden på heroin har vært dalende i alle år, og i 2011 var gjennomsnittet 15% - Ta da i betraktning at vi snakker beslag i kilosmengden som uten tvil blir enda mer blandet ut før de blir solgt i 'bagger' på gaten.
Politidistrikt Mengde (kg) Styrkegrad
Oslo 2,02 Under 1 %
Oslo 1,56 -
Østfold 0,88 Under 1 % og 6 %
Vestfold 0,79 Under 1 %
Oslo 0,77 -
Hordaland 0,60 Under 1 %
Romerike 0,59 5 %
Østfold 0,49 Under 1 % heroin, 5 % diazepam


Nå har det vel litt å si at heroin skytest som regel rett inn i blodåren, menst legemidlene som regel blir svelget eller hakket opp og sniffet i noen tilfeller. Uansett, morfinpreparatene Norge har tilgjengelig er mer enn nok potente til å gjøre heroin-narkomane 'friske' og ta bort abstinensene. At det kan være så mye bedre å trakte etter et skudd hvor ~5% av det i sprøyta er heroin skjønner jeg ikke. Dog den vurderinga blir nok ikke tatt så ofte når man er kommet så langt at man skyter heroin
Sist endret av et eller annet; 23. august 2013 kl. 01:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av hideout Vis innlegg
"politiet gidder heller ikke springe etter heroinjunkier med brukerdoser. - så sett ned krava for behandling samt avkriminaliser bruk av heroin."
Vis hele sitatet...
Siden når var det politiet sluttet å springe etter heroinjunkier med elleruten brukerdoser?
I Portugal har dem slik jeg har forstått avkriminalisert alle stoffer, etter dette har mengden rusmisbrukere gått ned (viktig å skille mellom brukere og misbrukere).

Det er også viktig å huske på at det ikke handler om at man skal selge heroin i lekebutikker, men heller på apoteker eller utsalgssteder under kontroll.

Det er ikke slik at avkriminalisering fører til at rusmidler blir brukt tusen ganger mere. Med den logikken hadde det vært ekstremt mange som hadde misbrukt bensin og lim. Det som holder folk unna stoffer er informasjon.
Please, ikke dra opp Portugal og deres resultater uten å si hvorfor det faktisk har gått sånn. De har satset ekstremt mye på rehabilitering. Hva som skjer om du blir tatt for bruk i Portual: "If the offender is not addicted to drugs, or unwilling to submit to treatment or community service, he or she may be given a fine" fra Wiki. Dekriminaliseringen er ikke hovedfaktoren, rehabilitering som et alternativ til straff er. Og godt for dem, jeg håper Norge gjør det samme. Men legalisering eller dekriminalisering vil ikke minke noe som helst bruk eller misbruk uten slike tiltak.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Please, ikke dra opp Portugal og deres resultater uten å si hvorfor det faktisk har gått sånn. De har satset ekstremt mye på rehabilitering. Hva som skjer om du blir tatt for bruk i Portual: "If the offender is not addicted to drugs, or unwilling to submit to treatment or community service, he or she may be given a fine" fra Wiki. Dekriminaliseringen er ikke hovedfaktoren, rehabilitering som et alternativ til straff er. Og godt for dem, jeg håper Norge gjør det samme. Men legalisering eller dekriminalisering vil ikke minke noe som helst bruk eller misbruk uten slike tiltak.
Vis hele sitatet...
Det er jo det Norge gjør på en måte(?)

Bare at man fortsatt for prikk på rulleblad o.l. De fleste misbrukere har faktisk ett valg om å få hjelp, problemet er at det kan være lang behandlingstid og mange andre faktorer kan spille inn. Det forandrer uansett ikke situasjonen at man blir "stemplet" som kriminell når man først er blitt busta.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av dingobingo Vis innlegg
I Portugal har dem slik jeg har forstått avkriminalisert alle stoffer, etter dette har mengden rusmisbrukere gått ned (viktig å skille mellom brukere og misbrukere).

Det er også viktig å huske på at det ikke handler om at man skal selge heroin i lekebutikker, men heller på apoteker eller utsalgssteder under kontroll.

Det er ikke slik at avkriminalisering fører til at rusmidler blir brukt tusen ganger mere. Med den logikken hadde det vært ekstremt mange som hadde misbrukt bensin og lim. Det som holder folk unna stoffer er informasjon.
Vis hele sitatet...
En motpart til Portugals liberale suksesshistorie:

Sverige fører en av Europas strengeste narkopolitikker med lange straffer ikke bare for selgere, men og for brukere, samt tvangsbehandling av narkomane. Sverige har et av de laveste narkotikamisbruk i Europa, lavere enn Portugal på så og si alle stoffer utenom amfetamin, som utvilsomt er grunna beliggenhet.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094898
Sier full tilgang til alle over 21 år! Hvorfor kan ikke voksene mennesker få bestemme over hva de vill gjøre med seg selv?
Er noen dumme nok til å begynne på heroin, bare fordi det er lov, og de ikke hørte på informasjonen de fikk om stoffet, sier jeg bare: la evolusjonen gå sin gang.
16 åringer kan få tak i heroin lettere enn de kan få tak i øll i dag, knarkerne på plata spør ikke om leg akkurat.
men så klart med dette bør det være korrekt informasjon om ALL stoff, for når skoler lærer at man kan dø av hasj, og ungdommen begynner å røyke så finner ut at de har blitt løyet til, hvorfor skal de tro på faren om å bli avhengig av heroin?
Sitat av hideout Vis innlegg
En motpart til Portugals liberale suksesshistorie:

