Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8877
Brukere av LSD og fleinsopp har ikke dårligere psykisk helse enn andre, ifølge en studie fra NTNU i Trondheim.

Derimot fant forskerne at folk som hadde brukt stoffene LSD, psilocybin (fleinsopp) og meskalin (psykedelisk kaktus) ser ut til å ha færre psykiske problemer enn folk som ikke har brukt disse stoffene.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.dagbladet.no/a/28781450/

Håper forskere her hjemme kan finne metoder for å lage medisiner som psykriatrien kan ha nytte av. Disse medisinene bør ansees som legemiddler og skal ikke tukkles med uten råd fra lege.

Vil sikkert være kjekt for flere av dere på forumet om man kan få dette på resept av fastlegen i fremtiden?
Sist endret av Turbolego; 19. august 2013 kl. 17:21.
Jævlig bra at det endelig dokumenteres litt ordentlig i Norge også, men jeg må innrømme jeg er irritert over hvor lang tid det har tatt. Allerede på 1960-tallet drev jo Jan Greve på med lsd og cannabis til pasienter, men han ble fengslet for det.
Gratulerer norge, vi er bare 50-60 år for seine

Skal love deg at LSD ikke kommer på resept, det er alt for hjerne-åpnende (counter brainwash).
De vil nok tweake på det og lage en shitty versjon som gir deg nok til å ta igjen motet til å "drive maskineriet" videre; men neppe fullblåst dose, da dette ofte vil gjøre folk åpne for at verden i dag er pisspreik fra ende til annen. Og det vil jo ingen stat gjøre, spesielt ikke Norge, tror jeg

Men vi får håpe. Psykelika har noen sinnsykt bra effekter mot deppresjon og angst, og jeg har selv opplevd å få styrket selvbilde og livslysten etter bruken av fleinsopp (hjemmedyrket mexicana).

"Problemet" med meg nå (for staten) er at jeg absolutt aldri kunne tenke meg noen kontorjobb eller 90% av de andre shitty jobbene vi har å tilby i dette landet, så det går mot instrumentmaker eller kunstner av noe slag

Det er nok ikke banebrytende nyheter for noen som har peiling, dette her.
Jeg tror de har jobbet for å holde det "nede" hele veien, da disse stoffene øker sjangsen for å bryte ut av samfunnets "murer"

På tide at Norge gir faen i janteloven og alt det tullet der, så tør kanskje folk å prate med hverandre på bussen igjen også. Går jo ikke an å se på folk uten at dem tror du er freak engang
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jævlig bra at det endelig dokumenteres litt ordentlig i Norge også, men jeg må innrømme jeg er irritert over hvor lang tid det har tatt. Allerede på 1960-tallet drev jo Jan Greve på med lsd og cannabis til pasienter, men han ble fengslet for det.
Gratulerer norge, vi er bare 50-60 år for seine

Skal love deg at LSD ikke kommer på resept, det er alt for hjerne-åpnende (counter brainwash).
De vil nok tweake på det og lage en shitty versjon som gir deg nok til å ta igjen motet til å "drive maskineriet" videre; men neppe fullblåst dose, da dette ofte vil gjøre folk åpne for at verden i dag er pisspreik fra ende til annen. Og det vil jo ingen stat gjøre, spesielt ikke Norge, tror jeg

Men vi får håpe. Psykelika har noen sinnsykt bra effekter mot deppresjon og angst, og jeg har selv opplevd å få styrket selvbilde og livslysten etter bruken av fleinsopp (hjemmedyrket mexicana).

"Problemet" med meg nå (for staten) er at jeg absolutt aldri kunne tenke meg noen kontorjobb eller 90% av de andre shitty jobbene vi har å tilby i dette landet, så det går mot instrumentmaker eller kunstner av noe slag

Det er nok ikke banebrytende nyheter for noen som har peiling, dette her.
Jeg tror de har jobbet for å holde det "nede" hele veien, da disse stoffene øker sjangsen for å bryte ut av samfunnets "murer"

På tide at Norge gir faen i janteloven og alt det tullet der, så tør kanskje folk å prate med hverandre på bussen igjen også. Går jo ikke an å se på folk uten at dem tror du er freak engang
Vis hele sitatet...
Må si jeg er litt uenig her.

Gikk ikke mange ingeniører og akademikere i Silicon Valley på LSD (og diverse andre ting) i 1960 tallet, og sto for store framskritt?

"Maskineriet" du snakker om ble drevet enda mer "shitty" før nyvinningene på 60 tallet (datamaskinen) kom.

Dersom man kan påvise at LSD og andre psykideliske middler kan gi utviklere nye måter å tenke på som kan gjøre maskineriet mer effektivt, vil jeg tro dette kommer på resept ganske kjapt.

Inntak av LSD kan bli "corporate policy" dersom det får ned sykefraværet og får opp produksjonen uten bivirkninger.

Det kommer til å ta tid, men jeg har en oppfattning av at over tid vil de mest effektive metodene overvinne de gamle og utdaterte. Også når det kommer til "maskineriet".
Sist endret av Turbolego; 19. august 2013 kl. 17:48.
Bra at slik forskning kommer frem! (var den på forsiden og?)

Må si meg litt uenig i det du sier Alzo.
Selv om det er en litt logisk teori.

Det som jeg tror skjedde var at (spesielt USA) var veldig anti hippie, og som kjent brukte hippiene mye stoffer og derfor demoniserte de stoffene for å få hippiene til å se dårlig ut. Etterhvert fulgte resten av verden med. (Spiss)fleinsopp ble listet etter ulike aviser kom med oppslag som "Ny narkosopp ute og går!"
Nå mener jeg selvfølgelig med tanke på å gi det ut til depprimerte folk med "vanlige" jobber, som vaskedame, kassadame, butikkjobber og slike kjipe jobber roboter egentlig kunne stått for i dagens samfunn.
Det vil kanskje virke mot sin effekt at en deppa person med en av disse jobbene tar det, og innser at de bare gjør en drittoppgave "for å holde dem opptatt".

Jeg mener selvfølgelig at det er bra om det gies ut, men jeg tror staten sliter litt om 90% av brukerne ikke vil tilbake til de vanlige jobbene sine etter behandlingen. Det er dette jeg tror evt kan bli problemet.

Jeg ville i hvert fall hatt store problemer med å innfinne meg i at jeg skulle bruke størsteparten av min tid her i livet på meningsløst arbeid som like så godt roboter kunne stått for. Og det er vel eventuelt her de må finne på noe lurt, mener jeg.
Mange corporations har nok også uærlig børsbusiness rundt om i verden, og man kan risikere at folk trekker seg eller er uenige pga økt empati og sympati med folk rundt i verden.
Jeg tror f.eks børsen og slikt ikke ville vært det samme om psykedelika var ute offentlig, da børsmeglinga i dag krever at du er en kald jævel som gjerne styrter et lite selskap i Russland til grunne, for egen vinning og profitt

Men jeg er absolutt for at det skal gies ut på resept og i behandling. Jeg har ventet på det lenge, det er bare litt pessimistisk sett fra min side pga det er mye samfunnsrelaterte "illusjoner" som vil briste om folket begynner å ta psykedelika på et mer "casual nivå".

Men for all del, jeg er med på det du sier om nyvinninger og oppfinnsomhet som kan drive "maskineriet" videre og mer effektivt.
Det er bare det at mange vil "bryte ut" av samfunnet slik det er i dag, da vi har et VELDIG "anti-psykedelisk" samfunn.

Alle er livredde for å snakke om noe som kan få dem til å fremstå som en SMULE unormal eller "freaky", og vi har et unormalt paranoid synspunkt på det å ruse seg. Til tross for at nordmenn flest drikker seg kanyle drita hver eneste helg

Det blir spennende å se om det skjer noe nyttig da, eller om alt bare holdes som før...
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Det vil kanskje virke mot sin effekt at en deppa person med en av disse jobbene tar det, og innser at de bare gjør en drittoppgave "for å holde dem opptatt".
Vis hele sitatet...
Hva prater du om? Vaskejobber og lignende er jo meganødvendig i samfunnet. Det må jo være noen som gjør det, ellers hadde alt sett for jævlig ut. Om ingen hadde vært i kassa på butikkene så hadde vi jo ikke kunne kjøpt ting heller.