Sverige fører en av Europas strengeste narkopolitikker med lange straffer ikke bare for selgere, men og for brukere, samt tvangsbehandling av narkomane. Sverige har et av de laveste narkotikamisbruk i Europa, lavere enn Portugal på så og si alle stoffer utenom amfetamin, som utvilsomt er grunna beliggenhet.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094898
Vis hele sitatet...
Grunnen til at Portugal gikk for en full dekriminialisering av dop var jo pga at det var ett skikkelig problem der nede, er ikke 100% sikker om det stemmer, men mener å huske at jeg leste noe om det i en eller annen rapport.
Utrolig at dette ikke har blitt innført for lenge siden, trist og se alle narkomanene som bor på gaten, og hva enkelte er villige til og gjøre for å få tak i mere dop..
Burde ikke være slik at noen bor på gaten i verdens rikeste land, kun fordi de har tatt noen svært dårlig valg. De som voldtar og dreper andre har det jo utmerket i fengsel i forhold!

Personlig mener jeg alt burde være lov, hva folk velger og putte i seg og utsette kroppen sin for er deres eget valg. Hadde trolig redusert interessen for hele "industrien" da de fleste dealere etc. gjør det for pengene, og legaliserer vi det er det ikke lengre noen rissiko for å bli tatt - altså vil man ikke få like godt betalt og det blir en betydlig mindre attraktiv "jobb". Man hadde også sett mindre av folk som mister liv og lemmer pga narkogjeld (selv om det er selvforskyldt fortjener ingen å konstant leve i frykt) da jeg antar prisen hadde blitt satt ned skulle det bli solgt i egne butikker for eks. og antall giftige stoffer ville blitt redusert, så man faktisk kunne vært helt sikker på hva man faktisk putter i seg. Og herioin, for og ikke spore helt av burde være reseptbelagt og gratis for de som faktisk trenger det.

Ungdom burde uansett bli informert mer grundig om narkotiske stoffer fra ungdomsskolen av, ikke bare få besøk av en politimann som sjeldent har noe mere inspirerende og si enn "Si nei til narkotika, det er ikke bra for dere!". Bedre oppfølging rundt de som sliter burde også følg med, enklere og holde styr på dersom man har et system som registrerer hva folk kjøper, og hvor regelmessig.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Please, ikke dra opp Portugal og deres resultater uten å si hvorfor det faktisk har gått sånn. De har satset ekstremt mye på rehabilitering. Hva som skjer om du blir tatt for bruk i Portual: "If the offender is not addicted to drugs, or unwilling to submit to treatment or community service, he or she may be given a fine" fra Wiki. Dekriminaliseringen er ikke hovedfaktoren, rehabilitering som et alternativ til straff er. Og godt for dem, jeg håper Norge gjør det samme. Men legalisering eller dekriminalisering vil ikke minke noe som helst bruk eller misbruk uten slike tiltak.
Vis hele sitatet...
De som da blir tat velger heller "rehabilitering" ovenfor straff. Høres ut som et pengesluk. Bruker massevis av penger på å "rehabilitere" folk som overhodet ikke har noen som helst problemer fordi de vil unngå straff.

Edit: Blir like dumt som å sende alle som drikker alkohol i helgene på tvangsrehab. Ca alle i hele landet... Sibir kanskje?
Sist endret av frø; 13. september 2013 kl. 06:48.
Sitat av frø Vis innlegg
De som da blir tat velger heller "rehabilitering" ovenfor straff. Høres ut som et pengesluk. Bruker massevis av penger på å "rehabilitere" folk som overhodet ikke har noen som helst problemer fordi de vil unngå straff.

Edit: Blir like dumt som å sende alle som drikker alkohol i helgene på tvangsrehab. Ca alle i hele landet... Sibir kanskje?
Vis hele sitatet...
FYI, fengsel er også et pengesluk. Narkomaner er jo ikke kriminelle (sikter til de som kun bruker stoff, ikke selger/produserer etc.) på lik linje med andre forbrytere som befinner seg bak lås og slå heller. Det de gjør skader kun kroppen og psyken deres, og de trenger jo i bunn og grunn mer hjelp enn straff, etter min mening hvertfall. Norge er jo ikke et fattig land, har vi råd til og spandere iPad og leiligheter til alle våre nye landsmenn har vi vel noe til overs så vi gjøre et forsøk i å hjelpe narkomanene så de får en mulighet til å ha et normalt liv uten noen form for rus?
Poenget mit er at; å sende alle som bruker rusmidler på rehabilitering blir bare teit når det sikkert bare er 10% av dem som faktisk trenger det.
Sitat av frø Vis innlegg
Poenget mit er at; å sende alle som bruker rusmidler på rehabilitering blir bare teit når det sikkert bare er 10% av dem som faktisk trenger det.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men 10% er mye bedre enn ingenting. Hvis ti av hundre kommer ut fra rehab klarer og forbli nykter, vil det ha en svært positiv innvirkning på alle som står disse nær og da er det ikke så teit lengre.
Jeg synes det er teit. Det finnes andre måter å hjelpe disse på. Eller er det heeelt umulig?
Sitat av frø Vis innlegg
Jeg synes det er teit. Det finnes andre måter å hjelpe disse på. Eller er det heeelt umulig?
Vis hele sitatet...
Helt umulig.