Om folk som tar LSD og psykedelika tror at sånne jobber er "drittjobber for å bli holdt opptatt" så vil jeg påstå at enten er de folkene noen selvhøytidelige idioter som ikke forstår hvordan samfunnet fungerer, eller så er det noe galt med selve stoffet.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Nå mener jeg selvfølgelig med tanke på å gi det ut til depprimerte folk med "vanlige" jobber, som vaskedame, kassadame, butikkjobber og slike kjipe jobber roboter egentlig kunne stått for i dagens samfunn.
Vis hele sitatet...
Hva om man kunne fått disse vaskedamene, kassadamene og butikkarbeiderne til å utvikle henholdsvis vaskeroboter, kassadameroboter og butikkroboter på LSD?

Det ville tjent både "maskineriet" og dem selv.

Jeg ser for meg en ny tidsalder der psykidelika blir brukt for å gi "normale" mennesker ny innsikt i utvikling og kreativitet som gir de lysten til å bli ingeniører or innovatører.
Dersom psykidelika kan bli brukt for dette formålet, selvfølgelig.

Om det er mulig, kan "maskineriet" få en mengde mennesker som kan bidra med idéer som gjør maskineriet mer effektivt og produktivt.

En vinn-vinn situasjon, imo.
Nå gjelder det bare å forske mer!

Staten burde tenke slik at min fiendes (psykiske lidelser) fiende (psykedeliske substanser) er min venn. Selv om denne setningen kan taes med en stor klype salt siden forskningen er litt uklar. Hadde det blitt lagt arbeid i hvordan man kan bruke disse substansene til å helbrede folk hadde det vært mye lettere og ta stilling til artikkelen.

Selv så er jeg i tja-gruppen. Morsom lesning uansett
Sitat av Mofse Vis innlegg
Nå gjelder det bare å forske mer!

Staten burde tenke slik at min fiendes (psykiske lidelser) fiende (psykedeliske substanser) er min venn. Selv om denne setningen kan taes med en stor klype salt siden forskningen er litt uklar. Hadde det blitt lagt arbeid i hvordan man kan bruke disse substansene til å helbrede folk hadde det vært mye lettere og ta stilling til artikkelen.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det MAPS driver med. De har tatt opp tråden fra 60-tallet og driver vitenskapelige undersøkelser av psykoterapi assistert av psykedeliske stoffer (bl.a. LSD, ibogain, psilocybin og MDMA) for å behandle (hovedsaklig) forskjellige angstlidelser, som PTSD eller dødsangst knyttet til kreft. De har noen interessante resultater, men de må virkelig kjempe for hver eneste krone i budsjettene for å få utført sine studier.

Men da er det altså snakk om psykiatrisk behandling hvor stoffet administreres i kontrollerte former som en del av behandlingen.
På forsiden av VGnett nå ligger det en sak om et norsk mensa medlem som tar lsd og fleinsopp mot "selvmordshodepine",
Problemet er at det er vg+, noen som har det, som vil dele innholdet?
http://pluss.vg.no/2013/08/21/1333/1...hodesmerter%5D
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Må si jeg er litt uenig her.

Gikk ikke mange ingeniører og akademikere i Silicon Valley på LSD (og diverse andre ting) i 1960 tallet, og sto for store framskritt?

"Maskineriet" du snakker om ble drevet enda mer "shitty" før nyvinningene på 60 tallet (datamaskinen) kom.

Dersom man kan påvise at LSD og andre psykideliske middler kan gi utviklere nye måter å tenke på som kan gjøre maskineriet mer effektivt, vil jeg tro dette kommer på resept ganske kjapt.

Inntak av LSD kan bli "corporate policy" dersom det får ned sykefraværet og får opp produksjonen uten bivirkninger.

Det kommer til å ta tid, men jeg har en oppfattning av at over tid vil de mest effektive metodene overvinne de gamle og utdaterte. Også når det kommer til "maskineriet".
Vis hele sitatet...
Ser stillingsannonsen nå:

Vi tilbyr: Gode løns og pensjonsbetingelser
månedlige syresessions med personalgruppen
et godt og engasjert miljø

WHERE DO I APPLY!?
Sist endret av random42099; 21. august 2013 kl. 12:17.
Vel, alt som kan bryte verden og samfunnet vi lever i i dag ut av det kalde kapitalistiske helvete er jo bare bra.
Kanskje folk kan få igjen følelsene sine igjen, bli litt mer omtenksomme og kanskje til og med føle på sympati
Sitat av Juliaan Vis innlegg
På forsiden av VGnett nå ligger det en sak om et norsk mensa medlem som tar lsd og fleinsopp mot "selvmordshodepine",
Problemet er at det er vg+, noen som har det, som vil dele innholdet?
http://pluss.vg.no/2013/08/21/1333/1...hodesmerter%5D
Vis hele sitatet...
Det var en fyr i drugs inc. episoden om sopp/hallusinogener som også tok sopp mot hodepine.

Du finner den episoden her om det er interessant: http://www.youtube.com/watch?v=QoO5WLoZLlM

Det var ikke hele episoden, kun den delen som handlet om sopp mot hodepine.
Sist endret av KultNick; 21. august 2013 kl. 12:37.
Hahah, noen av kommentarene på den artikkelen var bare heeelt ute.

"HVA MED HALLWEEN-DRAPET???"

Donk..
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det var en fyr i drugs inc. episoden om sopp/hallusinogener som også tok sopp mot hodepine.

Du finner den episoden her om det er interessant: http://www.youtube.com/watch?v=QoO5WLoZLlM

Det var ikke hele episoden, kun den delen som handlet om sopp mot hodepine.
Vis hele sitatet...
Hvilken episode er den om sopp/hallusinogener? Hadde vært interessant å se hele.
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Hvilken episode er den om sopp/hallusinogener? Hadde vært interessant å se hele.
Vis hele sitatet...
"Drugs Inc - Hallucinogens"

http://www.youtube.com/watch?v=oQduvACwhvA

Det er også en egen episode om ketamin:

http://www.youtube.com/watch?v=uE80jeLHkhg
Vet om en som ble psykotisk av for mye flein, og fremdeles sliter mentalt, så å si at at psykadelika ikke kan skade sinnet, blir å ta i mener jeg.
Sitat av cannaslutt Vis innlegg
Vet om en som ble psykotisk av for mye flein, og fremdeles sliter mentalt, så å si at at psykadelika ikke kan skade sinnet, blir å ta i mener jeg.
Vis hele sitatet...
Alle "vet" om en eller "kjenner" en eller har "hørt" om en, dette er ikke forskning. Jeg tror heller ikke at alle kan ha godt av psykedeliske stoffer men at de fleste blir psycho menneskeetende zombier er i hvert fall bull (satt på spissen). Dessuten vet du ikke 100 prosent sikkert at det var fleinen som gjorde han psykotisk, kan ha vært andre årsaker. De fleste motstandere av psykedeliske stoffer har en tendens til å argumentere med skrekkhistorier og fordommer, er langt fra noen ekspert men selv jeg vet at mange av disse fordommene ikke er basert på noenlunde objektiv forskning men heller hvordan stoffer som dette har blitt fremstilt i medier, populærkultur og av myndighetene opp gjennom.
Jeg har slitt masse med klasehodepine tidligere men dette forsvant på omtrent samme tid som jeg begynte å ta sopp og andre substanser. Skal ikke si at det var derfor jeg ble kvitt djevelen selv, akkurat. Men jeg utelukker det ikke heller.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg har slitt masse med klasehodepine tidligere men dette forsvant på omtrent samme tid som jeg begynte å ta sopp og andre substanser. Skal ikke si at det var derfor jeg ble kvitt djevelen selv, akkurat. Men jeg utelukker det ikke heller.
Vis hele sitatet...
Kanskje det har noe med at psilocybin produserer nye hjerneceller? Skal ikke gå dypere inn på emne, men har lest en del om det. Jeg blant annet sleit mye med depresjoner og mild angst før som er borte pga røyking av DMT. Men det måtte mange DMT tripper til for å fjerne alle de negative tankene. Er ikke noe jeg anbefaler, men det funka for meg. Jeg mener dmt er naturens antidepressiva